Урок узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» ( «Дієприслівник») із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point

Про матеріал

«Електронний навчально – методологічний інструментарій для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій. Блок уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» («Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник», «Прислівник», «Дієслово», «Дієприкметник», «Дієприслівник», «Службові частини мови») із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу»

У збірнику вміщено розробки уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі MicrosoftOffice Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу у вигляді «Електронного навчально – методологічного інструментарію для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій».

Він може бути використаний учителем української мови як програмний педагогічний засіб для формування та закріплення предметних компетентностей, передбачених типом і темою уроку. Цей посібник містить індивідуальні завдання, завдання для роботи в парах і малих групах, інструктаж – перевірку для вчителя.

Слід відмітити те, що систематичне проведення занять з української мови з використанням «Електронного інструментарію» дасть можливість учителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях учнів з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу.

Сфера застосування вправ, представлених в «Електронному інструментарію - додатку», на уроках української мови надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань, особливо на етапі узагальнення і систематизації вивченого матеріалу. Машинний контроль знань дасть змогу вчителю та учням швидко ознайомитися з результатами перевірки.

Даний «Електронний педагогічний засіб» за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів і класу, в разі ускладнення видавати йому наступні завдання. Його застосування в кабінеті інформатики дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект.

Ідея виховання покоління, з ранніх років психологічно підготовленого до користування комп'ютером, – важлива і перспективна для розвитку суспільства, його науки, культури. Саме для таких людей персональний комп'ютер буде часткою їхнього життя.

У тому і полягає сутність людиноцентризму – готувати людину, і перш за все через освіту, до реального життя, до майбутнього, яке вже з нами, конкретизувати її знання.

Введення комп'ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку дитини.

Перегляд файлу

Тема. Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Дієприслівник»

Мета: повторити, узагальнити і систематизувати знання учнів про дієприслівник, його ознаки; формувати у школярів уміння й навички визначати дієприслівник і дієприслівниковий зворот у реченні; правильно писати дієприслівники з часткою НЕ; вдосконалювати орфографічні й пунктуаційні навички;

розвивати уяву, логічне, образне та критичне мислення; вміння сприймати і редагувати речення з дієприслівниковими зворотами;формувати активну пізнавальну мотивацію учнів, упевненість у власній спроможності самостійно здобувати знання;

виховувати повагу до народних звичаїв, любов до рідного краю та мови.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого.

Модель (жанр): урок-ділова гра «Виграй тендер»  

Обладнання:  комп’ютери, електронний додаток до уроку із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі Microsoft  Office Word,  Power Point : опорні схеми «Матриці», «Морфологічна лабораторія», «Картка оцінювання», «Картка експертизи», тексти для роботи в мовній лабораторії.

Міжпредметні зв’язки:  використання  для точного опису предметів, явищ (історія України, біології, географії, українська література, інформатика).

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія, культура мовлення та стилістика.

Епіграф:

http://zosh-1.at.ua/_nw/0/21379282.jpg

Засвоюючи рідну мову, дитина засвоює не самі тільки слова, їх сполучення та видозміни, але безліч понять, поглядів на речі, велику кількість думок, почуттів, художніх образів, логіку і філософію мови...

Костянтин Ушинський

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

1. Аутотренінг (під звучання пісні)

Розпочинаємо урок з аутотренінгу
Я – учень

Я – особистість творча
Я думаю, замислююсь, пригадую
Я хочу якомога більше знати
Мій сьогоднішній день – це крок до мети

2. З’ясування емоційного стану учнів (графічно),

 

готовності до уроку,

 

готовності до співпраці в групі.

 

 3. Розподіл ролей у групі (спікер, секретар, доповідач, посередник, експерт з оцінювання роботи групи). Для кращої організації кожна група заздалегідь обирає свій колір (червоний, зелений, синій, жовтий).

Члени групи мають бейджики відповідного кольору.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

  1.               Організація і спрямування діяльності учнів на передбачення теми і цілевизначення

Методична стратегія передбачення

Прочитайте епіграф до уроку. Пригадайте з якого відомого вірша взяті ці рядки? Хто автор? Зверніть увагу на виділені слова.

 

Засвоюючи рідну мову, дитина засвоює не самі тільки слова, їх сполучення та видозміни, але безліч понять, поглядів на речі, велику кількість думок, почуттів, художніх образів, логіку і філософію мови...

Костянтин Ушинський

Питання стратегії:

  • До якої частини мови належать ці слова?
  • Що ви дізналися про дієприслівник на попередніх уроках?
  • З’ясуйте , яка тему уроку?

ІІІ.  Повідомлення теми й мети уроку.

Учні записують тему уроку, роблять цілевизначення.

Формула цілевизначення:

Сьогодні на уроці я хочу дізнатися…, навчитися…

Вступне слово вчителя

  Ще один урок до нас прийшов  

  За розкладом сьогодні.

  Отож давайте зробимо ще крок,

  Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.

  Бо мову, діти, забувать не гоже,

  Дієприслівник нам у цьому допоможе!

Діти, сьогодні ми з вами повторимо усе про дієприслівник. Пригадаємо усі правила, які вивчали впродовж останніх уроків;закріпимо вміння та навички правильно ставити розділові знаки при дієприслівникових зворотах у реченнях;будувати речення із дієприслівниковими зворотами; закріпимо вміння правильно писати НЕ із дієприслівниками; утворювати дієприслівники доконаного і недоконаного виду; редагувати речення із дієприслівниками.

Спробуємо разом досягти поставлених вами цілей, провівши урок у формі ділової гри «Тендер». Змагаючись за право одержати у «власність» тему «Дієприслівник», кожна група протягом уроку повинна буде пройти всі випробування, аби показати повну готовність до перевірки цієї мовної теми. Переможці отримають бонуси. Експерти груп будуть вести підрахунки тендера, щоб оголосити результати.

Вчитель оголошує назви випробувань.

Картка – експертиза

Результатів випробувань «Тендера»

Назва випробування

Мовний матеріал

К-ть балів

Труднощі в роботі

1

«Матриця»

 

 

 

2

«Займи позицію»

 

 

 

 

3

«Коректор»

 

 

 

4

«Народна скарбничка»

 

 

 

5

«Синтаксичне доведення»

 

 

 

6

«Тестування»

 

 

 

ІV. Актуалізація опорних знань.

Вашими помічниками в отриманні тендера будуть комп’ютери.

Застосувуючи операції з об’єктами в середовищі Microsoft  Office Word,  Power Point, виконати наступні завдання:

Випробування №1 «Матриця»

Групи працюють над заповненням матриць. Доповідачі звітують про виконане завдання, захищаючи опору-схему.Р еспонденти з інших груп перевіряють правильність виконаного завдання.

 

 

 

1 група

«Матриця»( Схема «Ієрархія»)

  1. За допомогою операцій:«копіювати», «вставити» заповнити матрицю «Морфологічні особливості дієприслівника» (робота з малюнком  Smart Art )
  2. Спікери «домашніх» груп перевіряють правильність заповнення матриці в інших групах.

 

«Морфологічні особливості дієприслівника»

  • має вид (доконаний/недоконаний) і час (минулий/ теперішній): радіючи, зрадівши;
  • може бути перехідним або неперехідним;
  • керує іменниками: створюючи (що?) оповідання.
  • може мати залежні слова (іменник, займенник, прислівник)
  • не змінюється;
  • пояснює дієслово-присудок, виступаючи у ролі обставини: Гомонять, працюючи, школярі; Зібравшись на спортмайданчику, школярі почали тренуватися.

 

 

2 група

. «Матриця» (Фігурна схема)

  1. За допомогою операції «перетягування об’єктів» заповнити матрицю «ТВОРЕННЯ ДІЄПРИСЛІВНИКІВ НЕДОКОНАНОГО І ДОКОНАНОГО ВИДУ».
  2. Спікери «домашніх» груп перевіряють правильність заповнення матриці в інших групах.
  3. Сформулюйте правила «Дієприслівники творяться…».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

V. Виконання системи завдань на узагальнення практичних умінь і навичок.

 

Випробування №2

«Займи позицію»

Група №1

1. Пригадайте як визначається вид дієприслівник.

2. За допомогою операції « перетягування об’єктів» заповніть таблицю, розподіляючи слова за дієвідмінами.

 

Недоконаний вид

Доконаний вид

 

 

Об’єкти для операцій:

Зайнявши, кричачи, написавши,сміючись, сидячи, знайшовши, бачачи, плачучи, прийшовши, змагаючись,спитавши.

  1. Зробіть висновок, від яких основ творяться видові форми дієприслівників. Заповніть матриці нижче.

Доконаний       Недоконаний

 +      +

   основа  основа

 

Випробування №2

«Займи позицію»

Група № 2

1. Пригадайте як визначається вид дієприслівник.

2. За допомогою операції « перетягування об’єктів» заповніть таблицю, розподіляючи слова за дієвідмінами.

 

Недоконаний вид

Доконаний вид

 

 

Об’єкти для операцій:

Даючи, набивши, обганяючи, евакуювавши, благаючи, прибравши, радіючи, розмістивши, експлуатуючи, обпікши, досягаючи.

 

  1. Зробіть висновок, від яких основ творяться видові форми дієприслівників. Заповніть матриці нижче.

Доконаний       Недоконаний

 +      +

   основа  основа

 

Випробування №3

«Коректор»

Група № 1,2

1. Керуючись правилом , виправте помилки у написанні дієприслівників. (за допомогою клавіш: «delete» та «пробіл»).

2.Виділіть колонку «Перевірка» чорним кольором, перевірте правильність свого вибору. (

3. Доведіть правильність  написання дієприслівників з часткою не . (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…, бо…»). Члени інших груп слідкують за правильністю відповідей.

4.Творчий центр складає речення з одним із слів.

 

Написання НЕ з дієприслівниками

Перевірка

Незнаходячи

Не знаходячи

Ненавидячи

ненавидячи

Непізнавши

не пізнавши

Не зрікаючись

не зрікаючись

Не питаючи

не питаючи

Не дочуваючи

недочуваючи

Не хтуючи

нехтуючи

Не відклавши

не відклавши

 

Випробування №4

 «Синтаксичне доведення»

Група №1

 

  1. Прочитати речення, визначити стиль мовлення.
  2. Знайти дієприслівникові звороти, за допомогою операції «зміна кольору  тексту» виділити їх синім кольором, правильно розставити розділові знаки. Довести.

 

1.Тут все скрегоче: птахи і комахи – всю ніч не замовкаючи й на мить. (Л.Дмитерко.)

2. Мабуть, не змігши вітру збороти острів піднявся й зник, наче птах. (Д.Павличко.)

 

 

Випробування №4

 «Синтаксичне доведення»

Група №2

 

  1. Прочитати речення, визначити стиль мовлення.
  2. Знайти дієприслівникові звороти, за допомогою операції «зміна кольору  тексту» виділити їх синім кольором, правильно розставити розділові знаки. Довести.

 

 

Тополі й липи стояли тихо й мліли в благодатному теплі не ворушачи ані листочком. (І.Нечуй-Левицький.)

З турецького берега хвилі прийшли не рахуючи милі. (В.Швець.)

 

 

 

Випробування  №5

 «Народна скарбничка»

Група № 1,2

 

  1. За допомогою лівої клавіші мишки змініть напрям стрілки і з’єднайте частини прислів’їв.
  2. Поясніть значення прислів’їв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Рецепція.

Тестовий контроль знань учнів

 

А тепер настав час перевірити ваш рівень готовності до контрольної роботи. Дайте відповіді на тестові запитання у зошиті.

 

1.Дієприслівник – це особлива форма дієслова, яка вказує:

а) на ознаку предмета за дією;

б) на дію предмета;

в) поєднавши ознаки дієслова і прислівника, вказує на додаткову дію;

г) вказує на предмет;

 

2.Від прислівника дієприслівник узяв:

а) незмінюваність, синтаксична роль - обставина;

б) вид,питання – що робити?

в) залежні слова;

г) час теперішній, минулий, майбутній;

 

3.Дієприслівники бувають:

а) недоконаного виду;

б) доконаного і недоконаног виду;

в) не мають категорії виду;

г) доконаного виду;

 

4.Від дієслова дієприслівник узяв:

а) вид, час;

б) вид, час, перехідність – неперехідність;

в) вид, час, перехідність – неперехідність, залежні слова;

г) вид;

 

5.У якому рядку всі слова дієприслівники:

а) забувши, записаний, набуваючи, зліплений;

б) бажаючи, спаливши, засинаючи, граючись;

в) йдучи, стрибає, падаючи, спитавши;

г)  соромлячись, похнюплений, стомившись, знайомлячись;

 

6.У якому рядку всі дієприслівники доконаного виду:

а) уміючи, питаючи, зустрівши , переказуючи;

б) пишучи, бажаючи, почувши,пізнавши;

в) кажучи, пливучи, несучи, почепивши;

г) побачивши, сфотографувавши, змивши, зробивши;

 

7.У якому рядку всі дієприслівники недоконаного виду:

а) зеленіючи, зоставшись, повзучи, в’янучи;

б) беручи, ходячи, приймаючи, танцюючи;

в) накривши, взявши, розтерши, плачучи;

г) будуючи, відкинувши,зробивши,володіючи;

 

8.У якому рядку всі дієприслівники з НЕ пишуться окремо:

а) не/обстеживши, не/завівши, не/сказавши, не/розкривши;

б) не/оглядаючись, не/добігши, не/добачаючи, не/забувши;

в) не/спитавши, не/розуміючи, не/виконавши, не/навидячи;

г) не/зрадівши, не/вгаваючи, не/сіючи не/дочуваючи;

 

9.У якому рядку всі дієприслівники з НЕ пишуться разом:

а) не/волячи, не/покоячись, не/хтуючи, не/дочуваючи;

б) не/пізнавши, не/знайшовши, не/створивши, не/перетинаючи;

в) не/відходячи, не/розуміючи, не/виконавши, не/передплативши;

г) не/прибігши, не/вітаючи, не/вмикаючи, не/почепивши;

 

10.У суфіксах дієприслівників пишеться літера:

а) і;

б) то і, то и; 

в) и;

г) е;

 

11.Визначити речення, у якому не треба ставити кому:

а) Христя розпрощавшись пішла додому.

б) Пахне м’ята, хліба радіючи цвітуть.

в) Сон улетівши до хати бере Харитю під своє крило.

г) На всі запитання хлопець відповів не моргнувши оком.

 

12.Дієприслівник уреченні виступає:

а) підметом;

б) додатком;

в) обставиною;

г) означенням.

 

 

Самоперевірка тестових завдань.Самооцінка тестових завдань.

  1. Виділіти всі колонки  чорним кольором,
  2. Перевірити кількість правильних відповідей тесту.
  3. Виставити оцінки у щоденники.

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

А

 

+

 

 

 

 

 

+

+

 

 

 

Б

 

 

+

 

+

 

+

 

 

 

 

 

В

+

 

 

+

 

 

 

 

 

+

 

+

Г

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Підсумки уроку

1.Заповнення картки оцінювання роботи в групі.

   Картка

оцінювання роботи учня в групі

Дата_____________

П.І. учня__________

Критерії оцінювання

Самооцінка

Оцінка членів групи

Підсумкова оцінка вчителя

Я спільно з іншими працював(ла) над досягненням цілей

 

 

 

 

 

 

Я ретельно сам(а) працював(ла) над завданням

 

 

 

 

 

 

Я підбадьорював(ла) інших

 

 

 

 

 

 

2.Виступ експертів з груп (результати випробувань «Тендера»).

3.Рефлексія

  • Що нового я дізнався(лася) на уроці?
  • Який мій найбільший успіх?
  • Які труднощі траплялися, як я їх долав(ла)?
  • Чого я раніше не знав(ла), не вмів(ла), а тепер знаю, вмію?
  • Чи потрібно це мені і для чого?
  • Які завдання я ставлю перед собою надалі?

 

VІІІ. Домашнє завдання (на вибір).

1.Повторити теоретичний матеріал до теми «Дієприслівник» (виконати завдання для самоперевірки) - для всіх учнів.

2. «Морфологічна лабораторія» - 1-8 балів (інтернет-ресурси)

3. Виписати 10 українських прислів’їв та 5 крилатих висловів із дієприслівниками. Дібрати до них ілюстрації. Оформити як проект у PowerPoint 9-12б

Методичні поради

1.Всі завдання для роботи за комп’ютерами знаходяться в окремих «папках» (група №1, 2, 3, 4.) (Див. на диску «Електронний навчально - методологічний інструментарій до уроків»). Необхідно перенести їх на всі комп’ютери окремо, аби учні могли працювати в групах, парах.

2.Заповнені матриці можна роздрукувати на аркуші з метою швидкої перевірки виконаних завдань.

3. Виконуючи завдання у випробуванні  №3 («Коректор» ), учні заповнюють ліву колонку, а вчитель робить перевірку в правій. В колонці «Перевірка» всі слова надруковано білим кольором. Необхідно виділити праву колонку лівою клавішею мишки, змінивши колір тексту на чорний.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
29 липня 2018
Переглядів
780
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку