Тема: Урок узагальнення й систематизація знань з теми «Прикметник»
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Прикметник»; удосконалити вміння й навички учнів визначати прикметники в тексті, їх граматичні та морфологічні ознаки, утворювати ступені порівняння; розвивати логічне мислення, память, увагу, творчі вміння використовувати прикметники у власних висловлюваннях; виховувати любов і повагу до природи.
Тип уроку: урок-квест
Перебіг уроку
I Організаційний момент
Слово вчителя. Перше, що ми з вами зробимо, це заповнимо гору сподівань. Напишіть на стікері, яким ви хочете, щоб був цей урок, або що ви чекаєте від цього уроку.
II Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
Слово вчителя. Ми вивчили тему «Прикметник» і він залишив нам скарб. Але щоб його отримати, Прикметник приготував для вас квест, і хоче подивитися, як ви засвоїли матеріал про нього.
Бесіда.
Квест (від англ. quest - пошук, пошуки пригод) - аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями.
Слово вчителя.
Привила участі в квесті
1. Учні класу об’єднуються в команди.
2. Команда, погоджуючись брати участь, у квесті, автоматично приймає ці правила та зобов’язується неухильно їх дотримуватись.
3. Дискваліфікація за ЧІТ обох команд.
4. Ставитися з повагою до команд-суперників.
5. Переможцем буде визнано ту команду, яка отримає більшу кількість спеціальних фішок.
6. На виконання одного завдання відводиться певна кількість часу.
7. Для того, щоб перейти до наступного завдання треба виконати попереднє.
8. За порушення правил гри чи грубе порушення дисципліни команда одержує штрафні – 2 хвилини на виконання завдання.
III Актуалізація опорних знань
Слово вчителя. Ось підказка від прикметника. Колись давно, до вашого народження люди любили листуватися, вітали один одного зі святами, розповідали про гарні події, які відбувалися у їхньому житті. Тепер не треба чекати тижнями листа від товариша, у цьому нам допомагає найвідоміша соц. мережа для листування. Там ви знайдете перше завдання.
Viber-опитування
Дати відповідь так, ні, не знаю.
1. Прикметник – це службова частина мови. (ні)
2. Прикметник означає дію.(ні)
3. Відповідає на питання який? чий?(так)
4. Частіше за все прикметник у реченні виступає означенням.(так)
5. Прикметники мають повну та коротку форми.(так)
6. Прикметник має 2 ступені порівняння.(так)
7. Прикметник поділяється на три розряди: якісний, відносний, присвійний.(так)
8. Прикметники завжди пишуться тільки разом.(ні)
9. Прикметник не змінюється за відмінками.(ні)
10. Прикметник змінюється за числами й родами.(так)
IV Виконання вправ на закріплення знань
Слово вчителя. Якщо ви правильно відповіли, то тримайте наступне завдання. Продовжіть речення українська народна….
Відповідь: пісня.
1. «Милозвучні»
Слово вчителя. Молодці! А тепер знайдіть мене в пісні, та випишіть у зошит.
Виписати з пісні («Ой весна - днем красна») якомога більше прикметників.
Відповідь: красна, рожевую квіточку, озимая, красна, красна, запашненьке зіллячко, зеленую травицю, холодную водицю, маленькеє телятко.
2. «Уважні»
Слово вчителя. Що ж, кмітливі! Знову впоралися! Зараз ви отримаєте від мене сердечко, на ньому записані слова, а що з ними робити…стр 145 підручника.
Розподілити прикметники за розрядами: I к. якісні прикметники (великий, теплий, сміливий), II к. відносні прикметники (вовняна, нижній, осінній), III к. присвійні прикметники (батьків, заячий, лисячий).
3. «Ребус»
Слово вчителя. Я вами пишаюся! Наступний етап для впевнених та кмітливих. Бачите на дошці ребуси? Спробуйте відгадати!
Кожній команді надається ребус, відгадка прикметник (сміливий, тонкий, мудрий).
Слово вчителя. Я навіть не сумнівався, що у вас все вийде! А тепер утворіть ступінь порівняння від цих слів. (1 представник з команди біля дошки)
4. «Я редактор»
Слово вчителя. Утворити може кожен! А от знайти помилку….сумніваюся.
I к. Сама красива, найсліпіший, солодкіша, найдовжчий.
II к. Великіше, найбільш популярніший, найчорнявенькіший, вузькіший.
III к. Тонкіший, поганіший, більш холодніший, найлежчий.
Відповідь: найгарніша, солодша, найдовший, більше, найбільш популярний, вужчий, тонший, гірший, більш холодний, найлегший.
5. Фізкульт-хвилинка
Слово вчителя. Напевно ви втомилися, тому давайте дамо відпочити мізкам.
Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)
Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору)
Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються)
То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)
То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)
То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)
Птахи летять – відлітають, (Махають руками)
А учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають).
6. «Дослідник»
I к. пройшла недобра слава, стоїть як неживий, не святі горшки ліплять.
II к. небагатий на розум, кричати нелюдським голосом, нечиста сила поплутала.
IIIк. Хома невірний, глянути недобрим оком, невисокої проби.
Слово вчителя. З виділених прикметників утворити речення, щоб прикметник з не писався окремо.(1 представник з команди)
7. Лінгвістична задача.
Слово вчителя. А чи це єдине правило написання прикметників? Як ще можуть писатися прикметники? Розв’яжіть мовну задачу.
Чому білосніжний, всесвітньовідомий, південноамериканський пишуться разом, а прикметники всесвітньо-історичний, сніжно-білий, південно-західний – через дефіс?
8. «Винахідливий»
I к. народна пісня, карі очі, лікувальний і профілактичний, сім поверхів, жовтий гарячий, лівий берег.
II к. зелений жовтий, два поверхи, кислий і солодкий, військовий і морський, чорні брови, червоний гарячий.
III к. красно мовити, сільське господарство, темний і синій, п’ять поверхів, вода лікує, військовий полоненинй.
Слово вчителя. А хто мій ліпший друг? Узгодити іменник з прикметником.
У гарний пальто, для веселий шемпанзе, запитати у розумний мадам, запрошений Олена Миколаївна, дружелюбний Тбілісі, тихий ніч.
1. Початкова форма прикметника – це
А) називний відмінок множини
Б) називний відмінок однини чоловічого роду
В) називний відмінок однини жіночого роду
2. Усі прикметники – якісні у рядку…
А) смішний, цікавий, дідів
Б) веселий, дерев’яний, синій
В) гучний, наполегливий, далекий
3. Які прикметники за значенням не мають ступенів порівняння?
А) якісні та відносні
Б) відносні та присвійні
В) якісні та присвійні
4. Прикметник, вжитий у словосполученні материнська пісня відноситься до якої групи прикметників ?
А) якісні
Б) відносні
В) присвійні
5. При утворенні найвищого ступеня порівняння допущено помилку. Вкажіть рядок.
А) найцікавіший
Б) найбільш цікавий
В) найбільш цікавіший
6. Прикметники мають такі граматичні ознаки
А) рід, число
Б) рід, час, відмінок
В) рід, число, відмінок
7. Знайди рядок, в якому не допущено помилки при написанні складних прикметників
А) деревообробний, п’яти річний, мало забезпечений
Б) м'ясо-молочний, польсько-український, чорно-білий
В) військовополонений, південносхідний, давньо-український
8. У якому реченні прикметник вжито у переносному значенні?
А) У мене після перебуванні на морі з’явилась шоколадна засмага.
Б) Оленка купила в магазині дуже кислі яблука.
В) Двері зачинені на залізний замок.
9. Короткі форми прикметників - це
А) золотая, широкеє, відважнії;
Б) юний, мужній, блакитний;
В) повен, рад, золот, зелен.
10. Знайти рядок прикметників, у відмінкових формах яких допущені помилки.
А) на давнім, плюшевий, бойовий;
Б) аличовий, взірцьовий, радієвий;
В) лицьовий, миттєвий, маршовий.
Слово вчителя. Хоч ти завзятий мандрівник,
Хоч ти шукач пригод цікавих,
Але шукати йдеш скарби:
Багатства й слави.
І ти для себе скарб знайшов
(Щоправда він безцінний).
І за плечима не носить,
Від злодіїв не боронить.
Він тим і скарб, що ти його
Здобув зусиллям власним
Цей скарб – знання.
Вітаю я, що ти вже його власник.
Ваш вірний друг Прикметник.
V Підсумок
А тепер повернемося до нашої гори сподівань, чи пройшов урок так, як ви бажали.
VIДомашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи.