Урок узагальнення і систематизації "Іменник"

Про матеріал
Урок узагальнення й систематизаціїї знань, розрахований на дітей 6 класу, вивчення української мови з 1 класу
Перегляд файлу

Тема Узагальнення й систематизація знань про іменник

Мета: закріпити, узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник

як частину мови; удосконалювати вміння правильно вживати іменники в

різних відмінкових формах; прищеплювати любов до рідної мови, вчити

розуміти й цінувати художнє слово.

Тип уроку: урок систематизації знань, умінь та навичок

Обладнання: дидактичний матеріал із теми уроку, картки з завданнями,

підручник

 

Іменник! Він узяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі…

Д. Білоус

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя

Слово – важлива одиниця мови. Слів безліч, але існують вони не

хаотично, а об’єднані за певними ознаками в частини мови.

Послухаймо, як про це сказав поет Д.Білоус у вірші «Злитки золоті»:

Чи ти задумувавсь, звідкіль оті

У нашій мові злитки золоті?

 

Як намистинки, диво калинове, - частини мови!

Серед них важливе місце належить іменникові, «який узяв собі на плечі

велике діло – визначати речі».

2. Робота з епіграфом

3. Бліц - опитування

 Іменник – частина мови, що:

означає…;

відповідає на питання…;

належить до певного …;

змінюється за … .

 Іменники бувають назвами… .

 Яка форма числа вживається на позначення одного предмета? Двох

і більше?

 У реченні іменник може бути…

IV. Основний зміст уроку

1. Аукціон

Учням пропонується почергово називати іменники четвертої відміни. Виграє

той, хто назве слово останнім.

2. Самодиктант – фантазія

Яке ім’я ти хотів би (хотіла б) мати? Чому? Запиши пестливі форми цього

імені, постав їх у кличному відмінку. Поміркуй, кому з однокласників, на

твою думку, личило б твоє ім’я? Чому? Утвори всі можливі форми імені,

постав їх у кличному відмінку.

3. Кросвордний диктант із граматичним завданням

Запишіть потрібні слова, узгодьте їх з прикметниками та введіть у

речення.

 

1) Окреме відділення у вагоні (купе).

2) Страва з дрібно нарізаного м’яса, тушкованого з овочами (рагу).

3) Ансамбль з трьох виконавців (тріо).

4) Звертання до заміжніх жінок у Франції (мадам).

5) Найменша пташка у світі (колібрі).

6) Місто в Канаді, де поставлено пам’ятник Т.Шевченку (Торонто).

7) Автор роману «Три мушкетера» (Дюма).

 

Робота з текстом. «Впізнати» іменник, визначити рід, число. (Текст

спроектовано на дошку)

1) Найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота жива

схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє

давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування. ( Панас Мирний).

2) Буду я навчатись мови золотої

У трави – веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

А.Малишко

 

Фізхвилинка

Якщо у реченнях є граматична помилка, затупотіть ногами, якщо ні –

зааплодуйте.

1. Не страшна зима: в мене новий, теплий є кашне.

2. Нам сподобавсь над усе цей кмітливий шимпанзе.

3. Заговорить до ладу це розумне какаду.

4. На столі лежить досьє на старенькому мусьє.

 

5. Хуанхе широке, знаєм, протікає у Китаї.

4. Робота у групах

Слово вчителя.

Зараз ми з вами проведемо невеличке змагання й побачимо, яка ж з

груп найкраще засвоїла тему «Іменник». І почнемо ми наш конкурс з задач,

але не математичних, а лінгвістичних.

І конкурс

Для І групи

«За книгу цю вели ченцям дванадцять гривен заплатити»,- читаємо в

І.Кочерги. Чи немає тут орфографічної помилки?

Для ІІ групи

«Досі не можу вилікуватися від нежиті». Чи можна так сказати?

Для ІІІ групи

Наталка прочитала оголошення такого змісту: «Якщо ви хочете стати

актором лялькового театру, завітайте в суботу в бібліотеку до Дацюк М.І.». У

визначений час Наталка зайшла до бібліотеки і побачила чоловіка і жінку, які

розмовляли між собою. «Хто з них Дацюк М.І.?» - замислилася учениця. –

Микола Іванович, Марія Іванівна? Але, хвилинку подумавши, вона підійшла

до…

До кого підійшла Наталка і чому?

ІІ конкурс.

«Якого роду?» Визначити рід поданих слів, дібрати означення.

Зразок. Біль (чол. р.) – сильний.

Завдання для І групи

 

Ожеледь, ваніль, вермішель

Завдання для ІІ групи

Акварель, мозоль, путь

Завдання для ІІІ групи

Тюль, степ, шампунь

ІІІ конкурс

«На змагання викликає відмінок».

Поставити слова в орудному відмінку, розподіливши їх у дві колонки : з

подвоєнням кінцевих приголосних і без подвоєння.

Гордість, міць, мораль, ненависть, область,мазь, зелень, подорож,

неповторність, користь, даль, сухість.

ІV конкурс

Диктант «Тиша».

Поставити іменники в давальному відмінку: пісня, подорож, радість, сестра,

школа, люди, трактор, ведмідь, дідусь.

Поставити іменники у родовому відмінку:

Ліс, азот, принцип, сорт, вогонь, туман, ніж, Ужгород, місяць, рік, Крим,

квадрат.

V. Рефлексія

Інтерактивна гра «Мікрофон»

Найцікавішим на уроці було…

VI. Підсумок уроку і оцінювання роботи учнів

 

VII. Домашнє завдання : випустити стіннівку «В гостях у іменника»,

повторити правила, підготуватися до тематичної атестації.

docx
Додано
3 січня 2022
Переглядів
381
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку