8 клас. Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Дихання».
Мета:
Освітня: узагальнити знання учнів про значення дихальної системи, будову та функції органів дихання, газообмін в легенях і тканинах, дихальні рухи, регуляцію дихання. З’ясувати рівень навчальних досягнень.
Розвиваюча: формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя, на засадах розвитку життєвих навичок; розвивати здоров'язбережувальну компетентність, продовжувати розвивати вміння узагальнювати, робити висновки.
Виховна: виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей, працьовитість, допитливість, бажання глибше пізнати свій організм, здійснювати гігієнічне та естетичне виховання.
Обладнання й матеріали: індивідуальні картки для учнів із завданням, загадкова скринька, гаджети.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Ігрова розминка «Мій настрій»
1) Якщо ви згодні, що вдих і видих – це дихальні рухи – видихніть.
2) Якщо ви згодні, що потрібно мати власну думку – глибоко вдихніть.
3) Якщо ви згодні, що наш урок буде цікавим – плесніть у долоні.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Діти, ми з вами закінчили вивчати тему «Дихання». Сьогодні у нас урок узагальнення знань з даної теми. Урок ми проведемо у формі гри з використанням ваших гаджетів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Пропоную учням скласти ланцюг послідовного розміщення органів дихання використовуючи QR-код, або за посиланням. Виберіть собі орган і презентуйте його, розповідь починайте словами: «Я трахея, маю таку будову……»
|
|
|
|
5. Робота з індивідуальними картками. (Тестовий контроль)
У завданнях 1 – 6 оберіть одну правильну відповідь.
1. Повітря в носовій порожнині:
а) затримується, охолоджується, зволожується;
б) знезаражується, зволожується, зігрівається;
в) затримує пил, охолоджується, забезпечується киснем
2. Бронхи складаються з:
а) хрящових півкілець (6 – 12);
в) альвеол.
г) хрящових кілець
3. Укажіть метод визначення ЖЄЛ людини:
а) флюорографія
б) томографія
в) спірометрія
4. Оксигемоглобін – сполука, яка утворюється внаслідок взаємодії:
а) молекул кисню з гемоглобіном крові;
б) молекул вуглекислого газу з гемоглобіном еритроцитів;
в) повітря з гемоглобіном
г) чадного газу з гемоглобіном
5. Процес, пов’язаний із внутрішнім диханням:
а) транспорт газів кров’ю
б) дифузія газів у легенях
в) вентиляція легень
г) окисні процеси в клітині
6. Вміст кисню у видихуваному повітрі становить:
а) 20,9 % б) 16,3 % в) 14,2 % г) 5,2 %
1. Укажіть назви органів, які зображені на малюнках та встановіть їх послідовність
2. Установіть відповідність між органами дихальної системи та їх будовою.
Органи дихальної системи |
Будова |
1.Носова порожнина |
А.Миготливий епітелій, хрящові півкільця, капіляри |
2.Носоглотка, глотка |
Б.Хрящі, м'язи, голосові звя'зки |
3.Гортань |
В.Хрящові кільця |
4.Трахея |
Г. Альвеоли, плевра, плевральна рідина, порожнина |
5.Бронхи |
Д.Слиз, капіляри |
6.Легені |
Ж.Носові ходи, війки, слиз, капіляри, рецептори |
Пропоную виконати такі вправи:
Уявіть, що у вас у руках м'яч. Зробіть глибокий вдих і виконайте команду «М'яч пробитий» – зі звуком «с-с-с» починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м'яч.
Глибоко вдихніть, а потім максимально видихніть.(Виконати декілька раз) Як називається прилад, який вимірює те, що ми тільки що продемонстрували? За допомогою таких нехитрих вправ ви зможете тренувати свої легені.
У грі беруть участь всі учні, перемогу отримує той, хто набере за 1 хв. найбільшу кількість балів. Потрібно збивати повітряні кулі, які несуть терміни, так, щоб вони падали на потяг, що везе відповідні їм визначення.
|
|
На початку великого шляху, який називається життям, кожен з вас стоїть перед вибором. Отже, що краще – бути здоровим, багатим і щасливим чи хворим, бідним і нещасним? Для того, щоб зберегти здоров’я, бути успішним у житті, створити гарну сім’ю, потрібно не піддатися тютюновій спокусі.
Коротка довідка.
Найпоширенішою пристрасть до тютюну є в азіатських країнах, де люди мало обізнані про негативний вплив нікотину. Тютюнова держава №1 – Китай. В Індії щороку помирає від захворювань, пов'язаних з палінням, І млн. людей. 99 % сільських жителів нічого не знають про шкідливість паління. У В'єтнамі палять 73% чоловіків.
А, чи знаєте ви, що є міфом, а що фактом ?
7. Вправа «Міфи і факти про куріння». ( Додаток 2)
Визначити, які з тверджень є міфами, а які – фактами.
|
https://wordwall.net/uk/resource/38484691
|
|
8. Усний колективний твір на тему: «Профілактика органів дихання».
Кожен учень додає своє речення, збільшуючи об’єм твору, зв’язуючи ці речення одне з одним за змістом.
9. Робота в парах. Учні із запропонованих літер складають слова, що стосуються теми «Дихання».
|
https://wordwall.net/uk/resource/38882679
|
|
10. Загадкова скринька. У бокових стінках коробки є отвори, через які учень наосліп досліджує предмет, що є всередині, має впізнати його, описати ознаки предмета, але не називає його. Решта учнів відгадують цей предмет (марлева пов’язка).
А зараз ми помандруємо біологічним лабіринтом «Хвороби органів дихання». Це дуже захоплива подорож, яка вимагає швидкості і спритності, щоб забігти у зону, яка містить правильну відповідь і не попасти у руки ворогів.
|
https://wordwall.net/uk/resource/38482605
|
|
IV. Прийом «Інтерв’ю»
V. Підведення підсумку уроку. Оцінювання.
Додаток 1
Довгастий мозок |
Де розміщується дихальний центр |
Гортань |
Орган,що містить голосовий апарат: |
Зовнішнє дихання |
Вентиляція легень |
Внутрішнє дихання |
Обмін газів між кров´ю та тканинами |
Голосові зв´язки та м'язи |
Знаходяться в гортані |
Трахея |
Побудована з хрящових півкілець |
Бронхи |
Відгалужуються від трахеї |
Альвеоли |
Легеневі пухирці |
Носова порожнина |
Повітря зволожується, зігрівається, знезаражується |
Глотка |
Орган, в якому перетинаються дихальні та травні шляхи |
Додаток 2
Міф. Кинути курити дуже просто. Я можу зробити це у будь який час, коли захочу.
Факт. Кинути курити може кожен, однак це не так просто.
Міф. Куріння – це свобода від нав’язаних норм та правил.
Факт. Зазвичай так вважають підлітки.
Міф. Сигарети допомагають розслабитися.
Факт. Нікотин має збуджувальний ефект на нервову систему.
Міф. Куріння допомагає у соціальних взаємодіях.
Факт. Сигарета не є «чарівною паличкою», яка робить людину цікавою в очах людей.
Міф. Куріння – чудовий метод для схуднення. Відмова від сигарет приводить до набору зайвої ваги.
Факт. Низький апетит курця пов’язаний із розладами травлення, спричинених курінням, саме через це багато людей, які кидають курити, набирають вагу.
Міф. Пасивне куріння нешкідливе.
Факт. Пасивне куріння дуже шкідливе.
Міф. Куріння допомагає зосередитися.
Факт. У курців, які намагаються зосередитися за допомою сигарет розвивається не лише психологічна, але й нікотинова залежність.
Міф. «Легкі» чи ароматизовані сигарети менш шкідливі.
Факт. Усі сигарети однаково шкідливі!
Додаток 3
1.Запалення слизової оболонки носа:
Риніт, ларингіт, фарингіт, трахеїт
2. Запалення легенів:
Пневмонія, ларингіт, фарингіт, трахеїт
3. Гостре інфекційне захворювання, яке спричиняють віруси:
Грип, ларингіт, пневмонія, трахеїт
4.Інфекційне соціально небезпечне захворювання викликане паличкою Коха:
Туберкульоз, грип, пневмонія
1