Узагальнення знань і вмінь щодо кореня і спільнокореневих слів.Вчити дітей відрізняти слова, близькі за значенням, від спільнокореневих; вдосконалювати вміння учнів добирати спільнокореневі слова, визначати в них корінь; розвивати в них мовленнєві навички, навички каліграфічного письма, збагачувати словниковий запас; виховувати шанобливе ставлення до тварин
ТЕМА: Узагальнення знань і вмінь щодо кореня і спільнокореневих слів.
МЕТА: вчити дітей відрізняти слова, близькі за значенням, від спільнокореневих; вдосконалювати вміння учнів добирати спільнокореневі слова, визначати в них корінь; розвивати в них мовленнєві навички, навички каліграфічного письма, збагачувати словниковий запас; виховувати шанобливе ставлення до тварин.
ОБЛАДНАННЯ: картки для хвилинки каліграфії, для самостійної роботи, таблиця, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок подорож.
План уроку
І. Організаційний момент. 1хв.
ІІ Мотивація навчальної діяльності 2хв.
ІІІ. Актуалізація опорних знань . 5 хв.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку. 1 хв
V. Сприйняття і осмислення нового матеріалу. 15 хв.
VІ. Первинне застосування набутих знань. 5хв.
VІІ. Підсумок уроку. 10 хв.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Ось і все, дзвенить дзвінок.
В гості йде до нас урок.
На уроці рідну мову
Зараз будемо вивчати
Розберемо кожне слово,
Щоб нам краще її знати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні ми потрапимо у казку. Завітаємо у Лісову школу. (1 слайд – малюнок Лісової школи) Погляньте на монітор, ось вона яка гарна-школа.
- Розшифруйте, хто тут працює.
(Після кожної відгадки на дошці з’являється назва тваринки)
уЛуиусуиуцуяу (лисиця)
аВаеадамаіадаьа (ведмідь)
іЗіаієіціьі (заєць)
еСеоевеае (сова)
уВуоувуку (вовк)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Робота над словниковими словами.
- Знайдіть серед назв цих тварин слова, написання яких слід
запам’ятати, це слова ведмідь і заєць. Скажіть скільки букв, які позначають голосні звуки в слові заєць?(2)А скільки букв, які позначають приголосні звуки?(2)Яка це частина мови?(іменник)
2. Хвилинка каліграфії.
- Якою буквою починається слово заєць?
- З яких елементів складається велика буква З?
- З яких елементів складається маленька буква з?
- Погляньте на плакат, пригадайте як слід правильно сидіти під час письма.
- рядкову букву з починаємо писати трішечки нижче верхньої лінії, ведемо вгору до неї, заокруглюємо праворуч, потім униз і ліворуч, трохи не доводячи до нижньої лінії, рухом праворуч і вниз описуємо нижній півовал, який, торкнувшись міжрядкової лінії, переходить у петлю. Вона перетинає півовал на нижній рядковій лінії.
Велика літера З – має два правих півовали. Верхній починається трохи нижче міжрядкової, піднімається вгору і заокруглюється праворуч, спускається заокругленням майже до верхньої рядкової, заокруглюється вліво і тут же повертається назад на нижній півовал, який торкається нижньої рядкової і закінчується заокругленням вліво.
- Прописуємо рядочок цієї букви і рядочок слова «заєць».
- Взимку всі тварини від лютого холоду ховаються хто куди, а в зайчика немає ні нори, ні гнізда. Тільки тепла шубка спасає його, лише під кущиком сховатись може бідолаха. Скажіть, а чим ми можемо допомогти тваринкам взимку?
- Правильно всі ми повинні допомагати тваринкам, бо їм дуже тяжко взимку.
- Складіть речення з цим словом.(Один учень біля дошки) (Під кущем сховався заєць.)А тепер визначте головні члени цього речення.(підмет – заєць, присудок - сховався)Якою частиною мови виражений підмет?(іменником)А присудок?(дієсловом). Яке це речення за метою висловлювання?(розповідне)А за інтонацією?(неокличне)
IV. Оголошення теми та мети уроку.
Хто підкаже, яку тему ми вивчаємо?(корінь , спільнокореневі слова)Сьогодні ми узагальнемо наші знання і вміння з теми «Корінь і спільнокореневі слова». Вдосконалимо вміння добирати спільнокореневі слова, будемо визначати в них корінь.
- Давайте пригадаємо, що таке корінь слова.
.(З’являється запис «Корінь слова – це спільна частина споріднених слів»)
- Молодці! А ось дзвоник на урок. То ж починаємо нашу подорож.(слайд – малюнок лисиці). Це урок логіки у Лисавети Микитівни. Вона дуже любить розумних та кмітливих діточок і приготувала для вас завдання : «Прочитайте слова і знайдіть спільнокореневі. Яке слово зайве? Чому? »
- Запишіть слова в зошит. Виділимо корінь.
- Тож як називаються слова, що ми записали? (на дошці прикріплюється напис «Спільнокореневі слова»)
V. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.
1. Робота з підручником (Впр. 74)
- Знову лунає дзвоник. ( слайд – малюнок ведмедя). Він кличе нас на урок географії до Михайла Потаповича. Відкрийте підручники на сторінці , розглянемо вправу 74. Що треба зробити?
- Зверніть увагу на зразок. З якої літери написано слово Львів? (з великої) Чому? (Бо назви міст це власні назви, а їх ми пишемо з великої літери)Так вірно. Погляньте яке гарне місто Львів, воно має незвичайну тисячолітню історію.
- Запишіть у зошитах «Вправа 74». Виконаємо вправу з коментуванням.(Учні по черзі коментують написання слів)Погляньте на фото міста …. ( слайди – фото міст).
Фізхвилинка
- Чуєте дзвінок? (слайд – малюнок зайця). Ми на уроці фізкультури у Зої Вуханівни. Виконаємо фізкультхвилинку.(Відео + музичний супровід)
Робота з підручником. Вправа 75
- Дзвенить дзвінок.(слайд –малюнок вовка). Завітаємо на урок біології до Володимира Вовченка. Він дуже полюбляє тему «Домашні тварини» і сьогодні розповість нам про овець.
- Скажіть а хто пасе овець?(Пастух)
- Знайдіть вправу 75. Прочитайте речення.
- Тож як можна ще назвати пастуха?Знайдіть у тексті слова,які близькі за значенням до слова «пастух».
- Запишемо їх в зошит. Чи можна їх назвати спільнокореневими?(ні)
- А які можна дібрати спільнокореневі слова до слова «пастух»?
Робота над узагальнюючою таблицею (на дошку вивішується узагальнююча таблиця)Отже розрізняй!
Спільнокореневі слова Слова, близькі за значенням
- спільний корінь - близькі за значенням
- близькі за значенням
ІVПервинне застосування набутих знань.
Самостійна робота за варіантами.
- Щоб перевірити як ви засвоїли матеріал уроку,Володимир Вовченко передав нам невеличку самостійну роботу за варіантами.
Нам дані слова.
І варіант – виписує спільнокореневі слова;
ІІ варіант – виписує слова, близькі за значенням.
Радість, веселощі, щастя, повеселитись, веселун, веселий.
Після виконання вивішую на дошку правильні відповіді.
- Виконаємо взаємоперевірку. Обміняйтеся зошитами та перевірте за записами з дошки.
- Хто не допустивсь жодної помилки?
Додаткова інформація
- Найбільше слів, близьких за значенням можна підібрати до слова «бити» - 45.
VІІ. Підсумок уроку.
1. Тестова перевірка
- Час зустрітися з директоркою Мудрою Совою (17 слайд – малюнок сови) та засвідчити їй, що ми недарма згаяли час у її чудовій школі.
- Вона підготувала для нас міні – тест. (Тест створений за допомогою комп’ютерної програми «Мій тест»)
1. Спільнокореневі слова, це …
2. Оберіть рядок спільнокореневих слів:
3. Близьке за значенням до слова «великий»:
4. Оберіть рядок спільнокореневих слів:
2. Домашнє завдання.
- Вам у домашньому завданні слід буде працювати з віршем про опеньки, вправа 76.
- Завдання схоже на ті, що ми виконували протягом уроку – знайти у вірші та виписати спільнокореневі слова.
3. Рефлексія
- Знову лунає дзвінок, але тепер він сповіщає нас про закінчення уроків. (19 слайд – малюнок Лісової школи. На дошці з’являються всі звірі - вчителі). Всі вчителі зібралися попрощатися з вами, подякувати за вашу активність, розумні відповіді, старанність.
- Кому ви хочете подякувати за цікаві завдання?
- Чиє завдання було важке?
4. Оцінювання.
(Вчитель оголошує учнів, які отримали бали)