Тема уроку: Узагальнення, систематизація і корекція компетенцій учнів з теми: «Звичайні дроби»
Мета уроку: Формування ключових компетентностей учнів, зокрема:
- математичної ключової і предметної, що передбачає подальше розширення знань про звичайні дроби, формування умінь і навичок розв’язування типових вправ і задач, узагальнення, систематизацію і корекцію навчальних компетенцій з вивченої теми;
- навчання впродовж життя, що виявляється в умінні визначати мету навчальної діяльності, відбирати і застосовувати потрібні знання та способи діяльності для її досягнення, прагнути до вдосконалення результатів своєї діяльності;
- інноваційність, що реалізується у ході узагальнення засвоєних компетенцій;
- інформаційно-комунікаційної шляхом роботи з соціальними мережами, знаходження додаткової інформації в Інтернет-джерелах, критичного осмислення інформації, одержаної з різних джерел;
- соціальної як партнерську відповідальність працювати в колективі, уміння з повагою ставитися до вчителя й однокласників.
Обладнання: підручник з математики, ілюстративні, відео та дидактичні роздаткові матеріали, сучасні електронні засоби навчання.
Тип уроку: урок розвитку та корекції компетентностей [4].
План уроку
І. Етап організації (Формування ключової соціальної компетентності).
1. Настановча бесіда. Учитель. Шановні учні. Ми з Вами опрацювати всі питання теми: «Звичайні дроби», віднесені до навчальної програми 5 класу. Нам залишилося повторити вивчений матеріал, узагальнити і систематизувати його, тобто, побачити «згори», підготуватися до тематичної контрольної (діагностичної) роботи.
Тому:
«Міркуймо ‒ швидко! Відповідаймо ‒ правильно!
Рахуймо ‒ точно! Пишімо – гарно!»
ІІ. Етап орієнтації, актуалізації знань і розвитку навчальних компетенцій (Формування ключових компетентностей: математичної, навчання впродовж життя, інноваційність, соціальної).
1. Дидактична гра «Так – ні» або «Правильно – неправильно» з використанням сигнальних карток червоного (неправильно) і зеленого (правильно) кольору за запитаннями:
- Число вигляду , де a і b будь-які числа, називають звичайним дробом? (ні, натуральні)
- Знаменник дробу показує на скільки рівних частин поділено ціле? (так)
- Риска дробу означає «помножити»? (ні)
- Чверть числа – це його ? (так)
- Одну соту метра називають 1 дм? (ні)
- Рівні дроби? (так)
- У правильних дробів чисельний менший за знаменника? (так)
- Направильні дроби завжди більші за 1? (ні, можуть дорівнювати)
- Мішане число дорівнює неправильному дробу ? (так)
- Якщо перевести неправильний дріб у мішане число, то одержимо (так)
- При додаванні правильних дробів з однаковими знаменниками знаменники додаються? (ні)
- При додаванні мішаних чисел: цілі частини додають до цілих, а дробові до дробових (так).
ІІІ. Етап розвитку та корекції компетентностей (Формування ключових компетентностей: математичної, навчання впродовж життя, інноваційність, соціальної).
1. Методика навчальної діяльності. [6]. «Навчальні групи» по 4 – 6 учнів, які об’єднують учнів з різним рівнем навчальних досягнень, здійснюють віртуальну мандрівку в банк можливих завдань тематичної контрольної (діагностичної) роботи. Інтелектуальними зупинками цієї мандрівки можуть бути: «Тестова», «Задачна», «Обчислювальна», «Цікава», «Відпочинкова» тощо.
Відповіді, розв’язаних кожною «навчальною групою» завдань, записані на картці подаються учителю і заносяться до таблиці результатів на дошці або в електронному виді; поряд, учителем записуються правильні варіанти. Переможцем стає «навчальна група», яка набрала більшу кількість балів.
Учні-консультанти – керівники «навчальних груп», по завершенні виконання завдань, пропонують учителю свої оцінки діяльності членів групи.
Учитель підводить підсумки уроку, акцентує увагу на кореції вивчення деяких питань, пов’язаних зі звичайними дробами, оцінює роботу «навчальних груп» й окремих учнів.
2. Зупинки віртуальної мандрівки [6].
Зупинка «Тестова»
У завданнях 1‒6 треба обрати правильну відповідь із запропонованих (А‒Г).
1 (1 бал). Запишіть число сім тридцятих у вигляді дробу.
А. Б. В. Г.
2 (1 бал). Запишіть дробом, яку частину фігури зафарбовано.
|
|
|
|
|
|
|
А. Б. В. Г.
3 (1 бал). Укажіть дріб, який менший від дробу .
А. Б. В. Г.
4 (1 бал). З дробів виберіть всі неправильні.
А. Б. В. Г.
5 (1 бал). Подайте неправильний дріб у вигляді мішаного числа.
А. Б. В. Г.
6 (1 бал). Запишіть у вигляді неправильного дробу число .
А. Б. В. Г.
Зупинка «Задачна»
1 (1 бал). У саду росте 25 дерев, з них яблуні. Скільки яблунь росте в саду?
2 (1 бали). Учень прочитав книги, що становить 57 сторінок. На скільки більше сторінок він прочитав, ніж йому залишилося?
Зупинка «Відпочинкова»
Музична фізкультхвилинка «Весела руханка» за відеофрагментом URL: https://www.youtube.com/watch?v=6dDs907uDlg [5].
Зупинка «Обчислювальна»
1 (2 бали). Обчислити: 1) ; 2) ; 3) .
2 (2 бали). Розв’язати рівняння: .
Зупинка «Цікава»
Завдання (1 бал): Розгадати кросворд: «Звичайні дроби» [1].
Завдання: 1. Частина дробу, число під рискою дробу.
2. Назва дробу, у якого чисельний менший від знаменника.
3. Що відділяє чисельник дробу від знаменника?
4. Частина дробу, число яке стоїть над рискою дробу?
5. Назва дробу, чисельник якого більший від знаменника або дорівнює знаменнику.
6. Яку дію замінює риска дробу?
7. Назва числа, яке містить цілу і дробову частину.
3. Таблиця результатів діяльності «навчальних груп» [6].
Станція |
№ завдан-ня |
Позиції |
Результат |
|||
І група |
ІІ група |
ІІІ група |
ІV група |
|||
Тестова |
1 |
Учні |
А |
Б |
А |
А |
Учитель |
А |
А |
А |
А |
||
Бали |
1 |
0 |
1 |
1 |
||
|
|
|
|
|
|
|
Задачна |
1 |
Учні |
15 |
15 |
16 |
15 |
Учитель |
15 |
15 |
15 |
15 |
||
Бали |
1 |
1 |
0 |
1 |
||
2 |
Учні |
133 |
133 |
133 |
127 |
|
Учитель |
133 |
133 |
133 |
133 |
||
Бали |
1 |
1 |
1 |
0 |
||
|
|
|
|
|
|
|
Сума набраних балів |
|
|
|
|
ІV. Етап рефлексії і підсумків (Формування ключових компетентностей: математичної, навчання впродовж життя, соціальної).
1. Рефлексійна відверта розмова. Інтерактивна технологія «Мікрофон»:
- Що Вам було найлегше виконати на уроці?
- В чому відчували труднощі?
- Чи достатньо Вам допомагали друзі? учитель?
- Чи виконали ми завдання, поставлені на урок?
- Чи належно ми підготувалися до тематичної контрольної (діагностичної) роботи?
V. Етап формування домашнього завдання (Формування математичної, навчальної і соціальної компетентностей).
Повторити матеріал з §§ 26‒32 [2, с. 167‒174]. Розв’язати письмово завдання:
1) У дівчинки було 42 гривні, з яких вона витратила на придбання блокнота. Скільки коштував блокнот?
2) У шкільній олімпіаді з математики взяли участь 10 учнів 5-го класу, що складає від кількості учнів класу. Скільки учнів у 5-А класі?
3) Розв’язати рівняння: [3, с. 66, 67].
Використані джерела:
1. Больбат Н. В. Математика в кросвордах. URL: https://naurok.com.ua/prezentaciya-matematika-v-krosvordah-6-klas-133421.html
2. Істер О. Математика : підруч. для 5 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ : «Генеза», 2022. 303 с.
3. Істер О. С. Математика : самост. та діагност. роботи : навч. посіб. для 5 кл. Київ : Видавничий дім «Генеза», 2022. 96 с.
4. Компетентнісний урок / сайт Доброгорської І. А. URL: https://irintolevna8.wixsite.com/mysite/kompetentnisnij-urok
5. Музична фізкультхвилинка «Весела руханка». URL: https://www.youtube.com/watch?v=6dDs907uDlg