Тема. Узагальнюючий урок
Мета: перевірити засвоєння учнями навчального матеріалу; систематизувати набуті знання та навички; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичною картою, вміння працювати в парах та малих групах; формувати інтерес до вивчення предмета.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
показувати на історичній карті територію Ураїни, що перебувала у складі Австрійської та Російської імперій;
-
аналізувати та порівнювати становище українського населення під владою двох монархій;
-
висловлювати власні судження щодо теми.
Тип уроку: узагальнюючий.
Обладнання: підручник, атласи, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд, QR-коди.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Вправа «Знайди слово».
-
Знайдіть слова та складіть з ними речення
С
|
Б
|
У
|
К
|
О
|
В
|
И
|
Е
|
Й
|
Е
|
Н
|
І
|
О
|
Н
|
А
|
М
|
Д
|
А
|
Ц
|
Н
|
А
|
С
|
І
|
Я
|
О
|
М
|
А
|
Л
|
И
|
Ц
|
П
|
Р
|
Е
|
Я
|
І
|
М
|
Я
|
М
|
У
|
Н
|
І
|
З
|
І
|
Л
|
С
|
Д
|
А
|
Ц
|
А
|
(Сейм, Буковина, асиміляція, денаціоналізація, променад)
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Аналіз висловлювання.
-
Складіть речення.
-
Як ви розумієте значення висловлювання?
Першим хочуть бути всі! Але чи дозволять перші?
-
Сьогодні ви також позмагаєтеся за першість зі знання історії.
Учитель ділить клас на кілька команд. Кожна команда отримує завдання. Наступне завдання можна отримати лише після виконання та перевірки попереднього.
-
Основна частина.
Станція 1. «Картографи»
-
Виконайте завдання на контурній карті.
Позначте на контурній карті:
-
Територію Російської імперії у 1772 р.
-
Територію османських володінь, що відійшли до Російської імперії 1812 р. (Бессарабська область)
-
Губернії, що входили до Малоросійського генерал-гуернаторства. (Харківська, Чернігівська та Полтавська)
-
Східну межу смуги осілості.
-
Місто, що виникло на території Російської імперії у 1794 р. (Одеса)
-
Територію Австрійської імперії у 1772 р.
-
Територію османських володінь, що відійшли до Австрійської імперії у 1775 р. (Буковина)
-
Місто-столицю Коронного краю. (Львів)
Станція 2. «Словникова»
-
Розгадайте кросворд навпаки.
Учні отримують вже заповнений кросворд. Завдання – записати до нього запитання-визначення.
Станція 3. «Усі ми різні та усі єдині».
-
Порівняйте національний склад українського населення у складі Російської та Австрійської імперій.
Станція 4. «Українська хата».
-
Порівняйте становище українських селян та сільського житла на теренах України під владою Російської та Австрійської імперій.
Станція 5. «Редактори».
-
Уважно прочитайте твердження та відредагуйте їх.
-
Українські землі у першій половині 18 ст. входили до складу 10 Російських губерній.
-
У 1828 році до Малоросійського генерал-губернаторства приєдналася Бессарабська область.
-
Харківська губернія разом із Катеринославською та Херсонською входили до складу Новоросійського генерал-губернаторства.
-
93% українського населення Російської імперії становили міщани.
-
До складу Королівства Галичини та Лодомерії входили частина польських земель та Буковина.
-
Більшість українського населення Східної Галичини були селянами.
-
Харків був найбільшим українським містом за кількістю населення й економічним значенням.
(Відповіді: 19 ст.; 9; Новоросійського; Таврійська; селяни; Сх. Галичина; Львів)
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Вправа «Хмаринка слів».
-
Розгляньте хмаринку слів.
-
Підкресліть різними кольорами терміни та назви, що стосуються Австрійської та Російської імперії.
-
Підсумки уроку.
-
Підбиття підсумків та визначення переможців.
-
Оцінювання учнів.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Повторити вивчений матеріал.