Матеріал уроку можно використовувати для проведення уроку-узагальнення з теми "Оксиди, кислоти"
Дидактичні цілі: узагальнити й систематизувати знання учнів про класифікацію неорганічних сполук, фізичні й хімічні властивості оксидів і кислот; вміння застосовувати знання теоретичного матеріалу на практиці.
Виховні цілі: розвивати в учнів вміння активно оволодівати знаннями, застосовувати їх, розвивати почуття взаємопідтримки.
Розвивальні цілі: розвивати ерудицію, увагу, вміння цінувати час.
Тема : Узагальнення знань з теми «Оксиди, кислоти»
Дидактичні цілі: узагальнити й систематизувати знання учнів про класифікацію неорганічних сполук, фізичні й хімічні властивості оксидів і кислот; вміння застосовувати знання теоретичного матеріалу на практиці.
Виховні цілі: розвивати в учнів вміння активно оволодівати знаннями, застосовувати їх, розвивати почуття взаємопідтримки.
Розвивальні цілі: розвивати ерудицію, увагу, вміння цінувати час.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, картки - завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
В світі є багато невідомого. Бувають різні відкриття для всіх і для себе. Для себе - це те чого ви раніше не знали. Бажаю щоб сьогодні на уроці ви довідалися багато цікавого.
Метою нашого уроку є узагальнити знання про оксиди та кислоти, вміти застосувати свої знання на практиці.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань
1. КОНКУРС. Розминка
Команди повинні відповісти на максимальну кількість запитань за 1 хвилину. Часу на обмірковування не дається. Правильна відповідь 1 бал.
1. Які класи складних неорганічних сполук ви знаєте? ( оксиди, основи, кислоти, солі)
2. Складні речовини, що складаються з атомів металу й Оксигену, називаються... Оксидами)
3. За кількістю атомів Гідрогену кислоти поділяються на...(Одно, двох,триосновні)
4. Оксиди класифікуються на кислотні й... (Основні)
5. У результаті взаємодії кислотного й основного оксидів утворюється...
(Сіль)
6. Назвіть формули їдкого натру.
7. Розчинні у воді основи називаються...(Лугами)
8. Складні речовини, утворені атомами гідрогену і кислотними залишками називаються ( кислоти)
9. Як називаються речовини з допомогою яких виявляють кислоти, луги
( індикатори)
10. Яка кислота і де виробляється нашим організмом?(хлоридна кислота,
в шлунку).
11. Які кислоти ми використовуємо в їжі?( органічні кислоти: яблучна, оцтова, щавлева, лимонна)
12. Прізвище автора ряду активності металів.
13. Яку кислоту ми п’ємо разом з газованими напоями?(карбонатну кислоту).
14. Назвіть нерозчинну у воді кислоту?
15. Який оксид є найпоширенішим у літосфері?(SiO2)
16. З якими металами не буде взаємодіяти хлоридна кислота?( що стоять в ряді активностей металів після Гідрогену)
2. КОНКУРС. Інтелектуальна розминка. Правильна відповідь 1 бал.
Сьогодні ми продовжуємо мандрувати по загадковій хімічній країні неорганічних речовин. Я прочитаю хімічну казку , після чого вам потрібно буде відповісти на запитання.
« Жив-був парубок Сульфур (ІV)оксид. Набридло йому жити самому і вирішив він одружитися. Заслав сватів до гарної дівчини їхнього містечка, яку всі поважали і шанували за чуйне серце та добрі справи. Між собою жителі її називали найкоштовнішим мінералом. Дівчині хлопець подобався і вона пов’язала старостів рушниками. Незабаром і весілля справили. Народилася у них дитинка, гарна та прозора, як мама. Коли капнули на неї лакмус, то він змінив своє забарвлення і всі зрозуміли, що народилася дівчинка.
Росла вона, на радість своїм батькам, товариською, мала багато друзів, через спільне захоплення – виготовляти нові речовини. Коли вона вступала в реакцію з хлопцями з їхньої вулиці, то завжди утворювалась сіль і газ, який вони ніколи не могли впіймати.
Часто дівчинка намагалася потоваришувати з хлопцями з іншої вулиці, які були гарними на вроду, добре вдягненими, але ті навіть не хотіли виходити зі своїх будиночків.
Коли до дівчинки приходили в гості Основи з братами, Основними оксидами, тоді кімната наповнювалася різноманітними солями, а підлога чомусь завжди ставала мокрою.
Пройшов час , і маленька дівчинка виросла.
Вона хотіла стати поетесою, але, як тільки торкалася паперу, одразу з’являлася дірка.
Тоді вона спробувала опанувати професію кравчині. Але , кімната ,де вона працювала, наповнювалася запахом горілого, а на тканині з’являлися маленькі дірочки. Клієнти були дуже невдоволеними.
Тоді вона пішла на хімічне підприємство, яке було у їхньому містечку. Там, завдяки своїй працьовитості та завзяттю, вона здобула великий авторитет і шану. До неї надходило багато пропозицій з інших підприємств. Усі говорили , що вона - «хліб» хімічної промисловості. Так дівчинка знайшла свою справу в житті. Нині живе щасливо».
Запитання:
3. КОНКУРС «ФОРМУЛИ РЕЧОВИН»
Для команди 1.
Для команди 2.
4. КОНКУРС «УНІВЕРСИТЕТ»
Треба визначити закодоване слово.Команда переможець отримує 5 балів.
1. Склав витискувальний ряд металів:
К) Менделєєв; П) Ломоносов;
Н) Парацельс; О) Бекетов.
2. Хімія – наука про…
П) Тварини; Р) Рослини;
К) Речовини; У) Гриби.
3. Реакцію між простою та складною речовинами називають…
К) Розкладу; А) Обміну;
И) Сполучення С;) Заміщення.
4. Реакція між двома складними речовинами називається:
И) Обміну; О) Сполучення;
У) Розкладу; А) Заміщення.
5. Відносна молекулярна маса азоту:
Д) 28; Н) 32;
П) 14; К) 40.
Слово – «ОКСИД».
5. КОНКУРС «ХІМІЧНЕ АСОРТІ»
Кожна команда отримує «ромашку» . На кожному пелюстку формула речовини. За кожну правильну реакцію 1 бал.
Завдання для команди 1.
Написати рівняння взаємодії хлоридною кислоти з речовинами: Fe, MgO, Ca(OH)2, Zn, Fe2O3, Cu, H2SO4, CO2.
Завдання для команди 2.
Написати рівняння взаємодії бромідної кислоти з речовинами: Ca, BaO, NaOH, CaCl2, ZnO, Cu, HCl, SO2.
Кількість балів за конкурс – 5.
6. КОНКУРС «Шифровка»
Кожна команда повинна визначити речовини А,В, С, Д, Е.
2Ва +А = 2В
В + С = Ва(ОН)2
Ва(ОН)2 + 2Д = ВаСl2 + 2С
В + 2Д = ВаСl2 + С
ВаСl2 +Е = ВаSO4 + 2Д
Відповідь: А –О2, В – ВаО, С –Н2О, Д – НСl, Е – Н2SO4.
За кожну визначену речовину – 1бал.
7. КОНКУРС «Цікавий факт». Правильна відповідь 5 балів
В тваринному світі зустрічається цікавий приклад. Так, крокодил, перетравлює за декілька місяців проковтнуті залізні наконечники списів і стальні гачки. Як це можна пояснити?
8. КОНКУРС «Експериментальний»
Визначити, яка речовина знаходиться в пробірці
ІV. Підбиття підсумків
V. Домашнє завдання
Повторити матеріал