Урок – ярмарок з теми «Одноклітинні організми»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Одноклітинні організми», розвивати логічне мислення, вміння виділяти головне, встановлювати причинно - наслідкові зв’язки, формулювати висновки, вдосконалювати вміння працювати у групі, навички об’єктивної оцінки роботи інших та самооцінки, вміння обґрунтовано відстоювати свою точку зору; виховувати бережливе ставлення до оточуючого, сприяти розумінню єдності походження представників різних царств.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Методи навчальної взаємодії: колективно-групові: робота в групах, міні-проекти
Матеріали та обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал, мультимедійні презентації.
Хід уроку
І. Організація класу
Доброго дня всім. Діти, чи знаєте ви, що гарний настрій притягує вдачу, наші думки – матеріальні, а людина може запрограмувати себе на успіх: на уроці, на роботі чи в повсякденному житті? Усміхайтесь, навіть якщо вам не дуже цього хочеться, адже сміх позитивно впливає на імунну систему. У відповідь на вашу посмішку організм продукуватиме бажані гормони радості. Настрій можна зобразити за допомогою кольору:
Червоний – захоплений, активний;
Помаранчевий – радісний, теплий;
Жовтий світлий, приємний;
Зелений – спокійний;
Синій – незадоволений, сумний;
Фіолетовий – тривожний, напружений;
Чорний – занепад, смуток.
У кожного з вас є смужечки кольорового паперу, виберіть ту, яка відповідає вашому настрою зараз. Дякую. Тож запрошую вас до співпраці, а гарні оцінки, які, я сподіваюсь, ви отримаєте, забезпечать вам хороший настрій.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Зверніть увагу на екран. Яка тема сьогоднішнього уроку?
Узагальнення і систематизація знань з теми «Одноклітинні організми».
Ми не вперше проводимо такі уроки. Але сьогоднішній може здатися вам трохи незвичайним. Мета нашого уроку:
- узагальнити і систематизувати знання з теми «Одноклітинні організми»;
- розвивати логічне мислення, уміння виділяти головне, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, формулювати висновки;
- вдосконалювати вміння працювати у групі, навички об’єктивної оцінки роботи інших та самооцінки;
- виховувати бережливе ставлення до оточуючого, сприяти розумінню єдності походження представників різних царств
А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Подумайте кілька секунд та сформулюйте своє очікування, яке запишіть на листочку і прикріпіть на край парти. В кінці уроку перевіримо, чи вони справдились.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми з вами завершили вивчення теми «Одноклітинні організми». Сьогодні в кожного з вас є чудова нагода випробувати себе в ролі знавця одноклітинних організмів, позмагатися з однокласниками, адже істина пізнається в порівнянні, і, нарешті, ще раз довести самому собі, що знання – це сила.
Послухайте кілька українських приказок:
Без цигана і ярмарку не буває.
Дві баби — торг, а три — ярмарок.
За вашим торгом нашого ярмарку не чути.
Не лови гав, Химко, на те і ярмарок.
Як ви думаєте, чому саме про ярмарок іде мова? Так, наш урок ми спробуємо провести у вигляді ярмарку. А що ж таке ярмарок?
Слово «ярмарок» означає великий торг із розвагами, іграми, що регулярно влаштовувався в одному й тому самому місці, в один і той же час.
Народ наш – невтомний трудар. Працею своєю землю прикрашає, урожай багатий збирає. Здавна повелося в Україні, що зібравши урожай багатий, їхали люди на ярмарок, везли те, що самі виростили, самі приготували.
“І чого на тій ярмарці не було! Колеса, сало, дьоготь, тютюн, цибуля, крами всякі... Хоч мав би в кармані рублів із тридцять, то й тоді не закупив усього ярмарку» (М. Гоголь).
Сьогодні і в нас будуть розваги, але найголовніше на ярмарку – торг і товар. Ваш товар – знання, які ви отримали при вивченні теми «Одноклітинні організми». Здійснюючи торг, я, можливо, куплю ваші знання. Продавши свій товар, ви станете багатими людьми, у вас з’явиться капітал, який зберігають у надійному місці – у банку. У нас будуть свої ярмаркові банки (у кожного учня окрема банка). Валюта тверда, надійна, біологічна, скорочено назвемо її «д.у.о.» – дуже умовна одиниця (коробка з квасолею).
Ми з вами рухатимемось рядами ярмарку, виконуватимемо завдання, розв’язуватимемо кросворди, гратимемо, за кожну правильну відповідь знавці отримуватимуть бали – квасолинки, які потім обміняють на бали – оцінки. Не забувайте тільки народну мудрість: « Не лови гав, Химко, на те і ярмарок».
ІІІ. Узагальнення знань, умінь і навичок
Ряд 1. Інтелектуальна розминка у вигляді біологічного диктанту
(таксиси)
Учні обмінюються своїми записами, здійснюють перевірку диктанту за еталоном відповідей на екрані, виставляють кількість правильних.
За 10-12 правильних відповідей – 3 д.у.о.
За 7-9 ----------------- 2 д.у.о.
За 5- 6 ---------------- 1 д.у.о.
Ряд 2. Завдання «Терміни»
Дуже важливою умовою успішного оволодіння навчальним матеріалом є знання термінів та їх визначень. Пропоную виконати завдання, яке так і називається «Терміни». У вас на партах лежать листки з надрукованими термінами. Я читатиму визначення, а ви піднімайте той, на якому, на вашу думку, правильна відповідь. Якщо хтось помилиться, будемо разом виправляти.
Ряд 3. Завдання 2 в 1: «Візитка» та «Виправ помилку»
Однією з чеснот людини вважають правдивість. Запропоноване завдання містить наперед неправдиві відомості. Ваше завдання – знайти і виправити помилки. (Робота відбувається в малих групах по 2-3 учня. Поділ на групи за допомогою картинок, на яких – зображення найпростіших рослин і тварин. Наприкінці обговорення учень зачитує текст і коментує помилки. Учасники інших груп уважно слухають, доповнюють відповіді).
За всі правильно виправлені помилки група отримує по 2 д.у.о. на кожного учасника групи.
|
Евглена зелена Одноклітинний організм що не має постійної форми тіла, пересувається з допомогою трьох джгутиків. Має досить невеликі розміри (0,05–0,06 міліметрів). Клітинної стінки не має, під плазматичною мембраною розташована пелікула. У клітині містяться скоротливі вакуолі, є світлочутливе жовте вічко. Ядра немає. В цитоплазмі є хроматофори, що здійснюють фотосинтез. Мешкає у товщі води у водоймах з стоячою водою й мулистим дном. В період пересихання водойми інцистується. Характерний змішаний тип живлення.В світлу пору живиться за допомогою гетеротрофно, вночі — фотосинтезує, поглинає крізь клітинну мембрану розчинені органічні речовини.
|
|
Інфузорія-туфелька Багатоклітинний організм, який має постійну форму тіла, за формою нагадує жіночий черевичок, пересувається за допомогою несправжніх ніжок (близько 15 тисяч). Середнього розміру (0,18–0,31 міліметрів). У клітині є два ядра: мале - вегетативне, що керує процесами утворення органічних речовин і велике - генеративне, яке забезпечує зберігання спадкової інформації та її передачу від материнської клітини дочірнім під час її поділу. На черевному боці добре видно передротову заглибину, на дні якої розташований клітинний рот. Через нього до цитоплазми надходить їжа (клітини бактерій), яка перетравлюється в скоротливих вакуолях. Неперетравлені рештки їжі викидаються через особливий утвір – стигму. Мешкає у водоймах з застійною водою й мулистим дном, належить до особливої екологічної групи – планктону, деякі види інфузорій трапляються і біля дна водойм – належать до екологічної групи - бентосу.
|
Еталони відповідей
Евглена зелена
Одноклітинний організм що має постійну форму тіла, пересувається з допомогою одного джгутика. Має досить невеликі розміри (0,05–0,06 міліметрів). Клітинної стінки не має, під плазматичною мембраною розташована пелікула. У клітині містяться скоротливі вакуолі, є світлочутливе червоне вічко. В цитоплазмі є хроматофори, що здійснюють фотосинтез. Мешкає у товщі води у водоймах з стоячою водою й мулистим дном. В період пересихання водойми інцистується. Характерний змішаний тип живлення.В світлу пору живиться за допомогою фотосинтезу, вночі — гетеротрофно, поглинає крізь клітинну мембрану розчинені органічні речовини.
Інфузорія-туфелька
Одноклітинний організм, який має постійну форму тіла, за формою нагадує жіночий черевичок, пересувається за допомогою війок (близько 15 тисяч). Середнього розміру (0,18–0,31 міліметрів). У клітині є два ядра: велике - вегетативне, що керує процесами утворення органічних речовині мале - генеративне, яке забезпечує зберігання спадкової інформації та її передачу від материнської клітини дочірнім під час її поділу. На черевному боці добре видно передротову заглибину, на дні якої розташований клітинний рот. Через нього до цитоплазми надходить їжа (клітини бактерій), яка перетравлюється в травних вакуолях. Неперетравлені рештки їжі викидаються через особливий утвір – порошицю.
Мешкає у водоймах з застійною водою й мулистим дном, належить до особливої екологічної групи – планктону, деякі види інфузорій трапляються і біля дна водойм – належать до екологічної групи – бентосу.
Ряд 4. « Впізнай мене»
Кожен учень отримує паспорт одноклітинного організму, за 30 секунд вибирає три речення – підказки, за якими інші повинні впізнати організм. По черзі називає підказки, хто відгадає після першої – отримує 2 д.у.о., після другої – одну, після третьої – жодної.
Ряд 5. «Плутанка» (анаграма)
Відновити назву одноклітинного організму з набору букв
Мабеа торпей амеба протей
Зірфінуя куфатель інфузорія-туфелька
Бугак губка
Ниртасоопам трипаносома
Нелагев незале евглена зелена
Ковсовль вольвокс
Йенезирантід бамае дизентерійна амеба
Той, хто розшифрував назву, коротко, одним-двома реченнями охарактеризує її. Правильна відповідь із поясненням -1 д.у.о.
Ряд 6. Головоломка
Робота виконується в малих групах (по 2-3 учні). За 3 хвилини виписати найбільшу кількість слів – назв інфекційних захворювань, що викликаються найпростішими одноклітинними організмами
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: сальмонельоз, холера, малярія, дифтерія, лямбліоз, дизентерія, балантидіаз, лейшманіоз.
Назвати збудника захворювання, шляхи зараження, способи профілактики захворювання. За кожну правильну відповідь з поясненням – 1 д. у. о.
Назвіть кожен одне правило, якого, на вашу думку, потрібно дотримуватись, щоб не захворіти .
Ряд 7. «Цікаве про найпростіших»
В кого є якась цікава інформація з теми «Одноклітинні організми», поділіться з нами, за винагороду, звичайно. (2 д.у.о. за повідомлення)
IV. Узагальнення і систематизація понять, засвоєння системи знань і їх застосування для виконання практичних завдань.
При підготовці до уроку ви у групах створювали міні-проекти. Прийшов час їх оприлюднити.
Перша група – захист презентації «Одноклітинні рослини»
Друга група – захист презентації «Одноклітинні тварини»
Третя група – захист презентації «Губки та ульва - багатоклітинні організми»
(максимум 4 д.у.о. на одного учасника групи, що створювала міні-проект, учні самі розподіляють їх залежно від участі у роботі кожного)
V. Підведення підсумків уроку
Урок добігає кінця. Чи справдилися ваші очікування?
Над чим ще слід попрацювати?
Як ви оцінюєте роботу на уроці?
А чи не змінився ваш настрій?
Ми з вами гарно попрацювали, підрахуйте вклади у своїх банках, скоро відчиниться обмінний пункт, в якому можна буде обміняти зароблені д.у.о. на оцінки
Дякую всім за роботу на уроці. Бажаю вам успіху!
VІ. Домашнє завдання
Повторити тему «Одноклітинні організми»
Примітка: вчитель самостійно розробляє шкалу переведення зароблених «д.у.о.» у оцінки в залежності від кількості учнів у класі та їх активності, кількості завдань, які встигли виконати за урок.