Тема: Узагальнення, контроль та корекція навчальних досягнень учнів з теми «Історія України в пам’ятках»
Мета: виявлення результатів навчання кожного учня у межах компетентнісного підходу; учити установлювати хронологічну послідовність створення зазначених пам’яток, показувати місцезнаходження цих пам’яток на карті, називати, розпізнавати та описувати пам’ятки, пояснювати історичні терміни, наводити приклади та описувати пам’ятки; висловлювати особисте ставлення до цих пам’яток та усвідомлювати необхідності їх збереження.
Обладнання: підручник «Вступ до історії»: підруч. для 5 кл. закладів загальної середньої освіти / І. Я. Щупак, І. О. Піскарьова, О. В. Бурлака. - К.: УОВЦ «Оріон», 2018., карта України, картки з ілюстраціями, презентації.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок.
Епіграф
Історія – свідок минулого, жива пам'ять, світло істини.
Цицерон, римський історик
Хід уроку
І Організаційна частина
ІІ Актуалізація опорних знань
Учитель. Сьогодні ми з вами здійснимо подорож у минуле та пригадаємо головні події, видатних осіб, пов’язаних з історією України від Русі – України до незалежної держави. Перш ніж відправитися у мандрівку перевіримо чи готові ми до неї і проведемо «Хронологічну розминку». Учні об’єднуються в групи та отримують завдання.
2. Вправа «Шкала часу» На лінії часу позначте такі дати: 300 рік до н.е., 100 рік до н.е., 200 рік та 400 рік.
0
ІІІ. Основна частина уроку.
Учитель. Добре, отже, що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (відповіді учнів). А я очікую, що ви на уроці зможете узагальнювати, систематизувати, поглиблювати знання та вміння отримані під час вивчення розділ курсу «Історія України в пам’ятках», зможете встановлювати хронологічну послідовність подій, описувати їх за фотографією, називати основні події, розпізнавати, описувати пам’ятки, показувати на карті їх місце розташування, характеризувати історичні постаті, розпізнавати держави, які існували на теренах України.
Метод «Мікрофон». Робота з епіграфом – хмаринкою слів. Учні відповідають на запитання.
Учитель. Порівняйте ваш віночок з лінією часу «Періоди історії України» на дошці. Чому у вас не вистачає 2 квіточок?
Чи існувала окрема українська держава у період з 18 по 19 ст.?
А в період з 1922 р. по 1991 р.?
Учитель. А зараз пропоную вам виконати наступну вправу.
Учитель. Нагадайте визначення слів «пам’ятник» і «пам’ятка»
Пам’ятник – споруда для вшанування пам’яті про людей та події.
Пам’ятки історії – визначні місця, пов’язані з важливими історичними подіями, з життям і діяльністю відомих осіб, культурою та побутом народів.
Учитель. Чому необхідно оберігати пам’ятки історії?
(Відповіді учнів)
Учитель. А тепер виконайте наступну вправу.
Вчитель, зачитує опис пам’ятки або пам’ятника, учні записують її назву.
Після запитання – взаємоперевірка (презентація слайд 1-5).
6. Вправа «Впізнай героя» Групи отримують завдання з ребусами та виконують їх на швидкість.
А) Причетний до вбивства князів Аскольда і Діра;
Б) Син князя Ігоря та княгині Ольги;
В) Старший брат Щека і Хорива;
Г) Син князя Рюрика;
Д) Здійснив похід на Візантію у 860 р.
А Б
В Г
Д
ІУ. Завершальний етап.
Творче завдання.
10. Вправа «Історичний колаж» Кожна група отримує завдання створити історичний колаж «Історія України в пам’ятниках», доповнивши періоди історії України ілюстраціями та виконайте захист своїх робіт.
У. Підведення підсумків. Рефлексія.
Учитель. На цьому наша подорож завершилась. Хочу подякувати вам за плідну роботу і пропоную виконати Вправу «Три слова». Назвіть 3 терміни, історичні постаті, події, які вам найбільше запам’яталися? Поясніть чому?
Учитель. Чи виправдалися ваші очікування? (відповіді учнів)
У. Домашнє завдання. Виконати гру в підручнику, інтернеті.