Урок Узагальнення знань і вмінь щодо кореня і спільнокореневих слів.

Про матеріал

Узагальнення знань і вмінь щодо кореня і спільнокореневих слів.Вчити дітей відрізняти слова, близькі за значенням, від спільнокореневих; вдосконалювати вміння учнів добирати спільнокореневі слова, визначати в них корінь; розвивати в них мовленнєві навички, навички каліграфічного письма, збагачувати словниковий запас; виховувати шанобливе ставлення до тварин

Перегляд файлу

ТЕМА: Узагальнення знань і вмінь щодо кореня і спільнокореневих слів.

МЕТА: вчити дітей відрізняти слова, близькі за значенням, від спільнокореневих; вдосконалювати вміння учнів добирати спільнокореневі слова, визначати в них корінь; розвивати в них мовленнєві навички, навички каліграфічного письма, збагачувати словниковий запас; виховувати шанобливе ставлення до тварин.

ОБЛАДНАННЯ: картки для хвилинки каліграфії, для самостійної роботи, таблиця, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок подорож.

План уроку

І. Організаційний момент.                                         1хв.

ІІ  Мотивація навчальної діяльності                             2хв.

ІІІ. Актуалізація опорних знань .                                      5 хв.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.                                     1 хв 

V. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.                     15 хв.

VІ. Первинне застосування набутих знань.         5хв.

VІІ. Підсумок уроку.                   10 хв.

 

 

ХІД   УРОКУ

І. Організація класу.

Ось і все, дзвенить дзвінок.

В гості йде до нас урок.

На уроці рідну мову

Зараз будемо вивчати

Розберемо кожне слово,

Щоб нам краще її знати.

  • Відкрийте зошити та запишіть дату уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Сьогодні ми потрапимо у  казку. Завітаємо у Лісову школу. (1 слайд – малюнок Лісової школи) Погляньте на монітор, ось вона яка гарна-школа.

- Розшифруйте, хто тут працює.

(Після кожної відгадки на дошці  з’являється назва  тваринки)

уЛуиусуиуцуяу (лисиця)

 аВаеадамаіадаьа (ведмідь)

іЗіаієіціьі (заєць)

еСеоевеае (сова)

уВуоувуку (вовк)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Робота над словниковими словами.

- Знайдіть серед назв цих тварин слова, написання яких слід

запам’ятати, це слова ведмідь і  заєць. Скажіть скільки букв, які позначають голосні звуки в слові заєць?(2)А скільки букв, які позначають приголосні звуки?(2)Яка це частина мови?(іменник)

2. Хвилинка каліграфії.

- Якою буквою починається слово заєць?

- З яких елементів складається велика буква З?

- З яких елементів складається маленька буква з?

- Погляньте на плакат, пригадайте як слід правильно сидіти під час письма.

- рядкову букву з починаємо писати трішечки нижче верхньої лінії, ведемо вгору до неї, заокруглюємо праворуч, потім униз і ліворуч, трохи не доводячи до нижньої лінії, рухом праворуч і вниз описуємо нижній півовал, який, торкнувшись міжрядкової лінії, переходить у петлю. Вона перетинає півовал на нижній рядковій лінії.

Велика літера З – має два правих півовали. Верхній починається трохи нижче міжрядкової, піднімається вгору і заокруглюється праворуч, спускається заокругленням майже до верхньої рядкової, заокруглюється вліво і тут же повертається назад на нижній півовал, який торкається нижньої рядкової і закінчується заокругленням вліво.

-  Прописуємо рядочок цієї букви і рядочок слова «заєць».

-  Взимку всі тварини від лютого холоду ховаються хто куди, а в зайчика немає ні нори, ні гнізда. Тільки тепла шубка спасає його, лише під кущиком сховатись може бідолаха. Скажіть, а чим ми можемо допомогти тваринкам взимку?

- Правильно всі ми повинні допомагати тваринкам, бо їм дуже тяжко взимку.

- Складіть речення з цим словом.(Один учень біля дошки) (Під кущем сховався заєць.)А тепер визначте головні члени цього речення.(підмет – заєць, присудок - сховався)Якою частиною мови виражений підмет?(іменником)А присудок?(дієсловом). Яке це речення за метою висловлювання?(розповідне)А за інтонацією?(неокличне)

IV. Оголошення теми та мети уроку.

Хто підкаже, яку тему ми вивчаємо?(корінь , спільнокореневі слова)Сьогодні ми узагальнемо наші знання і вміння з теми «Корінь і спільнокореневі слова». Вдосконалимо вміння добирати спільнокореневі слова, будемо визначати в них корінь.

- Давайте пригадаємо, що таке корінь слова.

.(З’являється запис «Корінь слова – це спільна частина споріднених слів»)

- Молодці! А ось дзвоник на  урок. То ж починаємо нашу подорож.(слайд – малюнок лисиці). Це урок логіки у Лисавети Микитівни. Вона дуже любить розумних та кмітливих діточок і приготувала для вас завдання : «Прочитайте слова і знайдіть спільнокореневі. Яке слово зайве? Чому? »

  1. Літо, літній, теплий, літечко.?

- Запишіть слова в зошит. Виділимо корінь.

- Тож  як називаються слова, що ми записали? (на дошці прикріплюється напис «Спільнокореневі слова»)

V. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.

1. Робота з підручником (Впр. 74)

- Знову лунає дзвоник. ( слайд – малюнок ведмедя). Він кличе нас на урок географії до Михайла Потаповича. Відкрийте підручники на сторінці     , розглянемо вправу 74. Що треба зробити?

 - Зверніть увагу на зразок. З якої літери написано слово Львів? (з великої) Чому? (Бо назви міст це власні назви, а їх ми пишемо з великої літери)Так вірно. Погляньте яке гарне місто Львів, воно має незвичайну тисячолітню історію.

 - Запишіть у зошитах «Вправа 74».  Виконаємо вправу з коментуванням.(Учні по черзі коментують написання слів)Погляньте на фото міста …. ( слайди – фото міст).

 Фізхвилинка

- Чуєте дзвінок? (слайд – малюнок зайця). Ми на уроці фізкультури у Зої Вуханівни. Виконаємо фізкультхвилинку.(Відео + музичний супровід)

 Робота з підручником. Вправа 75

- Дзвенить дзвінок.(слайд –малюнок вовка).  Завітаємо на урок біології до Володимира Вовченка. Він дуже полюбляє тему «Домашні тварини» і сьогодні розповість нам про овець.

- Скажіть а хто пасе овець?(Пастух)

 - Знайдіть  вправу 75. Прочитайте речення.

- Тож як можна ще назвати пастуха?Знайдіть у тексті слова,які близькі за значенням до слова «пастух».

- Запишемо їх в зошит. Чи можна їх назвати спільнокореневими?(ні)

- А які можна дібрати спільнокореневі слова до слова «пастух»?

 Робота над узагальнюючою таблицею (на дошку вивішується узагальнююча таблиця)Отже розрізняй!

Спільнокореневі слова                                  Слова, близькі за значенням

- спільний корінь                                         - близькі за значенням

- близькі за значенням

ІVПервинне застосування набутих знань.

 Самостійна робота за варіантами.

- Щоб перевірити як ви засвоїли матеріал уроку,Володимир Вовченко передав нам невеличку самостійну роботу за варіантами.

Нам дані слова.

І варіант – виписує спільнокореневі слова;

ІІ варіант – виписує слова, близькі за значенням.

Радість,  веселощі, щастя, повеселитись, веселун, веселий.

Після виконання вивішую на дошку правильні відповіді.

 

 

 

 

- Виконаємо взаємоперевірку. Обміняйтеся зошитами та перевірте за записами з  дошки.

- Хто не допустивсь жодної помилки?

Додаткова інформація

-  Найбільше слів, близьких за значенням можна підібрати до слова «бити» - 45.

VІІ. Підсумок уроку.

1. Тестова перевірка

- Час зустрітися з директоркою Мудрою Совою (17 слайд – малюнок сови) та засвідчити їй, що ми недарма згаяли час у її чудовій школі.

- Вона підготувала для нас міні – тест. (Тест створений за допомогою комп’ютерної програми «Мій тест»)

1. Спільнокореневі слова, це …

  1. близькі за значенням слова;
  2. слова, що мають спільний корінь;
  3. слова, що мають спільний корінь та близькі за значенням.

2. Оберіть рядок спільнокореневих слів:

  1. ліс, лісовий, лісник;
  2. гай, ліс, діброва;
  3. ліс, лис, лисенята.

3. Близьке за значенням до слова «великий»:

  1. велетень;
  2. маленький;
  3. здоровенний.

4. Оберіть рядок спільнокореневих слів:

  1. гриб, грибок, грибний;
  2. гриб, грип, грибник;
  3. гриб, боровик, мухомор.

2. Домашнє завдання.

- Вам у домашньому завданні слід буде працювати з віршем про опеньки, вправа 76.

- Завдання схоже на ті, що ми виконували протягом уроку – знайти у вірші та виписати спільнокореневі слова.

3. Рефлексія

- Знову лунає дзвінок, але тепер він сповіщає нас про закінчення уроків. (19 слайд – малюнок Лісової школи. На дошці з’являються всі звірі - вчителі). Всі вчителі зібралися попрощатися з вами, подякувати за вашу активність, розумні відповіді, старанність.

- Кому ви хочете подякувати за цікаві завдання?

- Чиє завдання було важке?

4. Оцінювання.

(Вчитель оголошує учнів, які отримали бали)

doc
Додано
8 травня 2018
Переглядів
859
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку