Урок узагальнення і систематизації знань з теми "Пунктограми у складному реченні"

Про матеріал
Матеріал до уроку узагальнення і систематизації знань, який містить метод «Прес», лексична пауза, робота творчими групами, кодування речень, різні види роботи з текстами, тестування
Перегляд файлу

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу

Методи і прийоми: метод  «Прес», лексична пауза, робота творчими групами, кодування речень, різні види роботи з текстами, тестування.

Мета уроку:

Навчальна:

  • узагальнити й систематизувати знання учнів про пунктограми в складному реченні;
  • формувати вміння та навички ставити потрібні розділові знаки в складному реченні та правильно вживати такі речення в мовленні;
  • виявити прогалини в знаннях, уміннях та навичках із пунктуації складного речення і здійснити відповідну корекцію їх.

Розвиваюча:

  • розвивати  комунікативні компетенції;
  • розвивати самостійність мислення, вміння робити висновки за аналогією, наводити аргументи на підтвердження власних думок;
  • формувати навички ведення дискусії.

Виховна:

  • виховувати любов до рідної мови, повагу до звичаїв та традицій людей різних національностей; патріотизм; шанобливе ставлення до обраної професії.

Обладнання: презентація, проектор, роздатковий матеріал.

Міжпредметні зв’язки: географія, майбутня професія, історія, етика та естетика.

 

ХІД УРОКУ

І Організаційний момент

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. Емоційне налаштування на роботу

 

Слайд 1

Епіграф уроку:  «Ногами людина повинна стояти на землі своєї батьківщини, але  її очі хай бачать увесь світ» (Д. Сантаяна)

Слово вчителя. Кожен народ, кожна нація має свої звички й традиції,

які передаються із покоління  в покоління, від батьків до дітей, із роду в рід. Але сьогодні у світі відчувається прагнення до зближення, навіть уніфікації.

У цьому є свої переваги, бо воно принесе взаєморозуміння між народами та країнами (особливо у справах бізнесу), але існують і недоліки, так як є багато особливостей, якими славетна кожна нація, кожний народ. Сьогодні ми на уроці будемо «подорожувати» світом звичок і традицій.

                   Лексична пауза

  • Пояснити значення слова «уніфікація»

Уніфікація – зведення чого- небудь до єдиної форми, системи, єдиних нормативів.

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

     Слово вчителя. Між народами і націями багато відмінностей. Наприклад, англієць, обурений діями свого конкурента, шле йому листа:

«Шановний сер, ви шахрай…», без «шановного сера» він не в змозі почати листа… Або до європейця приходять гості та захоплюються картиною на стіні чи іншою річчю, господар зобов’язаний подарувати її – цього вимагає ввічливість.

          Як ми бачимо, кожен народ має свої традиції, так й українська мова має свої правила. Сьогодні на уроці ми не лише будемо знайомитися із звичками людей різних народностей, а й закріпимо та узагальнимо набуті знання із пунктуації. Щоб конкретизувати, розділові знаки яких речень розглянемо, ви повинні виконувати вправу з ключем.

 

 

 

                     Слайд 2

 

            Вправи з ключем

           Запишіть слова, вставляючи пропущені букви та розподіляючи їх у дві колонки: у першу – з пропущеною буквою Е, у другу з И.

            (Один учень біля дошки).

Ст_рилізоване молоко, конс_рви, р_бина, ер_троцити, чайн_к, лік_р, енергоспож_вання, ніж_нські огірки, нач_нки, антр_кот, д_серт, напол_он, екл_р, ялов_чина.

 

 

 

 

              Перевірка. Слайд 3

Стерилізоване молоко.  Консерви.  Лікер.  Антрекот.  Десерт.  Наполеон. Еклер.  Рибина.  Еритроцити.  Чайник.  Енергоспоживання.  Ніжинські огірки.  Начинка.  Яловичина.

            Лексична пауза

Антрекот – шматок яловичини завтовшки 1,5 – 2 см із спинних мязів

Еритроцити – невеликі без’ядерні клітини крові червоного кольору, завдання яких – транспорт кисню і вуглекислого газу. 

            IV. Удосконалення мовних знань, умінь і навичок шляхом лінгвістичного спостереження

 

 

 

           Слайд 4

Текст для дослідження

           Англійці з особливою повагою ставляться до етикету. Вирушаючи до Англії, слід пам’ятати такі правила.

           За столом руки необхідно тримати на колінах, а ніж та виделку не прибирати зі столу. Чай ніколи не п’ють із вершками, а сандвіч беруть рукою. У ресторані чайові не прийнято давати нав’язливо, але треба гроші покласти на край тарілочки. Рукостискання використовується лише при знайомстві, і далі треба обходитися поклонами.

          Етикет англійців можна назвати «скромною ввічливістю»; а вони кажуть: «Джентльмен той, хто не промовляє цього слова».

Метод «Прес»

  • Пояснити розділовий знак у другому реченні .
  • Назвати прості речення у поданому тексті. (1, 2)
  • Назвати складносурядні речення. Довести, що вони є складносурядними.
  • Пояснити розділові знаки в складносурядних реченнях.

Метод «Синтез думок»  «Розділові знаки в складносурядному реченні». Слайд 5

 

 

 

Творче завдання.

Складіть складносурядне речення про етикет англійців, в якому ставиться тире.

 

 

 

 

Рекламна пауза. Слайд 6

         Якщо ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину «Філологія». До Ваших послуг складносурядне речення. Його рівноправні частини легко і невимушено з’єднуються сурядними сполучниками. Зручні у використанні і його розділові знаки. Найчастіше використовується кома. Якщо ж Ви особливо захочете підкреслити принадність другої частини, виберіть тире. А часом, щоб полегшити Вам життя, це речення може обійтись і без розділового знака. Купуйте наш товар і Ви не пожалкуєте!

                    V. Удосконалення мовних знань, умінь і навичок шляхом                                                                                    виконання тренувальних вправ

 

 

Пояснювальний диктант. Слайд 7

       Пригадати, які речення називаються складнопідрядними, пояснити вживання розділових знаків у них. Пояснити орфограми у виділених словах.  

       Китайдуже специфічна країна, в якій під час встановлення стосунків головне – «формування духу дружби».

        На початку розмови діє правило, за яким гість говорить першим. Якщо вас запитали про вік, про справи в родині, поцікавились здоров’ям дітей, то не ображайтесь, так як це щирий інтерес до вас.

       Вас із радістю запросять у гості, або в ресторан на обід, де подадуть не менше двадцяти страв. Якщо ви не готові пригоститися запропонованою екзотичною стравою, не відмовляйтеся демонстративно. Спробуйте з’їсти хоча б маленький шматок. Що залишиться, змішайте в тарілці. Якщо подають до столу суп – це знак того, що обід іде до закінчення. Гість встає із-за столу першим.

           Робота з таблицею «Розділові знаки в складнопідрядних реченнях»

 

 

        Слайд 8

        Підсумувати, які розділові знаки ставляться в складнопідрядних реченнях.

 

 

 

          Рекламна пауза. Слайд 9

Хочете дізнатися, з якої причини ви себе не добре почуваєте? Чи, може, з’ясувати, коли і за яких умов Ви вчора повернулися додому? Або визначити міру і ступінь того, що Ви пам’ятаєте? У такому випадку складнопідрядне речення саме для Вас.

           Чітка структура! Головна й підрядна частина з’єднані підрядними сполучниками! Тільки у нас найрізноманітніші види підрядних частин і смислових зв’язків. А тепер – спеціально для Вас! Купивши три підрядні частини за ціною чотирьох, четверту – порівняльну – Ви отримаєте безкоштовно!

 

              VI. Удосконалення мовних знань, умінь і навичок шляхом виконання творчих завдань

Індивідуальна творча робота. Створення схемно – знакових  моделей .

 

 

Слайд 10

          Прочитайте матеріал підручника про вживання розділових знаків у безсполучникових складних реченнях і розробіть алгоритм:

1 – «Вживання тире між частинами безсполучникового речення»;

2 – «Вживання двокрапки»;

3 – «Вживання коми і крапки з комою».

Презентація результатів роботи

  1. Тире у безсполучниковому реченні.

 

 

 

 

 

Слайд 11

  • [   ] – [   ] .(зміст частин протиставляється)
  • [час, умова] – [      ].
  • [     ] – [наслідок, висновок ]

2.Двокрапка в безсполучниковому реченні.

 

 

 

 

Слайд 12

  • [   ]:  [розкривається зміст ] .
  • [    ]:  [ причина ].
  • [є слова «бачити, чути, розуміти» ]:  [    ].

3. Кома й крапка з комою

 

 

 

 

Слайд 13

  • [   ],  [   ] .(одночасність, тісний взаємозв’язок)
  • [   ];  [      ]. (поширеність, наявність інших розділових знаків)

           

 

 

 

       Творча робота з текстом. Слайд 14

Завдання: у даному тексті знайти складнопідрядні речення й перебудувати їх у безсполучникові, поставивши потрібні розділові знаки.

        Французький етикет є одним одним із найбільш традиційних на європейському континенті, так як у минулому Франція мала не аби який вплив на формування дипломатичного протоколу та етикету.

       Для французів кухня – це предмет національної гордості тому завжди доречними будуть будь-які компліменти з приводу якості їжі та напоїв. Під час їди слід пам’ятати про деякі особливості, а саме не треба залишати їжу на тарілці, досолювати страви та використовувати прянощі. За столом про справи можна розмовляти тільки за кавою. До цього моменту треба вести бесіду про культуру та мистецтво. Французи не можуть похвалитися пунктуальністю та точністю, тому на прийоми вони запізнюються.

          Бути запрошеним на вечерю у Франції вважається великою честю. У такому випадку слід прибути на 15 хвилин пізніше призначеного часу, принісши з собою в подарунок квіти, коробку цукерок і пляшку шампанського

 

 

 

 

 

                     Рекламна пауза. Слайд 15

             Ти енергійний? Ти любиш спілкуватися? Прагнеш бути вільним у своїх думках? Тобі набридли речення, у яких ти ніяк не можеш визначити сполучник, і ти заплутався у видах підрядних частин? Тоді твій вибір – Безсполучникове речення!

              Складні безсполучникові речення емоційніші, інтонаційно багатіші, ніж складносурядні та складнопідрядні. Тому вони найчастіше вживаються в розмовному та художньому стилях. Це те, чим ми користуємося щодня, Запам’ятай прості правила і не мучся з тим, який сполучник використати, щоб побудувати правильно речення!

                    VII. Закріплення вивченого матеріалу

 

 

 

  1. Гра «Кодування речень». Слайд 16

         У поданих складних реченнях необхідно поставити розділові знаки, записавши лише код (0 – непотрібно ставити ніякого розділового знака; 1 – двокрапку; 2 – кому; 3 – тире). Відповідь 2012

         Німецький етикет асоціюється зі словом «порядок», бо характерними рисами німців є дисципліна і пунктуальність. Це позначається й на столовому етикеті. Слід пам’ятати: виделку необхідно весь час тримати лівою рукою. Ніколи не слід знімати руки зі столу, зап’ястя повинні торкатися краю столу.

2. Рубрика «Готуємось до ЗНО». Слайди 17 – 18

 

 

 

 

 

Тестування «Розділові знаки в складному реченні»

  1. Укажіть складні речення:

а)  Повечерявши, сестра повела мене спати і, поклавши на постіль, перехрестила, поцілувала, усміхаючись, знов назвала мене приблудою. (Т. Шевченко).

б)   Коло багаття лежала купа прим’ятого картоплиння, змішаного з опалим листям, і видно було глибокий слід від тачки. (Григір Тютюник.)

в)  А я вставав, на шаблю руку сперши, і крізь поразки йшов до перемоги. (Л. Костенко.)

               2.  Укажіть складносурядне речення, в яких правильно розставлені розділові знаки:

а) І справді, на прибережнім сухопутті звиваються посірілі в’юни – і вигинаються косаті щупаки. (М. Стельмах.)

б) Дзвеніли комарі кришталевим дзвоном і лилися з неба блакитним сяйвом співи весняних радісних жайворонків. (З. Тулуб.)

в) Тремтячий відсвіт блискавці на мить вихоплює з темряви стіни, пічку й кутки – і знов глибокий морок і тиша. (З. Тулуб.)

                  3. У кажіть складнопідрядні речення, в яких правильно розставлені розділові знаки:

а) Сагайдачний бачив, що ось – ось спалахне заколот і попередив Хоткевича, (З. Тулуб.)

б) І тільки тут, на Січі, люди вперше починали виховувати в собі справжню, свідому любов до своєї батьківщини, тому, що тільки тут, в цьому орлячому кублі, батьківщина дійсно ставала для них рідною матір’ю, а не лютою мачухою… (З. Тулуб.)

в) Він тихо причалив до лісникового човна, котрий ніколи ніким не приковувався, і, зіпхнувши його з берега, пустив за водою. (Григір Тютюник.)

                   4. Укажіть складнопідрядні речення, в яких засобом зв’язку є сполучники:

а) Ліна вперше по-справжньому відчула свою потрібність людям, кожним нервом відчула, що починає жити повноцінним, а не рослинним, не оранжерейним життям.

б) Піти лишень подивитися до царя в палати, що там робиться. (Т. Шевченко.)

в) Він знав, що натовп не любить жартувати. (В. Малик.)

                     5. Укажіть складнопідрядні речення, в яких засобом зв’язку є сполучні слова:

а) На сонячних галявинах трави такі, що вже й на випас годилися б. (Григір Тютюник.)

б) Той крейсер теж був ніби причетний якимось чином до цього їхнього душевного зближення, що так несподівано виникло.  (О. Гончар.)

в) Не забуває молодий  Горпищенко весело спом’янути добрим словом того невідомого пращура, який цей колодязь викопав у степу. (О. Гончар.)

                  6. Укажіть складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними:

а) Ще так недавно чувся голосний спів іволги, що клопоталась біля гнізда. (Є. Гуцало.)

б)  Лише по незначних прикладах можна вгадати, де цвіла та чи інша рослина.

в) Батько діда просить, щоб той розказав про Коліївщину. (Т. Шевченко.)

7.  Укажіть складне речення з кількома підрядними, яке складається з трьох частин:

а) Не в розкішних будинках, котрих там не було, не в бронзах і мармурах лежала краса Києва, а в тих горбах зелених, на яких він роз таборився, в ярах численних засипаних квітами, в журливих потічках, що до могутнього Дніпра збігали. (Б. Лепкий.)

б) Ждали тато й мама, що син їх незабаром приїде укінченим гімназистом, дійшовши звичайно, кінця курсу щасливого, як то бувало при скінченні попередніх класів, коли Михайло привозив то похвального листа, то якусь книжку – нагороду за успіхи в навчанні. (Олена Пчілка.)

в) Кожен козак, що йде в степи, зав’язує собі вузлик с порохом на той випадок, коли не зможе розвести вогню.  (Ю. Мушкетик.)

          8. Укажіть складне речення з кількома підрядними, яке відповідає поданій схемі:

           [   ], (бо ), (щоб  ), ( яку )

а) Особливо гирло Почайної розлилося широко, бо Дніпро не мав місця, щоб прийняти всю ту воду, яку вона несла йому в подарунок. (Б. Лепкий.)

б) А ти й не знав, що серед того люду стоїть одна, що молиться за всіх. (Л. Костенко.)

в) А що ж було гетьманові робити, коли гетьманові від царя був такий наказ даний, щоби  він з польськими  коронними  гетьманами  повсякчасні зносини тримав і всіма способами не допускав до того, щоб козаки до бунтарів, себто до покривдженого народу, приставали. (Б.Лепкий.)

           9. Укажіть складнопідрядні речення з кількома підрядними, в яких правильно розставлені розділові знаки:

а) Владика Молдавський Петро Могила, що через шість років після уніатів став київським митрополитом був першим, хто відбудував і зміцнив собор, перед тим плюндрований і нищений. (П. Загребельний.)

б) Тільки старий бандурист, що йшов туди зі своїм проводжатим , не боявся підійти до панів , бо знав, що божого старця і панам годиться шанувати. (Б. Лепкий.)

в) Подякувавши Богові, пішов він у світ, набравши з собою цілющої роси, щоб робити нещасних сліпців видющими та допомагати людям, як навчився він тої ночі у лісі. (О. Ольжич.)

              10. Напишіть, які розділові знаки використовуються в складному реченні. Відповідь проілюструйте прикладом.

А) складносурядному;     Б) складнопідрядному;   В) безсполучниковому.

 

 

 

 

    3. Взаємоперевірка та оцінювання учнів. Слайд 19

                 Ключ:

завд.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Відп.

Б

В

В

А, В

В

Б, В

В

А

Б, В

 

 

 

 

 

VIII. Підсумок уроку. Слайд 20

  • Чи потрібні знання, опрацьовані сьогодні на уроці?
  • Що нового дізналися?
  • Чи цікавим був урок?

 

 

ІХ. Домашнє завдання. Слайд 21

           Скласти міні-твір про звичаї й традиції українців, використовуючи складні речення.

Х. Завершення. Слайд 22

 

 

docx
Додав(-ла)
Рудюк Світлана
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
18 лютого 2021
Переглядів
1452
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку