Мета: дати відомості про поділ прикметників на групи за значенням, формувати вміння розрізняти якісні, відносні та присвійні прикметники, доречно вживати їх у мовленні; розвивати культуру усного й писемного мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу учнів.
Культурологічна змістова лінія: виховувати любов до рідної землі, гордість за Україну.
Урок: рідна мова
Клас 6
Тема. Якісні, відносні, присвійні прикметники.
Мета: дати відомості про поділ прикметників на групи за значенням, формувати вміння розрізняти якісні, відносні та присвійні прикметники, доречно вживати їх у мовленні; розвивати культуру усного й писемного мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу учнів.
Культурологічна змістова лінія: виховувати любов до рідної землі, гордість за Україну.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця, міні-підручник, додатки.
Хід уроку
1. Організація початку навчального заняття
II. Мотивація навчальної діяльності, актуалізації знань.
1.Усне опитування :
III. Оголошення теми та мети уроку.
IV. Опрацювання нового матеріалу
І. Робота у групах з використанням таблиці „Прикметники за значенням" та додатків.
групам, дається час для обговорення у міні-колективі
V. Виконання вправ на закріплення
Робота з міні-підручником
Дітям даються міні-підручники для роботи на уроці.
Завдання 1. У поданому тексті підкреслити прикметники.
Простяглась, розпросторилась затишна левада, розкинулась навколо невеликого озеречка. Середина гарячого літа. Легкий ранковий туманець молоком стелиться над розкішною духмяною травою.
Біля зарослого лепехою озерця — круторогі вайлуваті воли. На якусь мить відірвались вони від соковитої травиці й тягнуть сонні морди до прохолодної свіжої води. Некліпним блакитним оком вдивляється озерце в безмежне небо.
Повгрузало в землю важенне каміння. Та й з-під нього випинається розкішна зелена трава, буяє, нестримно тягнеться до сонця.
Трохи віддалік, у затінку високих крислатих дерев спочивають двоє селян. Спокійно й розважливо вони гомонять про щось між собою.
Зеленою стіною стоїть на обрії ліс. Ледь вимальовуються на темному його тлі обриси могутніх дерев.
А над усім цим — високе, бездонне у своїй глибині блакитне небо та щедре золоте сонце України.
Завдання 2 . Якісні прикметники підкреслити однією лінією, а відносні двома
Зимовий , сірий, смачний, військовий, дерев'яний, український, шкільний, важкий, ароматний, срібний, молодий, кислий.
Завдання 3. Дані слова зв'язати у речення - прислів'я:
• хата, багата, батькова, всім
• нема, роду, козацькому, переводу
• добрий, найближча, сусід, родина
Завдання 4. Придумати речення з використанням присвійного прикметника. (за змістом із власного досвіду)
Завдання 5 . Говоріння. Продовжити речення і скласти невеликий твір-опис колективно.
Літня гроза
Додому поверталися ввечері. Було тихо, тепло, але несподівано повіяв рвучкий вітер, аж дерева затріщали . Небо розрізала сліпуча блискавка. І раптом...
Фізкультхвилинка
Поміркуйте
Прикметник золотий (золотий годинник) вжитий у прямому значенні, є відносним, Цей же прикметник, вжитий у переносному значенні, є якісним (золоті руки)
Завдання 6. Визначити, до якої групи належить кожен із прикметників у словосполученнях
(якісні, відносні)
Лебединий пух, лебедина вірність;
ведмежа шкура, ведмежа послуга;
механічні рухи, механічний пристрій;
солов'їний голос, солов'їне гніздо
Завдання 7. Складання діалогів
Пропонуються теми:
VI Підсумок уроку
І.Які існують прикметники за значенням?
2. Які ознаки виражають якісні
прикметники?
РЕФЛЕКСІЯ
Я дізнався... Мені сподобалось... Мені хотілося...
VII Домашнє завдання
Скласти твір-мініатюру „ Попереду канікули"
Міні-підручник
Тема. Якісні, відносні, присвійні прикметники
Завдання 1. У поданому тексті підкреслити прикметники.
Простяглась, розпросторилась затишна левада, розкинулась навколо невеликого озеречка. Середина гарячого літа. Легкий ранковий туманець молоком стелиться над розкішною духмяною травою.
Біля зарослого лепехою озерця — круторогі вайлуваті воли. На якусь мить відірвались вони від соковитої травиці й тягнуть сонні морди до прохолодної свіжої води. Некліпним блакитним оком вдивляється озерце в безмежне небо.
Повгрузало в землю важенне каміння. Та й з-під нього випинається розкішна зелена трава, буяє, нестримно тягнеться до сонця.
Трохи віддалік, у затінку високих крислатих дерев спочивають двоє селян. Спокійно й розважливо вони гомонять про щось між собою.
Зеленою стіною стоїть на обрії ліс. Ледь вимальовуються на темному його тлі обриси могутніх дерев.
А над усім цим — високе, бездонне у своїй глибині блакитне небо та щедре золоте сонце України.
Завдання 2 . Якісні прикметники підкреслити однією лінією, а відносні двома
Зимовий , сірий, смачний, військовий, дерев'яний, український, шкільний, важкий, ароматний, срібний, молодий, кислий.
Завдання 3 . Дані слова зв'язати у речення - прислів'я:
Завдання 4 . Придумати речення з використанням присвійного
прикметника. ( за змістом із власного досвіду)_________________
Завдання 5 . Говоріння. Продовжити речення і скласти невеликий твір-опис колективно.
Літня гроза
Додому поверталися ввечері. Було тихо, тепло, але несподівано повіяв рвучкий вітер, аж дерева затріщали . Небо розрізала сліпуча блискавка. І раптом...
Фізкультхвилинка
Поміркуйте
Прикметник золотий (золотий годинник) вжитий у прямому значенні, є відносним.
Цей же прикметник, вжитий у переносному значенні, є якісним
Завдання 6. Визначити, до якої групи належить кожен із прикметників у словосполученнях (якісні, відносні)
Лебединий пух, лебедина вірність;
ведмежа шкура, ведмежа послуга;
механічні рухи, механічний пристрій;
солов'їний голос, солов'їне гніздо
Завдання 7. Складання діалогів
Пропонуються теми:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VI Підсумок уроку
І.Які існують прикметники за значенням? 2. Які ознаки виражають якісні прикметники? А. Що означають присвійні прикметники?
РЕФЛЕКСІЯ - Я дізнався... Мені сподобалось... Мені хотілося...
VII. Домашнє завдання
Скласти твір-мініатюру „ Попереду канікули"