Урок "Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу з теми "Лексикологія"

Про матеріал

Розробка уроку "Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу з теми "Лексикологія", який проводиться у формі уроку-змагання. Мета уроку: систематизувати й узагальнити вивчене; вдосконалювати й розвивати вміння і навички, користуватися багатством української лексики; розвивати почуття колективізму, відповідальності за спільну справу, впевненості у своїх силах; виховувати любов до рідної мови, свого народу, його традицій

Перегляд файлу

 

Урок №

Тема: Узагальнення й систематизація вивченої теми «Лексикологія»

Мета: систематизувати й узагальнити вивчене; вдосконалювати й розвивати вміння і навички, користуватися багатством української лексики; розвивати  почуття колективізму, відповідальності за спільну справу, впевненості у своїх силах; виховувати любов до рідної мови, свого народу, його традицій

Внутрішньопредметні зв'язки: культура мовлення і стилістика, граматика.

Міжпредметні зв'язки: українська література.

Тип уроку: повторення й узагальнення вивченого

Форма уроку: урок-змагання

Обладнання: комп′ютери, словники, дидактичний матеріал.

Методи, форми, прийоми: наочні, cловесні, практичні, інтерактивні ( «Мозковий штурм», «Робота в групах»), групові, бесіда, повідомлення, робота зі словниками

Повторення: Сполучення йо, ьо

 

                                                                                                     Девіз:

                                                                             Працюємо  дружно, плідно, сумлінно,

                                                                             Щоб вивчити  мову свою на «відмінно»!

 

 

                                                 ХІД  УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Вступне  слово  вчителя

 Ми з вами вивчили розділ «Лексикологія». Навчилися розрізняти антоніми, синоніми, омоніми та пароніми, визначати однозначні та багатозначні слова, пряме та переносне значення слова. Сьогодні ми узагальнимо вивчене та перевіримо, як ви підготувались до контрольної роботи.

      Цей урок пройде в незвичайній формі – у формі змагання. Весь клас ділиться на три команди, які будуть змагатися за звання кращих знавців лексикології.

ІІІ.   ЛЕКСИЧНА РОЗМИНКА ( метод «Мозковий штурм»)

        Відгадайте  загадки:

                           1 команда

  •        Я у дверях, у замку, я і в нотному рядку;

      Можу гайку загвинтити і у вирій полетіти,

      Телеграму передати, таємницю розгадати. (Ключ)

  •        Яке  місто  літає? (Орел)

                           2 команда

  •        Яку частину слова можна у землі знайти? (Корінь)
  •        Яку країну влітку носять на голові? (Панама)

                           3 команда

  •        Зрізаю я траву, колосся, в дівчат я сплетена в волосся.

      А ще я суші довга стрічка, що забігає в море, річку. (Коса)

  •        Яку річку можна переломити? (Прут)

Давайте згадаємо, як називаються ці слова. Омоніми – це…

IV. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ

Вибірковий диктант

 Послухайте поетичні рядки. Випишіть омоніми.

Думи мої, думи мої, 

Квіти, мої діти. 

Виростав вас, доглядав вас. 

Де ж мені вас діти?

                           Т. Шевченко

Поезії ясне світило. 

З тобою жить, тебе любить! 

Понад сто років ти світило, 

І будеш вічно з нами жить.

                            Т. Шевченко

Скільки років виповнилося з дня народження Великого Кобзаря?

Визначте лексичне значення слів за Тлумачним словником.

Творче  завдання

Складіть 2 речення зі словами так, щоб ці слова були омонімами:

                          1 команда                     2 команда                         3 команда

                          Ніс, ніс                          Бал, бал                            Череда, череда

 

Прочитати каламбури. До якої частини мови належить кожне з виділених слів?

1 команда                    

Їжачиха сину ш и л а 
Чобітки без голки й ш и л а. 
 

2 команда                        
Не ховайсь, Бровко, у  б у д у, 
Я тебе сварить не б у д у. 


3 команда
Лева кинули за ґрати, 
Хочуть Лева з а к у в а т и. 
Просить Вовка він з а г р а т и, 
А Зозулю – з а к у в а т и.

 

Гра «Хто швидше?» 

До вказаних словосполучень доберіть синоніми та антоніми і заповніть таблицю.

Наприклад:

Словосполучення

Синонім

Антонім

Свіжий вітер

холодний

теплий

Свіжий колір

насичений

тьмяний

Свіжий погляд

бадьорий

заморений

Повторення: Сполучення йо, ьо

Картка №1

Словосполучення

Синонім

Антонім

Свіжий хліб

м′який

черствий

Свіжа газета

сьогоднішня

вчорашня

Свіжа риба

жива

морожена

Свіжі огірки

зелені

солоні

Свіжа сорочка

чиста

брудна

Свіже обличчя

бадьоре

заморене

М′як…, сьогоднішн…, бадьор…, зелен…, чист…, жив…, черств…, солон…, брудн…, заморен…, морожен…, вчорашн…

Пригадаймо, що таке синоніми та антоніми.

  Розташувати синоніми в порядку наростання, знайти стрижневе слово.

САДИБА оселя, двір, дворище

СВІТИТИСЯ сяяти, виднітися, блищати

СВІТИТИСЯ (виражати радість, почуття) сіяти, іскритися, променіти.

Що становлять ці слова?

Фізкультхвилинка

Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)

Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору)

Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються)

То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)

То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)

То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)

Птахи летять – відлітають, (Махають руками)

А учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають)

 

 Визначте, яке слово зайве. Чому? Доберіть до слова, що є третім зайвим, антонім.

Картка №2

1 команда

День, ніч, ранок.

Веселий, швидкий, сумний.

Казати, мовчати, стояти.

2 команда

Любити, ненавидіти, радіти. 

Чужий, рідний, близький. 

Добро, зло, радість.

3 команда

Працьовитий, ледачий, корисний.

Радість, печаль, щастя.

Байдикувати, працювати, говорити.

 

 Випишіть із прислів'їв антоніми

1. Вчення світ, а невчення — тьма. 2. Як є початок, то буде й кінець. 3. Правда кривду переважить. 4. Взимку сонце так сміється, що вікна плачуть. 5. М'яко стелить, та твердо спати.

Згадайте, що таке прислів’я?

Прислі́в'я — мала форма народної поетичної творчості, короткий, ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок.

Проблемне завдання

До поданих паронімів доберіть слова так, щоб утворилися нормативні словосполучення. Запишіть їх у зошити.

Усім командам

Картка №3

Виголошувати

промову

Оголошувати

закон

Адресат

одержувач

Адресант

відправник

Адрес

ювілейне привітання

Адреса

місце проживання

Промову, закон; відправник, одержувач; місце проживання, ювілейне привітання.

 

Картка №4

До слів, вжитих у прямому значенні, дібрати слова у переносному значенні.

Лист берези

Поштовий, похвальний

Чисті руки

Совість, небо

Золоті сережки

Руки, пора

 

Робота зі словниками                       

  Виписати із словника 2 багатозначних слова і 2 омоніми з їх значеннями.

Картка №5

Крило ( з електронного  тлумачного словника http://eslovnyk.com/)

-а. с.р.

1) Літальний орган птахів, комах та деяких ссавців (напр., кажанів).

Бра́ти під [своє́] крило́ — брати когось під свою опіку, захист.

2) діал. Плавець (у риб).

3) Нерухома відносно корпусу плоска поверхня літака (планера тощо), що підтримує його в повітрі під час польоту.

4) тех. Обертальна лопать вітряка. || Обертальна лопать турбіни, колеса пароплава тощо.

5) Підводна частина корпусу швидкоплавного судна, що утримує його в максимальному надводному положенні під час руху.

6) Бляшаний дашок над колесом автомашини, екіпажа тощо для захисту від пилу, болота.

7) Робоча частина мотовила жниварки, хедера комбайна тощо, яка нагинає скошувану масу до різального апарата та відкидає її набік.

8) Бокова частина будівлі, споруди, якоїсь площини тощо.

9) Бокова частина бойового порядку; фланг.

10) Крайнє угруповання якої-небудь політичної організації, напрямку тощо.

 

Супутник ( з електронного  тлумачного словника http://eslovnyk.com/)

-а, ч.р.

1) Той, хто йде, їде, подорожує і т. ін. разом із ким-небудь. || Той, хто постійно перебуває, живе, працює і т. ін. з ким-небудь. || перен. Те, що завжди потрібне кому-небудь і постійно супроводжує його.

Супу́тник життя́ — про чоловіка (у 2 знач.).

2) Те, що тісно пов'язане з чим-небудь. || Те, що росте, зустрічається і т. ін. разом із чим-небудь або поблизу чогось.

Мі́сто-супу́тник — місто, яке розташовується в приміській зоні великого міста й має з ним безпосередні виробничо-економічні та культурні зв'язки.

3) Небесне тіло, яке рухається навколо планети або зірки.

Шту́чний супу́тник — запущені у космос із дослідницькою метою снаряд, пристрій, які рухаються за інерцією навколо небесного тіла.

4) Про філіал промислового підприємства.

 

Коса

Коса (заплетене волосся)

Коса (інструмент для косовиці, заготівлі сіна)

Коса (морська чи річкова мілина)

 

Кран

Кран (для підіймання і переміщення вантажів)

Кран (для перекривання води, газу тощо)

Кран ( умивальника)

 

 

 

Редагування  речення

Відредагуйте речення та запишіть їх у зошити

Картка №6

                                1 команда

Шевченко  являється основоположником української літературної мови.

                                2 команда

Директор школи об’явив подяку учасникам спортивних змагань.

                                3 команда

На слідуючому тижні відбудеться конкурс читців.

 

Проба пера

 Доберіть такі слова, щоб вони у вірші римувалися. Спишіть, розкриваючи дужки.

Як виросту, збудую (дім, хату, будиночок),

На хаті колесо (прикріплю, приладнаю, приб'ю),

А там я поселю (крилату, летючу),

Лелечу, клекітну (пару, сім'ю, родину).

Нехай розводиться, (селиться, гніздиться).

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях),

Нехай мені щоночі (здається, сниться, вживається).

Що я літаю наче (птиця, птах).

Тест

Підручник с. 172

V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗМАГАННЯ

 Оцінювання роботи учнів.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

► Учитель читає вірші, учні називають, про що (антоніми, синоніми, омоніми).

Три брати жили на світі, Був один з них працьовитий. Ну, а другий хвальковитий. Третій був ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. День і ніч брати сварились І ніколи не мирились. Все, що перший будував, Другий миттю руйнував. Той мовчить, а той кричить, Той хоробрий і правдивий. Той брехливий, полохливий. Дуже горді й незалежні. Абсолютно протилежні. У мові вони живуть, їх... (антонімами) звуть.

Хто порівнятися може зі мною: Я і прекрасний, чарівний, казковий. Роблю все скоро, швидко, раптово. Є в мене хата, будинок і дім І звуть мене... (синонім).

Розрізняти нас не кожен може — Звуки всі і наголос в нас той же, А приглянься: як поміж братами, Є відмінність і між нами. (Омоніми)

Рефлексія

На уроці я:

Повторив та узагальнив...

Зрозумів...

Що сподобалось або ні…

 

 

 

 

 

VІІ. Домашнє  завдання.

Повторити  параграф

      Достатній рівень

 Доберіть прислів'я, приказки, загадки, де були б використані групи слів за значенням.

      Високий рівень

 Напишіть казку про синоніми, антоніми, омоніми у мові.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.3
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Тарасова Олена Євгеніївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Каракоц Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Tetjana Matvijiwyn
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
10870
Оцінка розробки
4.8 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку