Урок за романом В.Скота "Айвенго" - утілення в образі Айвенго кодексу лицаря. Під час уроку вчитель використовує випереджальні завдання, які пропонує учням, а також інноваційні технології.
Єфіменко Ірина Василівна
вчитель зарубіжної літератури
Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5
Білоцерківської міської ради Київської області
вища кваліфікаційна категорія
вчитель-методист
Тема: Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря
Мета: розкрити образ головного героя роману; розвивати навички характеристики літературного героя з використанням цитатного матеріалу, уміння відстоювати власну точку зору; з’ясувати сутність понять «лицар», «лицарство»; виховувати почуття обов’язку, честі, кращі моральні якості,формувати в учнів поняття справжнього лицарства
Хід уроку:
Лицарство!... воно є джерелом найшляхетніших прихильностей,
опора пригніченим, захист ображеним, оплот проти свавілля володарів.
Вальтер Скотт
На минулому уроці ми з вами розпочали знайомство з історичним романом Вальтера Скотта «Айвенго».
робота в парах
Для того, щоб нам пригадати дещо про цей роман я пропоную вам розгадати кросворд. У вас на партах є аркуші паперу на яких є кросворд який ви повинні розгадати працюючи в парах. А одна пара учнів може розгадувати кросворд біля дошки. Як ви бачите кросворд містить певну підказку. По вертикалі ви можете прочитати ім’я та прізвище автора роману «Айвенго»
|
д |
В |
а |
н |
а |
д |
ц |
я |
т |
е |
||||
|
А |
й |
в |
е |
н |
г |
о |
|
||||||
|
а |
н |
г |
Л |
і |
я |
|
|||||||
л |
и |
ц |
а |
р |
с |
Ь |
к |
и |
й |
|||||
|
ш |
о |
Т |
л |
а |
н |
д |
і |
я |
|||||
|
р |
о |
в |
Е |
н |
а |
|
|||||||
|
Р |
і |
ч |
а |
р |
д |
|
|||||||
|
|
|||||||||||||
|
і |
С |
а |
а |
к |
|
||||||||
|
с |
е |
д |
р |
і |
К |
|
|||||||
|
д |
ж |
О |
н |
|
|||||||||
і |
с |
Т |
о |
р |
и |
ч |
н |
и |
й |
|
||||
х |
р |
и |
с |
Т |
о |
в |
и |
й |
||||||
Мабуть, немає такого юнака, який би не мріяв про пригоди і лицарські подвиги. А яка дівчинка не мріє про зустріч зі справжнім лицарем?
Сьогодні ми перенесемося в ті далекі часи Середньовіччя, зануримось в епоху ХІІ століття та згадаємо головного героя роману В. Скотта.
У своєму романі В.Скотт змалював історію життя окремих людей, серед яких вирізняється образ лицаря Айвенго, що став втіленням духу середньовічного лицарства і найкращих людських якостей. То ж тема нашого сьогоднішнього уроку: Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря
(Чесність, безкорисливість, воїн, захисник, справжній чоловік,вірність законам лицарства, шляхетність, милосердя, гідність, порядність, повага, відданість, участь у лицарських турнірах . Високий рівень володіння зброєю. Шанобливе ставлення до жінки. Захист інтересів країни.
Ми з вами вже багато разів називали таке слово як лицар. А хто такий лицар? І яке лексичне значення має це слово ? Чи правильно ми розуміємо його значення?
Учень - лінгвіст: Це слово багатозначне, щоб дізнатися його значення я звернувся до тлумачного словника :
Учень – історик: Лицарство — це кодекс поведінки і честі, яких офіційно дотримувалися середньовічні рицарі. Лицарство походить із середньовічної Франції й Іспанії, поширившись пізніше на всю Європу, досягши найбільшого розквіту в 12 і 13 століттях. Принциповими цінностями лицарства були: честь, доблесть, шляхетність, і вірність. Для лицаря було проголошено кілька найважливіших речей, які роблять його лицарем: це віра, честь і дама серця.
Слово вчителя Отже, в центрі роману – доля шляхетного, відважного, сміливого воїна і лицаря Айвенго. Згадати історію героя допоможе нам сам Айвенго, який погодився дати коротке інтерв’ю нашим кореспондентам.
Кореспондент |
Айвенго |
Доброго дня шановний Айвенго! |
Доброго дня! |
Назвіть будь-ласка своє справжнє ім’я |
Уілфред Айвенго |
Скільки вам років? |
Зараз мені 25 років |
Кому ви служите? |
Повернувшись після хрестового походу я вірно служу королю Річарду, який у цей час повернувся до Англії. Я є його зброєносцем та захищаю честь короля і його хоробрих воїнів |
Чому це не подобається вашому батькові? |
Це не подобається моєму батькові тому, що Річард за походженням норманн, а я та мій батько Седрік – саксонці за походженням. Тому мій батько обстоював усе саксонське і мріяв про повернення на англійський трон представників саксів |
А чому ви – сакс – пішли служити норманові Річарду? |
Я вважаю, що для моєї батьківщини дуже важливим є мир та відсутність конфліктів. Народ повинен жити мирно і щасливо. Для цього потрібен сильний король. І таким є Річард, нехай навіть він є норманом |
Саме через це ваш батько вигнав вас з дому та позбавив спадку? |
Ні! Я хотів одружитися із вихованкою мого батька — леді Ровеною. А мій батько хотів одружити Ровену з Ательстаном бо хотів поставити його на чолі визвольного руху саксів. Я не міг цього допустити і не підкорився батькові тому він і позбавив мене спадщини й вигнав із дому. |
Чому ви вирішили взяти участь в турнірі в Ашбі? |
У разі перемоги Ательстана на турнірі Ровена неодмінно мала стати його дружиною, а я не міг цього допустити . |
Що допомогло вам отримати перемогу у турнірі?
|
Я відстоював свою честь, честь саксів, мене зачепило за живе ставлення Бріана де Буагільбера до саксонців. І як справжній чоловік, я хотів, щоб Ровена була визнана найкращою і отримала титул королеви краси і кохання). |
Поясніть значення свого герба. |
На моєму гербі зображений дуб із вивернутим корінням та напис Диздішадо. І це означало те,шо мене вигнано з дому,а напис означає – позбавлений спадку |
Чому ви вирішили прийти на допомогу Ребеці? |
Я – лицар і повинен допомагати усім скривдженим, усім, хто потребує допомоги. |
Чи можна вас вважати ідеальною людиною? |
Ні, багатьма вчинками я не можу пишатися. Але я завжди хотів допомагати людям, думав про свою любу Англію. Можливо, не все вдавалося, але я старався |
Дякую вам за цікаву розповідь! До побачення |
До побачення! |
Учні називають приклади з твору, які свідчать про те,що Айвенго є справжнім лицарем ( згідно із визначенням лицар у тлумачному словнику) Яке з цих значень найбільше підходить Айвенго і чому?
″Наскільки це можна побачити по людині, закутій у крицю, новий шукач удачі мав зріст не дуже й вищий від середнього й скоріше струнку, ніж дебелу статуру. Його крицевий обладунок був щедро оздоблений золотим карбуванням, герб на щиті зображував молодого дубка, вирваного з корінням, з іспанським словом ″Desdichado″, що означає ″Позбавлений спадку. Він сидів на чудовому вороному коні. Умілість, із якою він правив конем, і юнацька грація, видна в його руках, здобули йому прихильність глядачів″.
″Коли шолома скинули, всі побачили вродливе, засмагле на сонці обличчя юнака років25 під кучмою густих, коротких білявих кучерів″.
Суворе розуміння приписів лицарської честі не дозволяло йому здійснити хоч би яке насильство над лицарем не здатним через свій безпорадній стан захистити себе...
До рис характеру Айвенго, зазначених у лівій колонці, дібрати відповідні ситуації з правої.
|
А) Не відкриває одразу обличчя на турнірі |
|
Б) Бере участь у поході Річарда І на Єрусалим |
|
В) Добровільно рятує життя Ребеки |
|
Г) З’являється в замку батька невпізнаним |
|
Д) Вручає корону на турнірі |
|
Е) Допомагає Ісааку з Йорка непомітно вийти із замку батька |
|
Є) Стає на поєдинок з чотирма лицарями водночас |
Діти дають відповідь на запитання та зачитують цитати
Група 1
Ким є Айвенго для Седріка Сакса?
(Неслухняний син)
″Та ні - той син, що не послухався мене,більш мені не син, і я не клопочуся його долею... ″
Група 2
Ким є Айвенго для єврея Ісаака?
(Добрим юнаком)
″Він добрий юнак і дотримується визначеного терміну і повертає позичене. Він допомагає ізраїльтянинові″
Група 3
Ким є Айвенго для Короля Ричарда?
(Улюбленим та вірним лицарем)
″Вілфред Айвенго у полоні і може загинути!. Якщо бодай одну волосину на його голові обпалить вогонь, всі пожильці замку заплатять за це своїм життям″.(улюблений лицар)
Група 4
Ким є Айвенго для Ровени?
(Чесний і гідний лицар)
″Дарую тобі, пане лицарю, цей вінець як нагороду за звитягу цього дня. І ніколи ще вінець лицарства не увінчував гіднішого чола!″.
Група 5
Ким є Айвенго для норманських лицарів?
(Запеклий ворог, якого вони цінують)
«Зі швидкістю сокола ухилявся він від ворогів,кидаючись то на одного, то на іншого,на льоту б’ючи мечем і негайно відскакуючи назад,уникаючи ударів у відповідь»
Група 6
Ким є Айвенго для Принца Джона? ″
(людина,позбавлена чемності)
″Присягаюсь сяйвом від чола Пресвятої Діви, цей лицар позбавлений не тільки спадщини, а й чемності, коли він хоче з′явитися перед нами, не відкриши обличчя″
Група 7
Ким є Айвенго для Ватаг розбійників (рівня)
«Хіба він не так само бідний і позбавлений спадщини, як ми? Хіба він не дав часу Фрон-де-Бефові та Мальвуазенові, як і ми б дали, якби змогли? Хіба він не ворог Бріанові де Буагільберові? Він надто схожий на нас, аби мати його за здобич: адже собаки не гризуться з собаками там, де вистачає вовків та лисиць ″.
Усі персонажі роману характеризують Айвенго як людину ″ кодексу лицарської честі ″. А яке значення має слово «честь» та словосполучення «кодекс лицарської честі»
Честь – це сукупність вищих моральних принципів, якими людина керується у своїй громадській і особистій поведінці
Кодекс лицарської честі – це сукупність правил поведінки,звичок та переконань
Служіння лицарській честі для Айвенго було обов'язком. Назвіть вчинки Айвенго які дійсно доводять, що він дотримується кодексу честі лицаря:
Айвенго |
Лицарі-організатори |
Вболіває за долю народу |
Зневажливо ставляться до народу |
Вірний законному королю |
Підтримують зрадника принца Джона |
Жертвує власним благополуччям заради процвітання країни |
Дбають лише про власне благополуччя |
Шляхетно поводиться із усіма чесними людьми. |
Люті, жорстокі, безжалісні, готові занапастити слабкого і беззахисного. |
Шанує жінок |
Зневажливо ставляться до жінок. |
Айвенго Благородний, справедливий Вірить, захищає, кохає Дотримується кодексу лицарської честі Лицар
|
Айвенго. Мужній, великодушний. Воює, терпить, перемагає. Втілює найкращі лицарські чесноти. Лицар. |
Айвенго, головний герой роману - людина свого часу, взірець найкращих лицарських чеснот. Створюючи образ Айвенго, Вальтер Скотт нагадує нам про такі поняття як чесність, справедливість, любов до батьківщини, вірність прекрасній дамі.
Сьогодні на уроці :
Я дізнався…
Я навчився…