Тема:Узагальнення вивченого з теми «Просте речення. Головні та другорядні члени речення»
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про будову простого речення, удосконалити навички знаходити головні й другорядні члени речення; сформувати цілісну систему особистих знань, структурувати вивчений теоретичний матеріал; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання, вміння працювати з текстом; виховувати любов і пошану до народних обрядів і традицій.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
Обладнання: презентація, ялинка, іграшки, картки з завданнями.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Діти об’єднуються в групи.
ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.
У народі кажуть: скільки днів – стільки й свят. Почалася зима, і кожен з нас в очікуванні дива. Сьогодні ми з вами узагальнимо й систематизуємо знання про головні та другорядні члени речення, пригадуючи зимові свята. Виконуючи завдання, прикрасимо ялинку. Від того, як ви впораєтесь, залежатиме краса нашої ялинки.
ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень теми.
Святий Миколай має завітати до дітей вночі 19 грудня, покласти під подушки або в чобітки миколайчики – приємні подарунки за гарну поведінку протягом року, а неслухняним діткам – різочку.
(Діти виконують завдання, консультанти контролюють.)
І завдання.
Підкреслити головні члени речення.
Незабаром багато подарунків з’яв..ться під подушками дітлахів.
Всі з нетерпінням чекають приходу святого Миколая.
Чекати – значить бути слухняним.
Перевірка.
(Вішають по одній іграшці на ялинку від групи.)
Це одне з найбільш таємничих, урочистих і «родинних» свят, яке обіцяє здійснення мрій кожному, хто вірить у дива. Очікують дива не тільки діти, але й дорослі, навіть якщо вони зовні серйозні й не подають виду. Головний персонаж цього свята живе в Лапландії, води там покриті срібним льодом, а на небі замість сонця – прекрасні зорі.
Традиційно на Новий рік прикрашають ялинку, але раніше українці прикрашали «дідух». Виготовляли його з кулів або з першого зажинкового снопа. Кільканадцять пучків ув’язували у пишний вінок. Знизу робили розгалуження, щоб «дідух» міг стояти. Обрамлювали його кольоровими стрічками, паперовими чи засушеними квітами. Свою обрядову роль він виконував протягом усіх різдвяних свят.
Напередодні свята діти пишуть листа Діду Морозу, розповідають про свою поведінку протягом минулого року й загадують бажання, які Дід Мороз постарається виконати.
ІІ завдання.
Прочитати текст, підкреслити означення, прикладки.
На думку дослідників, справжній Дід Мороз мешкав на березі Середземного моря. Наприкінці ІІІ століття в Лікії, біля кордону з сучасною Турцією, жив парубок на ім’я Ніколаус. Він мав духовне звання й був шанований людьми за доброту, прагнення допомогти бідним і знедоленим. Саме за ці заслуги його й вважають святим. Цей святий не тільки намагався зарадити біді ближнього, але й знаходив і повертав додому викрадених дітей. Похований Ніколаус у соборному храмі в місті Мірра, що в Італії. Місцеві жителі до сьогодні вшановують останки цього святого.
(Учні виконують, консультанти контролюють. Перевірка.)
Одне з найбільш важливих родинних свят, коли кожна сім’я і словом, і ділом створювала у своїй оселі атмосферу затишку, багатства, щастя й миру, - Святвечір, що припадає на 6 січня. Господиня готує 12 святкових страв. В цей день діти носять «вечерю» хрещеним та рідним.
7 січня, на Різдво Христове, колядують. Вважається, що всі побажання, висловлені в колядках, обов’язково збудуться. 7 січня – день народження Сина Божого на землі. Від цього дня починається відлік часу.
(Виконання пісні учнями)
(Додаток – другорядний член речення, що означає предмет, на який спрямована дія або по відношенню до якого ця дія відбувається, і відповідає на питання непрямих відмінків: кого? чого? кому? чому?
Додаток виражається найчастіше іменником, займенником або іншою частиною мови в значенні іменника. Може бути виражений інфінітивом.
Додатки поділяються на прямі (у формі З.в.) і непрямі (у формі непрямих відмінків,крім знахідного без прийменника)
ІІІ завдання.
Підкресліть додатки, визначте, які з них прямі, а які - непрямі.
На святий вечір готували дванадцять святкових страв: узвар, пшеничну кутю, варений горох, рибу, смажену капусту, квасолю, вареники, гриби, гречану кашу, картоплю, голубці, коржі. Діти носять кутю близьким родичам і хрещеним батькам.
(Учні виконують, консультанти контролюють. Перевірка. Прикрашають ялинку.)
(Обставина – це другорядний член речення, який указує на місце, час, причину, мету, умову дії, а також на її спосіб та інтенсивність.
У ролі обставини виступають здебільшого прислівники, дієприслівники та іменники в непрямих відмінках. Обставини, виражені одиничними дієприслівниками або дієприслівниковими зворотами, на письмі виділяються комами.)
ІV завдання.
Підкресліть обставини, визначте їх вид.
Цього дня діти прокидаються дуже рано. Хлопчики посівають спочатку в рідній оселі, а вже потім у чужих людей. Прослухавши посівальну пісеньку, люди дякували посівальникові й обдаровували його грішми й солодощами.
(Вішають іграшки на ялинку)
V завдання.
Зробити повний синтаксичний розбір речення. (Робота біля дошки)
Свячена на Водохреще вода має величезну цілющу силу.
Церква, освячуючи воду, повертає водній стихії первинну чистоту.
(Перевірка, прикрашання ялинки дощиком)
ІV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
Підготуватись до контрольної роботи, повторити розділ «Просте речення. Головні і другорядні члени речення». Творче завдання: написати листа Діду Морозу, використовуючи прикладки, складені підмети і присудки.
Картка І
І завдання.
Підкреслити головні члени речення.
Незабаром багато подарунків з’яв..ться під подушками дітлахів.
Всі з нетерпінням чекають приходу святого Миколая.
Чекати – значить бути слухняним.
ІІ завдання.
Прочитати текст, підкреслити означення, прикладки.
На думку дослідників, справжній Дід Мороз мешкав на березі Середземного моря. Наприкінці ІІІ століття в Лікії, біля кордону з сучасною Турцією, жив парубок на ім’я Ніколаус. Він мав духовне звання й був шанований людьми за доброту, прагнення допомогти бідним і знедоленим. Саме за ці заслуги його й вважають святим. Цей святий не тільки намагався зарадити біді ближнього, але й знаходив і повертав додому викрадених дітей. Похований Ніколаус у соборному храмі в місті Мірра, що в Італії. Місцеві жителі до сьогодні вшановують останки цього святого.
ІІІ завдання.
Підкресліть додатки, визначте, які з них прямі, а які - непрямі.
На святий вечір готували дванадцять святкових страв: узвар, пшеничну кутю, варений горох, рибу, смажену капусту, квасолю, вареники, гриби, гречану кашу, картоплю, голубці, коржі. Діти носять кутю близьким родичам і хрещеним батькам.
ІV завдання.
Підкресліть обставини, визначте їх вид.
Цього дня діти прокидаються дуже рано. Хлопчики посівають спочатку в рідній оселі, а вже потім у чужих людей. Прослухавши посівальну пісеньку, люди дякували посівальникові й обдаровували його грішми й солодощами.
V завдання.
Зробити повний синтаксичний розбір речення.
Свячена на Водохреще вода має величезну цілющу силу.
Церква, освячуючи воду, повертає водній стихії первинну чистоту.
Домашнє завдання: Написати листа Діду Морозу, використовуючи прикладки, складені підмети і присудки, підготуватись до к/р.