28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок "Якісні, відносні, присвійні прикметники".

Про матеріал

Мета: дати відомості про поділ прикметників на групи за значенням, формувати вміння розрізняти якісні, відносні та присвійні прикметники, доречно вживати їх у мовленні; розвивати культуру усного й писемного мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу учнів.

Культурологічна змістова лінія: виховувати любов до рідної землі, гордість за Україну.

Перегляд файлу

Урок: рідна мова

Клас 6

Тема. Якісні, відносні, присвійні прикметники.

Мета: дати відомості про поділ прикметників на групи за значенням, формувати вміння розрізняти якісні, відносні та присвійні прикметники, доречно вживати їх у мовленні; розвивати культуру усного й писемного мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу учнів.

Культурологічна змістова лінія: виховувати любов до рідної землі, гордість за Україну.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця, міні-підручник, додатки.

Хід уроку

1. Організація початку навчального заняття

  1. Учитель вітає дітей.
  2. Знайомство вчителя з учнями.
  3. Учні малюють на папірцях образ чоловічка для виявлення рівня настрою до початку навчального заняття.

II. Мотивація навчальної діяльності, актуалізації знань.

 1.Усне опитування :

  • Що таке лексикологія?
  • Що таке фразеологія?
  • Що таке морфологія?
  • На які частини мови ділиться морфологія?
  • Які це самостійні частини мови? Назвіть їх.
  • Що таке прикметник як частина мови.

III. Оголошення теми та мети уроку.

IV. Опрацювання нового матеріалу

І. Робота у групах з використанням таблиці „Прикметники за значенням" та додатків.

  • Учні самостійно опрацьовують теоретичний матеріал у групах з певної підтеми з подальшим монологічним висловлюванням лідера міні-колективу.
  • Діалог між групами. Учні задають питання зі своєї теми іншим

групам, дається час для обговорення у міні-колективі

V. Виконання вправ на закріплення

Робота з міні-підручником

Дітям даються  міні-підручники для роботи на уроці.

 

Завдання 1. У поданому тексті підкреслити прикметники.

   Простяглась, розпросторилась затишна левада, розкинулась навколо невеликого озеречка. Середина гарячого літа. Легкий ранковий туманець молоком стелиться над розкішною духмяною травою.

Біля зарослого лепехою озерця — круторогі вайлуваті воли. На якусь мить відірвались вони від соковитої травиці й тягнуть сонні морди до прохолодної свіжої води. Некліпним блакитним оком вдивляється озерце в безмежне небо.

Повгрузало в землю важенне каміння. Та й з-під нього випинається розкішна зелена трава, буяє, нестримно тягнеться до сонця.

Трохи віддалік, у затінку високих крислатих дерев спочивають двоє селян. Спокійно й розважливо вони гомонять про щось між собою.

Зеленою стіною стоїть на обрії ліс. Ледь вимальовуються на темному його тлі обриси могутніх дерев.

А над усім цим — високе, бездонне у своїй глибині блакитне небо та щедре золоте сонце України.

 

Завдання 2 . Якісні прикметники підкреслити однією лінією, а відносні двома

Зимовий , сірий, смачний, військовий, дерев'яний, український, шкільний, важкий, ароматний, срібний, молодий, кислий.

 

Завдання 3. Дані слова зв'язати у речення - прислів'я:

 • хата, багата, батькова, всім

 • нема, роду, козацькому, переводу

• добрий, найближча, сусід, родина

 

Завдання 4. Придумати речення з використанням присвійного прикметника. (за змістом із власного досвіду)

 

Завдання 5 . Говоріння. Продовжити речення і скласти невеликий твір-опис колективно.

Літня гроза

 Додому поверталися ввечері. Було тихо, тепло, але несподівано повіяв рвучкий вітер, аж дерева затріщали . Небо розрізала сліпуча блискавка. І раптом...

Фізкультхвилинка

 

Поміркуйте

Прикметник золотий (золотий годинник) вжитий у прямому значенні, є відносним, Цей же прикметник, вжитий у переносному значенні, є якісним (золоті руки)

 

Завдання 6. Визначити, до якої групи належить кожен із прикметників у словосполученнях

(якісні, відносні)

Лебединий пух, лебедина вірність;

ведмежа шкура, ведмежа послуга;

механічні рухи, механічний пристрій;

солов'їний голос, солов'їне гніздо

 

 Завдання 7. Складання діалогів

Пропонуються теми:

  • Моє нове вбрання.
  • Улюблена пора року.
  • Моя домашня тваринка.

 

VI Підсумок уроку

І.Які існують прикметники за значенням?

2. Які ознаки виражають якісні

прикметники?

  1. Що означають присвійні прикметники?
  2. Що виражають відносні прикметники?
  3. На які питання відповідають прикметники за значенням?

 

РЕФЛЕКСІЯ

Я дізнався... Мені сподобалось...   Мені хотілося...

 

  • Учитель пропонує учням оцінити власну роботу на уроці
  • Малювання нового „чоловічка" і співставлення з попереднім (на звороті допоміжного папірця учні малюють образ свого настрою).
  • Подяка за співпрацю.

 

VII Домашнє завдання

 

Скласти твір-мініатюру „ Попереду канікули"

 

 

 

 

 

Міні-підручник

Тема. Якісні, відносні, присвійні прикметники

  Завдання 1. У поданому тексті підкреслити прикметники.

Простяглась, розпросторилась затишна левада, розкинулась навколо невеликого озеречка. Середина гарячого літа. Легкий ранковий туманець молоком стелиться над розкішною духмяною травою.

Біля зарослого лепехою озерця — круторогі вайлуваті воли. На якусь мить відірвались вони від соковитої травиці й тягнуть сонні морди до прохолодної свіжої води. Некліпним блакитним оком вдивляється озерце в безмежне небо.

Повгрузало в землю важенне каміння. Та й з-під нього випинається розкішна зелена трава, буяє, нестримно тягнеться до сонця.

Трохи віддалік, у затінку високих крислатих дерев спочивають двоє селян. Спокійно й розважливо вони гомонять про щось між собою.

Зеленою стіною стоїть на обрії ліс. Ледь вимальовуються на темному його тлі обриси могутніх дерев.

А над усім цим — високе, бездонне у своїй глибині блакитне небо та щедре золоте сонце України.

  Завдання 2 . Якісні прикметники підкреслити однією лінією, а відносні двома

Зимовий , сірий, смачний, військовий, дерев'яний, український, шкільний, важкий, ароматний, срібний, молодий, кислий.

   Завдання 3 . Дані слова зв'язати у речення - прислів'я:

  • хата, багата, батькова, всім
  • нема, роду, козацькому, переводу
  • добрий, найближча, сусід, родина

Завдання 4 . Придумати речення  з використанням присвійного
прикметника. ( за змістом із власного досвіду)_________________

Завдання 5 . Говоріння. Продовжити речення і скласти невеликий твір-опис колективно.

Літня гроза

    Додому поверталися ввечері. Було тихо, тепло, але несподівано повіяв рвучкий вітер, аж дерева затріщали . Небо розрізала сліпуча блискавка. І раптом...

Фізкультхвилинка

Поміркуйте

Прикметник золотий (золотий годинник) вжитий у прямому значенні, є відносним.

Цей же прикметник, вжитий у переносному значенні, є якісним

 

Завдання 6. Визначити, до якої групи належить кожен із прикметників у словосполученнях (якісні, відносні)

Лебединий пух, лебедина вірність;

ведмежа шкура, ведмежа послуга;

механічні рухи, механічний пристрій;

солов'їний голос, солов'їне гніздо

 

Завдання 7. Складання діалогів

Пропонуються теми:

  • Моє нове вбрання.
  • Улюблена пора року.
  • Моя домашня тваринка.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

VI Підсумок уроку

І.Які існують прикметники за значенням? 2. Які ознаки виражають якісні прикметники? А. Що означають присвійні прикметники?

  1. Що виражають відносні прикметники?
  2. На які питання відповідають прикметники за значенням?

 

РЕФЛЕКСІЯ - Я дізнався...     Мені сподобалось...    Мені хотілося...

 

  • Учитель пропонує учням оцінити власну роботу на уроці
  • Малювання нового „чоловічка" і співставлення з попереднім (на звороті допоміжного папірця учні малюють образ свого настрою).
  • Подяка за співпрацю.

 

VII. Домашнє завдання

Скласти твір-мініатюру „ Попереду канікули"

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку