Урок побудовано на основі народних звичаїв, традицій, українського гумору.
Мета уроку: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, дати поняття про узагальнювальні слова при однорідних членах речення, формувати навички пунктуаційної грамотності учнів, уміння визначати узагальнювальні слова, правильно інтонувати речення; моделювати схеми речень з узагальнюючими словами при однорідних членах; розвивати культуру усного і писемного мовлення; прищеплювати любов до рідної мови; виховувати пізнавальний інтерес до народних звичаїв і традицій, образотворчого мистецтва.
Тема. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка
й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами
Мета уроку:
поглибити знання учнів про однорідні члени речення, дати поняття про узагальнювальні слова при однорідних членах речення, формувати навички пунктуаційної грамотності учнів, уміння визначати узагальнювальні слова, правильно інтонувати речення; моделювати схеми речень з узагальнюючими словами при однорідних членах; розвивати культуру усного і писемного мовлення; прищеплювати любов до рідної мови; виховувати пізнавальний інтерес до народних звичаїв і традицій, образотворчого мистецтва.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок – ярмарок.
Методи, прийоми і форми роботи на уроці: вправи « Три кошики», « Зайве слово», «Редактор», лінгвістична гра « Хто перший», дослідження, словникова робота, робота зі схемами, складання сенкану.
Міжпредметні зв’язки: українська література, образотворче мистецтво, народознавство, музичне мистецтво.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Тренінг (Слайд)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Як завжди урок розпочнемо з патріотичної хвилинки. Сьогодні вона буде поетичною. Учениці підготували власну поезію про нашу рідну Батьківщину (декламування поезії).
Вчитель . (Слайд)
З давніх-давен повелося на Україні, коли селянин збирав добрий урожай, віз його на ярмарок. Відомий письменник Микола Гоголь у своєму творі « Сорочинський ярмарок» писав: “І чого на тій ярмарці не було! Колеса, сало, дьоготь, тютюн, цибуля, крами всякі... Хоч мав би в кармані рублів із тридцять, то й тоді не закупив усього ярмарку”.
Ця традиція наших предків повернулася. На ярмарок з’їжджається весь люд, щоб на людей подивитись і себе показати. А там де народ , там і жарти, і дотепи, і сміх, і, звичайно, танці й пісні українські.
Очікувані відповіді учнів:
( відповіді учнів)
Вправа « Три кошика»
Перший кошик « Кошик знань»
Питання:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Порівняйте два речення з однорідними членами. (Слайд)
Дід Панас торгував капустою, морквою, буряками.
Дід Панас торгував овочами: капустою, морквою, буряками.
- Чому у другому реченні перед однорідними членами ставиться двокрапка?
IV. Повідомлення теми й мети уроку
(Слайд)
Другий кошик « Кошик бажань»
Учні самостійно визначають мету уроку ( робота оформлюється, як у попередній вправі).
Очікувані відповіді учнів:
1. Дізнатися, що таке узагальнювальне слово при однорідних членах речення.
1. Навчитися правильно розставляти розділові знаки при ОЧР.
2. Правильно їх інтонувати.
3. Складати речення за схемами і навпаки.
- А також ці знання збагатять вашу культуру мовлення. Ви зануритеся у атмосферу українського народного побуту.
V. Вивчення нового матеріалу.
Отож, ласкаво просимо, любі друзі, на ярмарок. Щасливого вам ярмаркування!
Зверніть увагу на карту нашого маршруту. На ній зображено п’ять лавок, до яких ми сьогодні завітаємо на «Ярмарковому возі», у який будемо класти свої покупки-знання.
Перша ЛАВКА «Дослідження»
Вправа «Зайве слово»
У групах слів виділити ті, що мають узагальнювальне значення.
• Чорнобривці, півонії, жоржини,квіти;
• Узимку,улітку, восени, завжди, навесні;
•Усюди, на клумбах, у лісі, у полі.
(Слайд)
Біля торгової площі росли ромашки, волошки, маки .
Біля торгової площі росли польові квіти: і ромашки, і волошки, і маки.
Ромашки, волошки, маки - польові квіти, що росли біля торгової площі.
УС : і О, і О, і О.
О, О, О – УС.
Очікувана відповідь учня:
Дід Панас торгував овочами( УС): капустою, морквою, буряками.
Очікувана відповідь учня:
Самостійна робота (Слайд)
Галас, сварка, мукання, мекання, ревіння — все зливається в один безладний гомін ( М.Гоголь).
Очікувана відповідь учнів:
Зливається в один безладний гомін усе: і галас, і сварка, і мукання, і мекання, і ревіння.
Друга ЛАВКА «Словничок»
Сьогодні на уроці працює «Інформаційне бюро». Учениця отримала випереджальне завдання: знайти у етимологічному словнику значення слова «крам».
Учениця. Крам – це дрібний товар. Слово прийшло до нас через торговельні відносини з Польшою (польске kram).
Крамар – продавець, що торгує крамом.
Третя ЛАВКА « Український гумор»
Коли я готувала урок, то уявила, саме, таку ситуацію, і склала невеличку гумореску. Вашій увазі пропонуємо переглянути інсценування «ДВА КУМИ НА ЯРМАРКУ » і вивести життєве правило: «Як треба поводитися у місцях при великому скупченні людей?»
« Два куми на ярмарку»
Як кумася пожива?
Все танцює і співа.
Що з крамарем не зійшлись?
Та в ковбасні забаривсь.
А там шинка і сардельки,
І копченостей аж тьма .
Поки я все перенюхав,
Ґульк: торбини вже нема.
Очікувані відповіді учнів:
Четверта ЛАВКА « Практикум»
Робота зі схемами. (Слайд)
Капуста, картопля, буряк – УС.
Яблука, груші, айва – УС.
Квіти: О, О, О.
Крам: О,О,О.
Здоба: О,О,О.
Вправа «Редактор» (Слайд)
Запишіть речення, виправивши помилки. Поясніть, у чому вони полягають. Поясніть вживання розділових знаків. Розібрати речення синтаксично.
На Херсонщині вирощують помідори огірки різну городину цибулю квасолю.
Відповідь:
На Херсонщині вирощують різну городину: і помідори, і огірки, і цибулю, і квасолю.
УС : і О, і О, і О,і О.
Прос., односкл., розп., неокл., пошир., повн., ускл. ОЧР.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Вчитель. А який же ярмарок без розваг? Пропоную Вам пограти в гру « Хто швидше».
1.Мати і батько принесли гостинці дітям. 2. У саду росли фруктові дерева: сливи, абрикоси, вишні. 3. Наука вчить, як на світі жить. 4. Вітер закрутив листя, травинки, пилюку. 5. Небо переливалося різними кольорами: жовтим, червоним, синім.
- Поповнюючи свій багаж знань, наповнюємо «Ярмарковий віз».
П’ята ЛАВКА « Мистецький ярмарок» (Слайд)
приваблювала до себе багатьох талановитих художників, які створили надзвичайно живописні полотна. Це і Василь Штернберг з картиною «Ярмарок на Україні», й Іван Козловський – « Гуляв козак на риночку», і Олександр Мицник – « Сорочинський ярмарок».
Олександр Мицник «На ярмарку. Через хутір»
Інформаційна хвилинка про автора картини.
Олександр Мицник народився 13 серпня 1957 року в селі Мутин Кролевецького району Сумської області. У 1984 році закінчив Свердловське художнє училище ім.І.Д.Шадра. В даний час живе і працює в Єкатеринбурзі. Працює в техніці станкового живопису та графіки, в основному перевагу віддаючи пейзажу, натюрморту, жанровим сценам.
Рефлексія
Очікувані відповіді учнів:
Учні заповнюють останній кошик.
VІ. Підсумок уроку.
Зверніть увагу на нашого « Ярмаркового воза». Він повний товару, у нашому випадку – знаннями. Гадаю, що кожен із вас візьме собі певну науку з сьогоднішнього уроку і використає її у майбутньому. Хочу нагадати вам українську приказку: «Знання за плечима не носити».
А на завершення пропоную скласти сенкан до слова «ЯРМАРОК» за допоміжною схемою:
- ________,____________ (два прикметники).
- ________,___________,___________(три дієслова).
- __________________(речення із чотирьох слів).
- ____________(синонім до слова ярмарок).
Очікувана відповідь учня:
VII. Оцінювання
VIIІ. Домашнє завдання. Скласти твір « Як я був на ярмарку», використавши УС при ОЧР.
Використана література
http://dic.academic.ru/searchall.php?SWord=%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%BC&from=xx&to=ru&did=ruwiki&stype=
Офіційній сайт, блог та архів
http://sverediuk.com.ua/hudozhnik-oleksandr-mitsnik/
1