Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу з розділу "Словотвір. Орфографія"

Про матеріал

Розробка уроку з української мови.

Мета:перевірити знання учнів про словотвір, знання вивчених орфограм; розвивати розумову й мовленнєву діяльність, вміння аналізувати, доводити, обґрунтовувати, розвивати нові пізнавальні знання; працювати самостійно, в парі,поглиблювати вміння пояснити свою позицію іншому; розвивати логічне мислення; виховувати любов до природи, естетичний смак, вміння споглядати красу навколишнього світу через призму картин Катерини Білокур.

Перегляд файлу

Тема: Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу з розділу «Словотвір. Орфографія»

Мета:перевірити знання учнів про словотвір, знання вивчених орфограм; розвивати розумову й мовленнєву діяльність, вміння аналізувати, доводити, обґрунтовувати, розвивати нові пізнавальні знання; працювати самостійно, в парі,поглиблювати вміння пояснити свою позицію іншому; розвивати логічне мислення; виховувати любов до природи, естетичний смак, вміння споглядати красу навколишнього світу через призму картин Катерини Білокур

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація, образотворче мистецтво

Міжпредметні зв'язки: розвивати естетичні смаки, вміння розуміти, сприймати і аналізувати художні полотна, цим здійснювати міжпредметні зв’язки з мовознавством, поглиблювати знання з теорії літератури.

Тип уроку: урок перевірки знань та навичок учнів.

Обладнання: підручники, словники, дитячі малюнки, відеозапис,  мультимедійна презентація

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

Слово вчителя

 

Діти, починаємо урок. Подивіться, будь ласка, чи готові ви уроку? На парті повинен лежати підручник, зошит, ручка, олівець, чернетка.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

Слово вчителя.Діти, щоб дитина зросла чуйною, доброю, уміла оцінити красу навколишнього світу, її повинно оточувати прекрасне, гарне. Такою красою і є квіти, адже це окраса нашого життя. Вони вражають нас найтоншими пахощами, милують різнобарвними кольорами.

 Погляньте на екран. Які квіти ви бачите? (Тут красуються троянди в платті з оксамиту, білі лілеї, півонії, конвалії, червоний мак, барвінок, айстри, дзвіночки, нарциси, волошки, гордовиті жоржини, чорнобривці, фіалки, ромашки і багато інших).

  • А які квіти ви любите?

 Вони й супроводжуватимуть нас протягом уроку. Та головне ми сьогодні повторимо теоретичний матеріал, який ви вивчали на останніх уроках.

  • А яку тему ви вивчали на попередніх уроках?
  • Отже,  проведемо фронтальне опитування, щоб перевірити рівень ваших знань.
  1. Метод «Мозковий штурм». Фронтальне опитування у формі клоуз – тесту.
  • Словотвір – це…(розділ науки про мову, що вивчає способи й особливості творення похідних слів).
  • Орфографія – це…(розділ науки про мову, що вивчає правильне написання слів).
  • Похідні слова  утворені…( на базі інших слів, наприклад слово зимовий утворилося від слова зима), а непохідні є…(первинними, особливості їх виникнення загубилися у віках, походження не можна мотивувати іншими словами. Непохідні слова здебільшого не мають суфіксів і префіксів).
  • Слово, від якого творять інше слово, називають… (твірним). Наприклад, вітер         вітерець. Вітер -  твірне слово.
  • Твірна основа – це… (частина слова, від якої утворено інше слово. Наприклад, слово водяний утворено від слова вода. Спільною для цих двох слів є частина вод, вона і є твірною основою для водяний.
  • Основні способи словотворення…(префіксальний – приєднання префікса до всього слова). Наприклад, казати       переказати; суфіксальний – приєднання суфікса до твірної основи, наприклад осінь        

осінній; префіксально– суфіксальний – одночасне приєднання суфікса до твірної основи. Наприклад, робити      неробство; безафіксний – відкидання від твірного слова префіксів, суфіксів, закінчень. Наприклад, блакить (від блакитний); складання основ – поєднання двох і більше основ (або слів) чи їхніх частин. Наприклад, будматеріали, салон – перукарня; абревіація - поєднання початкових букв декількох слів. Наприклад, МАН – Мала академія наук; перехід з однієї частини мови в іншу. Наприклад, черговий – прикметник (черговий учень); черговий – іменник (черговий зайшов у клас).

  • Складним називають слово, яке… (має два чи більше коренів. Наприклад, синьоокий).
  • Складноскороченими називаємо слова, які…(утворені складанням початкових частин слів, початкових звуків чи букв. Наприклад, юннат (юний натураліст).

 

Молодці, діти, ви впоралися із завданням.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Отже, темою уроку є узагальнення та систематизація вивченого матеріалу з розділу «Словотвір. Орфографія».

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Діти, сьогодні ми підведемо підсумок у вивченні теми «Словотвір. Орфографія, систематизуємо набуті знання, повторимо правопис  складних та складноскорочених слів, основні способи словотворення,   переконаємося у тому, яке значення похідних слів у мовленні, саме опираючись на творчість української художниці Катерини Білокур, і спробуємо осмислити її життя, яке вона провела в обіймах квітів. Ваше завдання -  максимально організувати свою розумову й мовленнєву діяльність на уроці для того, щоб уявно побачити велику світлу споруду, в якій дружно живе сім’я словотвору та орфографії, суворо дотримуючись законів співжиття, як і люди в суспільстві, так і рослини в природі.

 Поговоримо про ці закони, використовуючи їх у мовленнєвій діяльності.

  • А епіграфом до нашого уроку стануть слова з усної народної творчості «Квіти – окраса нашого життя».

Квіти – окраса нашого життя

 

Народна мудрість

 

  • Скажіть, будь ласка, хто з вас пояснить значення слова «епіграф».
  • Яким словником слід скористатися, щоб знайти пояснення цього слова? (тлумачним)
  • Робота зі словником. Учень читає визначення.
  • Поясніть, будь ласка, вислів «Квіти – окраса нашого життя».
  • Як одним словом можна замінити слова «Народна мудрість» (фольклор). Дякую, молодці!

 

  • Запишіть, будь ласка, зараз до зошитів  число, класна робота, тему, епіграф.

 

Будь-який урок має не тільки тему і мету, але і питання, яке слід розв’язати на уроці. Його називають проблемним. Тому запам’ятайте, що наприкінці уроку вам треба дати відповідь на проблемне питання:

 

Як ви вважаєте, чи буде цікавою, милозвучною українська мова без словотвору та орфографії?

 

V. Виконання системи творчих вправ

 

  1. Робота біля дошки.

 

А тепер практично перевірмо рівень ваших знань з теми «Словотвір. Орфографія». Зараз записуватимемо на дошці і в зошит слова, визначатимемо спосіб творення, пояснюватимемо орфограми, добиратимемо твірне слово, визначатимемо твірну основу.

 

Полтавська – Полтава

дожити – жити

пролісок – ліс,

дивосвіт – диво, світ.

 

Молодці діти, ви впоралися із завданням.

 

Наступним етапом нашої роботи є написання словникового диктанту на закріплення орфограм: правопис слів через дефіс, разом, з апострофом.  Викликаю дитину. Особливість цієї роботи буде в тому, що ви працюватимете в парі, тобто після написання диктанту, ви обміняєтеся зошитами і перевірите роботи одне в одного. Тому приготуйте олівці. На мить ви станете учителями, перевірите роботу товариша. Можливо, хтось із вас у майбутньому стане учителем. А хто з вас, діти, мріє стати учителем?

 

Діти піднімуть руки.  А тепер пишемо диктант.

 

  1. Словниковий диктант / робота в парах

 

2.1. Листопад, півжиття, ангел – охоронець, чорноброва, семирічка, сяка – така, пів – Києва, матір – природа, верболози, солодко – гіркий, пів’яблука, кінець кінцем, без кінця – краю, пів яблука, дивосвіт.

 

Діти, будь ласка, обміняйтеся зошитами. Коментування слів

 

Вчитель разом з дітьми пояснює орфограми

 

Запитую. Діти, підніміть руки, хто написав всі слова правильно?А хто зробив помилку в одному слові? Хто у двох словах? Хто у трьох? Хто у чотирьох?

 

Вчитель. Слова, які ви щойно записали в диктанті, стосуються біографії відомої української художниці Катерини Білокур, яка любила малювати з дитинства, була самоучкою в образотворчому мистецтві. Її картини – це окраса нашого життя, які дуже високо оцінили художники і критики усього світу.

 

У листопаді Катерина захворіла. Півжиття виборювала право на малювання. Дівчина мала ангела – охоронця. Була красива та чорноброва. Не змогла навчатися в технікумі, бо не мала документа про закінчення семирічки. В дитинстві мала таку – сяку книжечку. Пів – Києва пройшла пішки. Матір – природа наділила Катерину неабиякими здібностями. Малювала верболози. Солодко – гірким здавався їй світ. Без кінця – краю ховалася від матері, бо та в свою чергу вважала заняття дівчини марним. Пів’ яблука зобразила на полотнах. Кінець кінцем виборола своє право на малювання. На її полотнах дивосвіт природи.

  • Скажіть, будь ласка, хто такий художник?

 

  • Я що вам відомо про українську художницю Катерину Білокур?

 

  • Повідомлення учнів.

 

Катерина навчилася рано читати, але до школи не ходила, пряла на веретині. Маленькими рученятами виводила довгу тонку нитку, а, бувало, вкраде в матері біле полотно, візьме вуглину та й почне виводити  і хати, і млини, і дерева, і квіти.

 

 

У 14 років Катерині заборонили малювати. Батьки хвилювалися, що дочка вдягається в темне, на гуляння не ходить, а головне -  малює на стінах. Сільській дівчині годилось доглядати худобу, город, прясти, вишивати. Зрештою вийти заміж і народити дітей.

 

 

Але Катерині засіло в голові те слово «художник». Вона мріяла вступити до технікуму, щоб навчатися. Але дівчині відмовляли, бо не мала  документа про закінчення семирічки.

 

 

Тому дівчина опановує непросте ремесло художника сама. Власноруч виготовила з котячої шерсті пензлики і  починає проробляти кожну деталь картини.

 

  • А яких відомих українських художників ви знаєте? (І.Рєпін, І.Їжакевич, Т. Яблонська, Архип Куїнджі, І. Айвазовський, Леонардо да Вінчі «Джоконда» (Лувр), Рафаель «Сікстинська Мадонна» (Дрезденська картинна галерея), Мікеланджело «Буонаротті»).

 

  1. А зараз уважно перегляньте фрагмент фільму «Гра Долі» і скажіть, що вас найбільше здивувало у житті цієї жінки?

 

  1. Потім складіть кілька речень (3-4), об’єднаних однією темою, використовуючи слова словникового диктанту і картини фільму про Катерину Білокур.

 

  1. Перегляд фільму «Гра Долі».

 

  1. Творче завдання. РМ.  Складання речень.

 

  1. Ангел – охоронець є у кожної людини. Катерина Білокур теж його мала, була чорноброва, гарна. На її полотнах – дивосвіт природи. Картини художниці – окраса українського мистецтва.

 

 

  1. Чорноброве дівчатко любило малювати дерева і квіти. Змалку мріяла стати художником. Матір – природа наділила Катерину Білокур красою та талантом.

 

  1. Картини Катерини Білокур милують душу, від них ніби стає тепло. Найбільше мене вразило полотно «Квіти на блакитному тлі». Художниця мила, красива, синьоока. Я б хотіла бути схожою на неї.

 

  1. Мене вразили картини Катерини Білокур. Вони чудові, дивовижні, милують душу. Квіти завжди приносять задоволення. Завдяки ангелу – охоронцю, дівчина стала відомою.

 

 Діти на початку уроку вам було поставлено проблемне запитання:

 

  • Як ви вважаєте, чи буде цікавою, милозвучною українська мова без словотвору та орфографії?

 

Діти дають відповідь.

 

Вчитель: Творення слів – це дуже складне і цікаве явище, не думайте про те, що ці слова в нашій мові вже утворилися, процес творення слів продовжується і сьогодні. Найбільший вклад, звичайно, роблять письменники. Наприклад, «Дивитися яблуневоцвітно», - каже

П. Тичина в одній із своїх поезій. Тому завдання домашнє я вам задам із «Словотвору. Орфографії».

 

VІ. Домашнє завдання

Підготуватися до написання контрольної роботи: повторити параграфи 17 – 21, виконати вправу 151 (письмово)

VІІ.Підсумок уроку

1.Бесіда за питаннями

  • Яку тему ми сьогодні опрацьовували на уроці?
  • Які труднощі виникали у вас під час виконання вправ?
  • Який вид роботи  був найлегшим?
  • Якби ви були художниками, якими б ви кольорами намалювали свій настрій після цього уроку?
  1.               Слово вчителя. У цієї жінки, мабуть, була душа бджоли. Звичайна людина не змогла б побачити світ таким, яким бачила його Катерина Білокур. «Квіти, як і люди, живі, мають душу, - говорила вона. І вірила, що кожній зірці на небі відповідає квітка на землі. Вона ніколи не зривала квітів, а змальовувала їх, сидячи коло стеблини чи куща, бо вірила, що зірвана квітка вже не квітка.

VІІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів на уроці

Діти, я вам дякую за співпрацю! Ви сьогодні добре працювали на уроці. Бажаю вам вдало написати контрольну роботу. Успіхів у житті. Пам’ятайте слова художниці Катерини Білокур: «Доля випробовує тих, хто вирішив дійти у своєму житті великої мети, але сильних духом не зламає ніщо.

Урок закінчено, до побачення!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 січня 2022
Переглядів
443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку