Урок "Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Фразеологія»"

Про матеріал
Урок узагальнення й систематизації знань з теми "Фразеологія" у 6 класі. Розробка містить різноманатні завдання для закріплення вивченого матеріалу, а також ілюстрації до фразеологізмів.
Зміст архіву
1.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
Перегляд файлу

ТЕМА. Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Фразеологія»

МЕТА: узагальнити і систематизувати вивчене з розділу «Фразеологія»; удосконалити вміння і навички усного та писемного мовлення; розвивати увагу, пам'ять, аналітичне й образне мислення, творчі здібності; виховувати пізнавальний інтерес учнів.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, ілюстрації, мультимедійна презентація.

Нема мудріших,

ніж народ учителів.

У нього кожне слово –

це перлина…

Максим Рильський

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 Ми завершуємо тему «Фразеологія». На носі у нас контрольна робота. Дехто вже дуже забиває собі в голову ту науку, а дехто й у вус не дує. Щоб не пасти задніх і не пекти раків, щоб батьки не годували березовою кашею після отриманих оцінок, варто повторити і зарубати собі на носі вивчене. Та годі антимонії розводити. Отож, не ловімо гав, припиняймо байдики бити – і  нумо гризти граніт науки. (Записати і пояснити фразеологізми, почуті у вступному слові вчителя)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Фразеологічні перегони (гра «Так чи ні»).

1.Фразеологія вивчає частини мови.

2. Фразеологізми – це стійкі сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову або словосполученню.

3.Фразеологізми надають мовленню виразності, образності, емоційності.

4. Фразеологізми можуть утворювати синонімічні й антонімічні пари.

5. Джерелом фразеологізмів є лише мова народу й усна народна творчість.

6. Вислів «Ахіллесова п’ята» походить з Біблії.

7. Різновидами фразеологізмів є прислів’я й приказки.

8. Фразеологізми не бувають членами речення.

9. Фразеологізми найчастіше вживають у науковому й офіційно-діловому стилях.

10. Значення фразеологізму можна знайти у тлумачному словнику.

11. Влучні висловлювання відомих людей називаються афоризмами..

12. Кожен із нас може постійно вигадувати фразеологізми.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Пазли (скласти фразеологізми, пояснити їх значення, скласти  2 речення з будь-якими фразеологізмами, визначити їх синтаксичну роль)

Крутитися, як білка в колесі; ніде яблуку впасти; п’яте через десяте; грати першу скрипку; тримати язик за зубами, будувати повітряні замки, біла ворона, не нашого поля ягода, брати за живе, манна небесна, курям на сміх, хоч з лиця воду пий.

2. Заповніть табличку, підберіть синоніми, антоніми до фразеологізмів

 

Фразеологізм

Синонім

Антонім

брати близько до серця

 

 

язиком чесати

 

 

накивати п’ятами

 

 

байдики бити

 

 

ні риба ні м'ясо

 

 

як риба у воді

 

 

 Довідка: виймати душу, не в своїй тарілці, як у Бога за дверима, як горохом об стіну, язик проковтнути, міцний горішок, ні се ні те, точити ляси, брати ноги на плечі, баглаї годувати, як укопаний, не покладаючи рук.

3.Впізнай героя фразеологізму

1. Він буває в овечій шкурі; коли злий, то сердито дивиться; як добре його не годуй, а він у ліс дивиться; коли його боїшся, то в ліс не ходи (вовк).

2. Кажуть, що він такий неповороткий, що комусь на вухо наступив (ведмідь).

3. Він буває схожий на лопату, його можна чесати, він і до Києва доведе (язик).

4. Його можна всунути куди не слід, на ньому можна щось зарубати, ним можна клювати, і його ж задирають (ніс).

5. Він у голові несерйозної людини, його можна шукати в полі, а можна й кидати на нього слова (вітер).

6. Купаючи його в річці, мати тримала за неї – і вона стала дуже чутливою (Ахіллесова п’ята).

4. Розшифруй фразеологізм за картинкою на екрані (додаток)

5. Пантоміма (показати фразеологізм)

Заварити кашу, кусати лікті, роззявити рота, стригти під одну гребінку, викиньте з голови, намотати на вус, грати першу скрипку, чухати потилицю.

6. Замініть виділені слова фразеологізмами. Що змінилося? Виграли від цього речення чи програли.

Після цієї новини ми були щасливі.

Петрик на уроці не слухав, а дивився у вікно.

Дівчина була дуже красива.

Друзі посварилися.

Не дуже ти мені і потрібен.

Довго ще ти будеш мені дорікати?

Дядько був дуже досвідченим у цій справі.

Хлопці домовилися зустрітися дуже рано.

Дмитрик швидко зник.

Інколи треба й помовчати.

Довідка: ні світ ні зоря, колоти очі, як корова язиком злизала, як намальована, ґав ловив, на сьомому небі, розбили глека, прикусити язика,  як п’яте колесо до воза, стріляний горобець,.

7. Підсумок уроку

Я знаю…

Я вмію…

Я пам’ятаю...

Закінчити урок хочеться словами великого Кобзаря, який є творцем багатьох афоризмів:

Не дуріте самі себе,

Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

 

8. Домашнє завдання

Скласти діалог з бабусею чи дідусем, використовуючи  фразеологізми: топтати ряст; жити, мов у Бога за дверима; жити по правді; вік вікувати; жити вовком; жити паном; життя прожити – не поле перейти та  подібні.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Філімонова Ірина Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коваль Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
30 вересня 2019
Переглядів
2259
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку