Предмет: Історія України. Всесвітня історія.
6 клас НУШ
Тема уроку: Узагальнення з теми «Життя людей у первісні часи»
Мета: узагальнити уявлення учнів про суспільне, господарське та духовне життя людей у первісні часи; перевірити здатність учнів проводити порівняння, узагальнювати й порівнювати історичну інформацію, висловлювати власну думку. Перевірити рівень засвоєння учнями матеріалу теми, а також вміння застосовувати отримані знання. Виховувати інтерес до вивчення історії, повагу до минулого людства.
Базові знання: палеоліт, мезоліт, неоліт, енеоліт, «homo sapiens (людина розумна)», первісне стадо, рід (родова община), плем’я, привласнювальне господарство, відтворювальне господарство, ремесло, стоянки та пам’ятки первісних людей на території України, Трипільська археологічна культура, Вікентій Хвойка, язичництво, тотемізм, анімізм, магія.
Очікувані результати
Після цього уроку учень / учениця: знає хронологічні й територіальні межі появи давніх людей на Землі, на теренах України; знає назви та місце розташування двох- чотирьох стоянок первісних людей на території України; розуміє сутність наукових і релігійних теорій про походження людини; описує перебіг історичних подій з історії людей у первісні часи та визначає тяглість в історичному процесі; розрізняє природні, економічні, соціальні та культурні зміни, що відбулися в житті людей у первісні часи, наводить приклади впливу цих змін на життя людини й суспільства; позначає на карті розміщення стоянок і пам’яток первісних людей на території України; розрізняє форми релігійних вірувань в первісні часи; формулює та висловлює власні судження стосовно впливу діяльності первісної людини на навколишнє середовище, її взаємодії з природою
Обладнання: підручник, стінна карта за темою, завдання для проведення узагальнення.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, навичок і умінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Діагностика емоційного стану
Оберіть зображення первісної людини з тим настроєм, який відповідає вашому на початку уроку.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Розгляньте хмаринку і слів та з’ясуймо разом, про кого і про що ми узагальнимо наші знання на сьогоднішньому уроці.
Сьогодні на уроці ми закріпимо знання про життя людей за первісної доби, пригадаємо зміни, які сталися на історичному шляху від пралюдини до людини сучасного типу, від найпростіших занять до створення цивілізації, становлення культури та релігії.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Скажіть, діти, а чи любите ви подорожувати? А що саме вам подобається під час подорожі? Подорожувати можна і сторінками історії, знайомитись з життям минулих епох. А яку епоху ми почали вивчати у 6 класі? (історія стародавнього світу). «Усе має свою історію». Так говорив давньогрецький історик Геродот. Тож здійснимо нашу подорож в минуле на тисячоліття назад і поглянемо на життя наших далеких предків.
IV. Узагальнення і систематизація знань
- Чим істоти, зображені на малюнках, відрізняються від сучасної людини?
Розподіліть твердження про пралюдей, уписавши відповідні літери у таблицю.
Австралопітек, «людина вміла» |
Пітекантроп |
Неандерталець |
Кроманьйонець |
|
|
|
|
А. Першими заселили частину Європи та Азії
Б. Найдавніший представник «людини розумної», навчився робити кам’яне скребло і ніж.
В. Відповідав сучасному типу людини, навчився добувати вогонь.
Г. Перші наземні істоти, які пересувалися на задніх кінцівках.
Д. Основним знаряддям праці було ручне рубило, стоянки цих істот знайдено в України (с. Королево на Закарпатті).
Е. Вдосконалили кам’яні знаряддя праці, полювали на мамонта, печерних ведмедів.
Є. Полювали за допомогою списа, виготовляли голки, шила, браслети, намиста, статуетки.
2. На карті України кольоровими кнопками відмітимо найвідоміші стоянки первісних людей: білими – пітекантропа (с. Королеве); зеленими – неандертальця (Киїк –Коба в Криму, с. Лука – Врублівецька); червоними – кроманьйонця (Кирилівка, Мізин)
3. Вгадайте за описом знамениту цивілізацію на землях України, яка існувала від IV тис. до середини ІІІ тис. до н. е.
Відкрив цю археологічну культуру археолог В. Хвойка. Це висока культура землеробів, наших далеких предків. Ці племена проживали у великих селищах, сіяли пшеницю, ячмінь, майже всі відомі в Україні садово – городні культури. Утримували свійських тварин – кіз, овець, свиней. Шанували бика як сонячного бога. Високої майстерності досягли в будівництві житла, були вмілими гончарами. Ця культура й досі дивує світ розписними горщиками, вазами. Тому не випадково її назвали культурою мальованої кераміки.
4. Вправа «Збери трипільський посуд». Дітям даються пазли з зображенням трипільського посуду. Пропонуються варіації з різним орнаментом. В кінці роботи пропонується назвати, які орнаменти та кольори використовували трипільці для прикрашання кераміки.
5. Виконайте завдання. Розташуйте назви людських спільнот у хронологічному порядку. Які види спільнот не зустрічаються в сучасному суспільстві?
6. Розгляньте колаж пам’яток первісного мистецтва, підготуйте невелику розповідь про первісне мистецтво.
7. Виконання онлайн- вправи за посиланням https://learningapps.org/14013884
V. Підсумки уроку.
Вправа «Термометр» для самооцінювання результатів роботи на уроці. Поставте позначку, на скільки градусів ваші знання наприкінці уроку підвищилися, росли.
VІ. Домашнє завдання.
Повторити основні дати і поніття теми.
Випереджальне завдання. Підготувати два – три факти з життя сучасного Єгипту.
ДОДАТКИ
Додаток 1
Хмаринка слів ( згенеровано за допомогою https://wordart.com/create)
Додаток 2
Малюнки для діагностики емоційного стану (стокові вектори https://create.vista.com/uk/unlimited/stock-vectors/161430422/stock-vector-cartoon-caveman-holding-club/)
Додаток 3
Австралопітек Пітекантроп Неандерталець
Малюнки – реконструкції первісних людей
Додаток 4
Додаток 5
До вправи «Збери трипільський посуд».
Додаток 6
Колаж пам’яток первісного мистецтва
Додаток 7
Вправа «Термометр» (самооцінювання)