Урок узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» ( «Числівник») із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point

Про матеріал

«Електронний навчально – методологічний інструментарій для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій. Блок уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» («Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник», «Прислівник», «Дієслово», «Дієприкметник», «Дієприслівник», «Службові частини мови») із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу»

У збірнику вміщено розробки уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі MicrosoftOffice Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу у вигляді «Електронного навчально – методологічного інструментарію для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій».

Він може бути використаний учителем української мови як програмний педагогічний засіб для формування та закріплення предметних компетентностей, передбачених типом і темою уроку. Цей посібник містить індивідуальні завдання, завдання для роботи в парах і малих групах, інструктаж – перевірку для вчителя.

Слід відмітити те, що систематичне проведення занять з української мови з використанням «Електронного інструментарію» дасть можливість учителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях учнів з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу.

Сфера застосування вправ, представлених в «Електронному інструментарію - додатку», на уроках української мови надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань, особливо на етапі узагальнення і систематизації вивченого матеріалу. Машинний контроль знань дасть змогу вчителю та учням швидко ознайомитися з результатами перевірки.

Даний «Електронний педагогічний засіб» за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів і класу, в разі ускладнення видавати йому наступні завдання. Його застосування в кабінеті інформатики дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект.

Ідея виховання покоління, з ранніх років психологічно підготовленого до користування комп'ютером, – важлива і перспективна для розвитку суспільства, його науки, культури. Саме для таких людей персональний комп'ютер буде часткою їхнього життя.

В тому і полягає сутність людиноцентризму – готувати людину, і перш за все через освіту, до реального життя, до майбутнього, яке вже з нами, конкретизувати її знання.

Введення комп'ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку дитини.

Перегляд файлу

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Числівник». Розбір числівника як частини мови

Мета: узальнити й систематизувати знання учнів з теми „Числівник”, формувати вміння добирати, групувати матеріал, узагальнювати вивчене; розвивати мовлення відповідно до ситуації спілкування; удосконалювати навички визначення граматичних ознак числівника, правопису, морфологічного розбору слів цієї частини мови з метою структурування вивченого матеріалу; розвивати творчі вміння вживати числівники у власних висловлюваннях; заохочувати учнів до вивчення української мови, історії українського народу; виробляти внутрішню потребу здобувати знання й удосконалювати комунікативні вміння; пробуджувати в учнів позитивні моральні якості: почуття взаємопідтримки, наполегливості.

Тип уроку: урок узагальненння й систематизація вивченого.

Модель( жанр): урок - ділова гра «Виграй тендер».

Обладнання:  комп’ютери, електронний додаток до уроку із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі Microsoft  Office Word,  Power Point : опорні схеми „Матриці”, „Морфологічна лабораторія”, ”Картка оцінювання”, „Картка експертизи”, тексти для роботи в мовній лабораторії.

Міжпредметні зв’язки:  використання числівників для точного опису предметів, явищ (математика, географія, українська література, інформатика).

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія, культура мовлення та стилістика.

 

 Хід уроку

І. Організаційний момент

1.З’ясування емоційного стану учнів.

Метод „Кольоровий настрій”.

Учитель. Визначте свій настрій за допомогою одного з кольорів веселки.

У релігійній символіці червоний  колір означає Божий гнів, оранжевий – радість, жовтий – щедрість, зелений – надію, блакитний – щастя, синій – умиротворення природних сил, а фіолетовий – велич.

Нехай же на нашому уроці райдуга засяє всіма своїми барвами!

 2. Розподіл ролей у групі (спікер, секретар, доповідач, посередник, експерт з оцінювання роботи групи). Для кращої організації кожна група заздалегідь обирає свій колір (червоний, зелений, синій, жовтий).

  • Члени групи мають бейджики відповідного кольору.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

1.Організація і спрямування діяльності учнів на передбачення теми і цілевизначення

  • Методична стратегія передбачення

Тема ця хоч не проста, та для вас цікава,

Бо про цифри мова йде

І це звична справа.

Рахувати, віднімати нас навчила математика.

Як писати цифри ці, нас навчить граматика.

Скільки в світі різних див ?

У веселки кольорів?

Скільки місяців у році?

Скільки зробить котик кроків,

Скільки зірочок у небі?

Скільки променів у сонця,

Що загляне в віконце?

Це числівник завжди знає,

Цифри всі він називає.

В край чудовий поведе,

Числа всі він нам назве.

Кількість і порядок при лічбі

Назавжди він збереже.

Питання стратегії

  • Про яку частину мови розповідається у вірші?
  • Як ви гадаєте, яка тему уроку?

Учні записують тему уроку, роблять цілевизначення.

Формула цілевизначення:

Сьогодні на уроці я хочу дізнатися…, навчитися…

2.Вступне слово вчителя

Спробуємо разом досягти поставлених вами цілей, провівши урок у формі ділової гри „Тендер”. Змагаючись за право одержати у «власність» тему «Числівник», кожна група протягом уроку повинна буде пройти всі випробування, аби показати повну готовність до перевірки цієї мовної теми. Переможці отримають бонуси. Експерти груп будуть вести підрахунки тендера, щоб оголосити результати.

Вчитель оголошує назви випробувань.

                                           Картка – експертиза

Результатів випробувань „Тендера”

Назва випробування

Мовний матеріал

К-ть балів

Труднощі в роботі

1.

„Матриця”

 

 

 

2.

„Займи позицію”

 

 

 

3.

„Коректор”

 

 

 

4.

„Фразеологічна сарбничка”

 

 

 

5.

„Культура мовлення”

 

 

 

6.

„Лабораторія”

 

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вашими помічниками в отриманні тендера будуть комп’ютери.

Застосувуючи операції з об’єктами в середовищі Microsoft  Office Word,  Power Point, виконати наступні завдання:

  • Випробування №1„Матриця

Групи працюють над заповненням матриць. Доповідачі звітують про виконане завдання, захищаючи опору-схему. Респонденти з інших груп перевіряють правильність виконаного завдання.

1група

„Матриця”( Схема „Ієрархія”)

За допомогою операцій:„копіювати”, „вставити” заповнити матрицю.

Числівник

ОБ’ЄКТИ ДЛЯ ОПЕРАЦІЙ

1. Рід

2. Число

3. Відмінк

2 група

„Матриця” (Таблиця)

  • За допомогою операцій:„копіювати”, „вставити” закінчити заповнення таблиці.

М’який знак у числівниках

  ПИШЕТЬСЯ

 НЕ ПИШЕТЬСЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

1. На кінці простих числівників.

2. У складних числівниах у кінці першої частини.

3. У непрямих відмінках перед закінченням у числівників: простих та збірних.

4.На кінці складних числівників.

5.У  непрямих відмінках простих числівників.

6.У непрямих відмінах простих  усіх збірних числівників ( крім двоє, семеро,восьмеро)

7.У кінці простих числівників( крім п’ять,шість,дев’ять, десять).

8. У кінці простих числівників( крім одинадцять- двадцять, тридцять).

 

3 група

„Матриця” (Фігурна схема)

За допомогою операцій:„копіювати”, „вставити»”закінчити

заповнення схеми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Складені кількісні числівники.

2. Складні кількісні числівники.

3. Складені порядкові  числівники.

4.Порядкові числівники з – тисячний.

5. Складні порядкові  числівники.

ІV. Удосконалення умінь і навичок.

  • Випробування №2

Займи позицію”

Всі групи працюють над завданням , звіряючи результати.

1.Займіть позицію, розподіливши  у дві колонки числівнии кількісні та порядкові(за допомогою операцій: „копіювати”, „вставити”).  Використовуючи опору, обґрунтуйте  позицію групи.

 

                       Кількісні  

                   Порядкові

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сім, десятий, сто один, шестисотий, восьмитисячний, одинадцять, одна третя,  троє, сімнадцятий, тридцять другий.

  • Творчий центр групи пригадує  2 прислів’я з числівником.
  • Випробування №3

«Коректор»

І група

1. Виправте помилки у написанні числівників.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод „ПРЕС”: „Я вважаю…,бо…)

 Написання числівників

             Перевірка

чотирьма

чотирма

шістнадцять

шістнадцять

п’ятидесятьох

п’ятдесятьох

п’ятстам

п’ятистам

шістсотдвадцять вісім

шістсот двадцять вісім

  • Випробування №3

„Коректор”

ІІ група

1. Виправте помилки у написанні числівників.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод „ПРЕС”: „Я вважаю…,бо…)

 

             Написання числівників

             Перевірка

трох

трьох

шістьох

шістьох

вісьмомастами

вісьмомастами

однатретя

одна третя

тисяча дев’ятьсот перший

тисяча дев’ятсот перший

 

  • Випробування №3

„Коректор”

ІІІ група

1. Виправте помилки у написанні числівників.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод „ПРЕС”: „Я вважаю…, бо…)

Написання числівників

             Перевірка

дві сомих

дві сьомі

шістьнадцять

шістнадцять

пів-тори

півтори

міль’ярд

 

мільярд

двох

двох

 

  • Методична ремарка

Після закінчення випробування №3 вчитель пропонує кожній групі виділити праву колонку таблиці („Перевірка”) чорним шрифтом для проведення самоперевірки.

  • Випробування №4

„Фразеологічна скарбничка”

І група

Допишіть фразелогізми, використавши числівники.

1. Лінивий двічі робить, …

2. Слухай сто разів, …

ДЛЯ ДОВІДОК: а говори раз; скупий двічі платить.

  • Випробування №4

„Фразеологічна скарбничка”

ІІ група

Допишіть фразелогізми, використавши числівники.

1. П’ять днів не робим,…

2. Раз промовиш, де слід, ..

ДЛЯ ДОВІДОК: а два відпочиваємо; і відвернеш тисячу бід.

  • Випробування №4

Фразеологічна скарбничка”

ІІІ група

Допишіть фразелогізми, використавши числівники.

1. Одне погане слово скажеш,…

2. Біда біду перебуде - …

ДЛЯ ДОВІДОК: одна мине, десять буде; почуєш десять.

  • Випробування №5

„Культура мовлення”

І група

  1. Прочитайте і виберіть правильно записані вислови.
  2. За допомогою операцій «копіювати», «вставити» заповніть таблицю.

Правильно

             Перевірка

двома словами

двома словами

пів на другу

пів на другу

більше половини, значна частина

більше половини, значна частина

у двох словах, пів другого, двома словами, пів на другу, більше половини, значна частина; більша половина.

 

  • Випробування №5

„Культура мовлення”

ІІ група

  1. Прочитайте і виберіть правильно записані вислови.
  2. За допомогою операцій «копіювати», «вставити» заповніть таблицю.

 

.

Правильно

             Перевірка

іншим разом

іншим разом

два дуби

два дуби

більше половини, значна частина

більше половини, значна частина

 

іншим разом, другим разом, два дуба, два дуби, більше половини, значна частина, більша половина.

  • Випробування №5

„Культура мовлення”

ІІІ група

  1. Прочитайте і виберіть правильно записані вислови.
  2. За допомогою операцій «копіювати», «вставити» заповніть таблицю.

 

Правильно

             Перевірка

іншим разом

іншим разом

шість метрів за секунду

шість метрів за секунду

пів на другу

пів на другу

 

іншим разом, другим разом, шість метрів у секунду, шість метрів за секунду, пів другого, пів на другу.

 

  • Випробування №6

„Морфологічна лабораторія”

(метод міжпредметної інтеграції)

І група ( художня література)

1.Прочитайте текст.Визначте, до якого навчального предмета він належить.

2.Знайдіть числівники,виділіть червоним кольором.

3.Виконайте індивідуальне завдання на картках.

-Сім п’ятниць на тиждень.

- Без п’яти  хвилин хто.

- Двоє  третього не чекають.

- Двоє братів через дорогу живуть, а один одного не бачать.

  • Випробування №6

„Морфологічна лабораторія”

(метод міжпредметної інтеграції)

ІІ група ( географія)

1.Прочитайте текст.Визначте, до якого навчального предмета він належить.

2.Знайдіть числівники,виділіть червоним кольором.

3.Виконайте індивідуальне завдання на картках.

- Озеро Самбар в Індії вісім місяців на рік буває солоним, а чотири – прісним.

- Двісті тисяч метеоритів щодоби випадає на земну поверхню.

- У другому ст.олітті до нашої ери Кратес із міста Пергами виготовив перший глобус, але зображення його не збереглося.

  • Випробування №6

„Морфологічна лабораторія”

(метод міжпредметної інтеграції)

ІІІ група ( математика)

1.Прочитайте текст. Визначте, до якого навчального предмета він належить.

2.Знайдіть числівники,виділіть червоним кольором.

3.Виконайте індивідуальне завдання на картках.

За вісім рейсів автобус перевозить більше ніж сто вісімдесят п’ять пасажирів, а за п'ятнадцять рейсів – менше ніж триста сімдесят пасажирів. Скільки місць в автобусі, якщо кожного рейсу він перевозить стільки пасажирів,скільки місць в автобусі?

„Морфологічна лабораторія”

Предмет_________________

Числівник                

                            дослід

 

 

Початкова форма

(Н. в.)

 

 

Тип за будовою

(простий, складний, складений)

 

 

Розряд

 

 

Рід ( якщо є)

 

 

Число( якщо є)

 

 

Відмінок

 

 

Синтаксична роль

 

 

 

П.І. учня_______________ Оцінка_______________

VІ. Підсумки уроку.

1.Заповнення картки оцінювання роботи в групі.

 

Картка

оцінювання роботи учня в групі

Дата_____________

П.І. учня__________

Критерії оцінювання

Самооцінка

Оцінка членів групи

Підсумкова оцінка вчителя

Я спільно з іншими працював(ла) над досягненням цілей

 

 

 

 

 

 

Я ретельно сам(а) працював(ла) над завданням

 

 

 

 

 

 

Я підбадьорював(ла) інших

 

 

 

 

 

 

 

2.Виступ експертів з груп (результати випробувань „Тендера”).

3.Рефлексія

  • Метод „Мікрофон”
  • Що нового я дізнався(лася) на уроці?
  • Який мій найбільший успіх?
  • Які труднощі траплялися, як я їх долав(ла)?
  • Чого я раніше не знав(ла), не вмів(ла), а тепер знаю, вмію?
  • Чи потрібно це мені і для чого?
  • Які завдання я ставлю перед собою надалі?

VІ. Домашнє завдання (на вибір)

1.Повторити тему „Числівник” (питання на с.221 підручника)-для всіх.

2. «Морфологічна лабораторія»  (предмет)- 1-8 балів (інтернет-ресурси).

3.Скласти казку про числівник (в програмі Power Point)-9-12 б.

  • Методичні поради

 

  •                             1.Всі завдання для роботи за комп’ютерами знаходяться в окремих «папках» (група №1, 2, 3, 4.) (Див. на диску «Електронний навчально - методологічний інструментарій до уроків»). Необхідно перенести їх на всі комп’ютери окремо, аби учні могли працювати в групах, парах.
  •                             2.Заповнені матриці можна роздрукувати на аркуші з метою швидкої перевірки виконаних завдань.
  •                             3. Виконуючи завдання у випробуванні  №3 («Коректор» ), учні заповнюють ліву колонку, а вчитель робить перевірку в правій. В колонці «Перевірка» всі слова надруковано білим кольором. Необхідно виділити праву колонку лівою клавішею мишки, змінивши колір тексту на чорний.

 

 

1

 

doc
Додано
29 липня 2018
Переглядів
961
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку