Урок "Уявлення про Землю в давнину"

Про матеріал
Урок №3 Тема: УЯВЛЕННЯ ПРО ЗЕМЛЮ В ДАВНИНУ Мета: ознайомити учнів з розвитком первинних пізнань про Землю; формувати знання про перші моделі земної поверхні, вміння працювати з картами атласу, порівнювати та зіставляти їх; розвивати просторове мислення, допитливість; виховувати пізнавальний інтерес до історії розвитку географічних знань. Обладнання: підручники, атласи, глобус, фізична карта півкуль, комп’ютер, відеоматеріал Тип уроку: засвоєння нових знань. Очікувані результати: учні матимуть уявлення про географічні знання людей у давні часи, зможуть називати давньогрецьких учених та їхні наукові відкриття, навчаться знаходити відмінності карт давніх часів та сучасності. ХІД УРОКУ І. Організація класу ІІ. Актуалізація і мотивація 1. Евристична бесіда  Пригадайте випадки, коли ви у повсякденному житті користувалися терміном «географія». Як ви розумієте цей термін?  Представникам яких професій необхідні ґрунтовні географічні знання?  Хто вперше застосував термін «географія»?  2. Прийом «Відстрочена відгадка» Колись давно спекотного літнього ранку зустрілися на курному шляху два подорожанини. Змучені довгою дорогою, вони були раді зустрічі та несподіваному відпочинку. Один мандрівник — літній, мудрий, другий — молодий, недосвідчений, розговорилися, засперечалися. — Чи знаєш ти, що якщо йти багато днів і ночей поспіль у той бік, де ховається сонце, то вийдеш з того боку, звідки сонце вранці піднімається на небо-схил, тому що Земля наша куляста! — говорив старий. — Та що ти! Земля пласка, ніби млинець, який лежить на чотирьох стовпах, а небо — величезна кришталева чаша! — заперечував молодий. Довго точилася їхня суперечка, кожен намагався довести свою правоту. Сьогодні розмови про пласку Землю та трьох китів здаються нам смішними, а між тим багато часу минуло і багато відкриттів було зроблено, перш ніж науково довели кулястість Землі. Спробуймо подумки перенестися в давнину та подивімося, як різні народи уявляли собі влаштування Світу. 3. Творче Завдання Намалюйте Землю так, ніби ви не знаєте про її форму. Наведіть докази правильності вашого зображення 4. Повідомлення теми уроку IV. Вивчення нової теми Уявлення давніх людей про Землю (короткі повідомлення учнівз використанням малюнків) або перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=vdHpZmikG3w Давні індійці. Давні індійські міфи розповідають, що індійці уявляли Землю у вигляді великої напівсфери, яку тримають на спинах чотири слони. Вони стоять на панцирі велетенської черепахи, яка стоїть на змії, що звернулася кільцем і з’єднує навколоземний простір. Давні вавилоняни. Жителі Вавилону уявляли Землю у вигляді гори, на західному схилі якої між високими горами та глибоким морем перебуває Вавилонія. Ця гора оточена морем, на якій у вигляді перегорнутої чаші спирається тверде небо із дванадцятьма сузір’ями. Давні греки. Найвищі наукові досягнення у Стародавньому світі досягли давні греки. Але й там не одразу дійшли правильних висновків щодо форми нашої планети. Наприклад, спочатку вони уявляли свою землю плоскою. Зі східного боку в золотій колісниці піднімався Бог Сонця Геліос, ототожнений пізніше з Аполлоном і здійснював свій шлях по небу. Потім давньогрецький поет Гомер (VІІІ ст. до н. е.) у своїх творах писав про Землю як про диск, який нагадує щит воїна. Суходіл з усіх боків омиває річка Океан. Над Землею розкинувся мідний небосхил. На думку філософа Анаксимандра (VІІ—VІ ст. до н. е.), Земля являє собою циліндр, який вільно висить у повітрі. Середину Землі займає суходіл у вигляді великого круглого острова, оточеного Океаном. Усередині суходолу розміщений морський басейн, який поділяє його на дві приблизно рівні частини: Європу та Азію. Давні єгиптяни Вважали, що ліворуч і справа – корабель Бога Сонця, внизу знаходиться Земля над нею Богиня неба, що показує шлях Сонця по небу від сходу до заходу. Індіанці Америки як і давні греки думали, що Земля плоска і тримається на спині китів, які плавають в безмежному океані Давні євреї Великих знань не мали і вважали Землю плоскою Давні китайці У Древньому Китаї порівнювали контури неба з поверхнею землі. Так, Чумацький шлях древні китайці уподібнювала річці: «срібна річка» (Інь-хе) або «небесна ріка» (Тянь-хе). Велика китайська ріка Хуанхе нібито має зв'язок із Тянь-хе, і зливається з нею десь на краю світу. Вважалося, що якщо існує земна річка Хуанхе, то існує річка Хуанхе і на небесах. Перегляд відео «Китайський міф про створення Землі» 2. Карти Птолемея та Ерастофена https://www.youtube.com/watch?v=m83RBUKkocY 3. Перші географічні відомості про українські землі Розповідь учителя Описи території, на якій розташована сучасна Україна, а також прилеглі до неї землі, відомі з давніх часів. Перші писемні згадки про природу окремих українських земель знаходимо у творах давньогрецьких, арабських та інших авторів. Ще у V ст. до н. е. Геродот відвідав південь нашої країни. Його вразили багаті пасовища з буйними травами та широкі рівнини з родючими грунтами. У своїй праці «Скіфія» він описав Причорномор'я, принагідно зазначивши, що зими тут суворі й вода замерзає, а влітку холодно й дощить. Полонили уяву вченого й величні річки: Борисфен (Дніпро), Тірас (Дністер), Гіпаніс (Південний Буг). Геродот також ознайомився з побутом народів, які жили на північ від скіфів. Цю територію описував також Гіппократ (460-370 рр. до н. е.). Описи півдня України наводять у своїх працях видатні античні географи Страбон (66 р. до н. е. – 20 р. н. е.) У І ст. римський учений Пліній Старший зробив опис окремих річок, тварин і рослин. У II ст. давньогрецький учений Птолемей коротко описав території між Віслою та Доном, на схематичних картах позначив рельєф та річки цієї місцевості. ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Прийом «Творча лабораторія» 1. Порівняйте карти світу Ератосфена та Птолемея. Результати оформіть у вигляді таблиці. (Робота в парах, один учень виділяє спільне, другий — відмінне.) Спільні риси Відмінності Наприклад: наявність меридіанів і паралелей 2. Обговорення. 3. Розгадування кросенса V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ Прийом «Мікрофон» Висловіть власні враження від уроку, починаючи зі слів: «Для мене стало новим...» VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Опрацювати § Підготувати повідомлення про Марко Поло
Перегляд файлу

Урок №3

Тема: УЯВЛЕННЯ ПРО ЗЕМЛЮ В ДАВНИНУ

Мета: ознайомити учнів з розвитком первинних пізнань про Землю; формувати знання про перші моделі земної поверхні, вміння працювати з картами атласу, порівнювати та зіставляти їх; розвивати просторове мислення, допитливість; виховувати пізнавальний інтерес до історії розвитку географічних знань.

Обладнання: підручники, атласи, глобус, фізична карта півкуль, комп’ютер, відеоматеріал

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні матимуть уявлення про географічні знання людей у давні часи, зможуть називати давньогрецьких учених та їхні наукові відкриття, навчаться знаходити відмінності карт давніх часів та сучасності.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація і мотивація

  1. Евристична бесіда
  • Пригадайте випадки, коли ви у повсякденному житті користувалися терміном «географія». Як ви розумієте цей термін?
  •  Представникам яких професій необхідні ґрунтовні географічні знання?
  • Хто вперше застосував термін «географія»?
  •  
  1. Прийом «Відстрочена відгадка»

     Колись давно спекотного літнього ранку зустрілися на курному шляху два подорожанини. Змучені довгою дорогою, вони були раді зустрічі та несподіваному відпочинку. Один мандрівник — літній, мудрий, другий — молодий, недосвідчений, розговорилися, засперечалися.

— Чи знаєш ти, що якщо йти багато днів і ночей поспіль у той бік, де ховається сонце, то вийдеш з того боку, звідки сонце вранці піднімається на небо-схил, тому що Земля наша куляста! — говорив старий.

— Та що ти! Земля пласка, ніби млинець, який лежить на чотирьох стовпах, а небо — величезна кришталева чаша! — заперечував молодий.

      Довго точилася їхня суперечка, кожен намагався довести свою правоту. Сьогодні розмови про пласку Землю та трьох китів здаються нам смішними, а між тим багато часу минуло і багато відкриттів було зроблено, перш ніж науково довели кулястість Землі. Спробуймо подумки перенестися в давнину та подивімося, як різні народи уявляли собі влаштування Світу.

  1. Творче Завдання

Намалюйте Землю так, ніби ви не знаєте про її форму. Наведіть докази правильності вашого зображення

  1. Повідомлення теми уроку

IV. Вивчення нової теми

Уявлення давніх людей про Землю (короткі повідомлення учнівз використанням малюнків) або перегляд відео

https://www.youtube.com/watch?v=vdHpZmikG3w

Давні індійці.

     Давні індійські міфи розповідають, що індійці уявляли Землю у вигляді великої напівсфери, яку тримають на спинах чотири слони.

Вони стоять на панцирі велетенської черепахи, яка стоїть на змії, що звернулася кільцем і з’єднує навколоземний простір.

      Давні вавилоняни.

Жителі Вавилону уявляли Землю у вигляді гори, на західному схилі якої між високими горами та глибоким морем перебуває Вавилонія. Ця гора оточена морем, на якій у вигляді перегорнутої чаші спирається тверде небо із дванадцятьма сузір’ями.

      Давні греки.

Найвищі наукові досягнення у Стародавньому світі досягли давні греки. Але й там не одразу дійшли правильних висновків щодо форми нашої планети.

Наприклад, спочатку вони уявляли свою землю плоскою. Зі східного боку в золотій колісниці піднімався Бог Сонця Геліос, ототожнений пізніше з Аполлоном і здійснював свій шлях по небу.

     Потім давньогрецький поет Гомер (VІІІ ст. до н. е.) у своїх творах писав про Землю як про диск, який нагадує щит воїна. Суходіл з усіх боків омиває річка Океан. Над Землею розкинувся мідний небосхил.

    На думку філософа Анаксимандра (VІІ—VІ ст. до н. е.), Земля являє собою циліндр, який вільно висить у повітрі. Середину Землі займає суходіл у вигляді великого круглого острова, оточеного Океаном. Усередині суходолу розміщений морський басейн, який поділяє його на дві приблизно рівні частини: Європу та Азію.

      Давні єгиптяни

Вважали, що ліворуч і справа – корабель Бога Сонця, внизу знаходиться Земля над нею Богиня неба, що показує шлях Сонця по небу від сходу до заходу.

      Індіанці Америки як і давні греки думали, що Земля плоска і тримається на спині китів, які плавають в безмежному океані

     Давні євреї

Великих знань не мали і вважали Землю плоскою

    Давні китайці

     У Древньому Китаї порівнювали контури неба з поверхнею землі. Так, Чумацький шлях древні китайці уподібнювала річці: «срібна річка» (Інь-хе) або «небесна ріка» (Тянь-хе). Велика китайська ріка Хуанхе нібито має зв'язок із Тянь-хе, і зливається з нею десь на краю світу. Вважалося, що якщо існує земна річка Хуанхе, то існує річка Хуанхе і на небесах.

Перегляд відео «Китайський міф про створення Землі»

2. Карти Птолемея та Ерастофена

https://www.youtube.com/watch?v=m83RBUKkocY

3. Перші географічні відомості про українські землі

Розповідь учителя

      Описи території, на якій розташована сучасна Україна, а також прилеглі до неї землі, відомі з давніх часів. Перші писемні згадки про природу окремих українських земель знаходимо у творах давньогрецьких, арабських та інших авторів. Ще у V ст. до н. е. Геродот відвідав південь нашої країни. Його вразили багаті пасовища з буйними травами та широкі рівнини з родючими грунтами. У своїй праці «Скіфія» він описав Причорномор'я, принагідно зазначивши, що зими тут суворі й вода замерзає, а влітку холодно й дощить. Полонили уяву вченого й величні річки: Борисфен (Дніпро), Тірас (Дністер), Гіпаніс (Південний Буг). Геродот також ознайомився з побутом народів, які жили на північ від скіфів. Цю територію описував також Гіппократ (460-370 рр. до н. е.). Описи півдня України наводять у своїх працях видатні античні географи Страбон (66 р. до н. е. – 20 р. н. е.)

     У І ст. римський учений Пліній Старший зробив опис окремих річок, тварин і рослин. У II ст. давньогрецький учений Птолемей коротко описав території між Віслою та Доном, на схематичних картах позначив рельєф та річки цієї місцевості.

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Прийом «Творча лабораторія»

1. Порівняйте карти світу Ератосфена та Птолемея.

Результати оформіть у вигляді таблиці. (Робота в парах, один учень виділяє спільне, другий — відмінне.)

Спільні риси

Відмінності

Наприклад: наявність меридіанів

і паралелей

 

 

 

 

 

2. Обговорення.

3. Розгадування кросенса

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Мікрофон»

Висловіть власні враження від уроку, починаючи зі слів: «Для мене стало новим...»

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати §

Підготувати повідомлення  про Марко Поло

 

 

 

 

 

 

 

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/101533/44961/47182_html/images/44961.002.jpgПохожее изображениеКартинки по запросу уявлення індіанців про землю 

Похожее изображениеC:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\51A40A04.tmpC:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\C3A9621E.tmpКартинки по запросу уявлення індіанців про землюКартинки по запросу уявлення індіанців про землюКартинки по запросу арістотель картинки                                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
3270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку