ПЛАН
відкритого уроку виробничого навчання
Група 319.СзРКММ.МК
Тема уроку № 4 Утримання колії на ділянках електротяги, автоблокування та централізації.
Мета уроку:
- сприяти первинному усвідомленню нової навчальної інформації щодо утримання колії на ділянках електротяги, автоблокування та централізації; показ нових прийомів трудової діяльності відповідно до теми; формування первинних умінь правильного виконання вправ по утриманню колії на ділянках електротяги, автоблокування та централізації з дотримання безпеки праці при виконання робіт;
- розвивати аналітичне та логічне мислення;вміння та навичкиконтролю при виконання робіт; вміння працювати в бригаді;
- виховувати робочу дисципліну, сумлінність, ініціативу, вміння знаходити спільну мову у колективі,відповідальності за виконану роботу
Методи проведення:словесні, пояснювально-ілюстративні, наочні, практичні.
Тип уроку: формування первинних умінь.
Вид уроку: вправи.
Дидактичне забезпечення:макети скріплень, стенди, плакати, пам’ятка з охорони праці, презентація
Матеріально – технічне забезпечення: ручний колійний інструмент (колійний гаєчнийключ, пасатижі, викрутка)
Міжпредметні зв’язки: будова колії, поточне утримання колії, ПТЕ та інструкції, охорона праці.
Місце проведення занять: лабораторія «Монтерів колії»
Хід уроку:
1.Організаційна частина: 800 - 805
- перевірка наявності учнів та їх готовності до уроку.
2.Вступний інструктаж: 805 - 850
1.Актуалізація опорних знань:
- повідомлення теми програми і уроку;
- ознайомлення учнів з задачами уроку.
Перевірка опорних знань, умінь, навиків здобувачів освіти, необхідних їм для подальшої роботи на уроці пропонується провести у вигляді гри «По колу» (об’єднаємо здобувачів освітив чотири бригади по сім чоловік у кожній:кожна бригада слухає питання та намагається дати вірну відповідь по колу.Правильна відповідь – 1 бал, невірна - 0 балів, доповнення - 0,5 бала). Краща бригада перемагає.
Відповідь:Верхню частину колії, що призначена для направлення руху рухомого складу, передачі навантаження від коліс на земляне полотно або штучні споруди називають ВБК. До верхньої будови колії відносяться:рейки;рейкові скріплення;протиугінні засоби;підрейкова основа; баластний шар;з’єднання і пересічення рейкових колій.
Відповідь: Місця з’єднання кінців рейок між собою в рейкову нитку називають рейковими стиками.
Відповідь:Вони бувають болтові, зварні та клеєболтові.
Відповідь:стикові накладки повинні щільно прилягати до головки та підошви рейки.
Відповідь: Стикиобохрейкових ниток маютьутримуватись по накутнику.
Відповідь: стики по накутнику розташовуються по нормалі до вісі колії і контролюються спеціальними шаблонами – накутниками.
Відповідь: стикове скріплення складається з двоголових накладок, стикових болтів, гайок та пружинних шайб.
Відповідь: Рейковими колами називають особливого виду електричні кола, в яких провідниками електричного струму є рейки залізничної колії.
Відповідь: Ізолюючий стик це стикове з'єднання рейок залізничної колії, що електрично ізолює їх одну від одної.
Відповідь: ізолюючі стики з об‘ємлючими накладками та клеєболтові стики.
Відповідь: ізолюючі стики забезпечують електричну розв‘язку суміжних рейкових кіл.
Відповідь: для покращення роботи в районі стика служать рейкові з‘єднувачі
Аналіз і доповнення відповідей здобувачів освіти, підведення підсумків.
2.Викладання навчального матеріалу (лекція з елементами бесіди):
1)оголошення теми:«Утримання колії на ділянках електротяги, автоблокування та централізації»
План
1. Рейкові кола.
2. Утримання рейкових кіл.
3. Утримання ізолюючих стикових скріплень.
4. Утримання рейкових з‘єднувачів.
Утримання рейкових кіл
Рейковим колом називають сукупність рейкових ниток залізничної колії (які виступають у якості провідників) та апаратури, яка підключається до них на початку та в кінці. Рейкові кола є основнимелементомбагатьохпристроївзалізничної автоматики і телемеханіки.
За допомогоюрейковихкілвизначається:
Уперше рейкові кола були застосовані в 1872 р. у США.
Рейкове коло (рис. 1) складається з:
– рейкової лінії, яка має рейкові нитки 11 зі стиковими з’єднувачами 10, ізолюючі стики 9, які забезпечують електричну розв’язку суміжних рейкових кіл;
– апаратури живильного кінця, яка складається з регульованого резистора 5, що знаходиться в релейній шафі 4, пристроїв живлення – акумулятора 3 та випрямляча 1, розміщених у батарейній шафі 2;
– апаратури релейного кінця, яка містить приймач – колійне реле 16, розташоване в релейній шафі 15.
Апаратура живильних і релейного кінців у релейних шафах з'єднується з кабельними стійками 7, 13, жилами кабелю 6, 14 і далі сталевими тросами 8, 12 з рейковими нитками.
Рис. 1 Схема рейкового кола постійного струму з безперервним живленням
При знаходженні поїзда на живлячому кінці рейкової лінії джерело живлення виявляється замкнутим тільки через малий опір колісних пар і тому струм у колі різко зростає. Для запобігання виходу з ладу джерела живлення в цьому випадку встановлюється опір R0, який обмежує значення струму джерела, не допускаючи його збільшення понад встановлені межі.
Стикові з’єднувачі 10 застосовуються з метою запобігання втрати електричного контакту в рейкових стиках і зменшення їх опору.
Утриманняізолюючих стикових рейкових скріплень
Під поїзним навантаженням рейкові скріплення (стикове та проміжне) працює в надто складних умовах та потребує систематичного надійного утримання.
Існують механічні ізолюючі стики, що мають металеві облягаючі або двоголові накладки та клеєболтові стики. В механічних стиках ізоляцію забезпечують прокладками і втулками з діелектричних матеріалів (фібри, текстоліту, поліетилену і інші) або ставиться прокладка з текстоліту або трикону, що має окреслення рейки
В клеєболтових стиках використовуються типові шестидирні двоголові накладки, простругані по верхнім і нижнім граням і спеціальні накладки, що повністю заповнюють пазуху рейок. Накладки стягують болтами звичайної чи підвищеної міцності за допомогою гайок пружинними колійними шайбами, а для ізоляції використовується склотканина, що попередньо просочується синтетичним клеєм.
Гарантійний термін експлуатації для клеєболтових стиків з двоголовими накладками – 150 млн. т. брутто пропущеного тоннажу, а для стиків посиленої конструкції – 300 млн. т. брутто.
Утримання рейкових з‘єднувачів
Для покращення проходження через накладково – болтові рейкові стики сигнального та зворотнього тягового струму використовують:
Крім того, при укладанні нових рейок в ланковій колії в рейкових стиках для покращення струмопровідності використовується контактне графітове мастило.
3) опитування здобувачів освіти і пробне виконання ними нових прийомів, показаних майстром
(з використанням методу «Експрес - тест»).Бригади по черзі відповідають на запитання
1. Скільки болтівзнаходиться на одному кінці шпали при скріпленні КБ?
1) 2;
2) 4;
3) 6.
2. Чим забезпечуєтьсяелектроізоляціярейкових ниток на залізобетонних шпалах?
а) металевимипідкладками
б) гумовими прокладками
в)гумовими прокладками та ізолюючими втулками
3. До якого виду скріпленьвідноситьсяскріплення КБ?
1) змішане;
2) роздільне;
3) нероздільне.
4. Назва рейковогостикузэлектротяговими перемичками:
1) ізолюючий;
2)струмопровідний;
3) об‘ємлючий.
5. При наявності одного стикового болта на кінці рейки при шестидирних накладках-
1) швидкість не обмежується
2)рухзакривається
3)швидкість 25км/год
6. Марка хрестовинице:
1)відношення ширини сердечника дойого довжини
2) відношення довжини сердечника до його ширини
3) відношення вусовика до сердечника
4) Розв’язання проблемних ситуацій, що виникли під час виробничого процесу (з використанням наочно-практичного методу):
- При огляді струмопровідного стику все нормально, але сигнали показують помилкову зайнятість колії. Які Ваші дії?
Відповідь:впевнитись, чи насправді рухомого складу немає на даному стику (тобто в даній зоні) та перевірити цілісність рейкових з‘єднувачів, чи вони приварені. Все перевіривши, підварити з‘єднувачі, або замінити на нові
- При огляді колії виявлено Вами на стиковому шестиотворному скріпленні лопнувший стиковий болт. Які Ваші покрокові дії?
Відповідь:демонтувати лопнувший болт та замінити на новий.
5) Повторення правил охорони праці під час утримання верхньої будови колії проводиться з використанням прийому«Бліц - опитування»
1. Хто несе відповідальність за безпеку руху поїздів при виконанні колійних робіт на коліях, колійних машинних станціях та дистанціях колії?
Відповідь:керівник робіт.
2.Що має виконати керівник робіт перед виходом колійної бригади до місця виконання робіт?
Відповідь: перед виходом на робочі місця керівник робіт має проінструктувати працівників колійної бригади про умови безпечного проходу до місця робіт і назад а також про прийоми безпечного виконання робіт.
3.Як виконується прохід працівників на роботу і з роботи?
Відповідь: повинен здійснюватись по узбіччю або в стороні від колії під наглядом керівника робіт чи спеціально виділеної особи.
4. Чи допускається видача несправного колійного інструменту?
Відповідь:видача несправного колійного інструменту бригадиром або майстром ні в якому разі не допускається.
5. Які дії бригади, після одержання сигналу про наближення поїзда, незалежно від того, по якій колії він рухається?
Відповідь:
Терміново знімає з колії візки з інструментом і матеріалами і зходить з колії на відстань не менше 2 м від крайньої рейки колії, по якій буде прямувати поїзд.
6.Які дії обов’язково необхідно виконати після прибуття бригади на місце робіт?
Відповідь:обгородити фронт робіт встановленими сигналами, у відповідності з Інструкцією з забезпечення безпеки руху поїздів при виконанні колійних робіт (ЦП-0067); для попередження працюючих про наближення поїздів на двохколійній і багатоколійній дільниці на сусідній колії виставляти сигнали „С”- свисток (про подачу машиністами локомотивів звукового сигналу).
6) Підведення підсумків вступного інструктажу.
3.Поточний інструктаж : 900 - 1325
- видача завдань для виконання бригадами (з використання колового методу):
Відпрацювання видів робіт:
- розподіл здобувачів освіти за робочими місцями_побригадно
- повідомлення про критерії оцінювання виконуваних робіт
Цілеспрямований обхід робочих місць з метою контролю за дотриманнямправил:
а) безпеки праці 900 - 950;
б) організації робочого місця 1000 – 1050;
в) технології виконання робіт 1100 – 1150;
г) спостереження за роботою учнів, надання їм практичної допомоги, виправлення помилок 1200 – 1250.
Прийом майстром в/н виконаних робіт.
4.Заключний інструктаж : 1425 – 1450.
- аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;
- оцінка роботи учнів, її об’єктивне обґрунтування;
- аналіз причин помилок учнів та засоби їх усунення;
- повідомлення та обґрунтування оцінок.
Повідомлення домашнього завдання: