Урок "Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами"

Про матеріал

Урок побудовано на основі народних звичаїв, традицій, українського гумору.

Мета уроку: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, дати поняття про узагальнювальні слова при однорідних членах речення, формувати навички пунктуаційної грамотності учнів, уміння визначати узагальнювальні слова, правильно інтонувати речення; моделювати схеми речень з узагальнюючими словами при однорідних членах; розвивати культуру усного і писемного мовлення; прищеплювати любов до рідної мови; виховувати пізнавальний інтерес до народних звичаїв і традицій, образотворчого мистецтва.


Перегляд файлу

Тема. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка

й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами

Мета уроку:

поглибити знання учнів про однорідні члени речення,  дати поняття про узагальнювальні слова при однорідних членах речення, формувати навички пунктуаційної грамотності учнів, уміння визначати узагальнювальні слова, правильно інтонувати речення; моделювати схеми речень з узагальнюючими словами при однорідних членах; розвивати культуру усного і писемного мовлення; прищеплювати любов до рідної мови;  виховувати пізнавальний  інтерес до народних звичаїв і традицій, образотворчого мистецтва.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок – ярмарок.

Методи, прийоми і форми роботи на уроці: вправи « Три кошики», « Зайве слово», «Редактор», лінгвістична гра « Хто перший», дослідження, словникова робота, робота зі схемами, складання сенкану.

Міжпредметні зв’язки: українська література, образотворче мистецтво, народознавство, музичне мистецтво.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.  Тренінг (Слайд)

  • Я на уроці української мови;
  • Я сьогодні обов’язково дізнаюся щось нового;
  • Ці знання мені знадобляться у майбутньому;
  • Я цьому радію;
  • Моя увага міцніє;
  • Я хочу вчитися;
  • Я готовий до роботи;
  • Я працюю.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель. Як завжди урок розпочнемо з патріотичної хвилинки. Сьогодні вона буде поетичною. Учениці підготували власну поезію про нашу рідну Батьківщину (декламування поезії).

 

Вчитель . (Слайд)

З давніх-давен повелося на Україні, коли селянин збирав добрий урожай, віз його на ярмарок. Відомий письменник Микола Гоголь у своєму творі « Сорочинський ярмарок» писав: “І чого на тій ярмарці не було! Колеса, сало, дьоготь, тютюн, цибуля, крами всякі... Хоч мав би в кармані рублів із тридцять, то й тоді не закупив усього ярмарку”.   
Ця традиція наших предків повернулася. На ярмарок з’їжджається весь люд, щоб на людей подивитись і себе показати. А там де народ , там і жарти, і дотепи, і сміх, і, звичайно, танці й пісні українські.

  • А хто з вас був на ярмарку?
  • А який товар можна зустріти на ярмарку?

Очікувані  відповіді учнів:

  1. На прилавках лежать паляниці, овочі, ковбаси.
  2. Дівчата приміряють стрічки, сукні, чобітки.
  • За синтаксичним поняттям, які члени речення ви використали?                

( відповіді учнів)

  • Так, це однорідні члени речення. Давайте пригадаємо матеріал попереднього уроку.

Вправа « Три кошика» 

Перший кошик « Кошик знань»

  • На партах знаходяться малюнки з ярмарковим товаром, діти, напишіть інформацію про ОЧР ( однорідні члени речення) і покладіть у «Кошик знань».

 Питання:

  1. Що таке ОЧР?
  2. Чим виділяються на письмі й в усному мовленні?
  3. Якими членами речення виступають?
  4. Наведіть приклади.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Та не все ви ще знаємо про ОЧР.

Порівняйте два речення з однорідними членами. (Слайд)

Дід Панас торгував капустою, морквою, буряками.

Дід Панас торгував овочами: капустою, морквою, буряками.


- Чому у другому реченні перед однорідними членами ставиться двокрапка?

 IV. Повідомлення теми й мети уроку

  • Дати відповідь на це запитання нам допоможе вивчення теми сьогоднішнього уроку ( оголошення теми).

(Слайд)

  • А чого ви навчитеся?

Другий кошик  « Кошик бажань»

Учні самостійно визначають мету уроку ( робота оформлюється, як у попередній вправі).

Очікувані відповіді учнів:

1. Дізнатися, що таке узагальнювальне слово при однорідних членах речення.

1. Навчитися правильно розставляти розділові знаки при ОЧР.

2. Правильно їх інтонувати.

3. Складати речення за схемами і навпаки.

- А також ці знання збагатять вашу  культуру мовлення. Ви зануритеся у атмосферу українського народного побуту.

 V. Вивчення нового матеріалу.

  • Розгорнули зошити , записали дату і тему уроку.

Отож, ласкаво просимо, любі друзі, на ярмарок. Щасливого вам ярмаркування!

Зверніть увагу на карту нашого маршруту. На ній зображено п’ять лавок, до яких ми сьогодні завітаємо на «Ярмарковому  возі», у який будемо класти свої покупки-знання.

  • І так, заїжджаємо на уявну торговельну площу .

Перша  ЛАВКА «Дослідження»

  • Зараз ми проведемо дослідження  шляхом виконання вправи « Зайве слово», після якої виведемо правило і перевіримо його із матеріалом підручника.(Слайд)

Вправа «Зайве слово»

У групах слів виділити ті, що мають узагальнювальне значення.

  Чорнобривці, півонії, жоржини,квіти;

  Узимку,улітку, восени, завжди, навесні;

•Усюди, на клумбах, у лісі, у полі.

  • Слово, яке має узагальнювальне значення називається узагальнювальним словом, у схемах позначається УС.
  • Щоб дізнатися, як правильно розставляти розділові знаки при вживанні узагальнювальних слів, треба порівняти три речення.

(Слайд)

Біля торгової площі росли ромашки, волошки, маки  .

Біля торгової площі росли польові квіти:  і ромашки, і волошки, і маки.

Ромашки, волошки,  маки -  польові квіти, що  росли біля торгової площі.

  • Накреслимо схеми, вони стануть нам у пригоди, при виведені правила. 

УС : і О, і О, і О. 

          О, О, О – УС.

  • А зараз виведемо правило і перевіримо із матеріалом підручника.

Очікувана відповідь учня:

  • У підручнику є ще матеріал,який ще не був озвучений: якими членами речення виступають ОЧР при УС(учні зачитують правило, ст.71).
  • Уже зараз можемо відповісти на питання, яке постало на початку уроку:
  •  Чому у даному реченні перед однорідними членами ставиться двокрапка?

Дід Панас торгував овочами( УС): капустою, морквою, буряками.

Очікувана відповідь учня:

  •  Двокрапка ставиться перед ОЧР тому, що перед ними стоїть узагальнювальне слово.

   Самостійна робота (Слайд)

  • Подане речення переробити так, щоб УС стояло перед ОЧР.

Галас, сварка, мукання, мекання, ревіння — все зливається в один безладний гомін ( М.Гоголь).

Очікувана  відповідь учнів:

Зливається в один безладний гомін усе: і галас, і сварка, і мукання, і мекання, і ревіння.

  • У ЛАВЦІ « Дослідження» ви придбали знання з мовознавчої теми, цей товар кладемо у « Ярмарковий віз» .

Друга ЛАВКА «Словничок»

  • А чи знаєте ви, що таке крам?

Сьогодні на уроці працює «Інформаційне бюро». Учениця отримала  випереджальне завдання: знайти у   етимологічному словнику значення слова «крам».

Учениця. Крам – це  дрібний товар. Слово прийшло до нас  через торговельні відносини з Польшою (польске kram).

Крамар – продавець, що торгує крамом.

  • Придбані знання кладемо у «Ярмарковий віз».(Слайд)

Третя ЛАВКА « Український гумор»

  •                   Який українець не любить гумор? А якщо зустрічаються два куми, то обов’язково з ними трапляється якась оказія.

Коли я готувала урок, то уявила, саме, таку ситуацію, і склала невеличку гумореску. Вашій увазі пропонуємо переглянути інсценування   «ДВА КУМИ НА ЯРМАРКУ » і вивести життєве правило: «Як треба  поводитися у місцях при великому скупченні людей?»

« Два куми на ярмарку»

  • Здоровенькі були, куме,

          Як кумася пожива?

  • Щоб чорти її узяли,

          Все танцює і співа.

  • Так на ярмарку це діло:
  • веселитись, гомоніть.
  • Дивлюсь краму накупили,
  • То й пора кваску попить.
  • А у вас порожня торба,

           Що з крамарем не зійшлись?

  • Та була вона вже повна,

Та в ковбасні забаривсь.

А там шинка і сардельки,

І копченостей аж тьма .

Поки я все перенюхав,

Ґульк: торбини вже нема.

  • Так як треба поводитися у людних місцях?

Очікувані відповіді учнів:

  • Треба бути уважним.
  • Не довіряти незнайомим людям тощо.
  • Отриманні знання кладемо у «Ярмарковий віз».

Четверта ЛАВКА « Практикум»

  • На етапі «Практикум» ви закріпите знання, які здобули на сьогоднішньому  й на попередніх уроках.

Робота зі схемами. (Слайд)

Капуста, картопля, буряк  – УС.

Яблука, груші, айва – УС.

Квіти: О, О, О.

Крам: О,О,О.

Здоба: О,О,О.

 

 

Вправа «Редактор» (Слайд)

Запишіть речення, виправивши помилки. Поясніть, у чому вони полягають. Поясніть вживання розділових знаків. Розібрати речення синтаксично.

На Херсонщині вирощують помідори огірки різну городину цибулю квасолю.

Відповідь:

На Херсонщині вирощують різну городину: і помідори, і огірки, і цибулю, і квасолю.

 УС : і О, і О, і О,і О.

Прос., односкл., розп., неокл., пошир., повн., ускл. ОЧР.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  • Троїсті музики нам весело грають,
  • Ви гніться в боки, а вони заспівають.
  • Крутіться, як дзиґи,
  • Присядьте тихенько,
  • Підводьтесь.
  • Сідайте за парти гарненько.

Вчитель. А який же ярмарок без розваг? Пропоную Вам пограти в гру « Хто швидше».

  •                   Підніміть червоний папірець, якщо в реченні є узагальнювальне слова, білий — якщо немає.

1.Мати і батько принесли гостинці дітям. 2. У саду росли фруктові дерева: сливи, абрикоси, вишні. 3. Наука вчить, як на світі жить. 4. Вітер закрутив листя, травинки, пилюку. 5. Небо переливалося різними кольорами: жовтим, червоним, синім.

- Поповнюючи свій багаж знань, наповнюємо «Ярмарковий віз».

П’ята ЛАВКА « Мистецький ярмарок» (Слайд)

  •                   Мальовнича картина ярмарку, його особлива атмосфера завжди

приваблювала до себе багатьох талановитих художників, які створили надзвичайно живописні полотна. Це і Василь Штернберг з картиною «Ярмарок на Україні», й  Іван Козловський    « Гуляв козак на риночку», і Олександр Мицник – « Сорочинський ярмарок».

Олександр Мицник «На ярмарку. Через хутір»

  • Познайомитися з одним із них допоможе ваш  Рубрика « Інформаційне    бюро»

Інформаційна хвилинка про автора картини.

Олександр Мицник народився 13 серпня 1957 року в селі Мутин Кролевецького району Сумської області. У 1984 році закінчив Свердловське художнє училище ім.І.Д.Шадра. В даний час живе і працює в Єкатеринбурзі.  Працює в техніці станкового живопису та графіки,  в основному перевагу віддаючи пейзажу, натюрморту, жанровим сценам.

  • Уважно розгляньте картину і складіть речення, використавши УС при ОЧР.
  • У «Ярмарковий віз» потрапляє « Мистецький ярмарок».

Рефлексія

  • У нас залишився третій кошик « Кошик умінь».
  • Що ви тепер вмієте?
  • Що дізналися?
  • Чого навчилися?

Очікувані відповіді учнів:

  1. Я дізнався, що таке УС.
  2. Я вмію розставляти розділові знаки  при УС  у ОЧР.
  3. Я навчився креслити схеми речень з УС.

Учні заповнюють останній кошик.

VІ. Підсумок уроку.

  •      Будь-яка подорож колись завершується. Якщо вона була вдалою, то залишає після себе приємні враження, нові знання, бажання подорожувати знову.

Зверніть увагу на нашого « Ярмаркового воза». Він повний товару, у нашому випадку – знаннями. Гадаю, що кожен із вас візьме собі певну науку з сьогоднішнього уроку і використає її у майбутньому. Хочу нагадати вам українську приказку: «Знання за плечима не носити».

     А на завершення  пропоную скласти  сенкан до слова «ЯРМАРОК» за допоміжною схемою:

-  ________,____________ (два прикметники).

- ________,___________,___________(три дієслова).

- __________________(речення із чотирьох слів).

- ____________(синонім до слова ярмарок).

 

Очікувана відповідь учня:

  • Веселий, гомінливий.
  • Купувати, продавати,торгуватися.
  • Я накупив багато краму.
  • Базар

VII. Оцінювання

VIIІ. Домашнє завдання. Скласти твір « Як я був на ярмарку», використавши УС при ОЧР.

 

Використана література

  1. Етимологічний словник

http://dic.academic.ru/searchall.php?SWord=%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%BC&from=xx&to=ru&did=ruwiki&stype=

  1. РОМАН СВЕРЕДЮК

Офіційній сайт, блог та архів

http://sverediuk.com.ua/hudozhnik-oleksandr-mitsnik/

  1. М. Гоголь . Повість  «Сорочинський ярмарок»

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бойко Олена Сергіївна
    дякую за цікавий матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
2756
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку