Урок " Уявлення про службові слова та їх роль у реченні.

Про матеріал
Дати знання про службові слова та їх роль у реченні. Закріплювати знання про частини мови.
Перегляд файлу

Тема. Уявлення про службові слова та їх роль у реченні

Мета: дати поняття про службові слова, їх роль у реченні; закріплювати знання про частини мови; розвивати мовлення, спостережливість, увагу, здатність робити висновки; прищеплювати любов до рідної мови.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

  1.    Організація класу

Діти

Вчитель

І знов покликав дзвоник в клас -

Знання нові чекають нас.

Ми дуже любим рідну мову,

Її мелодію чудову.

Тож ми урок свій починаємо,

В путь за знаннями вирушаємо.

  1.    Актуалізація опорних знань учнів
  •    Мандруючи країною Мови, ми познайомилися зі словами, що називають предмети, їхні ознаки та дії.
  •     Що ви можете сказати про іменник? ( називає предмет, відповідає на питання хто? що?, у реченні виступає підметом або другорядним членом речення}. Головне фіксується на дошці.

Назвіть декілька прикладів.

  •     А про прикметник? (називає ознаку предмета, відповідає на питання: який? яка? яке? які?, зв’язаний з іменником, у реченні виступає другорядним членом речення.}. Наведіть приклади.

І лишилися дієслова.. Що ми знаємо про них? (називають дію предмета, відповідають на питання що робить?, що робив?, що зробить?, зв’язаний з іменником, у реченні виступає присудком}. Приклади.

А сьогодні ми з вами розпочинаємо знайомство зі словами-помічниками. Ми не завжди на них звертаємо увагу, але вони виконують дуже важливу роботу. Але не тільки це буде нашим завданням на сьогодні. Ми зробимо ще й дуже корисну справу. А яку, нам допоможе відповісти на це запитання хвилинка каліграфії.

(5 хв).

  1.    Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Хвилинка каліграфії. Коментування з’єднань

Гороб  ник  дят

  •    Спишіть поєднання, подумайте, частинами яких слів вони можуть бути. В рядочку нижче запишіть ці слова. Хто справився І з цим завданням, складіть і запишіть речення, використовуючи ці слова.
  •    Які слова у вас отрималися?
  •    Хто встиг скласти і речення? Зачитаємо декілька.
  •    Скажіть, діти, чи можемо ми об’єднати слова з хвилинки каліграфії одним словом? ( птахи).
  •    А хто з вас помів, які ці птахи? (зимуючі). А як їм зимується  у нас? Про що ми повинні пам’ятати, щоб зимівля для цих птахів була легшою?
  •    Так ми повинні їх підгодовувати. А що для цього треба змайструвати? (годівничку).
  •    Ми сьогодні уявно також будемо підгодовувати птахів. І чим більше завдань ми виконаємо на уроці, тим більше пташок потраплять до нашої годівнички.(Показую план уроку). Отже, до роботи. (5хв.)
  1.    Спостереження за мовним матеріалом
  •    Зараз ми подивимося, яке завдання принесла нам перша пташка. Саме воно допоможе перевірити, як ви засвоїли матеріал про слова і підкаже нам тему нашого уроку.
  •    Перша пташка - це синичка . Вона принесла завдання «Живе речення».

( дві групи дітей отримують слова, з яких потрібно скласти речення).

Діти складають речення, стаючи в певному порядку.

А зараз потрібно розділитися на групи: іменники, прикметники, дієслова. Що для цього треба зробити? {поставити запитання до слів). Кожна дитина ставить питання до слова, визначає, що це за слово і стає в певну групу. Лишилися діти, які тримають службові слова.

  •    Які слова не потрапили до жодної групи? Чому? ( до них не можна поставити запитання). Отже, ми познайомилися зі словами, до яких не можна поставити запитання.
  •    Такі слова виділяються в окрему групу слів і називаються службовими.

Отже, тема нашого уроку:

Уявлення про службові слова їх роль у реченні

(На дошці з’являється ще одна група слів - службові слова).

  •    Чи можемо ми вже зараз про неї щось сказати?( коротенькі слова, до них не можна поставити запитання). Фіксуємо на дошці.
  •    Чи знайомилися ми з ними раніше? Як ми їх позначали в схемі речення? (5хв.)

І наша синичка летить до годівнички.

А на дошці з’являється плакат зі службовими словами. Його поміщають на дошку, де розміщена група «Службові слова».

Правила у нас у підручнику нема, тому в кінці уроку ми спробуємо самі
скласти правило, що таке службові слова.

  1.    Знайомство зі службовими словами

А тепер я хочу дізнатися вашу думку: Чи можемо ми обійтись без цих слів?

Зараз виконаємо завдання, яке приніс нам щиглик і спробуємо відповісти на це запитання після виконаної роботи.

Пташки безшумно сідають ...зелені гілки ялин.

  •    Прочитайте речення, Як ви його зрозуміли?
  •    Чого для розуміння тут не вистачає? (службового слова).
  •    Якого? Давайте його вставимо.
  •    Прочитайте речення ще раз. Тепер все в ньому зрозуміло?
  •    Зробіть висновок: для чого в реченні потрібні службові слова.

Метод прес:

Я гадаю,... Тому, що ... Отже ....

Отже, ми не можемо обійтися без службових слів, вони зв’язують слова в реченні. Тому запишіть це речення в зошити і підкресліть службове слово. А на дошку вішаємо ще одну ознаку службових слів. (5 хв.)

А щиглик вже біля годівнички.

А ось і завдання від вівсянки.

У реченнях пропущені службові слова. Ознайомтесь з ними самостійно. Вечір. ... неба ... землю летять білі сніжинки. Пурхають ... морозному повітрі.

  •    Хто самостійно може вставити службові слова, починає працювати.
  •    Хто вагається, користується підказкою: з, у, на
  •    Хто з підказкою не розуміє, як виконувати завдання, працює зі мною.(Всі разом вставляємо пропущені слова усно, далі діти записують самостійно, вчитель контролює роботу).
  •    Для тих дітей, хто виконає роботу раніше, завдання на дошці. Перший учень - біля дошки.

І ряд - У повітрі кружляють білі сніжинки. (Встановити зв’язок співу реченні). Червона група.

  1.    ряд - Вітерець приліг під кущем калини.

Вітерець (що зробив?) ...

Приліг (під чим?)...

Кущем (чого?) ...

(Встановити зв’язок слів у реченні, користуючись підказкою). Зелена група. ПЕРЕВІРКА. ( На дошку в речення один учень вставляє пропущені слова, діти перевіряють правильність.) Потім перевіряємо, як діти розібрали речення. Оцінюємо. (8 хв.)

І тепер вівсянка також може поласувати біля нашої годівнички.

  1.    Фізкультхвилинка. Розвиток зв’язного мовлення

(2 хв.)

Слухання співу пташок

Учні зручно сідають за парти, кладуть голову на парту, закривають очі і намагаються уявити якусь картину.

- Що ви уявили, слухаючи спів пташок? Чи сподобалося вам так відпочивати?

(Декілька учнів розповідають, які картини вони уявили).

N. Закріплення матеріалу

А наступне завдання від горобчика.

Вправа 38.

  1.    ряд (синій) - 2 речення, підкреслити службові слова.

II ряд ( зелений)- вся вправа, підкреслити службові слова.

І ряд ( червоний) - працює з усією вправою, підкреслює службові слова і визначає іменники, прикметники, дієслова.

ПЕРЕВІРКА. ( починаємо з III ряду -1 речення, потім II ряд - друге речення, І ряд - третє речення і додаткове завдання.) (7 хв.)

Горобчик також приєднався до пташок біля годівнички.

А ось і снігур зі своїм завданням.

Вчитель роздає картки із завданням:

розмовляти ... з сестрою;

сховатись ...за дерево;

живе .. .у дуплі;


бабусі;




 


                         перейти ...через                 чекати ...біля
                                    річку; 

У вас 1 хвилина. Подивимося, скільки службових слів за цей час ви зможете вставити.

ПЕРЕВІРКА. ( вчитель показує службове слово, учні називають сполучення слів з цим словом)

Снігур відправляється до птахів біля годівнички.

VI. Підсумок уроку. Д. 3.

  •    Чи поповнили сьогодні на уроці ви свої знання?
  •    Що нового дізналися?
  •    Давайте спробуємо сказати, що таке службові слова.
  •    Чи зможете використати ви ці знання у своєму житті?
  •    Чи не втрачали ми сьогодні на уроці час неекономно?
  •    А яка робота принесла найбільше задоволення? Чому, на вашу думку? Так, тому, що добро зажди дуже приємно робити. Отже, робіть добро і отримуйте від цього задоволення.
  •    Які враження від уроку у вас лишилися?
  •    Чиї відповіді вас вразили на уроці?
  •    Вдома виконаєте вправу 40. ПІ ряд - вправу спише і підкреслить службові слова. І і II ряд - завдання 3 і 4 до вправи письмово.( 3 хв.)
docx
Додав(-ла)
Харчук Тетяна
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
1602
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку