Урок Узагальнення з теми: «Закономірності успадкування ознак»

Про матеріал
Узагальнюючий урок з теми "Закономірності успадкування ознак»" 9 клас. Розробка уроку дає можливість учням систематизувати та закріпити знання з теми; розвивати вміння використовувати раніше вивчену інформацію, аналізувати, порівнювати та робити висновки.
Перегляд файлу

Узагальнення з теми: «Закономірності успадкування ознак»

Мета

навчальна: узагальнити, систематизувати й закріпити знання з даної теми; перевірити ступінь засвоєння учнями навчального матеріалу теми; формувати соціальну та комунікативну компетентність; переконати учнів у необхідності збереження власного здоров’я та ведення здорового способу життя.

розвиваюча: розвивати уяву, логічне мислення, вміння використовувати раніше вивчену інформацію, аналізувати, порівнювати та робити висновки; працювати в колективі; розвивати творчий потенціал учнів; виховувати бережливе ставлення до свого й чужого життя та розуміння відповідальності людини за наслідки своєї діяльності.

Тип уроку: урок корекції основних компетентностей

Форма уроку: урок – змагання

Ключові компетентності: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, екологічна грамотність, науково-природнича.

                                                  Хід уроку

І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

Створення психологічного настрою

 Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі (можна оформити як девіз уроку): Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.

 Є лише два способи прожити своє життя. Перший - так, нібито ніяких

див не існує. Другий — так, нібито все на світі є дивом.»            Альберт Ейнштейн

- Як ви розумієте цей вислів?

-Чи не є дивом те, що кожний із нас не схожий на іншого?
ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ

1. Відтворення й коригування опорних знань, умінь, навичок

 

Умови змагання

  Урок складається із декількох конкурсів. Учнів попереджають, що в ході змагання буде враховуватись активність кожного члена команди(клас обєднується в кілька  команд за випадковим принципом, наприклад, за вибором кольорів)   і всієї команди в цілому. Кожне завдання оцінюється певною кількістю балів (на дошці написані конкурси та оцінки бали за виступи ).

Складаються відомості, у них журі вноситиме оцінки кожному учневі за відповідь. Перемагає команда, яка набирає більшу кількість балів.
Конкурс  1    «Біологічне поле чудес»

Учитель.

 Музиканти перед концертом виконують вправи для розминки м’язів пальців, гімнасти – вправи для розминки м’язів тіла, а вам я пропоную гімнастику для концентрації уваги, збільшення обсягу пам’яті – розв’язати криптограму.

Вам потрібно відповісти на питання біологічного поля чудес.

1.Явище, при якому ген однієї алельної пари пригнічує дію гена іншої алельної пари    (епістаз)

2. Одиниця спадковості   (ген)

3.Прикладом біологічних мутагенних факторів є…(віруси)

4.Модифікаційна мінливість або…    (неспадкова)

5.Перший закон Менделя (однотипності гібридів першого покоління)

6.Кратне збільшення числа хромосом      ( поліплоідія)

7.Стійкі зміни генетичного матеріалу     ( мутації)

8.Мутації, причини яких не встановлено   (спонтанні)

9. Сильний мутагенний фактор     (тютюнопаління)

10. Стани гена, варіант прояву гена    ( алель)

 

2

1

4

О

9

 И

6

 -

 

8

И

8

9

1

7

10

 

2

1

4

І

3

(Генотип- система генів)

Замість цифри потрібно вставити першу букву слова-відповіді на запитання відповідного номера.

Конкурс  2. «Шифрування»

 Знайди та поясни терміни

 

 

ф

м

і

н

г

е

н

е

е

д

а

л

ь

т

о

т

н

о

т

и

п

и

н

и

д

к

о

в

а

о

і

к

о

м

е

і

с

й

з

а

г

і

н

с

т

ь

м

и

е

н

д

е

л

ь

с

п

н

у

в

а

н

н

я

к

 

Відповідь: Фенотип,  мінливість,  домінування, ген, генетика, Мендель, дальтонізм

Конкурс   3.   « Юні генетики»

  1.         Назвіть положення законів спадковості, встановлених Г. Менделем.

Закон одноманітності гібридів

першого покоління

 

Закон розщеплення

 

Закон незалежного

комбінування ознак

1)алельні гени займають ідентичне положення в гомологічних

хромосомах

 

1) при схрещуванні гібридів першого покоління між собою серед їхніх нащадків спостерігають: у

фенотипі 1/4 гібридів другого покоління проявляється рецесивний, а 3/4 – домінантний варіанти ознак

1) гени, розташовані в одній хромосомі, утворюють групу зчеплення

2) гамети диплоїдних особин несуть

лише один з двох алельних генів

 

2) зчеплене успадкування порушується внаслідок процесу

кросинговеру

 

2) при ди- або полігібридному схрещуванні розщеплення за кожною ознакою відбувається незалежно від інших

3)у фенотипі гібридів першого покоління проявляється лише

один з двох варіантів ознаки, а

саме – домінантний

3) кількість груп зчеплення дорівнює кількості хромосом у гаплоїдному наборі

 

3) гени розташовані у хромосомі в

лінійному порядку

2.Виберіть приклади, які пояснюють  явища:

Епістаз, комплементарність,  плейотропія, полімерія

А)У людини з домінантними генами A1A1A2A2A3A3A4A4 шкіра є найтемнішою. У людини, у генотипі якого містяться тільки рецесивні гени a1a1a2a2a3a3a4a4, шкіра є найсвітлішою. Залежно від співвідношення числа домінантних і рецесивних генів колір шкіри змінюється від світлого до темного.

Б) У людини ген, що контролює розвиток сполучної тканини, обумовлює синдром «павучі пальці» (синдром Марфана) і викликає не лише видовження пальців рук і ніг, але і зміну форми обличчя, дефект кришталика, вроджені вади серця, тощо.

В) У людей цей тип взаємодії обумовлює нормальний розвиток слуху (один ген визначає розвиток равлика, а інший ген — розвиток слухового нерва). Нормальний слух формується при наявності двох домінантних генів. Якщо один з генів присутній у домінантній формі, а інший — у рецесивній, то виявляється глухота, оскільки один з органів слухового аналізатора не розвивається.

Г) Явище, яке пояснює характер успадкування забарвлення коней. Відомо, що вороне (чорне)  забарвлення шерсті визначає домінантний алель В, гніде (руде) – рецесивний алель  b. Інший ген С зумовлює в коней посивіння шерсті й сіру масть, тоді як наявність рецесивного алеля с не викликає раннього посивіння.

Ворона (генотип за участю домінантного алеля В першого гена і рецесивного  сс другого)

Сіра (за першим геном будь-який генотип, за другим домінантна СС)

Гніда ( рецесивний генотип bb і рецесивний генотип сс)

Конкурс 4. « Хто зайвий?»

Кожна група отримує завдання (задачу на моногібридне та дигібридне схрещування) . Також у задачі є декілька відповідей, серед яких по

результатам розв’язку необхідно обрати зайві. Результат зараховується не лише по відповіді, ай по схемі розв’язку.

Наприклад, задача на моногібридне схрещування

 Наявність пігменту у волоссі людини домінує над альбінізмом. Чоловік і дружина – гетерозиготні за пігментацією. Яка ймовірність народження в них дитини-альбіноса? А 25 % Б 50 % В 75 % Г 100 %

 Задача на дигібридне схрещування

Довгошерстого чорного самця морської свинки схрестили з чорною короткошерстою самкою. Отримано 15 свинок з короткою чорною шерстю, 13 – з довгою чорною, 4 – з короткою білою, 5 – з довгою білою. Визначте генотипи батьків, якщо довга (А) і чорна (В) шерсть є домінуючими проявами ознак. А) АаВВ . ааВв Б) АаВв . ааВв В )ААВв . ааВв Г) АаВв . ааВВ

Конкурс 5.  «Творчі»

Задачі з малюнками записуються на картках. Представники команд витягують картки-завдання і відповідають на поставлене там запитання. Якщо вони не можуть відповісти, то просять допомоги у команди, якщо й вона не може, то просять допомоги в команди-суперниці, але перша команда бали втрачає, а друга –  у разі правильної відповіді –  ці бали набирає.

Конкурс № 6. « На прийомі у лікаря - генетика»

Учитель.

  Кажуть, що доля хворої людини залежить від лікарів. Але щодо спадкових хвороб, то можна сказати, що в руках лікарів доля всього роду. Чи можемо ми, вже дещо знаючи з генетики, на один урок стати лікарями. Що ви зможете порадити молодим сім’ям, які хочуть мати здорових дітей. У світі вже більше половини століття існують медико – генетичні консультації, головним завданням яких є попередження вад розвитку потомства.

Оскільки це урок-змагання, то позмагаємося в лікарів-генетиків.Один з учасників команди буде лікарем-генетиком. Медсестра (гра­вець із протилежної  команди)  перераховує симптоми захворювання, а лікар надає консультацію

Кожен лікар одіває лікарську шапочку.

  Звернення 1. Я хочу народити здорову дитину, але мій чоловік зловживає алкоголем, я ж зовсім не п’ ю. Чи може вплинути на народження дитини алкоголізм мого чоловіка?

Алкоголь – дуже сильний мутаген. Колись на Русі під час весілля нареченому і нареченій не дозволяли пити спиртного, а лише квас. І до весілля ні юнаку, а тим паче дівчині не дозволялося пити. Бо ще здавна було помічено, що у людей, які зловживають алкоголем часто народжуються неповноцінні, розумово відсталі діти. Алкоголь вражає хромосоми статевих клітин батьків, він легко потрапляє в кров плода через кров матері, змінюючи процеси життєдіяльності, та й сам синтез білків. Алкоголь вражає клітини плода, порушує діяльність нервової, ендокринної, серцево – судинної системи. У жінок – алкоголічок часто бувають викидні, передчасні пологи, у них навіть порушений процес овуляції ( вихід яйцеклітини). Діти народжують з комплексом специфічних вад ( алкогольний синдром) Мала маса тіла, мікроцефалія, низький лоб, надмірний волосяний покрив, маленький сідлоподібний ніс, вуха розташовані низько, великий рот, вовча паща, неправильне закладання зубів, вади розвитку кінцівок, внутрішніх органів, тощо. Що порадимо жінці? Поговорити з чоловіком, якщо він зможе не вживати алкоголю зовсім хоча б пів року – це достойний батько для здорової дитини. Якщо ні – подружнє життя все одно не складеться, з дитиною чи без неї.

Звернення 2. Я підозрюю, що в пологовому будинку переплутали дітей. Зі мною народжувала жінка, у неї теж хлопчик. Коли ми з нею спілкувалися, я дізналась, що у неї з чоловіком ІІ і ІУ групи крові, у нас з моїм чоловіком ІІ і І. Хлопчики мають ІІ і І групи крові. Де чий син? Допоможіть!

Хлопчик з першою групою крові ваш син.

 Звертання 3. Наша сім’я в очікуванні епідемії грипу. Я вагітна. Чи може ця інфекція вплинути на мою майбутню дитину?

  Так. До біологічних мутагенів відносяться деякі збудники, зокрема віруси. Вірус краснухи легко проникає до клітин зародка, розмножується в клітинах плоду і призводить до тяжких аномалій в його розвитку. Характерно, що мати може перенести хворобу в легкій формі, а дитина постраждає, особливо, коли мати хворіла в перші 3 місяці вагітності. Сильними мутагенами є вірус грипу А, хвороба Боткіна, збудники токсоплазмозу, малярії. Тому жінкам, які перенесли ці хвороби в перший триместр вагітності лікарі частіше за все порадять перервати вагітність. Інфекційні агенти впливають безпосередньо на плід і можуть привести до його загибелі, затримки внутрішньоутробного розвитку, глухоти, сліпоти, вад серця, мікроцефалії, тощо.

 Що ми порадимо цій жінці? Уникати контакту з хворими, громадських місць. Займатися профілактичними заходами.

 Конкурс 7 . «Коректор»

 Учитель роздає набраний текст кожному учневі і пропонує виправити помилки у тексті. Проводять взаємоперевірка і взаємооцінювання.

Текст.

Спадкова інформація організму міститься в (ядрі, хлоропластах). Ядро

має клітина (прокаріотів, еукаріотів). Кожна еукаріотична клітина має певний

набір (ядер, хромосом). Основоположником генетики вважають (Г. Менделя, Т.

Моргана). Здатність організмів передавати свої ознаки нащадкам називається

(мінливістю, спадковістю). Мінливість проявляється у вигляді модифікацій,

рекомбінацій та (мутагенів, мутацій). (Рекомбінації, модифікації) – це реакції

організмів на зміну інтенсивності дії певних чинників довкілля. Стійкі зміни

генотипу, які виникають раптово і призводять до змін спадкових ознак

називаються (модифікаціями, мутаціями). Більшість мутацій є (корисними,

шкідливими) для організмів. Мутації передаються з покоління в покоління (так,

ні). Одні й ті самі мутації можуть виникати повторно (так, ні). Мутації широко

використовуються для (селекції, еволюції).

Конкурс 8. "Ти - мені, я - тобі"

 Команди загадують питання одна одній, які підготували дома. Запитання

повинне бути не занадто складним.

 Оцінка - 2 бали за повну відповідь, за часткову - 1 бал. Час на роздуми - 1 хвилина.

Конкурс 9. « Найкращий  генетик»

Якому закону чи характеру успадкування відповідають такі статистичні закономірності розщеплення?
1. За фенотипом:
а) 1 : 2 : 1;    б) 3 : 1;    в) 100%;    г) 9 : 3 : 3 : 1;    д) 1 : 1.
2. За генотипом:
а) 1 : 2 : 1;    б) 1 : 1;    в) 100%;    г) 1 : 2 : 2 : 4 : 1 : 2 : 1 : 2 : 1.

Конкурс 10. « Художник». 

Спадкові захворювання відомі здавна. Які захворювання зображені на картині

А) С. Боттічеллі  «Портрет юнака»     Б)Д. Веласкеса  «Дон Себастьяно  дель Морра»

 Які особливості та причини цих захворювань і чому вони виникають знову і знову?

 

C:\Users\Школа 1\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\81907EE5.tmp                        C:\Users\Школа 1\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\CE25B024.tmp

                  А                                                             Б

IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП

1.Підбиття підсумків уроку 

Виставлення оцінок членам груп. Визначається  група - переможець

2. Рефлексія

Я дізнався(-лась)/…..

Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому занятті ...

На занятті мені особливо сподобалося ...

Знання із сьогоднішнього заняття мені знадобляться  для...

Мене здивувало…

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
1327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку