Уроки додаткового читання із зарубіжної літератури

Про матеріал

Методичні рекомендації для вчителів - предметників з метою проведення уроків додаткового читання. Також при проведенні уроків вчителі зможуть застосувати певні інноваційні технології: ігрові, проектні. А ще – можна провести інтегровані уроки (разом з вчителями всесвітньої історії, географії, біології, образотворчого мистецтва).

Перегляд файлу

Уроки додаткового читання у 7 класі

Серед творів для додаткового читання нашу увагу привернув роман англійського письменника Т.М.  Ріда «Вершник без голови». Насамперед тим, що про цю книгу є багато прекрасних відгуків у соціальних мережах. Та і сам роман можна читати онлайн, що для сьогоднішніх підлітків є важливим. А також можна скачати його на телефон. Тобто, всі зацікавлені учні легко зможуть знайти і прочитати текст роману.  Правда, інколи  називають  американським письменником. Він справді деякий час жив у США, але народився в Ірландії і завжди позиціонував себе як англійський автор.                                                          Дослідники  творчості  Томаса  Майн  Ріда  (1818-1883)  відзначали достеменне, майже наукове знання рослинного і тваринного світу, повагу до звичаїв і культури тих країн, які він відвідав і які описав потім у своїх творах. Для сучасних школярів це дуже важливо, бо дає змогу застосувати набуті знання під час інших уроків. На жаль, ми можемо пригадати ще тільки Жюля Верна, який відрізнявся такими енциклопедичними знаннями, описаними у своїх творах.                                              А ще дослідники  виділяли уміння автора володіти увагою читачів від першої до останньої сторінки.   Погодьтеся, сучасних дітей, які дуже неохоче розгортають книжку, такий автор зможе зацікавити. А ще – його незмінна впевненість у перемозі добра над злом, що також необхідне тим, на кого щоденно ллється бруд з інформаційного простору.                                                                                                                                     Отже, роман з такою яскравою назвою, красивими героями і карколомними пригодами має сподобатися семикласникам. Зрештою, Програма  пропонує їм всього кілька великих за об’ємом творів і що робити вчителю з тими дітьми, які люблять читати і обговорювати на уроках прочитане? Як нам бачиться, роман вдало підійде для розділу «Дружба і кохання».                                                                                                                   Саме тут є можливість формувати такі ключові компетентності як важливість духовного і емоційного збагачення людини (НЛ-1), красу високих почуттів чи меркантилізму і прагматизму (НЛ-2), віру у власні здібності, здатність ухвалювати нестандартні рішення для втілення мрії (НЛ-4). Також при проведенні уроків вчителі зможуть застосувати певні інноваційні  технології: ігрові, проектні. А ще – можна провести інтегровані уроки (разом з вчителями всесвітньої історії, географії, біології,   образотворчого мистецтва).   

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Т.М. Рід «Вершник без голови». Історична основа роману                                 Очікувані результати: учень виявляє історичну основу твору,               висловлює судження щодо переваг мирного співіснування               народів, підтверджує свою думку цитатами з тексту                                              

Обладнання: портрет автора,  виставка його книг та інших  історичних  творів, географічна карта, словник, ТЗН                                                                 Тип уроку: інтегрований

 

    Хід уроку

  

     «В історії – своя правда, в легенди – своя»                                                                                                                                                                                                            В. Гюго  

                                                                                                                                1.  Організаційний момент.                                                                                        Оголошення теми уроку, очікуваних результатів, запис у зошити.                     

 2.  Перевірка домашнього завдання.                                                                         Повідомлення учнів про «історичний роман» (визначення, жанрові ознаки, творець, представники жанру та їх твори).                                             

 3.  Робота над епіграфом.                                                                              

Учитель виразно зачитує легенду, що лягла в основу роману і нагадує учням поняття художнього вимислу.                                                                     

 4. Техас середини ХІХ ст.                                                                                   Наперед підготовлений учень зачитує повідомлення з підручника історії та відкритих джерел про включення штату до США, сутички індіанців та мексиканців з переселенцями, військові форти.                              

 5.Проблемне запитання.                                                                                             Чи можливе мирне співіснування різних народів?                                                     Вчитель зачитує цитати з тексту роману, учні мають сказати про сучасний світ (мирне співіснування не тільки можливе, а й необхідна умова для існування людства).                                                                                                                     

 6. Презентація.                                                                                                         Про автора, його історичні романи, перебування в Америці, ставлення до індіанців, дату (1866 р.) і причини написання роману (життя переселенців з Ірландії).  Запис у зошити.                                                                           

 7. Домашнє завдання.                                                                                                 Виписати цитати для характеристики Моріса Джеральда.                                                                                                                       8. Історичний колорит роману.                                                                                              Учні шукають значення слів зі словником (прерія, форт, мустанги…) та мандрують Техасом разом з переселенцями за картою.                                                                                                                  

    

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Втілення в образі Моріса Джеральда найкращих  людських якостей                                                                                            

Очікувані результати: учень характеризує образ героя роману,  висловлює судження щодо важливості духовного й емоційного               збагачення людини                                                                                                   Обладнання: текст роману, ілюстрації до нього, ТЗН, словник         

 Тип уроку: дослідження тексту

 

    Хід уроку

                                                                                                                         1.Організаційний момент.                                                                              Оголошення теми уроку, очікуваних результатів, запис у зошит.         

 2. Перевірка домашнього завдання.                                                                          Учні зачитують цитати, доповнюючи один одного.                                            

 3. Робота над текстом.                                                                                           

 У романі, де йде мова про протистояння трьох різних народів, героєм виявилася людина, яка може мирно співіснувати з усіма. Спробуємо дослідити, як йому це вдається:                                                                              

  - хто Моріс за національністю? (ірландець)                                                           

 - чому він опинився у Техасі? (автор пропонує здогадатися)                               

 - де і як він живе? (відлюдник, хатина у прерії)                                                       

 - багатий чи бідний? (продає коней – має гроші, не хвалиться)                            

- чим заслужив повагу мексиканців? (порятунок доньї Ісідори)                           

 - чим заслужив повагу індіанців? (вправний мисливець)                                   

  - чим заслужив повагу американців? (чесний торговець)                                   

  - чи давав підстави для ненависті Касію? (ні, перестрілка)                                     4. Риси вдачі Моріса Джеральда.                                                                                     Учні називають, наводять приклади. Запис у зошити.                                     

   5. Робота зі словником.                                                                                       «Благородність». Приклади благородних людей чи вчинків (з літератури, кіно, власного досвіду).                                                              

 6. Перегляд уривку з фільму.                                                                      Побачення в саду з Луїзою, суперечка з Генрі.  Обговорення побаченого.                                                                                   7.Проблемне запитання.                                                                                                                     Чи можна вважати Моріса ідеалом справжнього чоловіка?                                                  8. Домашнє завдання.                                                                                                  Виписати цитати для характеристики Касія Колхауна.                                         

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Касій Колхаун – уособлення меркантилізму                                    Очікувані результати: учень усвідомлює красу високих почуттів,               висловлює критичну думку щодо вияву меркантилізму,               прагматизму у людських стосунках, називає художні засоби               для створення образу                                                                                    Обладнання: текст роману, ТЗН, словник, ілюстрації до тексту                            Тип уроку: дослідження тексту

 

     Хід уроку

 

1.  Організація навчальної діяльності.                                                                     Оголошення теми уроку, очікуваних результатів, запис у зошити.                  

  2. Перевірка домашнього завдання.                                                                          Учні зачитують цитати, доповнюючи один одного.                                              

3. Робота над текстом.                                                                                            

 Ви вже, сподіваюсь, зрозуміли, що на сьогоднішньому уроці ми будемо працювати за схемою минулого уроку. Тільки от результату я чекаю протилежного:                                                                                                          

 - хто Касій за національністю? (американець)                                                        

  - чому він опинився в Техасі? (мріє про багатство)                                               

  - де і як він живе? (з родичами у власному домі)                                                                     - чому прикидається бідним? (прохання містера Пойндекстера)                           

 - як ставився до містера Пойндекстера? (зверхньо)                                                           - чи справді любив Луїзу?                                                                                      

   - чи сумує з приводу смерті Генрі? (страх)                                                                 - чому спілкується з Мігелем Діасом? (вигода)                                                                            -  чому ненавидить Моріса, який не зробив йому нічого поганого?                                                 4.  Риси вдачі Касія Колхауна.                                                                                    Учні називають, наводять приклади. Запис у зошити.                                         

  5.  Робота зі словником.                                                                                         «Меркантилізм», «прагматизм». Приклади подібних людей з літератури, кіно, власного досвіду.                                                                           

6. Перегляд уривку з фільму.                                                                                  Сцена освідчення у коханні. Обговорення побаченого.                                       

7.  Проблемне запитання.                                                                                         Чому Луїза вибрала Моріса, а не Касія, наперекір волі свого батька?  

 8. Домашнє завдання.                                                                                            Письмова відповідь на запитання: «Чим нас відштовхує Колхаун?» 

                                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Жіночі образи роману «Вершник без голови»                               Очікувані результати:  учень порівнює образи персонажів, виявляє               схожість і відмінності між ними, усвідомлює переваги               здорового способу життя та безпечної поведінки                                                                  

  Обладнання: текст роману, ілюстрації до нього                                                     Тип уроку: комбінований

 

    Хід уроку        

 

 1.  Організація навчальної діяльності.                                                                    Оголошення теми уроку, очікуваних результатів, запис у зошит.                      

 2.  Порівняльна таблиця.                                                                                           Учні креслять її у зошитах, дають відповіді на запитання вчителя і поступово заповнюють обидві колонки (Луїза  та донья Ісідора):                                                                                                                                                                                 - обидві дуже красиві                                                                                             

 - обидві дуже багаті                                                                                                     

 - обидві мають родичів, здатних їх захистити                                                      

  -  обидві зневажають Касія Колхауна                                                                       

 - обидві закохані у Моріса Джеральда                                                                          - обидві не зважають на думку оточуючих                                                             

 - обидві милосердні                                                                                                

  - обидві безстрашні                                                                                                

  -  обидві мають запальну вдачу                                                                             

  3. Перегляд уривку з фільму.                                                                                             Зустріч у хатині Моріса Джеральда. Обговорення побаченого (учні мають звернути увагу на гордовиті погляди двох дівчат).                                        

 4. Проблемне запитання.                                                                              

Чи у літературі або кіно знайдеться подібна схожість? Що хотів підкреслити автор, створюючи таких подібних героїнь?                                              

 5. Розвиток критичного мислення.                                                                          Учням пропонується поміркувати про  те, що обидві невиправдано ризикують своїм життям у прерії – хижі звірі, озброєні небезпечні злочинці (Койот) і непередбачувані індіанці, безлюдна місцевість (якщо скине кінь, то порятунку можна не дочекатися), примхливий клімат. На їх щастя, поруч завжди був благородний герой, інакше вони створили б багато неприємностей для своїх родичів.                                

 6.Домашнє завдання.                                                                                       Підшукати відомості про прерію (рослинний і тваринний світ).                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Віра у власні здібності Зебулона Стампа                                               Очікувані результати: учень розкриває взаємозв’язки людини і               навколишнього середовища, цінує віру у власні здібності,               розуміє невідворотність покарання злочину, висловлює               судження щодо переваг фізичної витривалості, здорового               способу життя                                                                                         Обладнання: текст роману, ілюстрації, тлумачний словник, ТЗН                       Тип уроку: комбінований

 

    Хід уроку

                                                                                                                                                                                                                      «Прерія – це велика книга,  дивовижна                                                                                     велика книга. Треба тільки вміти її читати»   

 

 1.Організація навчальної діяльності.                                                                        Оголошення теми уроку, очікуваних результатів, запис у зошит.                     

 2.  Проблемне запитання.                                                                                     

Як трапилося, що Зеб з непримітного персонажа перетворився на головного героя роману? (розповісти про якості лідерів).                                                                                        3.  Характеристика образу:                                                                                  

  - який спосіб життя він вів? (мисливець)                                                             

  - чи були у нього вороги? (ні, непримітний)                                                         

  - чому саме він розкрив таємницю вершника? (спостережливий)                                                - чи допомагав би він, якби смерть загрожувала комусь іншому, а не його другові? (так, був справедливим)                                                                     

 - чому продовжує жити непримітно, ставши героєм?                                             

4.  Робота над епіграфом:                                                                                         

  - як називають людей, які вміють читати сліди?                                                    

  - чому офіційний слідопит Спенглер виявився неспроможним виконати свою роботу?                                                                                                               

 - про що розповіла прерія Стампові?                                                                        

- як би розвивалися події, коли б не було такого персонажа?                             

  5.  Символіка роману.                                                                                                      Учні переглядають уривок з фільму (вершник без голови) і міркують над тим, що саме Зеб Стамп має стати символом «вершника з головою» у романі: він розкрив злочин, врятував невинного, був найрозумнішим і найпоряднішим, не хоче слави, нагород, лише справедливості.                                                                                                                   6. Домашнє завдання.                                                                                            Навчитися бути спостережливим, читати твори про Ш. Холмса.                                                                                                                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
873
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку