План-конспект уроку з математики
Про матеріал:
Розробка заняття з геометрії для студентів другого курсу аграрного фахового коледжу, що вивчають математику за програмою рівня стандарту.
Може бути використаний для уроку в 11 класі.
Автор проєкту: викладач математики ВСП «Маслівський аграрний фаховий коледж ім. П.Х. Гаркавого Білоцерківського НАУ», спеціаліст вищої категорії, старший викладач Моргун Надія Василівна.
Тема: Тіла обертання
Тип: узагальнення і систематизація знань.
Мета
навчальна: систематизувати та узагальнити знання учнів з теми «Тіла обертання», підвищити рівень сформованості знань, умінь та навичок розв’язувати задачі, формувати вміння застосовувати набуті знання, підготовка до ЗНО;
розвивальна: розвивати критичне мислення, інтерес до предмету, вміння знаходити помилки і неточності у відповідях товаришів, виховувати організованість, дисципліну розумової праці, формувати дослідницькі, соціальні компетентності, спонукати учнів до саморозвитку і `самоосвіти;
виховна: виховання графічної культури, уважності, акуратності, дисциплінованості, поваги до думки товариша.
Методи проведення: робота в малих групах, бесіда, фронтальне опитування, демонстрація.
Унаочнення: презентація, таблиці, картки із завданнями, моделі до задач.
Обладнання: проектор, екран, комп’ютер, лінійки, олівці, презентаційні слайди, моделі, предмети побуту, що мають форму тіл обертання.
Література:
При підготовці до заняття студенти були поділені на три групи : «Циліндр», «Конус», «Куля». Кожна група готувала презентацію по даній фігурі. Потрібно було підібрати три задачі з тестових завдань посібника А.Капіносова «ЗНО 2020-2021 Математика» та записати їх розв’язання в зошитах.
ЗМІСТ І ХІД ЗАНЯТТЯ.
І. Організаційна частина.
Девіз уроку:
« Ми живемо в геометричний період. Усе навколо – геометрія.»
Ле Корбюзі
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірка готовності груп, наявності домашньої роботи у зошитах.
ІІІ. Мотивація навчання.
Вступне слово вчителя.
Як сказав видатний французький архітектор Ле Корбюзі, ми живемо в геометричний період. І навкруги нас – геометрія.
І справді, світ, в якому ми живемо, наповнений геометрією будинків і вулиць, творінням природи і людини. Геометрія є могутнім інструментом пізнання природи і створення техніки. Архітектору, інженеру, будівельнику, техніку – всім необхідна геометрична уява.
Тіла обертання знаходять широке застосування в науці, техніці, побуті.
Оголошення теми і мети заняття.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Студенти груп «Циліндр», «Конус» і «Куля» по черзі демонструють презентації, висвітлюючи основні теоретичні відомості та розв’язуючи типові задачі на дошці. Якщо потрібна допомога в розв’язанні, то члени групи її надають.
Оцінювання роботи груп: за презентацію , за задачі.
V. Розв’язування задач.
ЗАДАЧА АРХІМЕДА
Примітка: задача з такими даними буде тестах наприкінці заняття . Вона фігурує в посібнику ЗНО 2021р. А. Капіносова, і в посібнику О. Каплуна, і в завданнях підготовка до ЗНО Prometheus
Hц.=2R
Vц.=πR2H=πR2*2R=2πR3
Sц.=2πRH+2πR2=4πR2+2πR2=6πR3
Vк.=4/3πR3
Sк.=4πR2
Vк./Vц.=4/3πR3:2πR3=4/3*1/2=2/3
Sк./Sц.=4πR2/6πR2=2/3
Об’єм і площа поверхні кулі становлять 2/3 від об’єму і площі повної поверхні описаного навколо кулі циліндра. За бажання Архімеда такий рисунок біло зображено на його гробниці.
Геометрія на кухні
Насипаємо у циліндричну каструлю рису. Скільки потрібно взяти води, щоб вийшла смачна каша?
Досвідчені господарки роблять так: треба перехилити каструлю, щоб крупа пересипалась і закрила половину дна, а потім відмітити точку, до якої піднялася крупа. До цього рівня треба налити води.
І хоч каструлі бувають різні і крупи можна насипати більше або менше, рецепт годиться для будь-якого випадку. Нам потрібно обґрунтувати його теоретично.
Циліндрична підківка
Її об’єм можна знайти за допомогою інтеграла або за формулою елементарної геометрії.
Vкр.=2/3R2H
Vв.=Vц.-Vкр.=πR2H-2/3R2H=R2H(π-2/3)
Vв./Vкр.=(R2H(π-2/3))/2/3R2H=(π-2/3)*3/2=(3π-2)/2=1.5π-1=3.5
Отже, води треба взяти в 3,5 рази більше, ніж крупи.
Розв’язування задач на комбінації многогранників і кулі
Задача.
1 спосіб
Сторона основи правильної чотирикутної піраміди дорівнює 2 см, висота піраміди 10 см. Знайти радіус кулі описаної навколо піраміди.
Розв’язання
АС=4
АО=2
АS=102 +(2)2=120
АS==2
SM=
Трикутник SMO1 подібний трикутнику SOА, бо мають спільний гострий кут S.
SO1=(SA*SM)/SO=((2*)*)/10=6(см)
2 спосіб (прийомчик)
Продовжимо вісь піраміди SO до перетину зі сферою. SS1 – діаметр кулі. Точки А,S,S1 належать великому колу. Кут SAS1 вписаний у коло і дорівнює 90 градусів, бо спирається на діаметр SS1. AO перпендикуляр до SS1. AO – середнє пропорційне між SO i OS1.
AO2=OS1*SO
(2*)2= OS1*10
OS1=2см
D=SS1=10+2=12(см).
R=6см.
Відповідь: 6 см.
Чи сподобався вам прийомчик?
Задача.
Дано правильну чотирикутну піраміду із стороною основи 6 см і висотою 4 см. Знайти радіус кулі, вписаної в дану піраміду.
Розв’язання.
Оскільки піраміда правильна, то вершина піраміди проектується в центр кола, вписаного в основу. Центр вписаної кулі лежить на висоті піраміди, в точці перетину висоти з бісектрисою лінійного кута двогранного кута при основі піраміди.
ON=3см. ΔSON-єгипетський, SN=5см,
KN=ON=3 см, SK=5-3=2(см)
O1K=O1O=r
ΔSOK подібний ΔSON, бо S – спільний і вони прямокутні
, ,
Відповідь: 1,5 см
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
ПІДГОТОВКА ДО ЗНО.
ТЕСТИ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
Важливо: діаметр кулі дорівнює ребру куба.
Нагадування: Sб.з.к.=π(R1+R2)*l, де l – твірна зрізаного конуса.
Важливо: обчислити твірну.
Важливо: Rц=Rк, Hц=Hк
Студенти заповняють бланк відповідей після цього правильні відповіді проектуються на екран. Студенти звіряють свої відповіді з правильними, виставляють оцінку і здають роботу вчителю.
За вибором учнів, деякі задачі розв’язуються на дошці.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
Х |
|
2 |
|
Х |
|
|
|
3 |
|
|
Х |
|
|
4 |
Х |
|
|
|
|
5 |
|
|
Х |
|
|
VІІ. Підведення підсумків заняття.
Застосування набутих компетентностей. Кожен студент групи отримує картку і заповнює її.
Що ми вивчили? |
Що ми знаємо? |
Що хочемо вивчити? |
|
|
|
Оцінювання роботи учнів. Оголошення домашнього завдання.