Урок " УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ «ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ» "

Перегляд файлу

 

Українська мова 10 клас

ТЕМА. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ

             «ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ»

 

МЕТА: узагальнити та систематизувати знання учнів про слово, склад лексики, групи слів за значенням, лексикографію, фразеологізми,  їх особливості і виразні можливості;

               розвивати мовленнєву компетентність, шляхом використання набутих знань про лексику української мови;

               виховувати інтерес до вивчення української мови, виховувати в учнів духовність.

ТИП УРОКУ. Узагальнення і систематизація знань

 

ОБЛАДНАННЯ: таблиці «Слово як об’єкт  вивчення мовознавства», «Типи лексичного значення слова», тлумачний словник української мови, роздруковані завдання, підручник.

 

 

Хід уроку

І. Організація класу.

                                                                      Епіграф уроку

      Спочатку було Слово. І Слово було у Бога.

                                                  І Словом було Бог…

                                                                                         Біблія

 

ІІ. Мотивація знань учнів.

Оголошення теми і мети уроку.


        Психологічний старт.

Слова, слова…

Вони в собі всі різні:

Тривожні й тихі, радісні й сумні;

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Ласкаві й чесні, мудрі і смішні…

Не грайся словом. Є святі слова,

Що матері з доріг вертають сина.

        Спіши до неї, доки не жива,

Допоки розум і допоки сила.

Знайди те слово – вічне і земне

За часом час нам світ перетинає.

Минуще все. Лиш слово не мине

  І та любов, що смертю смерть   долає.

 

Микола Ткач 

 

 

 

 

 

 


 

ІІІ. Актуалізація знань учнів.

  1. Бліц- опитування.

        а) Що називається лексикою?

б) Що вивчає лексикологія?

в) Які слова називаються синонімами?

г) Які слова називаються антонімами?

д)        Які слова називаються омонімами?

е)        Що вивчає фразеологія?

є) Що таке слово? (Одна з основних одиниць мови)

 

  1. Перевірка домашнього завдання.

            Учні зачитують твір на тему «Матеріальні чи духовні цінності – ваш вибір», у творі підкреслюють антоніми ,синоніми, омоніми.

 

  1. Вибірковий диктант  (виписати багатозначні слова,пояснити їх значення).

 Як говориш, будь обачним:

Є слова багатозначні.

Ось вам відповідь жива:

Що то значить «голова»?

Має голову людина,

І тварина, і пташина,

Голова — це керівник,

Дуже цінний працівник.

Скільки значень? Скільки слів?

Слово лиш одне-єдине,

Значень... не одно — родина!

 Багато є значень у слові «земля».

Земля — це Вітчизна твоя і моя,

І ґрунт, що орють весняної пори,

Земля — темно-бура складна речовина

І наша планета, це царство людини,

І суша, що вабить мандрівника в морі

І кличе його в водяному просторі.

 Що це «вал»? Висока хвиля,

Що у морі на привіллі,

Гнана вітром, в час прибою

З берегом шука двобою.

Довгий насип із землі

Також валом нарекли.

А страшний снарядів шквал

Люди звуть вогневий вал.

 

  1. Робота з таблицями.
  2. Завдання для 2 груп:

1 група. До поданих слів доберіть синоніми.

 Алфавіт, бідний, бій, життя, період, фантазія, хитрий, аплодувати, безмежний, буря, кричати, сміятися, хвалити, юнак, армія, бити, думати, одяг, учитель, халупа.

 

2 група.  По групуйте: слова в прямому значенні запишіть в ліву колонку, а слова в переносному значенні – в праву. Складіть речення зі словами другої групи.

Рух поїзда, золота осінь, синє море, рух за мир, море квітів, золота обручка, вовчий апетит, ластівка летить, дитина іде, вовчий слід, час летить, підняти настрій, дощ.

 

  1. Учні – поети.

1 група складає акровірш зі словом

Л

Ю

Б

О

В

 

 2 група складає акровірш зі словом

   Д

   Р

   У

   Ж

   Б

   А

  1. Робота біля дошки ( картки).

1 учень.

 Дібрати фразеологізми до слів:

        • Ніколи - … (тоді, як рак свисне; тоді, як довбня зацвіте)

 • Осоромитися - … (пошитися в дурні, вскочити в сливки, вскочити в халепу)

 • Далеко - … ( у чорта на болоті, за тридев’ять земель)

    2 учень.

 До поданих фразеологізмів добери фразеологізми-антоніми. Запиши їх                             

  парами.

Хоч голки збирай                         Танцювати під чужу дудку

За тридев’ять земель                     Хоч око виколи

Жити своїм розумом                     Рукою подати

     Клас виконує вправу 142, ст. 91.

  1. Слово вчителя.

Любов Дніпрянки

 Давно-давно колись ув одному із наших наддніпрянських сіл,- може, в Розумівці, Бабурці чи Вознесенці, - жила дівчина по імені Марійка. Була вона дуже вродливою: з чорними бровами, білим личком, довгою косою. Багато хлопців сохли по ній, але красуні було байдуже. Нікого вона не любила.

Та от стали помічати люди, що Марійка з якихось пір засумувала. То вже було сміється, виспівує, жартує, а це притихла, спохмурніла й не говорить ні з ким. Ніхто не знав, що трапилося з дівчиною. А трапилося ось що...

Якось пішла Марійка до Дніпра, сіла в батьків човен та й попливла на Хортицю. Перепливла, зійшла на берег і почала рвати квіти на вінок. Аж раптом відчула, що на неї хтось дивиться. Підвела вона голову - коли неподалік стоїть молодий рибалка, та такий гарний, що й переказати не можна. Зустрілися молодята очима - і навіки полюбилися.

Марійка стояла, випустивши квіти із рук, і ждала. Може, хоч слово скаже чарівний незнайомець... Але він мовчав. А по якійсь хвилі підійшов до неї, нагнувся, підняв упущені квіти і, посміхаючись, віддав їх дівчині. І ніжно-ніжно подивився на неї, але знову промовчав... Отак вони того разу й розійшлися, не сказавши одне одному ні слова.

І стала Марійка після тієї зустрічі частенько навідуватись на острів, щоб побачити дивного рибалку. Але він чомусь більше не підходив до неї близько, а якщо й підходив зрідка, то все мовчав і ніяково опускав очі додолу.

Здогадалася бідна дівчина, що її коханий німий! Що їй робити?! Як допомогти любому?.. Як зробити так, щоб дізнатися, хто і звідки він, що хоче їй сказати? Лихо, та й годі!..

Аж одного разу Марійка, пливучи на Хортицю до свого милого, задумалася, засумувала і не помітила, що бистрина несе її човна на скелі. Отямилася тільки тоді, коли човен ударило об гострий камінь і він почав тонути. І тут де не взявся німий рибалка, підплив до дівчини, ухопив її і виніс, непритомну, на берег. А як опритомніла вона, розплющила очі, то побачила біля себе свого рятівника і посміхнулася. Він же так зрадів, що голосно-голосно скрикнув і заспівав пісню про кохання! Пропала його німота від щастя, від великої любові! Здавалося, що й скелі хортицькі співають від радості!

Отож недаром люди кажуть, що від люблячого ока й камінь оживає, і скелі можуть заспівати...

 

  1. Учні називають неологізми.
  2.  Учні виконують тести біля комп’ютера.
  3.  Підсумки уроку.
  • як ти відносишся до сьогоднішнього уроку.

 

  1.  Оцінювання.
  2.  Домашнє завдання. Написати власне висловлення на тему «Любов врятує світ».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
14 березня 2021
Переглядів
790
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку