Урок узагальнення з теми "Поведінка тварин"

Про матеріал

Мета уроку: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання з теми «Поведінка тварин»; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, уміння аналізувати, творчо розв'язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Завдання:

-узагальнити знання з теми;

-систематизувати знання з теми;

-проконтролювати знання з теми;

-коригувати знання з теми.

Перегляд файлу

Біологія 7 клас       Дата___________

Тема: Урок-узагальнення з теми «Поведінка тварин»

 

Єдиний шлях, що веде до знання,-це діяльність

Б.Шоу

 

Мета: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання з теми «Поведінка тварин»; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, уміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Завдання:

-узагальнити знання з теми;

-систематизувати знання з теми;

-проконтролювати знання з теми;

-коригувати знання з теми.

Обладнання: зошит, підручник,дидактичні картки,роздатковий матеріал,відеоролики з теми.

Тип уроку: урок узагальнення знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент(1 хв.)

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

-Добрий день,діти!Я дуже рада бачити ваші обличчя,ваші посмішки!Який же у вас настрій зараз?(сигнальні кружечки).

Хорошого вам настрою та успіхів!Нехай цей урок принесе нам радість спілкування та наповнить душі прекрасними почуттями,а голови-знаннями!!!

-Як наведений епіграф стосується нашого уроку?

«Єдиний шлях, що веде до знання,-це діяльність»

Б.Шоу

 

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку(2 хв.)

Повідомлення теми уроку.

Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)

  • Сьогодні на уроці ви продемонструєте вміння застосовувати свої знання, які здобули протягом останніх уроків.

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань

4.1. «Творча лабораторія» (домашні доповіді).

 

4.2. «Термінологічне лото» (картки на дошці)

На дошці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. Учні виходять до дошки, вибирають аркуш і дають визначення терміну.

Наприклад: рефлекс, , інстинкт, харчова поведінка, територіальна поведінка, шлюбна поведінка, імпринтинг тощо.

 

 4.3. «Встанови відповідність» (роздатковий матеріал)

 

4.4. «Встановіть форму поведінки» (за відеороликами)

 

Релаксаційна хвилинка(під  музику)

«Прекрасна квітка»

-«Спробуйте уявити собі, що ви — прекрасна квітка…

Ви — прекрасна квітка і ростете назустріч сонцю…

Ви — прекрасна квітка…

Відчуйте себе квіткою: відчуйте своє стебло, листя.

Ви прекрасна квітка. Ви ростете назустріч сонцю…

Відчуйте, як ваше листя ворушиться під подихом вітру.

Відчуйте, як на ваше листя падають промені сонячного світла.

Відчуйте, як у вашому листі енергія сонця перетворюється на енергію життя.

Відчуйте, як енергія життя розтікається по листю, стеблу, коренях.

Відчуйте свої корені. Які у вас корені? Якої глибини сягають ваші корені? На яку ширину вони проростають?

Відчуйте кінчики своїх корінців: якого вони кольору?

Відчуйте, як вони розсувають грудки землі, продовжуючи рости.

Відчуйте, як ваші корені вбирають вологу, мінеральні елементи, поживні речовини.

Відчуйте силу і енергію землі. Відчуйте, як енергія, поживні речовини підіймаються по коренях, по жилах — у стебло, в листя.

Ви — прекрасна квітка…

Відчуйте, як усередині поєдналися енергія землі, повітря, сонця.

Відчуйте те місце в тілі, де енергія землі поєднується з енергією неба.

Відчуйте це місце в собі.

Запам’ятайте цей стан,— він даватиме вам енергію, силу».

 

4.5. Гра «Вірю-не вірю» (плескання в долоні)

1. Для пізнання навколишнього середовища тварина використовує свою дослідницьку активність (+).

2. Павук полює на муху, використовуючи павутину; це можна віднести до харчової поведінки павука (+).

3. Жодним чином тварина не може змінити температуру свого тіла: ні ховаючись від сонця, ні занурюючись у землю (-).

4. Грумінг - це взаємне годування тварин одна одною (-).

5. До прикладів грумінгу у тварин можна віднести чищення пір'я птахами (+).

6. Тварини не можуть користуватися жодним знаряддям для добування їжі, полювання чи побудови житла (-).

7. Ігрова діяльність характерна тільки для молоді свійських тварин собак, котів (-).

8. Насиджування яєць ластівкою - це приклад батьківської поведінки (+).

9. До соціальних комах належать мухи і таргани (-).

10. Соціальна поведінка проявляється у групі тварин (+).

11. Терміти - соціальні комахи, у яких є розподіл на касти - групи за будовою та функціями (+).

 

4.6. Гра «Біологічний пазл» (роздатковий матеріал-розрізні картки)

 

4.7. «Поетична хвилинка»

-Послухайте уривки з дитячих віршиків та встановіть, про яку форму поведінки йдеться?

***

Наша Мурка вушка мила

На траві, біля криниці.

Мила лапкою без мила:

Це тому, що Мурка - киця

***

Це індик, він гордий дуже

І тому ні з ким не дружить.

Пишне пір`я розправляє,

Темні крила розправляє,

Йде пихато по двору,

Забавляє дітвору.

***

От гусак говорить гусці: "Я нічого не боюся,

Гусеняток захищу і від себе не пущу".

Голосно гусак гелгоче, показати силу хоче.

***

Піде курочка на грядку:

"Ко-ко-ко, - кричить курчаткам,-

Я знайшла вам черв"яка і зеленого жучка".

Дітлахи її слухняні на обід біжать до мами.

***

Поспішає їжачок

Стежкою в лісочок.

Він знайшов там, під дубком,

Велетень-грибочок.

Мені треба поспішати

Та й додому повертати:

Там поріжу я грибочок,

Кожен підсушу шматочок.

Взимку буду ласувати,

Своїх друзів пригощати.

 

4.8. Виконання тестових завдань.(на картках)

Середній рівень

Вибрати одну правильну відповідь.

1. Характерною рисою анонімних угруповань тварин є:

А кожний із членів знає «в обличчя» всіх інших 

Б спостерігають найпростішу ієрархію — лінійну

В можливий розподіл ролей

Г сигнали поширюються безадресно.

2. Тимчасові об’єднання тварин, які проявляють біологічно корисну організованість дій,— це:

А стада

Б сім’ї

В зграї

Г колонії

3. Лісові птахи, гризуни і копитні купаються в земляному пилу або в попелі, тому що:

А у такий спосіб позбуваються паразитів

Б охолоджують тіло влітку

В такою поведінкою приваблюють самок

Г відлякують конкурентів зі своєї території

4. До якої форми поведінки реакцій належать загрозливі демонстрації, напад та нанесення травм?

А суспільна поведінка

Б шлюбна поведінка

В захисна поведінка

Г дослідницька поведінка

5. До суспільних комах належать:

А блохи

Б мухи

В таргани

Г мурахи

6. До тварин, які ведуть поодинокий спосіб життя, належить:

А бджола медоносна

Б зозуля звичайна

В кенгуру гігантський

Г шимпанзе звичайний

Відповіді: 1 — Г, 2 — В, 3 — А, 4 — В, 5 — Г, 6 — Б.

Достатній рівень

Виберіть одну правильну відповідь

1. Дослідник спостерігав за поведінкою дослідної тварини, робив записи і замальовки поз тварини, усіх послідовних етапів її діяльності. На базі цього можна скласти

А логограму.

Б ехограму.

В етограму.

Г кардіограму.

2. Для мами-пташки розкритий дзьоб пташеняти є сигналом приносити їжу. Такі сигнали називають

А знаковий стимул.

Б підкріплювальний сигнал.

В звукова модель.

Г показник голоду.

3. У собаки підіймаються вуха, коли вона чує шурхіт біля дверей до кімнати. Така реакція є

А умовним рефлексом.

Б безумовним рефлексом.

В інстинктом.

Г научінням.

4. Виберіть визначення, що відповідає поняттю імпринтинг.

А система послідовних безумовних рефлексів

Б реакція організму на зовнішнє подразнення

В фіксація в пам'яті ознак об'єктів у перші моменти після народження

Г утворення реакції на штучний подразник на базі природженої поведінки

5. Поясніть малюнки .

Танець бджіл під літерою А називають коловим вербувальним танцем. Що він означає?

Мурашки торкаються одна одної вусиками. Для чого вони це роблять?

Описание: муравьи

 

Відповіді: 1 — В, 2 — Г, 3 — А, 4 — В

Коловий танець бджіл говорить про те,що бджола знайшла місце,де багато нектару

Мурахи,торкаючись вусиками,спілкуються між собою.

 

4.9. Вправа «Четвертий зайвий»

Учні мають визначити зайвий термін і пояснити свій вибір.

1.Бджола, метелик монарх, блоха, жук-олень.

2.Комар, горобець хатній, їжак вухатий, лелека білий.

3.Дощовий черв’як, собака домашній, антилопа гну, тигр уссурійський.

Відповіді: 1. Метелик монарх . 2.Лелека білий. 3. Антилопа гну. ( В усіх випадках зайвими є назви мігруючих тварин)

 

V. Підбиття підсумків уроку

Учитель разом з учнями підбиває підсумки уроку.

— Ось і підійшов до кінця наш урок. Наша білочка вдяча нам за роботу і просить нас  запам’ятайти: У природі всі тварини потрібні. Кожна займає своє місце і має певне значення. Щоб зберігся світ, у якому ми живемо, потрібно зберегти всю різноманітність тварин і рослин.

 

Прошу вас тільки не забувати:

Кожна тварина варта любові,

Кожного дня і кожну хвилину

Оберігайте всяку звірину,

Тільки добра їм потрібно бажати

І намагатись не ображати.

 

 Рефлексія

Вправа «Мікрофон»

-На уроці більше всього мені сподобалось…

-Який зараз настрій у вас?

(Оцінювання учнів.)

 

VІ.  Домашнє завдання

6.1. Завдання для всього класу.

Повторити вивчений матеріал

6.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення на тему «Пристосування верблюдів до середовища життя».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
5 січня
Переглядів
863
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку