Урок "Узагальнення та систематизація знань з теми Дихання".

Про матеріал
Урок узагальнення до теми "Дихання" включає цікаві вправи та ігри з використанням ІКТ. Вони різноманітні за змістом, ступенем складності і способом рішення. Розрахований на учнів з різним рівненм навчальних досягнень
Перегляд файлу

8 клас. Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Дихання».

Мета:

Освітня: узагальнити знання учнів про значення дихальної системи, будову та функції органів дихання, газообмін в легенях і тканинах, дихальні рухи, регуляцію дихання. З’ясувати рівень навчальних досягнень.

Розвиваюча: формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя, на засадах розвитку життєвих навичок; розвивати здоров'язбережувальну компетентність, продовжувати розвивати вміння узагальнювати, робити висновки.

Виховна: виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей, працьовитість, допитливість, бажання глибше пізнати свій організм, здійснювати гігієнічне та естетичне виховання.

Обладнання й матеріали: індивідуальні картки для учнів із завданням, загадкова скринька, гаджети.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Ігрова розминка «Мій настрій»

1) Якщо ви згодні, що вдих і видих – це дихальні рухи – видихніть.

2) Якщо ви згодні, що потрібно мати власну думку – глибоко вдихніть.

3) Якщо ви згодні, що наш урок буде цікавим  – плесніть  у долоні.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Діти, ми з вами закінчили вивчати тему «Дихання». Сьогодні у нас урок узагальнення знань з даної теми. Урок ми проведемо у формі гри з використанням ваших гаджетів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Прийом «Рольова гра».

Пропоную учням скласти ланцюг послідовного розміщення органів дихання використовуючи QR-код, або за посиланням. Виберіть собі орган і презентуйте його, розповідь починайте словами:  «Я трахея, маю таку будову……»

C:\Users\User\Desktop\Снимок1.PNG

https://learningapps.org/view1224793

https://learningapps.org/qrcode.php?id=p8ww2195k01

  1. За посиланням чи QR-кодом виконати вправу «Впізнай мене».

C:\Users\User\Desktop\Снимок2.PNG

          https://learningapps.org/view2753464

https://learningapps.org/qrcode.php?id=pbvprh0h516

  1. Ерудит – вітальня «Цікаві факти про дихальну систему». (повідомлення учнів)
  1.               В середньому за рік доросла людина робить близько 7,5 – 8,5 мільйонів вдихів і видихів.
  2.               Назва «легені» походить від того, що легені тримаються на воді, коли інші органи тонуть. Це відбувається через насичення киснем.
  3.               В організмі легені служать резервуаром крові. У легенях міститься 450 мл крові (це 9 % від загального обсягу крові людини). При кровотечі або втраті крові, вона компенсується з легень в кровоносну систему.
  4.               Під час інтенсивних фізичних навантажень людина за хвилину споживає до 2500 мл кисню, хоча в розслабленому стані його споживання в 8-10 разів нижче.
  5.               Близько 10% від об’єму легень задіяно не в поглинанні кисню, а в постійному видаленні вуглекислого газу, який ми видихаємо.
  6.               Частота дихання у весняно-літній період більша приблизно на 30%, ніж в осінньо-зимовий.
  7.               Ми самі цього не помічаємо, але ми дихаємо більше то однією, то іншою ніздрею.
  8.               Чисте повітря — запорука здоров’я. Мешканці села в середньому на 50% рідше страждають від різних захворювань дихальних шляхів, ніж містяни. Вся справа в екології.
  9.               В даний час, на Землі, є чотири людини, які здатні затримувати дихання більше, ніж на 20 хвилин. Світовий рекорд – 22 хвилини 30 секунд!
  10.          Коли ми чхаємо, повітря «вилітає» з нашого рота зі швидкістю до 800 – 100 км/год.
  1. Прийом «Так чи ні» ( письмова форма, взаємоперевірка)
  1. Дихання – сукупність процесів,внаслідок яких відбувається поглинання організмом вуглекислого газу і виділення з нього кисню (Ні)
  2. Легені відносять до повітроносних шляхів (Ні)
  3. Легені – парні органи, які вкриті плеврою (Так).
  4.  Під час ковтання вхід у гортань закривається хрящовим надгортанником, тому їжа до неї не потрапляє (Так).
  5. В гортані розташовані мигдалики (Ні).
  6.  В утворені звуків бере участь гортань (Так)
  7.  Альвеоли – це легеневі пухирці (Так)
  8. До вірусних інфекцій відноситься бронхіальна астма (Ні)
  9.  Повітроносні шляхи починаються глоткою (Ні).
  10.  Чихання відноситься до захисного рефлексу (Так)

5. Робота з індивідуальними картками. (Тестовий контроль)

У завданнях 1 – 6 оберіть одну правильну відповідь.

1. Повітря в носовій порожнині:

а) затримується, охолоджується, зволожується;

б) знезаражується, зволожується, зігрівається;

в) затримує пил, охолоджується, забезпечується киснем

2. Бронхи складаються з:

а) хрящових півкілець (6 – 12);

б) м’язової тканини; 

в) альвеол.

г) хрящових кілець

3. Укажіть метод визначення ЖЄЛ людини:

а) флюорографія

б) томографія

в) спірометрія

4. Оксигемоглобін – сполука, яка утворюється внаслідок взаємодії:

а) молекул кисню з гемоглобіном крові;

б) молекул вуглекислого газу з гемоглобіном еритроцитів;

в) повітря з гемоглобіном

г) чадного газу з гемоглобіном

5. Процес, пов’язаний із внутрішнім диханням:

а) транспорт газів кров’ю

б) дифузія газів у легенях

в) вентиляція легень

г) окисні процеси в клітині

6. Вміст кисню у видихуваному повітрі становить:

а) 20,9 %   б) 16,3 %   в) 14,2 %    г) 5,2 %

1. Укажіть назви органів, які зображені на малюнках та встановіть їх послідовність

https://uahistory.co/pidruchniki/zadorozhnij-biology-8-class-2016-ua/zadorozhnij-biology-8-class-2016-ua.files/image076.jpg

2. Установіть відповідність між органами дихальної системи та їх будовою.

Органи дихальної системи

Будова

1.Носова порожнина

А.Миготливий епітелій, хрящові півкільця, капіляри

2.Носоглотка, глотка

Б.Хрящі, м'язи, голосові звя'зки

3.Гортань

В.Хрящові кільця

4.Трахея

Г. Альвеоли, плевра, плевральна рідина, порожнина

5.Бронхи

Д.Слиз, капіляри

6.Легені

Ж.Носові ходи, війки, слиз, капіляри, рецептори

 

 

Пропоную виконати такі вправи:

Уявіть, що у вас у руках м'яч. Зро­біть глибокий вдих і виконайте команду «М'яч про­битий» – зі звуком «с-с-с» починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м'яч.

Глибоко вдихніть, а потім максимально видихніть.(Виконати декілька раз) Як називається прилад, який вимірює те, що ми тільки що продемонстрували? За допомогою таких нехитрих вправ ви зможете тренувати свої легені.

  1. Весела гра «Повітряні кулі» ( Додаток 1)

У грі беруть участь всі учні, перемогу отримує той, хто набере за 1 хв. найбільшу кількість балів. Потрібно збивати повітряні кулі, які несуть терміни, так, щоб вони падали на потяг, що везе відповідні їм визначення.

C:\Users\User\Desktop\Снимок7.PNG

https://wordwall.net/uk/resource/38472794

https://wordwall.net/resourceajax/qr?resourceType=activity&id=38472794&imagetype=png&pixels=410

На початку великого шляху, який називається життям, кожен з вас стоїть перед вибором. Отже, що краще – бути здоровим, багатим і щасливим чи хворим, бідним і нещасним? Для того, щоб зберегти здоров’я, бути успішним у житті, створити гарну сім’ю, потрібно не піддатися тютюновій спокусі.

Коротка довідка.

Найпоширенішою пристрасть до тютюну є в азіатських країнах, де люди мало обізнані про негативний вплив нікотину. Тютюнова держава №1 – Китай. В Індії щороку помирає від захворювань, пов'язаних з палінням, І млн. людей. 99 % сільських жителів нічого не знають про шкідливість паління. У В'єтнамі палять 73% чоловіків.

А, чи знаєте ви, що є міфом, а що фактом ?

7. Вправа «Міфи і факти про куріння». ( Додаток 2)

Визначити, які з тверджень є міфами, а які – фактами.

C:\Users\User\Desktop\Снимок9.PNG

https://wordwall.net/uk/resource/38484691

 

https://wordwall.net/resourceajax/qr?resourceType=activity&id=38484691&imagetype=png&pixels=410

 

 

 

 

 

 

8. Усний колективний твір на тему: «Профілактика органів дихання».

Кожен учень додає своє речення, збільшуючи об’єм твору, зв’язуючи ці речення одне з одним за змістом.

 

9. Робота в парах. Учні із запропонованих літер складають слова, що стосуються теми «Дихання».

C:\Users\User\Desktop\Снимокe.PNG

https://wordwall.net/uk/resource/38882679

 

https://wordwall.net/resourceajax/qr?resourceType=activity&id=38882679&imagetype=png&pixels=410

 

10. Загадкова скринька. У бокових стінках коробки є отвори, через які учень наосліп досліджує предмет, що є всередині, має впізнати його, описати ознаки предмета, але не називає його. Решта учнів відгадують цей предмет (марлева пов’язка).

 

  1.  Гра «Погоня в лабіринті». ( Додаток 3)

А зараз ми помандруємо біологічним лабіринтом «Хвороби органів дихання». Це дуже захоплива подорож, яка вимагає швидкості і спритності, щоб забігти у зону, яка містить правильну відповідь і не попасти у руки ворогів.

 

C:\Users\User\Desktop\Снимок5.PNG

https://wordwall.net/uk/resource/38482605

 

https://wordwall.net/resourceajax/qr?resourceType=activity&id=38482605&imagetype=png&pixels=410

 

 

 

 

 

IV. Прийом «Інтерв’ю»

  • Чи сподобався вам урок ?
  • А, що саме вам сподобалось?
  • Чи виникали якість труднощі під час уроку?
  • Що легко вдавалось?
  • Чи цікава форма проведення уроку?
  •  

V. Підведення підсумку уроку. Оцінювання.

 

 

Додаток 1

Довгастий мозок

Де розміщується дихальний центр

Гортань

Орган,що містить голосовий апарат:

Зовнішнє дихання

Вентиляція легень

Внутрішнє дихання

Обмін газів між кров´ю та тканинами

Голосові зв´язки та м'язи

Знаходяться в гортані

Трахея

Побудована з хрящових півкілець

Бронхи

Відгалужуються від трахеї

Альвеоли

Легеневі пухирці

Носова порожнина

Повітря зволожується, зігрівається, знезаражується

Глотка

Орган, в якому перетинаються дихальні та травні шляхи

 

Додаток 2

Міф. Кинути курити дуже просто. Я можу зробити це у будь який час, коли захочу.

Факт. Кинути курити може кожен, однак це не так просто.

Міф. Куріння – це свобода від нав’язаних норм та правил.

Факт. Зазвичай так вважають підлітки.

Міф. Сигарети допомагають розслабитися.

Факт. Нікотин має збуджувальний ефект на нервову систему.

Міф. Куріння допомагає у соціальних взаємодіях.

Факт. Сигарета не є «чарівною паличкою», яка робить людину цікавою в очах людей.

Міф. Куріння – чудовий метод для схуднення. Відмова від сигарет приводить до набору зайвої ваги.

Факт. Низький апетит курця пов’язаний із розладами травлення, спричинених курінням, саме через це багато людей, які кидають курити, набирають вагу.

Міф. Пасивне куріння нешкідливе.

Факт. Пасивне куріння дуже шкідливе.

Міф. Куріння допомагає зосередитися.

Факт. У курців, які намагаються зосередитися за допомою сигарет розвивається не лише психологічна, але й нікотинова залежність.

Міф. «Легкі» чи ароматизовані сигарети менш шкідливі.

Факт. Усі сигарети однаково шкідливі!

 

Додаток 3

1.Запалення слизової оболонки носа:

Риніт, ларингіт, фарингіт, трахеїт

2. Запалення легенів:

Пневмонія, ларингіт, фарингіт, трахеїт

3. Гостре інфекційне захворювання, яке спричиняють віруси:

Грип, ларингіт, пневмонія, трахеїт

4.Інфекційне соціально небезпечне захворювання викликане паличкою Коха:

Туберкульоз, грип, пневмонія

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Звягіна Людмила Клавдіївна
    Чудово! Дякую за розробку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 грудня 2022
Переглядів
765
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку