Мета: познайомити учнів з особливостями запліднення, етапами онтогенезу людини; загостривши увагу на морфо - анатомічних, фізіологічних та психо - емоційних особливостях пубертатного періоду; розглянути етапи ембріонального розвитку людини; розвивати інформаційну компетентність робота з джерелами знань ( знаходження, обробка та застосування інформації); розвивати логічне мислення, удосконалювати навички самостійної роботи; виховувати прагнення до здорового способу життя як біологічної основи активної життєдіяльності та довголіття; навички здорового способу життя, впроваджувати моральне, статеве, гігієнічне виховання.
Тема програми: Розмноження та розвиток людини
Тема уроку: Ембріональний і постембріональний розвиток людини
Мета: познайомити учнів з особливостями запліднення, етапами онтогенезу людини; загостривши увагу на морфо - анатомічних, фізіологічних та психо - емоційних особливостях пубертатного періоду; розглянути етапи ембріонального розвитку людини; розвивати інформаційну компетентність робота з джерелами знань ( знаходження, обробка та застосування інформації); розвивати логічне мислення, удосконалювати навички самостійної роботи; виховувати прагнення до здорового способу життя як біологічної основи активної життєдіяльності та довголіття; навички здорового способу життя, впроваджувати моральне, статеве, гігієнічне виховання.
Тип уроку: комбінований урок
Вид уроку: змішаний
Методи проведення уроку: словесні, наочні, практичні (бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, складання опорної схеми, інтерактивний прийом «Мікрофон»)
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова
Обладнання та дидактичне забезпечення: комп’ютер, дидактичні картки, ілюстрації, таблиці, фотографії, мультимедійна презентація «Ембріональний розвиток організму».
Міжпредметні зв’язки: біологія, зоологія, інформатика, основи здоров’я, історія
Основні поняття: ембріональний розвиток, запліднення, імплантація, гаплоїдний і диплоїдний набір хромосом, зигота, зародок, плід, зародкові оболонки, зародкові листки, плацента.
Що є благо? Знання.
Що є зло? Незнання.
Хто розумний, той, виходячи з обставин, одне заперечить, а інше обере.
Сенека.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час, хв. |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний момент |
1 |
Перевірка готовності до уроку та присутності учнів |
Дотримання єдиної логічно-змістовної лінії уроку |
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання |
7 |
1. Зачитування девізу уроку. 2. Перевірка домашнього завдання Інтерактивна вправа «Знайди помилку біолога» Фронтальне опитування: Тестові завдання (письмово) Інтерактивна вправа «Сенкан» |
Повторення раніше вивченого матеріалу. Проміжне визначення рівня знань учнів. |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів |
3 |
Постановка проблеми. Презентація виступу учня Метод «Мікрофон Бесіда |
Розвиток активного відношення до навчання |
ІV. Оголошення теми та мети уроку. |
2 |
Повідомлення теми та мети уроку. Записи в зошит теми уроку. Відкриття підручника на відповідному параграфі |
Розвиток пізнавального інтересу |
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу |
21 |
Повідомлення учнів про ембріональний та постембріональний розвиток організму людини. Пояснення викладача з використанням проблемних питань. Робота біля дошки (складання схеми) Записи в зошиті Групова робота Випереджувальне завдання |
Засвоєння навчального матеріалу. Перехід до іншого виду діяльності. Взаємонавчання |
VІ. Закріплення вивченого матеріалу |
6 |
Тестові завдання Творче завдання Біологічна задача |
Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу |
VІІ. Підведення підсумків уроку |
4 |
Підведення підсумків Виставлення та аргументація оцінок Вправа «Цінування» Метод «Мікрофон |
Підведення підсумків. Об’єктивне аргументування оцінки за урок |
VІІІ. Домашнє завдання |
1 |
Творче завдання
|
Ефективне засвоєння теми, підготовка до наступного уроку |
Хід уроку
І. Організаційний момент
Підготовка робочого місця до уроку.
Привітання учнів і налаштування їх на співпрацю.
Девізом нашого сьогоднішнього уроку будуть слова: «Думати, працювати у парі, обмінюватися думками»
Я пропоную вам зробити це, адже сьогодні урок, на якому неможливо бути байдужим, на якому можна радіти і плакати, засуджувати і розуміти, заперечувати і погоджуватись.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Щоб зрозуміти, про що йтиметься мова на уроці, я пропоную вам пригадати раніше вивчений матеріал.
Інтерактивна вправа «Знайди помилку біолога»
Перевір себе
Фронтальне опитування:
- Яку загальну тему ми зараз вивчаємо? («Розмноження та розвиток людини»)
- Які два способи розмноження ви знаєте? (нестатеве – за допомогою, пагонів, листків, кореневищ тощо; статеве – за допомогою статевих клітин)
- Яке розмноження характерне для людини?
- Які відміни існують між чоловіками та жінками в біологічному плані? (статеві ознаки – первинні, вторинні; хромосомний набір).
- Який синонім до терміну «розвиток» можете назвати? (онтогенез).
Тестові завдання (письмово)
Інтерактивна вправа «Сенкан»
Яйцеклітина
Кругла, велика.
Живить, запліднюется, ділиться
Це жіноче начало.
Яйце.
Сперматозоїд
Рухливий, маленький.
Пливе, проникає, запліднює.
Входить до складу сперми.
Буголовок
Зигота
Запліднена, багата
Ділиться, перетворюється, розвивається
Це майбутній зародок
Куряче яйце
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Записи в зошит теми уроку
Відкриття підручника на відповідному параграфі
Сьогоднішній урок проводиться з метою поглибленого засвоєння знань про запліднення, ембріональний та постембріональний розвиток людини.
На фоні музики:
Жив собі маленький пухнастий клубочок. Він був зовсім маленький, теплий і надзвичайно гарненький. Він жив у затишній, теплій маленькій нірці, де йому було зручно і спокійно. Він прокидався, їв, грався, перевертався, знову засинав і знову прокидався.
Інколи клубочок просто лежав у своїй нірці, слухав звуки, які доносились ззовні. Ці звуки були знайомими і приємними. Вони зачаровували малюка і були такими рідними.
Він слухав шум води, дзюрчання струмка, ритмічний стукіт. А інколи здалеку доносився ніжний голосочок, схожий на звуки срібного дзвіночка.
Йшов час, клубочок виріс і йому стало цікаво, що там за стінами його нірки, хто володіє таким чудовим срібним голосочком.
Але як тільки малюк підходив до дверей своєї нірки, йому робилось страшно і він не наважувався вийти.
І в один прекрасний день до малюка з’явилась добра Фея і сказала:
-Ти вже виріс і хочеш вибратись із нірки? Я допоможу тобі. Але світ, в який ти вийдеш, не буде таким затишним і спокійним , як твоя нірка. Він великий, наповнений різними звуками, фарбами і запахами. В ньому ти навчишся всьому, чого захочеш і побачиш багато дивовижного.
Серце у клубочка застукало, він відкрив дверці своєї нірки і зробив першик крок...
Його прийняв величезний і прекрасний світ, і чудові трелі срібного дзвіночка наповнили його радістю. Малюк почувався любимим і бажаним...
Вчитель: Це просто казка, казка, яку можна розповідати вже дорослим дітям, коли вони просили розповісти, якими вони були маленькими. А яке воно життя до народження?
(демонстрація малюнка 26-тижневого плоду людини)
Хто це? Що ви хотіли б у нього запитати? (метод «Мікрофон»)
Давайте разом спробуємо відповісти на ці запинання.
Бесіда:
Ці поняття, «постембріональний розвиток» і «життя», дуже близькі, хоч і не тотожні. Щоб глибше зрозуміти, навіщо нам говорити на уроці про постембріональний розвиток/ життя, хочу навести декілька крилатих висловів:
Щоб життя було активне, здорове, довготривале, треба багато знати й певну інформацію про фактори, які сприяють активному довголіттю, ми отримуємо на сьогоднішньому уроці.
ІV. Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні ми познайомимося з особливостями ембріонального та постембріонального розвитку людини, узагальнимо знання про регуляторні механізми росту, розвитку, старіння, установимо закономірності вікових змін та взаємозв'язок різних вікових понять.
Отже тема нашого сьогоднішнього уроку, як ви зрозуміли «Ембріональний і постембріональний розвиток людини».
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Пригадаємо з курсу «Основи здоров’я»:
- Хто ж раніше дорослішає? (дівчата);
- Хто раніше старіє? (жінки);
- У якому віці межі знову співпадають? (у старечому);
- Як називається період вашого життя? (підлітковий або пубертатний).
Кожному віковому періоду притаманні певні особливості будови, функцій, психіки. Нас цікавлять сьогодні особливості саме підліткового віку.
Робота в групах – рядах (випереджувальне завдання: «Словом чи реченням охарактеризувати особливості підліткового віку):
І. Морфо – анатомічні (ріст волосся під пахвами, активізація діяльності залоз внутрішньої секреції, нагромадження м’язової маси, остаточне формування скелету, інтенсивний ріст…);
ІІ. Фізіологічні (можливість вагітності, підвищений обмін речовин, зміни голосу, систематичні менструації);
ІІІ. Психо – емоційні (дратівливість, легка втомлюваність, загострена потреба у дружбі, орієнтація на погляди колективу, виробка вмінь контролювати власну поведінку, підвищена чутливість до критики, підвищений інтерес до протилежної статі…).
Вчитель: Оскільки розміри сперматозоїдів і яйцеклітин дуже малі, тривалий час люди не знали про їх будову та існування. А таємниця зачаття, яка здавна привертала увагу людей, давала грунт для різних наївних припущень. Навіть Гіппократ (біля 370 р. до н.е.) вважав, що зародок утворюється внаслідок перемішування батьківського сімені та крові матері. Але вже Арістотель (384 – 322 р. до н.е.) написав твір «Про виникнення тварин», де вказав на наявність клітин чоловічої та жіночої статі, що дають початок зародку. І тільки на початку XVII ст. з появою мікроскопа Антоні ван Левенгук уперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їх будову.
Вчитель: Процес запліднення яйцеклітини відбувається в матковій трубі. Із цього моменту починається розвиток зародка. Запліднена яйцеклітина просувається до матки. Просуваючись, вона активно ділиться.
Проблемне питання. Що відбувається в організмі під час запліднення та ембріонального розвитку?
Вчитель: До кінця другого місяця утробного розвитку, утворюється плацента або дитяче місце, за допомогою якого здійснюється зв'язок між зародком, що розвивається в тілі матері, і організмом матері.
З моменту утворення плаценти (кінець другого місяця розвитку) починається наступний період утробного розвитку — плодовий.
Материнська кров і кров плода течуть по різних судинах і ніколи не змішуються.
Випереджувальне завдання
Презентація матеріалу 1 учнем
Щоденник ще ненародженої дитини «Як я жив до народження»
2 місяць після зачаття. Сьогодні у мене свято: два місяці я вже існую. Але, на жаль, святкую Я не один-мама викурила декілька цигарок і випила склянку вина. Від цього мені тяжко, болить голова і нудить. У мене є друг, якому також виповнилось два місяці. Його мама їсть вітаміни, п’є молоко. Він веселий і великий. Завидно.
3 місяць після зачаття . Мій друг вже великий, Я зовсім не підріс. Мама все палить і палить, а мені все гірше і гірше. Мама мого друга гуляє на свіжому повітрі, а я, навіть, не знаю, яке воно те чисте повітря. Ось народжусь і побіжу від неї гратись на свіжому повітрі. Я втомився...
4 місяць після зачаття. Сьогодні у мами знов якесь свято, вона їла щось дуже солоне, смажене і гостре., а запивала все це пивом. У мене тепер болить живіт. Я образливо тупнув ніжкою, але вона мене не зрозуміла. А мама мого друга дотримується режима, їсть фрукти та овочі, молочні продукти. Він добре росте, вже великий, а Я такий, яким він був у три місяці.
5 місяць після зачаття. Вчора у мами були гості і вона, звісно, з ними випила вина. А сьогодні зранку у неї болить голова. Тому вона з’їла якусь пігулку і випила декілька чашок кави. Невже вона не знає, що цього робити не можна? Мені так погано...
6 місяць після зачаття. Тато з мамою сьогодні сперечались. Вони так кричали. Я зрозумів, що зовсім їм не потрібен. Не буду Я у них народжуватись. Не люблю Я їх. Батьки мого друга ніколи не сваряться і завжди з ним розмовляють. Після сварки мама зібрала важкі-важкі сумки і пішла. ЇЇ серце ледве не відмовило від важкого! Розумієте: Я ледве не вмер!
7 місяць після зачаття. Мені вже сім місяців, але виглядаю на шестимісячного. А мені так хочеться бути великим і сильним. Сьогодні моя мама посварилась з мамою мого друга, доводячи їй, що можна ходити в баню і пішла.
Спочатку мені було тепло і добре. А потім стало так тісно і маму десь швидко повезли.
...Раптом я побачив яскраве світло, злякався і закричав. Мене зразу ж обплутали якимись трубочками і накрили скляним ковпаком. Я вже народився, а мій друг народиться через два місяці-здоровим і веселим.
А головний дядечко в білому халаті сказав: «Який він маленький, слабенький та й пальчиків у нього шість» А я подумав-хіба так не повинно бути?
В медичній карті зроблено запис: Хлопчик. Вага при народженні 2300г, ріст 45 см. Роди-передчасні-на 34 тижні вагітності,яка протікала з токсикозом в 1-й та 2-й половині вагітності. Наявні ознаки незрілості, дитина неактивна, крик слабкий. Шкірні покриви бліді. зі сторони внутрішніх органів зміни. Чітко прослідковується систолічний шум, необхідне обстеження з метою виключення пороку серця.
Діагноз: недоношеність 1 ступеня, природжений порок серця.
Анамнез: мати протягом всієї вагітності курила, вживала алкоголь.
В медичній карті друга: Хлопчик. Вага 3500г, ріст 50 см. Роди вчасно на 40 тижні вагітності. Дитина активна, кричить голосно. Шкіра і слизові чисті, рожеві. Зі сторони органів патологій немає.
Діагноз: здоровий новонароджений.
Вчитель: Які ж фактори впливають на розвиток ембріона? (Відповіді учнів)
Отже, ембріональний розвиток людини починається із запліднення. (складання схеми на дошці)
Ембріональний розвиток людини
Запліднення (злиття)
♀ Яйцеклітина (23п) ♂ Сперматозоїд (23п)
Зигота (46п)
Випереджувальне завдання
Презентація матеріалу 2 учнем
«День за днем...»
1 доба-поділ зиготи навпіл, 2-3 доба-поділ продовжується і клітина складається вже з 8 клітин. Саме в такому вигляді вона переноситься до організму матері при штучному заплідненні. Цей процес правильніше називати не поділом, а дробінням, тому що клітини не ростуть, а тільки діляться. Через 3 доби зародок складається з 32 клітин і схожий на ягоду шовковиці, але мікроскопічних розмірів. Зародок рухається в порожнину матки і протягом двох днів там вільно перебуває. До кінця першого тижня число клітин зростає до 250 , зародок набуває форми кулі діаметром 0,2 мм, утвореної одним шаром клітин. В такому вигляді він занурюється (імплантується) в слизову оболонку матки і прикріплюється до неї.
Клітини зародка формують зародкові оболонки:
хоріон-зовнішня оболонка, має ворсинки з капілярами, через які відбувається дихання і живлення зародка;
амніон-внутрішня оболонка, яка захищає зародок. Клітини цієї оболонки виробляють амніотичну рідину, яка заповнює амніотичну порожнину між амніоном і зародком. Ця рідина підтримує зародок і захищає від механічних пошкоджень. Така захисна оболонка утворюється у всіх організмів, які вийшли на сушу (плазуни, птахи і ссавці, що є пристосуванням до життя на суші). Всі перелічені організми відносяться до Амніот.
На ранніх стадіях розвитку обмін між зародком і материнським організмом відбувається через ворсинки хоріона, але через деякий час вони не справляються з цією функцієюі із задньої кишки зародка утворюється оболонка алантоїс, за функцією подібна до хоріона.
Із зародкового диску формується ембріон, у якого на 2 і 3 тижні можна виділити три зародкові листки, які дають початок різним органам і системам:
ектодерма (зовнішній)-епітеліальний покрив шкіри, органи нервової системи;
ентодерма (внутрішній)-органи травної і дихальної систем, печінка, підшлункова залоза;
мезодерма (середній)-кістки, м’язи, кров.
Починається період формування органів.
Продовжуємо заповнення схеми
Зигота
дробіння
Зародок зародкові оболонки
-екто -хоріон
-енто дерма -амніон
-мезо -алантоїс
Випереджувальне завдання
Презентація матеріалу 3 учнем
«Місяць за місяцем...»
1 місяць. Спочатку ембріон у вигляді диску, потім трубки і коми. Із групи клітин швидко утворюються частина майбутньої дитини: потовщення на кінці трубки-голова, випуклість черевної частини-серце, яке вже скорочується, примітивний кишечник, закладаються перші статеві клітини. Обличчя і кінцівки поки ще відсутні. Довжина ембріона-5 мм. він у 10000 разів більший за запліднену яйцеклітину-лише за 1 місяць розвитку і продовжує швидко рости.
2 місяць. З’являються руки, ноги, знакає хвіст, вимальовується обличчя. Розвивається нервова система: головний мозок уже схожий на мозок дорослої людини, має звивини. Розвивається сечостатева і дихальна системи, шлунок і кишечник набувають кінцевої форми. З’являються м’язи і починається закостеніння скелету. Сформовані зачатки майже всіх майбутніх органів. Здійснює перші рухи, вільно плаває у рідині. Якщо йому полоскотати ніс або рот, то відкидає голову. Довжина ембріона 3 см, вага-11 г
До кінця другого місяця ворсинки епітелію зберігаються тільки на тій стороні оболонки, яка контактує з маткою. Вони розростаються, розгалужуються , занурюючись у слизову оболонку матки і разом із судинами алантоїса утворюють позазародковий орган-плаценту (дитяче місце) від грец. «корж»-орган, що зв’язує зародок з організмом матері. Це єдиний орган у тварин, який походить від двох різних організмів-матері і плоду. Подібно до інших Вищих тварин людина відноситься до інфракласу Плацентарних ссавців. /слайд 10/ Плацента має форму диска діаметром близько 20 см і товщиною 5 см. Зв’язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком, в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері і плоду тече по різних судинах і не змішується. Плацента захищає плід від дії різних чинників-плацентарний бар’єр. З цього часу зародок величаво називають-плід.
Випереджувальне завдання
Презентація матеріалу 4 учнем
3 місяць. Обличчя стає схожим на людське, з’являються ніс, рот і очі. Виникають відмінності в статевих органах. Значно розвивається печінка, формуються нирки, подовжується кишечник.Але плід все ще більше походить на космічного прибульця. Довжина плоду-10 см, маса 45 г.
4 місяць. Змінюються пропорції плоду: голова стає меншою відносно тулуба. Шкіра червонуватого кольору, на голові починає рости перше волосся. Кров рухається по судинах, серце б’ється у два рази частіше, ніж у дорослої людини. Починають функціонувати печінка, шлунок, нирки жовчний міхур.
5 місяць Мати починає відчувати рухи дитини. Його шкіра в зморшках. Волосся на голові стає більше, з’являються нігті. Легені продовжують розвиватись, плід здійснює дихальні рухи, вчиться ковтати. Довжина-25 см, маса 500г.
6 місяць. усі внутрішні органи достатньо сформовані, головний мозок ускладнюється, активність плоду збільшується, здійснює до 20-60 рухів за 30 хвилин. Активність змінюється протягом дня-засинає і пробуджується.
7 місяць. Пробудження відчуттів, здатний чути, з’являється смак. Плід стає життєздатним. Довжина 45 см, вага-1700г.
8 місяць. Основні органи повністю сформовані. Легені складаються з альвеол. Серце б’ється часто (120-140 ударів за хвилину). Шкіра набуває блідо рожевого кольору, зникають зморшки. Дитина займає положення вниз головою.
9 місяць. Маса тіла збільшується на 20-30 г в день. Дитина готова до народження.
Продовжуємо заповнення схеми
Зародок
(ворсинки хоріону + стінки матки +алантоїс)
утворення плаценти,яка забезпечує:
Плід
Висновок: Життя до народження – це диво, його необхідно берегти.
Розповідь з елементами бесіди, слайдів із зображенням людей різного віку.
Розвиток людини після народження й до смерті називають постембріональним (позаутробним) розвитком. У ньому можна виокремити кілька періодів.
Проблемне питання. Які умови необхідні для розвитку і народження здорової дитини?
Випереджувальне завдання
Презентація матеріалу 5 учнем
«Момент народження людини»
Розвиток нового організму починається із запліднення, в якому беруть участь статеві клітини-гамети.
Яйцеклітина-гаплоїдна клітина діаметром 150-200 мкм.,округлої форми, в цитоплазмі містятить мітохондрії, рибосоми і велику кількість запасних білкових речовин. Вона здатна до запліднення протягом 24 годин після овуляції. Ця клітина дасть початок усім 100 трильйонам клітин майбутнього організму!
Сперматозоїди-гаплоїдні клітини малих розмірів, їх утворюється до 100000000 і тільки один запліднює яйцеклітину. В клітині дуже мало цитоплазми, майже всю головку займає ядро. Перед ядром міститься комплекс Гольджі, який бере участь у руйнуванні оболонки яйцеклітини при заплідненні. Мітохондрії скупчені біля основи хвостика і забезпечують його енергією для рухів, завдяки яким вони досягають яйцеклітини. В організмі жінки сперматозоїди зберігають здатність до запліднення 3-4 дні.
Запліднення відбувається в маткових трубах. Сперматозоїди атакують яйцеклітину-видовище просто фантастичне! Спермії синхронно б’ють хвостиками по яйцеклітині, примушуючи її обертатись, але в яйцеклітину потрапляє лише один.
ДНК сперматозоїда вже всередині яйцеклітини, відбудеться злиття гамет і утвориться зигота-перша і найголовніша клітина майбутньої людини! Всі наступні 100000000000000 клітини є «дочками» цієї клітини.Отже, відбувається запліднення –процес злиття статевих клітин і утворення диплоїдної зиготи, утворення нового життя-неповторного, індивідуального і такого таємничого. Все-стать, група крові, колір очей і волосся, зріст, розмір ноги, навіть будова усіх білків організму-все записано в генетичному коді 46 хромосом. Тому в деяких країнах Сходу (Китай, Корея) вважають, що людина народжується саме в цей момент.
Вчитель. Давайте повернемось назад і переглянемо дивовижні перетворення за такий короткий період. Прослухайте рядки з щоденника, «написані» ненародженою дитиною.
Випереджувальне завдання
Презентація матеріалу 6 учнем
...Це станеться сьогодні. Усе готово. Лікарю заплачено. Лікар, огидно посміхаючись, поспішив Її заспокоїти (Він навіть не намагався Її відмовити): операція проходить під наркозом, а тому безболісно. Пожартував: це ж так просто, як вирвати гнилий зуб.. Я оцінив поезію порівняння. ЇЇ нудило...
Мені залишилося кілька годин...
Цікаво, що зроблять зі Мною, точніше з тим, що колись було Мною? Сонце на заході перетворюється на вітер. Людина після смерті стає землею... А чим буду Я? Сировиною для медикаментів? Мене використають у косметології? Спустять у каналізацію? Мене, що так хоче жити! Краще не думати про це. Я вже й так на межі божевілля.Мені страшно...
Мамо, мила, Я хочу, щоб ти знала-Я прощаю тебе...»Не судіте, і не осуджені будете...»Я вірю, що Ти не можеш інакше... Я прощаю Тебе, а Ти прости Мене... Бачить Бог, Я хотів зробити Тебе щасливою, а завдавав лиш болю, сліз, горя. Прости. Якщо для Твого щастя необхідна Моя смерть, що ж я готовий... але чи зробить це Тебе щасливою?
Це по мене... Запах ліків і болю... Білі халати, біла стеля, білі стіни...Хто сказав, що колір смерті – чорний? Мені страшно... Скоріше б усе скінчилося...
Який біль! Чому Я повинен його терпіти?! Зробіть мені наркоз! Я теж хочу наркоз... Мамо, матусю, нехай святиться ім’я Твоє... Я все одно Тебе люблю... Любив...
Вчитель: Так, ці строки про небажану вагітність та аборт. Момент в житті жінки, коли перед нею стоїть вибір: перервати вагітність чи народжувати. Деяким необізнаним їз цим питанням процедура аборту уявляється досить простою, практично безболісною і такою, що не має жодних негативних наслідків. Але це не так. Я не буду зараз говорити про фізичний і душевний біль жінки, але давайте іще раз поглянемо на фотографі 12 – недільного зародка -саме в цей строк дозволено робити аборти-хірургічні операції, під час яких вміст матки видаляється за допомогою спеціальних інструментів.
Аборт-це санкціоноване наймане вбивство, оплачене самими батьками.
За даними статистики, в Україні щорічно робиться 600 тис. абортів.
Яка ваша думка?
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Тестові завдання:
1. Оберіть приклади вторинних статевих ознак:
- у дівчат: б), г), д), з).
- у хлопців: а), в), е), ж), з).
а) розширення пліч; б) розширення таза; в) мутація голосу; г) ріст молочних залоз; д)поява менструації; е) оволосіння обличчя; ж) поява полюції; з) збільшення статевих гормонів.
2. Укажіть послідовність етапів постембріонального розвитку: а) грудний період; б) підлітковий вік, в) дошкільний вік, г) молодший шкільний вік. (а→в→г→б).
Творче завдання: Висловіть свої думки щодо набуття та втрат у разі утримання від раннього статевого життя.
Біологічна задача
Ви лікар акушер-гінеколог пологового будинку. До вас прийшов чоловік породіллі із звинуваченням на адресу жінки: “Чому вона народила дівчинку, адже я хотів хлопчика?”. Яку відповідь ви дасте чоловікові?
VІІ. Підведення підсумків уроку, рефлексія
А. Цінування ( оцінювання по ходу уроку).
Б. «Мікрофон»:
VІІІ. Домашнє завдання
Додаток 1
Цікавинки:
- слова на скелі в давній Греції (2500 р. тому): «Якщо бажаєш бути сильним – бігай, якщо бажаєш бути красивим – бігай, якщо бажаєш бути здоровим – бігай»;
- К.Е.Ціолковський, всесвітньо відомий вчений, засновник сучасної космонавтики.: «Я відчуваю після прогулянок та плавання, що молодію…»;
Додаток 2
Опорна схема
Ембріональний розвиток людини
Запліднення (злиття)
♀ Яйцеклітина (23п) ♂ Сперматозоїд (23п)
Зигота (46п)
дробіння
Зародок зародкові оболонки
-екто -хоріон
-енто дерма -амніон
-мезо -алантоїс
Зародок
(ворсинки хоріону + стінки матки +алантоїс)
утворення плаценти,яка забезпечує:
Плід
Додаток 3
Опорна схема
___________________________________________________________________________
1.Тестові завдання
2. Ембріональний розвиток людини
Запліднення (злиття)
♀ Яйцеклітина (23п) ♂ ? (23п)
Зигота (46п)
дробіння
Зародок зародкові оболонки
-? -хоріон
-? дерма -амніон
-? -алантоїс
Зародок
(ворсинки хоріону + стінки матки +алантоїс)
утворення плаценти,яка забезпечує:
-
-
-
Плід
Самооцінювання _________________________________