Тема: Узагальнення та систематизація вивченого про
прикметник.
Мета: повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів
з теми "Прикметник як частина мови, розвивати логічне
мислення,пам'ять, творчу уяву, культуру усного
мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки;
сприяти розширенню світогляду, збагачувати
словниковий запас учнів; виховувати почуття поваги
та пошани учнів до творчості Т.Г.Шевченка.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.
Обладнання:
Хід уроку:
І. Перевірка домашнього завдання
Учні зачитують по п’ять чоловічих і п’ять жіночих прізвищ прикметникового типу. По одному з кожної групи провідміняти. Виділити закінчення
Бесіда з учнями
Проблемне питання: «
II. Оголошення теми та мети уроку
Учитель.
Прикметник — це частина мови,
без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
йому, як другові, всміхнись.
Земля — ласкава, люба, рідна,
а сонце — щире, золоте,
а небо — лагідне й погідне,
життя — прекрасне, дороге.
А очі в мами — добрі, ніжні,
а голос — чистий і дзвінкий,
а руки — теплі і надійні,
а погляд — сонячний, ясний.
Вчитель:На сьогоднішньому уроці ми повторимо морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль, підготуємося до контрольної роботи за темою «Прикметинк як частина мови».
- Давайте пригадаємо правила роботи на уроці
• Ми поважаємо права власні й інших.
• Ми не сміємося над чужими помилками,
• Ми маємо право на помилку, бо вчимося.
• Ми ділимося напрацьованими матеріалами та думками.
• Ми завжди допомагаємо один одному.
• Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба, запитуємо.
• Ми цінуємо здобутки інших.
Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.
IІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Виписати з уривку повісті С. Васильченка «Широкий шлях», прикметники, визначити їх рід, число, відмінок.
«…Невесела у Шевченка зимою та восени хата – стоїть край села, як примара, найгірша, мабуть, в усьому селі: кривобока, стара, стіни повигинались, солома на покрівлі потемніла, потрухла, мохом узялася, почорнів од диму вивід, од вітру порозлазилась, дірки світять голими латами. А прийде весна, зацвіте садок за хатою, рясна яблуня коло хати, промете Катря під вікнами півники та барвінок, і хата, як хата, - суму мов не було того… Сад темний, густий, бур’янами зарослий. За садом ховалось сонце. Після першого жаркого квітневого дня плинув теплий, тихий вечір. Над хатою зійшла вечірня зоря, заграла золотом в яблуневому цвіті, тихим, рожевим, у білій на стіні глині. Вперше по весні білоголова Шевченкова родина розташувалась вечеряти під яблунею надворі…»
Вчитель пояснює значення незнайомих слів. Учні складають з цими словами речення.
Пригадайте твори, які написав Т.Г. Шевченко?
Учень сам вибирає суперника зі словами: "Я викликаю на двобій…" і ставить запитання.
Наприклад:
Зразок морфологічного розбору
Початкова форма.
Якісний, відносний, присвійний.
Повний чи короткий.
Ступінь порівняння (якісних).
Тверда чи м’яка група.
Рід.
Число.
Відмінок.
Морфемна будова.
Яким способом утворений.
Синтаксична роль.
Прочитайте і спишіть текст. Випишіть з тексту прикметники, зробіть їх морфологічний розбір.
Наша мова
Мово наша, мова –
Мова кольорова.
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
ІV. Закріплення нового матеріалу
Завдання для груп:
1 група:
Завдання 1: Визначити у словосполученнях групу прикметників за значенням:
Талановитий поет –
Солом’яна стріха –
Дніпр широкий –
Тарасова книжка –
Завдання 2: Утворити від поданих іменників прикметники:
^ Старість, юність, цікавість, талант, розум, велич, молодість, обдарованість.
З одним із прикметників скласти речення про Шевченка.
2 група:
Завдання 1: Визначити у словосполученнях групу прикметників за значенням:
Зоря вечірняя –
Доля молода –
Небо голубеє –
Поетові вірші –
Завдання 2: Утворити від поданих іменників прикметники:
^ Солома, Україна, село, ніч, вечір, мова, дерево, глина.
З одним із прикметників скласти речення про Шевченка.
3 група:
Завдання 1: Визначити у словосполученнях групу прикметників за значенням:
Блідиймісяць –
Садок вишневий –
Стара ряднина –
Шевченкова хата –
Завдання 2:Утворити від поданих іменників прикметники:
^ Тарас, Григорій, Микита, Йосип, Марина, Катруся, Ярина, Оксана.
З одним із прикметників скласти речення про Шевченка.
Вилучити з кожного ряду "зайве" слово. Свою думку обґрунтувати.
Розумний, веселий, лисий.
Кріпацький, міський, веселий.
Здоровий, лисячий, дідусевий.
Чорний, український, шовковий.
Фабричний, казковий, Андрієва.
Кожна група отримує текст уривку з поезії Т.Г.Шевченка, з якого треба виписати виділені ( підкреслені) прикметники, утворити вищий і найвищий ступені їх порівняння.
1 група:
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітерзавива,
Додолувербигневисокі,
Горами хвилюпідійма.
«Причинна»
2 група:
Гори моївисокії,
Не так і високі,
Як хороші, хорошії,
Блакитні здалека.
«Сон»
3 група:
За сонцемхмаронькапливе,
Червоні поли розстилає
І сонцеспатоньки зове
У синє море: покриває
Рожевою пеленою,
Мовматидитину…
« За сонцемхмаронькапливе…»
( Учні зачитують відповіді)
Перевірка знань за допомогою питань. Використання сигнальних карток.
Відповідь «так» - синій колір, відповідь «ні» - червоний.
Кожна група отримує уривки з поезій Т.Шевченка, виписує виділені прикметники, визначає їх спосіб творення.
^ 1група:
Чорнобрива, кароока,
Вилитаямати,
Тільки смутна, невесела…
«Княжна»
2 група:
Орли, орливи сизокрилі,
Поки вам лихо не приснилось,
Хоч невеличке, хоч на час!
А там під лавою в шиночку
Сховаєтесь у холодочку…
«Дурні та гордії ми люди»
3 група
Глянь на мене, чорнобриву,
Моя доле неправдива,
Безталанна я!
«Якбимені черевики…»
Ну і з цим завданням ви впорались.
Почувши іменники, які є назвами істот, плещіть у долоні.
Ліс, чудовий, мудрість, кращий, пролісок, компас, розумна, більш швидкий, моряк, червоніший, глибина, менш рухомий, турист, витривалий, параграф, рідний, дятел, батьківський, теля, Маріїн, натовп, кріпацький, ставлення, найсильніший, футболіст, морський, трава, найбільш смачний.
Іменник - руки з'єднуємо
Прикметник - руки розводимо.
Дівчина, підручник, сніжний, вовк, теплий, теля, товариш, веселий, кіт, новий, олівець, школа, учнівський, квітка..
Учитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках і закрити. Виграє та група , яка першою закриє усі назви на своїй картці.
Морськахвороба
|
Мокра хустка |
Гірка доля, солодка або кисла усмішка |
Незряча людина |
Сухекаміння |
Бархатний голос |
Повна бочка |
Порожній посуд |
Утворити складні прикметники, записавши їх у дві колонки:
ті, які пишуться разом, ті, які пишуться через дефіс.Пояснити правопис.
Народний і визвольний, народне господарство, народний і державний, народна розмова, народний обряд, народний і масовий, Західна Європа, дев’ятий поверх, ліс і степ, воєнний і патріотичний.
V. Підсумок уроку
Вправа (Кошик вражень)
«На уроці я навчився...»
Я дізналася, що...»
«Мені сподобалося...»
«Мої очікування...»
- Що було цікавого на уроці?
- Які види роботи на уроці вам сподобались?
- Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від уроку?
Слово вчителя:
Сьогодні на уроці ви вс ібули активними і ми з вами змогли повторити відомості про прикметник, як самостійну частину мови, змогли підготуватися до написання контрольної роботи.
А ще, діти, ми згадали творчість Великого Генія українського народу Т.Шевченка. Минають роки, а його слово живе, кличе нас на нові подвиги, кличе до єдності, віри і любові.
І сьогодні, живучи у незалежній державі – Україні, ми з гордістю можемо сказати:
В сім’ї українській і по всьомусвіту
Ти живеш із нами, завжди серед нас.
Ти дзвениш у пісні, в полум’янім слові,
В ореолі слави, любий наш Тарас.
Ми йдемо до тебе, Кобзарю, за твоєю мудрістю, яка сонцем правди і віри витає над Україною. І хочеться, щоб не збилися ми з путі, щоб могли чесно глянути Тобі у вічі і гордо сказати, що «у нас нема зерна неправди за собою».
VІ.Оцінювання
VІІ.Домашнє завдання
Підготуватись до контрольної роботи за темою «Прикметник як частина мови».