Предмет : математика ( урок геометрії), інформатика.
Передбачається робота в таких середовищах: Microsoft Office PowerPoint ( презентація), easyQuzzy (тест), PowerPoint (робота з малюнком до задачі).
Інтегрований урок з геометрії в 8 класі.
Обладнання: комп’ютери, ноутбук, проектор, екран, картки для оцінювання, презентація до уроку, презентації для учнів, малюнки до задач, тест.
Тип уроку: інтегрований, комбінований
Вчителі: Н.С. Лукичова, М.М. Комов
Предмет (математика ( урок геометрії), інформатика)
Клас - 8
Тема - «Подібність трикутників»
Тип уроку - урок корекції і узагальнення знань, інтегрований.
Час - 45 хвилин
Обладнання уроку: комп’тер, проектор, екран, презентація, комп’ютерний тест, картки для оцінювання .
Медіапродукт
№ п/п |
Структурні елементи |
Час |
№ слайда |
1 |
Організаційний момент |
5 хвилини |
Слайди 1-6 |
2 |
Актуалізація опорних знань: Проходження тесту за комп’ютером |
5 хвилин 7 хвилин |
Слайд 7 |
3 |
Актуалізація міжпредметних зв’язків:
|
7хвилин
|
Слайди 8-9 |
4 |
Фізкультхвилинка «Зорова гімнастика» |
1 хвилина |
Слайд 11 |
5 |
Корекція знань по темі «Застосівання подібності трикутників». Робота з малюнками у середовищі Paint |
12 хвилин |
Слайди 14-16 |
6 |
Підведення підсумків |
4 хвилини |
Слайди 17-18 |
7 |
Домашнє завдання |
3 хвилини |
Слайд 19 |
8 |
Джерела |
|
Слайд 20 |
Вчитель звертає увагу учнів на вислів відомого французського вченого , математика і фізика, Блеза Паскаля: «Об ’єкт математики настільки серйозний, що слід не пропускати нагоди зробити його трохи цікавішим». Та вислів архітектора Ле Корбюзьє «…Все навколо геометрія…»
Проходження тесту на комп’ютері.
«В минуле на машині часу» (Слайди 8-9 ) (5 хв.)
Коротке повідомлення про Фалеса ( учень біля дошки).
Використання подібних фігур зустрічається в Вавілоні та Єгипті раніше,ніж було визначено подібність. Ідея подібності розвивалась в різних країнах паралельно і виникла з потреби розв’язувати задачі на визначення розмірів недоступних предметів і відстаній до них. Відомо, що в кінці VII- поч. VI ст. до н. е. в м. Мілет, що в Греції, жив відомий астроном і математик Фалес Мілеський. Він вперше довів теореми про рівність кутів при основі рівнобедреного трикутника, рівність вертикальних кутів, про пропорційні відрізки . Фалес першим почав гру «Доведи», яка тягнеться і досі, і в яку грають всі математики. Він знайшов спосіб
*•
визначення відстані від берега до корабля , визначив висоту Єгипетської піраміди за довжиною її тіні , використавши подібність трикутників. Фалес міркував так. Сонце від Землі дуже далеко, тому проміні від нього можна вважати паралельними. Поряд з пірамідою він встановив вертикально жердину. Фалес стверджував , що довжина тіні піраміди відноситься до довжини тіні стовпа, як висота піраміди до висоти стовпа.
Учитель. (Слайд 10 ) Обчислити висоту піраміди, якщо:
висота жердини - 4 ліктя; довжина тіні жердини - 5 ліктів; довжина тіні піраміди - 200 ліктів.
Розв’язок: СВ:КЕ=АВ:ДЕ; 5:200=4:Х; Х=160 ліктів.
Фізкультхвилинка: Вправа для очей. (Слайд 11)
«Замороки з горщечка» (Слайд 12 ) (6хв.)
Капітани команд тягнуть номери задач з горщечка .
Задача 1. За способом Жуля Берна (мал. 10, слайд )
Звукове супроводження слайда №11 - шум моря.
З уроків зарубіжної літератури ви знайомі з відомим французьким письменником Жулем Верном. Він написав чудові романи. Один з них - «Таємничий острів».
Один учень читає уривок з роману.(дод.1)
(Від. = ; х = = 333 (футам)).
Задача 2. (мал. 11, слайд 13) За способом лісорубів визначення висоти дерев, доступ до яких недоступний.
Звукове супроводження слайда №12 - співи птахів.
Іноді неможливо виміряти великий об’єкт, або він недоступний. Існує спосіб, який використовують лісоруби для визначення висоти дерев. Вони використовують прилад для побудови кута зору (як видно з малюнка). Людина два рази, відповідно до малюнка, напрямляє кут зору для сполучення кінця приладу із верхівкою дерева.
(Від. З подібності BFA і MFN => AF=H; ВСА ~ DCE => АС = 2Н
=
FC = 2Н - Н = Н => ВС = FC + h, де h - ріст людини).
«Подібність трикутників у нашому житті» (слайди 14-16)
Робота з малюнками
Необхідні виміри: Відстань від спостерігача до жердини 5м, що удвічі менше за відстань від жердини до дерева. Висота жердини 1 м.
Творче завдання: у 7 класі на уроках фізики ви вивчали закони відбивання світла та використовували їх для побудови зображення в дзеркалі. Спробуйте застосувати свої знання з фізики та геометрії для розв’язання такої задачі: як можна визначити висоту сосни за допомогою дзеркала?
Необхідні виміри: Відстань від спостерігача до дзеркала 5м, що утричі менше за відстань до ялинки. Зріст спостерігача 1,5 м.
Створення власної прикладної задачі.
Підраховуємо бали, вибіраємо кращих гравців, виставляємо оцінки.