Урок " Узагальнення вивченого з теми «Просте речення. Головні та другорядні члени речення»

Про матеріал
Коспект уроку для 8 класу "Узагальнення вивченого з теми «Просте речення. Головні та другорядні члени речення»
Перегляд файлу

Тема:Узагальнення вивченого з теми «Просте речення. Головні та другорядні члени речення»

 

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про будову простого речення, удосконалити навички знаходити головні й другорядні члени речення; сформувати цілісну систему особистих знань, структурувати вивчений теоретичний матеріал; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання, вміння працювати з текстом; виховувати любов і пошану до народних обрядів і традицій.

 

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

 

Обладнання: презентація, ялинка, іграшки, картки з завданнями.

 

                                                Хід уроку

І. Організаційний момент.

    Діти об’єднуються в групи.

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.

У народі кажуть: скільки днів – стільки й свят. Почалася зима, і кожен з нас в очікуванні дива. Сьогодні ми з вами узагальнимо й систематизуємо  знання про головні та другорядні члени речення, пригадуючи зимові свята. Виконуючи завдання, прикрасимо ялинку. Від того, як ви впораєтесь, залежатиме краса нашої ялинки.

 

ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень теми.

  • Пригадаймо, яке найголовніше свято зими?(Новий рік)
  • Яким святом починаються зимові свята? (19 грудня – день святого Миколая)
  • Що ви знаєте про це свято?

Святий Миколай має завітати до дітей вночі 19 грудня, покласти під подушки або в чобітки миколайчики – приємні подарунки за гарну поведінку протягом року, а неслухняним діткам – різочку.

  • Зараз ви повинні пригадати, що таке підмет? (Головний член речення, який означає особу, предмет або явище, якому приписується якась дія, стан чи ознака, виражена присудком.)
  • Чим може бути виражений? (Іменником, займенником, інфінітивом)
  • Який буває підмет за способом вираження? (Простий і складений)
  • Що таке присудок? (Головний член речення, який означає дію, стан або ознаку предмета.)
  • Види присудків? (Прості і складені.)
  • Зараз ви виконаєте перше завдання, коли група виконає, тоді можете почепити одну іграшку на ялинку.

(Діти виконують завдання, консультанти контролюють.)

 

І завдання.

Підкреслити головні члени речення.

Незабаром багато подарунків з’яв..ться під подушками дітлахів.

Всі з нетерпінням чекають приходу святого Миколая.

Чекати – значить бути слухняним.

Перевірка.

  • Ви добре впоралися з завданням, тому обов’язково отримаєте подарунки-миколайчики.

(Вішають по одній іграшці на ялинку від групи.)

 

  • А зараз проведемо гру «Впізнай свято».

Це одне з найбільш таємничих, урочистих і «родинних» свят, яке обіцяє здійснення мрій кожному, хто вірить у дива. Очікують дива не тільки діти, але й дорослі, навіть якщо вони зовні серйозні й не подають виду. Головний персонаж цього свята живе в Лапландії, води там покриті срібним льодом, а на небі замість сонця – прекрасні зорі.

 

  • Так, звичайно ж, це Новий рік.
  • Які новорічні традиції ви знаєте?

Традиційно на Новий рік прикрашають ялинку, але раніше українці прикрашали «дідух». Виготовляли його з кулів або з першого зажинкового снопа. Кільканадцять пучків ув’язували у пишний вінок. Знизу робили розгалуження, щоб «дідух» міг стояти. Обрамлювали його кольоровими стрічками, паперовими чи засушеними квітами. Свою обрядову роль він виконував протягом усіх різдвяних свят.

Напередодні свята діти пишуть листа Діду Морозу, розповідають про свою поведінку протягом минулого року й загадують бажання, які Дід Мороз постарається виконати.

 

  • Пригадайте, що ви знаєте про означення. ( Означення – другорядний член речення, який називає ознаку предмета і відповідає на питання який? чий? котрий?Означення бувають узгоджені і неузгоджені, поширені і непоширені.)

 

ІІ завдання.

Прочитати текст, підкреслити означення, прикладки.

     На думку дослідників, справжній Дід Мороз мешкав на березі Середземного моря. Наприкінці ІІІ століття в Лікії, біля кордону з сучасною Турцією, жив парубок на ім’я Ніколаус. Він мав духовне звання й був шанований людьми за доброту, прагнення допомогти бідним і знедоленим. Саме за ці заслуги його й вважають святим. Цей святий не тільки намагався зарадити біді ближнього, але й знаходив і повертав додому викрадених дітей. Похований Ніколаус у соборному храмі в місті Мірра, що в Італії. Місцеві жителі до сьогодні вшановують останки цього святого.

(Учні виконують, консультанти контролюють. Перевірка.)

  • Молодці! Ви впоралися і з цим завданням, тому можете почепити ще по одній іграшці на ялинку.

 

  • Яке наступне зимове свято ми святкуємо? (Різдво)
  • Які традиції на різдвяні свята?

Одне з найбільш важливих родинних свят, коли кожна сім’я і словом, і ділом створювала у своїй оселі атмосферу затишку, багатства, щастя й миру,  -  Святвечір, що припадає на 6 січня. Господиня готує 12 святкових страв. В цей день діти носять «вечерю» хрещеним та рідним.

7 січня, на Різдво Христове, колядують. Вважається, що всі побажання, висловлені в колядках, обов’язково збудуться. 7 січня – день народження Сина Божого на землі. Від цього дня починається відлік часу.

 

  • Про це та наступні свята йде мова у народній пісні «Добрий вечір тобі, пане господарю!»

(Виконання пісні учнями)

 

  • Для виконання ІІІ завдання необхідно пригадати, що ви знаєте про додаток.

(Додаток – другорядний член речення, що означає предмет, на який спрямована дія або по відношенню до якого ця дія відбувається, і відповідає на питання непрямих відмінків: кого? чого? кому? чому?

Додаток виражається найчастіше іменником, займенником або іншою частиною мови в значенні іменника. Може бути виражений інфінітивом.

Додатки поділяються на прямі (у формі З.в.) і непрямі (у формі непрямих відмінків,крім знахідного без прийменника)

 

ІІІ завдання.

Підкресліть додатки, визначте, які з них прямі, а які - непрямі.

На святий вечір готували дванадцять святкових страв: узвар, пшеничну кутю, варений горох, рибу, смажену капусту, квасолю, вареники, гриби, гречану кашу, картоплю, голубці, коржі. Діти носять кутю близьким родичам і хрещеним батькам.

(Учні виконують, консультанти контролюють. Перевірка. Прикрашають ялинку.)

 

  • Яке свято після Різдва? (Старий Новий рік)
  • Які обряди і традиції існують?
  • Для виконання ІVзавдання необхідно пригадати, що таке обставина?

(Обставина – це другорядний член речення, який указує на місце, час, причину, мету, умову дії, а також на її спосіб та інтенсивність.

У ролі обставини виступають здебільшого прислівники, дієприслівники та іменники в непрямих відмінках. Обставини, виражені одиничними дієприслівниками або дієприслівниковими зворотами, на письмі виділяються комами.)

 

ІV завдання.

Підкресліть обставини, визначте їх вид.

Цього дня діти прокидаються дуже рано. Хлопчики посівають спочатку в рідній оселі, а вже потім у чужих людей. Прослухавши посівальну пісеньку, люди дякували посівальникові й обдаровували його грішми й солодощами.

(Вішають іграшки на ялинку)

 

  • Ось і прикрасили ми ялинку іграшками. Що ще можна добавити?
  • Для цього ви виконаєте Vзавдання.

 

V завдання.

Зробити повний синтаксичний розбір речення. (Робота біля дошки)

Свячена на Водохреще вода має величезну цілющу силу.

Церква, освячуючи воду, повертає водній стихії первинну чистоту.

(Перевірка, прикрашання ялинки дощиком)

ІV. Підсумок уроку.

  • Молодці! Ви добре попрацювали, доказом цього є наша гарна ялинка!
  • Чи досягли ми мети нашого уроку?
  • Що вам сподобалось?
  • Що не сподобалось?

 

V. Домашнє завдання.

Підготуватись до контрольної роботи, повторити розділ «Просте речення. Головні і другорядні члени речення». Творче завдання: написати листа Діду Морозу, використовуючи прикладки, складені підмети і присудки.

 

 

 

Картка І

І завдання.

Підкреслити головні члени речення.

Незабаром багато подарунків з’яв..ться під подушками дітлахів.

Всі з нетерпінням чекають приходу святого Миколая.

Чекати – значить бути слухняним.

 

ІІ завдання.

Прочитати текст, підкреслити означення, прикладки.

     На думку дослідників, справжній Дід Мороз мешкав на березі Середземного моря. Наприкінці ІІІ століття в Лікії, біля кордону з сучасною Турцією, жив парубок на ім’я Ніколаус. Він мав духовне звання й був шанований людьми за доброту, прагнення допомогти бідним і знедоленим. Саме за ці заслуги його й вважають святим. Цей святий не тільки намагався зарадити біді ближнього, але й знаходив і повертав додому викрадених дітей. Похований Ніколаус у соборному храмі в місті Мірра, що в Італії. Місцеві жителі до сьогодні вшановують останки цього святого.

 

ІІІ завдання.

Підкресліть додатки, визначте, які з них прямі, а які - непрямі.

На святий вечір готували дванадцять святкових страв: узвар, пшеничну кутю, варений горох, рибу, смажену капусту, квасолю, вареники, гриби, гречану кашу, картоплю, голубці, коржі. Діти носять кутю близьким родичам і хрещеним батькам.

 

ІV завдання.

Підкресліть обставини, визначте їх вид.

Цього дня діти прокидаються дуже рано. Хлопчики посівають спочатку в рідній оселі, а вже потім у чужих людей. Прослухавши посівальну пісеньку, люди дякували посівальникові й обдаровували його грішми й солодощами.

 

V завдання.

Зробити повний синтаксичний розбір речення.

Свячена на Водохреще вода має величезну цілющу силу.

Церква, освячуючи воду, повертає водній стихії первинну чистоту.

 

Домашнє завдання:  Написати листа Діду Морозу, використовуючи прикладки, складені підмети і присудки, підготуватись до к/р.

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
1482
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку