Тема уроку. Узагальнення та систематизація знань з планіметрії
Мета уроку
– виховна: створення атмосфери емоційного підйому, співпраці; сприяння зацікавленості; формування навичок колективної праці, об’єктивного само оцінювання; формувати вміння працювати з комп’ютером.
Тип уроку. Узагальнення та систематизація знань
Епіграф. Те, що не може геометрія, не можемо й ми.
Блез Паскаль
Хід уроку
І. Організаційний момент.
а) Повідомлення теми і мети заняття.
б) Роздавання карток самоконтролю, пояснення, як з ними працювати.
|
Прізвище, ім’я ________________________________________ |
|||
Тест «Так чи ні?» max – 5 б |
Робота з ППЗ GRAN 2D max – 6 б |
Самостійна робота з картками
max – 6 б |
Комп’ютерне тестування
max – 11 б |
Додаткові бали |
|
|
|
|
|
Сума балів: |
||||
Оцінка: |
У відповідну колонку картки самоконтролю учні виставляють собі суму балів за правильність виконання домашнього завдання
г) Вступне слово вчителя.
На попередніх ми з вами повторювали матеріал з теми «Планіметрія». Сьогодні на уроці ми повторимо та узагальнимо раніше вивчений матеріал з планіметрії.
Робити це будемо за допомогою різний методів. Також на допомогу нам прийде комп’ютер. Ми попрацюємо з програмою Gran2D, а також виконаємо комп’ютерне тестування.
Математика – це наука, оволодіти якою можна тільки через поєднання теорії з практикою. Академік О.М. Крилов сказав: «Теорія без практики мертва та безплідна, практика без теорії неможлива чи згубна. Для теорії потрібні головним чином знання, для практики, крім того, і вміння». Тому спочатку перевіримо теоретичний матеріал.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Тест «так чи ні?»
Відбувається взаємоперевірка в парах. Правильна відповідь – 0,5 бала.
Після перевірки бали виставляють у картки
ІІІ. Формування умінь і навичок.
а) Робота з комп’ютером
Максимальна оцінка 7 б.
Завдання для роботи
з програмою Gran 2D
Картка 1
Картка 2
Картка 3
б) Хвилинка відпочинку: « З історії розвитку геометрії»
Доповіді учнів
Під час доповідей на екрані з’являються портрети вчених-математиків.
За переказами, біля входу до Академії Платона було написано «Та не ввійде сюди ніхто з тих, хто не знає геометрії». З найдавніших часів геометрія вважалася однією з важливих компонент будь-якої освіти взагалі. Насамперед що таке геометрія? Кожний з дитинства звикає до цього слова і твердо вірить, що він чудово розуміє його зміст. Проте, як він не намагався б дати означення геометрії, завжди знайдеться немало людей, які скажуть: “Ні, це не те”. То що ж таке геометрія? Геометрія настільки вже набула характеру первинно поняття, що легше що-небудь інше означити за допомогою геометрії, ніж геометрію за допомогою чогось іншого. Геометрію легше описати, ніж дати їй означення. Інакше кажучи, доцільно дати уявлення про геометрію аксіоматично, як ми даємо уявлення про точку, пряму, площину.
Геометрія - це загальна наука про просторові форми. З просторовими формами людина зустрічалася насамперед при вимірюванні ділянок землі. Геометрія - грецьке слово. Воно означає “землемірство”. З іншими просторовими формами людина зустрілася при спорудженні будинків, виготовленні посуду…
Уся термінологія, застосовування в геометрії, з винятковою наочністю свідчить про те, що поняття про геометричні образи виникли внаслідок абстрагування від реальних предметів різної форми. Так, наприклад, слово точка походить від дієслова “ткнути” і означає означає результат миттєвого дотикання, уколу. Поняття прямої лінії, очевидно, є абстракцією від натягнутої льняної нитки.
Таке саме конкретне значення і геометричні терміни грецького походження: слово сфера походить від грецького “м’яч”, куб - від “гральна кість”, циліндр - від “валик”, конус - від “соснова шишка”, призма - від “обпиляна”, трапеція - від “столик”.
Нитка була не тільки прообразом геометричної лінії, а й першим геометричним інструментом:
Греки називали староєгипетських геометрів, в яких вони навчалися геометрії – “натягувачами вірьовки”.
Геометрія зародилася в Ойкумені (басейн Середземного моря). Батьківщиною геометрії є стародавній Єгипет.
Геометрія зароджувалась скрізь, де жили люди. В Єгипті вона раніше, ніж в інших місцях набрала більш, або менш певних форм, – от і все.
Картину зародження геометрії в канонічно спрощеній формі звичайно описують так. Щороку на початку літа головна ріка Єгипту Ніл розливається, затоплюючи водою всі або майже всі культурні землі. Через деякий час вода спадає, залишаючи товстий шар плодючого мулу. З’явилася особлива категорія людей, обов’язком яких було розмежувати землі на окремі ділянки. Ця робота виконувалася у продовж багатьох сотень років; у процесі цієї роботи набувались початкові знання про властивості геометричних фігур, вводились нові поняття про ці фігури. Добуті знання передавались наступним поколінням, які додавали до них щось своє, і т. д. Геометрії в тому розумінні, що ми уявляємо її тепер, у єгиптян не було. Не було символіки, не було аксіоматики, не було доведень.
В стародавній Греції, починаючи з 7 ст. до н.е. З часів Фалéса Мілетського починається новий етап розвитку геометрії. Вона набуває характерного для неї абстрактного напряму; у ній виникає доведення.
А якби спитати будь-якого з істориків математики, кого зі старогрецьких математиків він вважає найвидатнішим, причому дозволяється називати не більше трьох імен, то, мабуть, у більшості випадків відповідь була б така: Евклід, Архімед, Аполлоній. Це справді три кити стародавньої математики, і ніяка, навіть найкоротша, довідка про стародавній світ і його науку неможлива без згадування цих трьох імен.
Евклід – є фокусом, в якому сконцентрувалася уся сучасна математика.
Архімед – геніальний механік і геометр, творець нескінченно малих велечин(числення)
Апполоній – творець теорії конічних перерізів.
Минали роки… геометрія збагачувалася новими фактами, змінювала свій вигляд. Були часи, коли вона, як при Платоні або Піфагорі, займала становище справжньої цариці наук, а були й періоди, коли вона в своєму розвитку починала відставати від інших, молодих, що бурхливо розвивалися, наук. Але ніколи, очевидно, поки стоїть світ, не настане такий час, коли б людство могло сказати: ось тепер геометрія не потрібна і залишається здати її в архів.
Геометрія була, є і буде постійною супутницею людини на всьому шляху її розвитку, у всій її довгій, складній і цікавій еволюції.
IV. Перевірка засвоєння знань учнів.
в) самостійна робота в парах за індивідуальними картками
Одна задача – 3 бали.
Відповіді картка 1
1.С= 10 см
Синус 0,8
2. Сторона трапеції рівна 2√7 см.
Відповіді картка 2
1. Катет рівний 6√3 см
2. радіуси описаного та вписаного кіл рівні 2,5 см та 1 см відповідно.
Відповіді картка 3
1. Діагональ квадрата рівна 7√2 см.
2. 6 см2
Додаткові завдання (2 бали)
V. Підведення підсумків заняття.
Комп’ютерне тестування
Вчитель
«ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ»
Сума балів
|
Оцінка |
Менше 5 балів
|
«3» |
6 – 8 балів
|
«4» |
9 – 11 балів
|
«5» |
12 – 14 балів
|
«6» |
15 – 17 балів
|
«7» |
18 – 20 балів
|
«8» |
21 – 23 балів
|
«9» |
24 – 26 балів
|
«10» |
27 – 29 балів
|
«11» |
Більше 30 балів
|
«12» |
в) учні отримують побажання успіху в подальшому вивченні теми, оголошують результати
V. Домашнє завдання
1. Повторити теоретичний матеріал з планіметрії
2. Розв’язати задачі (картки)