Урок "Узагальнення та систематизація знань.Тіла обертання"

Про матеріал
Розробка заняття з геометрії для студентів другого курсу аграрного фахового коледжу, що вивчають математику за програмою рівня стандарту. Може бути використаний для уроку в 11 класі.
Перегляд файлу

 

План-конспект уроку з математики

 

Про матеріал:

     Розробка заняття з геометрії для студентів другого курсу аграрного фахового коледжу, що вивчають математику за програмою рівня стандарту.

Може бути використаний для уроку в 11 класі.

Автор проєкту: викладач математики ВСП «Маслівський аграрний фаховий коледж ім. П.Х. Гаркавого Білоцерківського НАУ», спеціаліст вищої категорії, старший викладач Моргун Надія Василівна.

 

Тема:   Тіла обертання

Тип:  узагальнення і систематизація знань.

Мета

навчальна:  систематизувати та узагальнити знання учнів з теми «Тіла обертання», підвищити рівень сформованості знань, умінь та навичок розв’язувати задачі, формувати вміння застосовувати набуті знання, підготовка до ЗНО;

розвивальна: розвивати критичне мислення, інтерес до предмету, вміння знаходити помилки і неточності у відповідях товаришів, виховувати організованість, дисципліну розумової праці, формувати  дослідницькі, соціальні компетентності, спонукати учнів до саморозвитку і `самоосвіти;

виховна: виховання графічної культури, уважності, акуратності, дисциплінованості, поваги до думки товариша.

Методи проведення: робота в малих групах, бесіда, фронтальне опитування, демонстрація.

Унаочнення: презентація, таблиці, картки із завданнями, моделі до задач.

Обладнання: проектор, екран, комп’ютер,  лінійки, олівці, презентаційні слайди,  моделі, предмети побуту, що мають форму тіл обертання.

Література:

  1. Олександр Істер  «Математика. Алгебра і початки аналізу та геометрія» рівень стандарту К, «Генеза» 2019.
  2. Анатолій Капіносов «ЗНО 2020-2021 Математика» Тернопіль 2020
  3. О.І. Каплун «ЗНО ДПА 2020-2021 Математика» «Навчальна література» 2020
  4. Энциклопедический словарь юного математика, 1985 г.
  5. Електронний ресурс Prometheus, Математика. Підготовка до ЗНО.

 

При підготовці до заняття студенти були поділені на три групи : «Циліндр», «Конус», «Куля». Кожна група готувала презентацію по даній фігурі. Потрібно було підібрати три задачі з тестових завдань посібника А.Капіносова «ЗНО 2020-2021 Математика» та записати їх розв’язання в зошитах.

ЗМІСТ І ХІД ЗАНЯТТЯ.

І. Організаційна частина.

Девіз уроку:

     « Ми живемо в геометричний період. Усе навколо – геометрія.»

Ле Корбюзі

ІІ. Перевірка домашнього завдання. 

Перевірка готовності груп, наявності домашньої роботи у зошитах.

ІІІ. Мотивація навчання.

Вступне слово вчителя.

Як сказав видатний французький архітектор Ле Корбюзі, ми живемо в геометричний період. І навкруги нас – геометрія.

І справді, світ, в якому ми живемо, наповнений геометрією  будинків і вулиць, творінням природи і людини. Геометрія є могутнім інструментом пізнання природи і створення техніки. Архітектору, інженеру, будівельнику, техніку – всім необхідна геометрична уява.

     Тіла обертання знаходять широке застосування в науці, техніці, побуті.

Оголошення теми і мети заняття.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Студенти груп «Циліндр», «Конус» і «Куля» по черзі демонструють презентації, висвітлюючи основні теоретичні відомості та розв’язуючи типові задачі на дошці. Якщо потрібна допомога в розв’язанні, то члени групи її надають.

Оцінювання роботи груп: за презентацію , за задачі.

V. Розв’язування задач.

ЗАДАЧА АРХІМЕДА

  1. У циліндр вписано кулю. Знайти відношення обєму кулі до обєму циліндра та площі поверхні кулі до площі поверхні циліндра. 

Примітка: задача з такими даними буде тестах наприкінці заняття . Вона фігурує в посібнику ЗНО 2021р. А. Капіносова, і в посібнику О. Каплуна, і в завданнях підготовка до ЗНО Prometheus

 

куля вписана в циліндр переріз кулі

Hц.=2R

Vц.=πR2H=πR2*2R=2πR3

Sц.=2πRH+2πR2=4πR2+2πR2=6πR3

Vк.=4/3πR3

Sк.=4πR2
Vк./Vц.=4/3πR3:2πR3=4/3*1/2=2/3

Sк./Sц.=4πR2/6πR2=2/3

 

Об’єм і площа поверхні кулі становлять 2/3 від об’єму і площі повної поверхні описаного навколо кулі циліндра. За бажання Архімеда такий рисунок біло зображено на його гробниці.

Геометрія на кухні

Насипаємо у циліндричну каструлю рису. Скільки потрібно взяти води, щоб вийшла смачна каша?

Досвідчені господарки роблять так: треба перехилити каструлю, щоб крупа пересипалась і закрила половину дна, а потім відмітити точку, до якої піднялася крупа. До цього рівня треба налити води.

І хоч каструлі бувають різні і крупи можна насипати більше або менше, рецепт годиться для будь-якого випадку. Нам потрібно обґрунтувати його теоретично.

Циліндрична підківка

Її об’єм можна знайти за допомогою інтеграла або за формулою елементарної геометрії.

Vкр.=2/3R2H

Vв.=Vц.-Vкр.=πR2H-2/3R2H=R2H(π-2/3)

Vв./Vкр.=(R2H(π-2/3))/2/3R2H=(π-2/3)*3/2=(3π-2)/2=1.5π-1=3.5

Отже, води треба взяти в 3,5 рази більше, ніж крупи.

Розв’язування задач на комбінації многогранників і кулі

Задача.

1 спосіб

Сторона основи правильної чотирикутної піраміди дорівнює 2 см, висота піраміди 10 см. Знайти радіус кулі описаної навколо піраміди.

Розв’язання

АС=4

АО=2

АS=102 +(2)2=120

АS==2

SM=

Трикутник SMO1 подібний трикутнику SOА, бо мають спільний гострий кут  S.

SO1=(SA*SM)/SO=((2*)*)/10=6(см)

2 спосіб (прийомчик)

Продовжимо вісь піраміди SO до перетину зі сферою. SS1 – діаметр кулі. Точки А,S,S1 належать великому колу. Кут SAS1 вписаний у коло і дорівнює 90 градусів, бо спирається на діаметр SS1. AO перпендикуляр до SS1. AO – середнє пропорційне між SO i OS1.

AO2=OS1*SO

(2*)2= OS1*10 

OS1=2см

D=SS1=10+2=12(см).

R=6см.

Відповідь: 6 см.

Чи сподобався вам прийомчик?

Задача.

Дано правильну чотирикутну піраміду із стороною основи 6 см і висотою 4 см. Знайти радіус кулі, вписаної в дану піраміду.

unnamed

Розв’язання.

Оскільки піраміда правильна, то вершина піраміди проектується в центр кола, вписаного в основу. Центр вписаної кулі лежить на висоті піраміди, в точці перетину висоти з бісектрисою лінійного кута двогранного кута при основі піраміди.

ON=3см. ΔSON-єгипетський, SN=5см,

KN=ON=3 см, SK=5-3=2(см)

O1K=O1O=r

ΔSOK подібний ΔSON, бо S – спільний і вони прямокутні

,       ,   

Відповідь: 1,5 см

VІ. Узагальнення і систематизація знань.

ПІДГОТОВКА ДО ЗНО.

ТЕСТИ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПРАЦЮВАННЯ

  1.                   Обчислити площу поверхні кулі, вписаної в куб, ребро якого дорівнює 8см.

Важливо: діаметр кулі дорівнює ребру куба.

  •                      А. 16 πсм3
  •                      Б.  32 πсм3
  •                      В.  64 πсм3
  •                      Г.  96 πсм3
  •                      Д. 128 πсм3
  1.                   Обчислити площу осьового перерізу конуса, радіус основи якого дорівнює 12см, а твірна – 15см.
  •                      А. 96см2
  •                      Б. 108 см2
  •                      В. 150 см2
  •                      Г. 180 см2
  •                      Д. 216 см2
  1.                   Конус, радіус основи якого дорівнює 10см, а висота 24см, перетнули площиною, яка паралельна його основі і ділить висоту конуса навпіл. Утворились менший конус та зрізаний конус. Обчислити площу повної поверхні зрізаного конуса.

Нагадування: Sб.з.к.=π(R1+R2)*l, де l – твірна зрізаного конуса.

Важливо: обчислити твірну.

  •                      А. 260 πсм2
  •                      Б. 300 πсм2
  •                      В. 320 πсм2
  •                      Г. 385 πсм2
  •                      Д. 460 πсм2
  1.                   З циліндра виточено конус так, що його основа збігається з однією з основ циліндра, а вершина із центром іншої основи конуса. Знайти відношення об’єму сточеної частини циліндра до об’єму конуса.

 Важливо: Rц=Rк, Hц=Hк

  •                      А. 2:1
  •                      Б. 3:2
  •                      В. 4:3
  •                      Г. 2:3
  •                      Д. 3:4
  1.                   У циліндр вписано кулю. Обчисліть відношення обєму циліндра до обєму кулі.
  •                      А. 3:π
  •                      Б. 1,2
  •                      В. 1,5
  •                      Г. 1,8
  •                      Д. 2

Студенти заповняють бланк відповідей після цього правильні відповіді проектуються на екран. Студенти звіряють свої відповіді з правильними, виставляють оцінку і здають роботу вчителю.

За вибором учнів, деякі задачі розв’язуються на дошці.

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

 

 

Х

 

2

 

Х

 

 

 

3

 

 

Х

 

 

4

Х

 

 

 

 

5

 

 

Х

 

 

 

VІІ. Підведення підсумків заняття.

Застосування набутих компетентностей. Кожен студент групи отримує картку і заповнює її.

Що ми вивчили?

Що ми знаємо?

Що хочемо вивчити?

 

 

 

Оцінювання роботи учнів. Оголошення домашнього завдання.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Моргун Олена Геннадіївна
    Змістовний урок і чудовий підбір задач! Дякую, колего!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Геометрія (академічний, профільний рівень) 11 клас (Бевз Г.П., Бевз В.Г., Владімірова Н.Г., Владіміров В.М.)
Додано
24 березня 2021
Переглядів
1206
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку