Допомогти п'ятикласникам засвоїти поняття про узагальнювальні слова при однорідних членах речення та вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами;
розвивати логічне мислення, виховувати любов до природи.
Обладнання: таблиця, роздатковий матеріал, підручник.
Тип уроку: комбінований.
Тема. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире в реченнях із узагальнювальними словами при однорідних членах речення.
Мета: допомогти п'ятикласникам засвоїти поняття про узагальнювальні слова при однорідних членах речення та вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами;
розвивати логічне мислення, виховувати любов до природи.
Обладнання: таблиця, роздатковий матеріал, підручник.
Тип уроку: комбінований.
Жовтень ходить по краю та й виганяє птахів до раю.
Народна творчість
ХІД УРОКУ
Мотивація навчальної діяльності
II. Перевірка домашнього завдання
1. Виконання вправи.
Прочитати речення, назвати однорідні члени, пояснити вживання розділових знаків.
Відчутно облисіли дерева. Ставки та озерця вкрилися падолистом. Ранком левади й видолинки все частіше сизіють густою памороззю. Наче й непомітно, але впевнено увійшла в свої права осінь. її ознаменував один з найголовніших у слов'ян місяців. На Україні його називають жовтнем, зазимником, грязнем, хмурнем. (За В.Скуратівським)
2. Відповідь на лінгвістичну тему.
За поданою таблицею розказати про вживання розділових знаків при однорідних членах речення. Навести приклади.
Кома при однорідних членах речення |
|
1.О й О |
4,і О,і О |
2.0,0,0 |
5.0 і 0,0 і О |
3. о, о і О |
6.О, а О |
3. Тестове завдання.
Вказати номери речень, ускладнених однорідними членами.
Ю.Гаї і діброви вбрались в чарівну багряність. (І.Цюпа)
11.Догоряв короткий осінній день схиляв свою жовтогарячу голову на обрій. (І.Цюпа)
12.Поривний вітер гасав по садах сердито рвав листя і здіймав над селом золоту віхолу. (І.Цюпа)
Відповідь: 1, 2, 3, 6, 7, 10, 11, 12.
ІII. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення
1. Доберіть до поданих груп слів і узагальнювальні, з'ясуйте, які слова називаються узагальнювальними.
Висновок: назва, яка об'єднує однорідні члени речення, називається узагальнювальним словом.
2. Прочитайте казку, подумайте, які розділові знаки вживаються при узагальнювальних словах.
Вихвалялася Двокрапка:
«Я зовсім не те, що Крапка.
Маю я близьких і рідних
Гурток Членів Однорідних.
Стану я — вони за мною
Всі збираються юрбою,
А коли мене нема...»
«Не хвалися задарма,—
пан Тире їй відповів,—
і не трать хвастливих слів.
Це також моя сім'я,
І її збираю я.
Всі стоять переді мною
Так, як лист перед травою.
Я вживаюсь після них,
Другорядних, Головних,
Різних Членів Однорідних,
А мені близьких і рідних».
(А.Свашенко)
Опрацювання теоретичного матеріалу.
У С: О, О, О, О.
О, О, О, О-УС.
УС: О,О.О-....
IV. Виконання вправ на застосування й закріплення знань, формування вмінь і навичок
1. Пояснювальний диктант.
Все про жовтень людині говорить: і каштанів розгонистий дзвін, і річок прохолода прозора, і червоні вітрила калин. (Ф.Гарін) У городі і в саду ясніли свіжі осінні квіти: різнобарвні айстри, палка красоля, гвоздики. (С.Васильченко)
Луки, гори, пишні сади все виблискує золотом.
2. Творча робота.
Відгадайте загадку, спишіть, розставте розділові знаки, обґрунтуйте їх вживання, зі словом-відгад-кою складіть речення за однією із схем.
Скрізь у селах у містах у полях гаях І лісах ця дівчина владарює щирим золотом малює. (Осінь)
V. Підсумки уроку. Оцінювання відповідей
VІ. Домашнє завдання
Вивчити правила, скласти 5 «осінніх» речень з узагальнювальними словами та однорідними членами речення.