Урок "Узагальнення знань з теми «Різноманітність рослин»

Про матеріал

Урок узагальнення знань з теми «Різноманітність рослин» проводиться у вигляді гри "Що? Де? Коли?". В розробці підібрані цікаві питання з курсу ботаніка. Для проведення даного уроку необхідно записати короткі відіоролики з питаннями від різних вчителів предметників.

Перегляд файлу

м. Київ СШ №120 вчитель біології Мозуль М.Ю.

6 клас

Узагальнення знань з теми «Різноманітність рослин»

Цілі урока:

освітня: поглиблювати знання про рослинний світ, розширити кругозір учнів;

розвивальна: розвивати вміння працювати в команді; розвивати пізнавальну та комунікативну компетентність, формувати уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки;

виховна: виховувати в учнів позитивне відношення до навчання та предмету через мотивацію учбової діяльності, шляхом розкриття значення світу рослин;  виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: мультимедійний комплекс, відеоролик (записуються запитання які задають педагогі та учні школи).

Тип уроку: урок гра, узагальнюючий урок

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка присутності учнів. Перевірка готовності учнів до уроку. Поділ учнів на команди та жюрі.

II. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Добрий день, дорогі гості та любі учні! Сьогодні у нас з вами незвичайна зустріч. Ви всі, мабуть, бачили по телевізору цікаву гру для дорослих "Що? Де? Коли?". Ми сьогодні маємо таку нагоду побачити цю гру, але з участю наших учнів 6-А класу. Наша команда буде грати проти учнів старшої школи та вчителів. Команді бажаю успіхів та перемоги.

IV. Виконання групової роботи

Ведуча 1

Добрий день вам, любі учні —

І дівчата, і хлоп'ята!

Ви прийшли на нашу зустріч,

І ми раді вас вітати

Є науки природничі —

І цікаві, й таємничі,

З ними будеш йти готовий

У природи світ чудовий.

Ведуча 2

Пропонуємо сьогодні

Вам, залишивши уроки,

На шляхах біологічних

Теж нові зробити кроки.

Від мікроба до людини,

Від амеби до тварини —

Нас веде і там, і тут

Біології маршрут.

Ведуча 1

А сьогодні нам стежини

В загадковий світ природи.

Приготуйтесь мандрувати І нові знання дістати.

На змаганні задавати

Будуть різні запитання,

Хто з команди усіх сильніший —

Це покажуть нам змагання.

Ведуча 2

Команди«Флора» і «Фауна»

Тут сьогодні буде грати.

Побажаємо вам, діти,

Правильно відповідати.

Ведуча 1

Є питання і серйозні,

Є питання й жартівливі,

Тому будьте ви уважні,

Тому будьте ви кмітливі.

Ведуча 2

Правила Гри:

1.Обдумувати відповіді - 1 хвилина.

2.Підказки не дозволяються.

4.За кожну правильну відповідь команди отримуть бал - фішку.

Ведуча 1

Увага! Не будемо зволікати. Будемо гру розпочинати.

Ведуча 2

Перше питання задає задає учень 9-А класу ………………………………

Формування цієї науки почалося на зламі ХІХ-ХХ сс. і триває досі. Вперше термін цієї науки був запропонований німецьким біологом Геккелем у 1866 році, але як часто буває у науці, термін спочатку не «прижився». Подібне траплялось і з іншими відкриттями в біології. До кінця ХІХ ст. термін вживався тільки фрагментарно, оскільки не було дано його чіткого визначення. У дослівному перекладі з грецької означає «дім».

Відповідь «Екологія»

Ведуча 1

Друге питання задає учениця 9-Б класу………………………………………

Найдавніша квітка. Рослина, яка мільйони років без будь-яких морфологічних змін існує у флорі України. Вона з’явилася у крейдяному періоді. Спочатку це була суходільна рослина. Після переселення у воду їх пряме вертикальне стебло перетворилося на горизонтальне кореневище. Дуже довгими стали черешки листків та квітконіжки. Тільки одна квітка залишилася без змін.

Відповідь латаття біла, або лілея.

Ведуча 2

Трете питання задає вчитель історії…………………………………..

У їжу воїнів Стародавньої Греції та Риму клали багато цього продукту. Вважалося, що він підвищує силу, енергію, хоробрість. В середні віки лицарі, які носили лати, клали до грудей цю рослину як талісман. Їй надавали тоді таких важливих властивостей: оберігати воїнів від стріл, від ударів мечів. Що ж це за рослина, яку ми зараз дуже часто вживаємо в їжу?

Відповідь Цибуля

Ведуча 1

Четверте питання задає вчитель  зарубіжної літератури…………….

Якщо пригостити настоєм цієї лікарської рослини кота, то він буде "танцювати на задніх лапках у шаленому захваті, закинувши голову назад і горлаючи на весь будинок про своє невимовне щастя, потім забігає по будинку, створюючи на своєму шляху хаос і руйнацію”. (Марк Твен "Пригоди Тома Сойєра”. Що лежить у "чорній скриньці”. Який вплив воно має на людину.

Відповідь настій валеріани, заспокоювальне.

Ведуча 2

П’яте питання задає вчитель біології………………………………………..

Повіліка обвивається лише навколо живих рослин, а хміль обвивається і навколо палиць та кілків. Чим це пояснити?

Відповідь хмелю потрібна опора, щоб винести листя на світло, органічні речовини хміль утворює сам, а паразит повіліка живиться за рахунок інших рослин до яких присмоктується.

Ведуча 1

Шосте  питання задає учениця 9-А класу………………………………………

Що це за Рослини-плаксухи, наведіть приклади.

Відповідь Виділення краплинок води на листі відбувається за умови високого насичення атмосферного повітря водяними парами. Тоді коріння поглинає води більше, ніж її випаровується. Під дією кореневого тиску краплинки води стікають з кінчиків листя. Звичайно, в похмуру погоду або перед дощем – це чудовий барометр, який свідчить про високу відносну вологість повітря. Серед таких рослин – плакун іволистий, стрілолист звичайний, а також деякі рослини, які культивуються в домашніх умовах. Але рекордсменами серед «плакс» є каштан кінський та клен платаноподібний, листя яких починає «плакати» за 24 доби до дощу.

Ведуча 2

Сьоме  питання задає медична сестра……………………………………………..

Отруйна для всіх, крім …свині. Усі частини цієї рослини отруйні для людини і багатьох тварин – лише свині можуть спокійно ласувати цим бур’яном без усякої шкоди для здоров’я. Споконвіку вона була приречена на сумну славу отруйника. Навіть великий Шекспір увічнив цю славу, вклавши до рук убивці у трагедії «Гамлет» саме настій з цієї рослини. Однак учені довели, що алкалоїди рослини у помірних дозах можна використовувати як цінні лікувальні засоби під час різноманітних захворювань

Відповідь блекота

Ведуча 1

Восьме  питання задає вчитель географії………………………………..

Відповідно до досліджень  проведеним вченими Австралії з 1996 року в австралійському місті Брісбен і його околицях зникло більше 80% цих тварин. Вчені вважають, що причинами зникнення цих тварин є втрата звичних місць існування, хвороби тварин та напади собак. Ця тварина  є другим символом Австралії, його називають іграшкою природи, іграшкою в руках долі. Про кого йде мова? І яку рослину вони єдять.

Відповідь коала, евкаліпт.

Ведуча 2

Дев’яте питання задає учень 9-Б класу…………………………………

"Чорна скринька”

В ній знаходиться гілка рослини, з неїстівними листками. Цю рослину було присвячено давньогрецькому богові науки та мистецтва Аполону. Нею нагороджують художників, артистів на знак визнання їхніх успіхів. Звідси походить слово лауреат.

Питання: що за рослина в "чорній скриньці”?

Відповідь лавр благородний. Листки використовуються як приправа завдяки їх пряному аромату.

Ведуча 1

Десяте питання задає учень 9-А класу…………………………………

Поясніть що за явище спостерігали моряки. «Було це ранньої весни в Гренландському морі. Праворуч від курсу корабля, в ущелині між прибережними скелями, лежав яскраво-червоний сніг. Смуга "кривавого" снігу простягалася на кілька десятків метрів. Шлюпка з матросами відчалила від корабля, і через десять хвилини матроси вже ступили на берег. Так, сніг справді був червоний. Червоний, як кров. Але, звичайно, нічим іншим, крім кольору, цей сніг на кров не був схожий. Як з'ясувалося, це був звичайний сніг, але вкритий зверху якимсь тонким нальотом яскраво-червоного кольору.»

Відповідь На снігу оселяється одноклітинна водорість — первопухирник. Ця невидима оком рослина не боїться холоду, розмножується дуже швидко. Колір водорості — червоний. Як тільки вітер принесе на сніг спори первопухирника, вони проростуть, і через кілька годин цей сніг почервоніє: первопухирник укриє всю його поверхню.

Вчитель

А зараз проведемо конкурс капітанів. Капітани можуть взяти допомогу у команди і тоді вони отримують не один бал , а 0,5 бала за відповідь.

  •              Який орган картоплі вживають в їжу? (бульбу видозмінений підземний пагін)
  •              Який орган редиски вживають в їжу? (коренеплід видозмінений корінь)
  •              На світлі бульби картоплі зеленіють, а бульби жоржини ні. Чому? (бульби картоплі видозмінені пагони, у яких під дією світла лейкопласти перетворюються у хлоропласти, а бульби жоржини це видозмінені підземні корені, які не мають пластид)
  •              Цю рослину у 17 столітті в Італії називали «яблуком кохання» або «золотим яблуком». Назвіть цю рослину (помідор).
  •              Наукова назва рослини походить від грецьких слів «ступня» та «йти по сліду». У Північну Америку насіння цієї рослини було завезено європейськими переселенцями з брудом на чоботях. Індіанці дали їй назву «слід білого» (подорожник).
  •              Назва цього овоча походить від грецького слова «агурос». Яка це культура? (огірок)
  •              Насаджень яких дерев у Києві найбільше? Чому? (каштанів, вони очищають повітря від вихлопних газів).
  •              Колумб, пропливаючи вздовж одного з американських островів, писав, що на полях росли якісь дивні рослини висотою понад 1 метр. Здавалося, що вони із чистого золота, а їхні листки із срібла. Про яку рослину йдеться? (кукурудза).
  •              Дві сільськогосподарські культури єгипетські жерці вважали нечистими рослинами. Одна з них – цибуля, а яка друга? (часник).
  •              Щоб захистити картоплю та інші овочі від грибів-паразитів, біля них іноді висаджують… (цибуля).
  •              У давні часи їх брали із собою мореплавці та солдати, а в наш час паста із цього плоду входить в раціон космонавтів. Це чудова їжа при великих фізичних навантаженнях, слабкості організму. Він містить 60% олії і 16% білка. Про що йдеться? (грецький горіх).
  •              У 17 столітті про цю рослину писали: «Квіти в нього сині, його використовують для виготовлення сорочок». Про яку рослину так писали? (льон).
  •              Рослина посухостійка, добре переносить забруднення, солоний грунт, може рости на самому березі моря. Листки виділяють фітонциди, що вбивають бактерії, а з деревини, яка не піддається гниттю, виготовляють паркет, довговічніший за дубовий. (акація біла).

V. Узагальнення та підведення підсумків уроку

Вчитель Просимо наших суддів оголосити результати нашої гри! (журі оголошує результати проведеної гри) Сьогодні ми з вами гарно попрацювали. Всі учасники отримують оцінки. Дякую вам за чудовий урок. Сподіваюсь що ви ще більше дізналися цікавого про рослинний світ.

VІ. Домашнє завдання

Підготувати цікаві запитання про рослинний світ.

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
14 липня 2018
Переглядів
1521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку