Тема. Уявлення про службові слова та їх роль у реченні
Мета: дати поняття про службові слова, їх роль у реченні; закріплювати знання про частини мови; розвивати мовлення, спостережливість, увагу, здатність робити висновки; прищеплювати любов до рідної мови.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Діти
Вчитель
І знов покликав дзвоник в клас -
Знання нові чекають нас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову.
Тож ми урок свій починаємо,
В путь за знаннями вирушаємо.
Назвіть декілька прикладів.
І лишилися дієслова.. Що ми знаємо про них? (називають дію предмета, відповідають на питання що робить?, що робив?, що зробить?, зв’язаний з іменником, у реченні виступає присудком}. Приклади.
А сьогодні ми з вами розпочинаємо знайомство зі словами-помічниками. Ми не завжди на них звертаємо увагу, але вони виконують дуже важливу роботу. Але не тільки це буде нашим завданням на сьогодні. Ми зробимо ще й дуже корисну справу. А яку, нам допоможе відповісти на це запитання хвилинка каліграфії.
(5 хв).
1. Хвилинка каліграфії. Коментування з’єднань
Гороб ник дят
( дві групи дітей отримують слова, з яких потрібно скласти речення).
Діти складають речення, стаючи в певному порядку.
А зараз потрібно розділитися на групи: іменники, прикметники, дієслова. Що для цього треба зробити? {поставити запитання до слів). Кожна дитина ставить питання до слова, визначає, що це за слово і стає в певну групу. Лишилися діти, які тримають службові слова.
Отже, тема нашого уроку:
Уявлення про службові слова їх роль у реченні
(На дошці з’являється ще одна група слів - службові слова).
І наша синичка летить до годівнички.
А на дошці з’являється плакат зі службовими словами. Його поміщають на дошку, де розміщена група «Службові слова».
Правила у нас у підручнику нема, тому в кінці уроку ми спробуємо самі
скласти правило, що таке службові слова.
А тепер я хочу дізнатися вашу думку: Чи можемо ми обійтись без цих слів?
Зараз виконаємо завдання, яке приніс нам щиглик і спробуємо відповісти на це запитання після виконаної роботи.
Пташки безшумно сідають ...зелені гілки ялин.
Метод прес:
Я гадаю,... Тому, що ... Отже ....
Отже, ми не можемо обійтися без службових слів, вони зв’язують слова в реченні. Тому запишіть це речення в зошити і підкресліть службове слово. А на дошку вішаємо ще одну ознаку службових слів. (5 хв.)
А ось і завдання від вівсянки.
У реченнях пропущені службові слова. Ознайомтесь з ними самостійно. Вечір. ... неба ... землю летять білі сніжинки. Пурхають ... морозному повітрі.
І ряд - У повітрі кружляють білі сніжинки. (Встановити зв’язок співу реченні). Червона група.
Вітерець (що зробив?) ...
Приліг (під чим?)...
Кущем (чого?) ...
(Встановити зв’язок слів у реченні, користуючись підказкою). Зелена група. ПЕРЕВІРКА. ( На дошку в речення один учень вставляє пропущені слова, діти перевіряють правильність.) Потім перевіряємо, як діти розібрали речення. Оцінюємо. (8 хв.)
І тепер вівсянка також може поласувати біля нашої годівнички.
(2 хв.)
Слухання співу пташок
Учні зручно сідають за парти, кладуть голову на парту, закривають очі і намагаються уявити якусь картину.
- Що ви уявили, слухаючи спів пташок? Чи сподобалося вам так відпочивати?
(Декілька учнів розповідають, які картини вони уявили).
А наступне завдання від горобчика.
Вправа 38.
II ряд ( зелений)- вся вправа, підкреслити службові слова.
І ряд ( червоний) - працює з усією вправою, підкреслює службові слова і визначає іменники, прикметники, дієслова.
ПЕРЕВІРКА. ( починаємо з III ряду -1 речення, потім II ряд - друге речення, І ряд - третє речення і додаткове завдання.) (7 хв.)
Горобчик також приєднався до пташок біля годівнички.
А ось і снігур зі своїм завданням.
Вчитель роздає картки із завданням:
розмовляти ... з сестрою;
сховатись ...за дерево;
живе .. .у дуплі;
бабусі;
перейти ...через чекати ...біля
річку;
У вас 1 хвилина. Подивимося, скільки службових слів за цей час ви зможете вставити.
ПЕРЕВІРКА. ( вчитель показує службове слово, учні називають сполучення слів з цим словом)
Снігур відправляється до птахів біля годівнички.
VI. Підсумок уроку. Д. 3.