Урок "Узагальнювальні слова в реченнях із однорідними членами"

Про матеріал
Конспект уроку з теми "Узагальнювальні слова в реченнях із однорідними членами". Соціокультурна тема уроку – «Моя сім’я, моя родина і рідна пісня солов’їна".
Перегляд файлу

Тема: Узагальнювальні слова в реченнях із однорідними членами.

 

Мета: поглибити знання учнів про узагальнювальні слова в реченнях  із однорідними членами; домогтися засвоєння правил вживання двокрапки і тире при узагальнювальних словах у реченнях із однорідними членами, формувати вміння знаходити в реченні відповідну пунктограму; розвивати увагу, логічне мислення, емоційну сферу; виховувати любов до родини, рідного краю, української мови, пісні.       

Тип уроку: комбінований

 

  Епіграф уроку:                                                   Тут мамина пісня лунає і нині,

                                                                                її підхопили поля і гаї,

                                                                    її вечорами по всій Україні

                                                                           співають в садах солов’ї. 

                                            О. Московенко

                                                        Хід уроку

І. Організація класу . Привітання.

Учитель.

Дзвенить дзвінок

Починається урок,

Будемо старанно працювати,

Щоб мову рідну гарно знати!

Любі мої восьмикласники, я рада всіх вітати на нашому уроці. Сподіваюсь, що, як завжди, нам приємно буде працювати разом. Бажаю вам успіхів, цікавих відкриттів, гарного настрою. Візьмемо із собою на урок старанність, наполегливість і уважність. Давайте разом пригадаємо правила роботи на уроці.

Правила роботи на уроці:

  •      Ми маємо право на помилку, бо вчимося.
  •      Ми не сміємося над чужими помилками,
  •      Ми ділимося напрацьованими матеріалами та думками.
  •      Ми завжди допомагаємо один одному.
  •      Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші.
  • Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

ІІ.  Перевірка домашнього завдання.

Учитель:

  • Чи всі виконали домашнє завдання?
  • Які труднощі виникли під час виконання домашньої роботи?
  1. Самостійна робота (для учнів, що навчаються на початковий та середній рівні). На екрані проектується текст про школу.

Завдання: Списати поданий текст у зошити, підкреслити однорідні члени речення, пояснити розділові знаки.

Моя сім’я і дорога родина -

Це тато, мама, бабця і дідусь,

Сестричка, братик і любов єдина,

І я у них також любити вчусь.

Мені тут тепло, затишно і тихо,

Надійно, світло, радісно завжди.

Мене в родині оминає лихо,

З усім на світі я біжу сюди.

Бо є любов, підтримка і увага,

Є тепле слово - щастя джерело.

Панує у родині в нас повага,

Любов прадавня, ласка і тепло.

  1. Пояснювальний диктант (для учнів, що навчаються на достатній та високий  рівні)

      1. Мамина пісня, батьківська хата, бабусина вишиванка, дідусеве мудре слово – це все наша родословна пам’ять. 2. Ненька навчає нас всього: робити перші кроки, вимовляти перші слова, любити і поважати свою сім’ю, свою Вітчизну. 3. Нас небагато було: батько, мати, я – от і вся сім’я.  4. Я з династії хлібороба. Ось на фото іржавім – сім’я: тато, мама і крутолобе, повнощоке хлоп’ятко. Це я.  5. Річка, луг, кущі верболозу - все нагадало мені рідне село. Кладу слова у пісню найповніші: братерство, материнство і любов. 6. У пісні все, усе вернути можна: і юність, і дитинства дальні дні.

Самоперевірка (Правильно написані речення проектуються на екрані)

Учитель: - Діти, а як називається розділ про мову, який ми зараз вивчаємо?(Синтаксис ).

  • А що вивчає синтаксис?(Словосполучення і речення).
  • А що таке фонетика ?

Отож, проведемо зараз невеличку «фонетичну розминку»

3. Фонетична розминка (завдання: записати фонетичною транскрипцією слова «сім’я», «донька», «кохання»)

4. Метод «Чиста дошка» (Дошка списана запитаннями. Учні по черзі виходять до дошки, дають відповідь на одне із запитань на свій вибір, і після цього стирають з дошки це запитання. Таким чином, після того, як учні дали вичерпні відповіді на всі запитання, дошка стає «чистою»).

 

- Які члени речення називаються однорідними? (Члени речення, які рівноправні між собою, залежать від одного і того самого слова в реченні, відповідають на одне і те ж питання, виконують однакову синтаксичну функцію).

- Які є типи зв’язку між однорідними членами речення? (Сполучниковий, безсполучниковий, змішаний).

- Які розділові знаки ставляться між однорідними членами? (Коми).

- Яке слово ми називаємо узагальнювальним? Назвіть розділові знаки при ньому. (Це слово, яке виражає загальне поняття чи є родовим стосовно тих понять, які названі однорідними членами)

- Слова яких частин мови найчастіше виступають узагальнювальними? (займенники – все, всі, ніхто, кожний….; прислівники – скрізь, всюди, завжди…)

 

Учитель: Епіграфом до нашого уроку є слова О. Московенка:

Тут мамина пісня лунає і нині,

її підхопили поля і гаї,

її вечорами по всій Україні

співають в садах солов’ї.

 

Отже, ми будемо говорити про пісню, про сім’ю, про родину.

Звучить повільна музика ( «Родина, родина від батька до сина» Н. Яремчук»)

Учитель: Українська пісня... Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим і ніжним, сильним і хоробрим. Українська пісня – це бездонна душа українського народу, його слава.

Сьогодні на уроці ми спробуємо відчути красу української пісні. Наприкінці уроку маємо з’ясувати, у чому секрет її популярності, за допомогою методу „Точка зору”.

Отже, тема нашого уроку «Узагальнювальні слова в реченнях із однорідними членами». Соціокультурна тема – «Моя сім’я, моя родина і рідна пісня солов’їна"  (учні записують тему в зошити)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

IV. Виконання тренувальних вправ.

  1. Творче завдання «Конструктор»

(Завдання:  скласти і записати речення за поданими схемами, пов’язані із соціокультурною темою уроку)

 

 

 : , ,           .

                                                                          

 і , і   -                   

 

 :           , та             .

  1. Проблемне питання.

І варіант. Чому не потрібні коми між однорідними членами, хоч сполучник «і» тут вживається двічі?

Мамину пісню знають і співають у рідному краю і на чужині

ІІ варіант. Чому в першому реченні перед сполучникам «та» коми немає, а в другому вона стоїть?

У рідному домі весело співає серце та душа.

У чужому краї хоч і не співає, та не забуває ріднії пісні.

  1. Робота з підручником

4. Перегляд-прослуховування відеопрезентації «Пісні про рушник». Завдання: при прослуховуванні вже відомої пісні треба «знайти» в ній речення з узагальнювальним словом і записати його в зошити.                                        (Відповідь: І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: і дитинство, й розлука, і вірна любов)

5. Вправа «Третє зайве» (обрати в кожному рядку зайве слово, пояснити, чому зайве саме те слово)

  1. М.Лисенко, М.Рибчинський, В.Івасюк, композитори, М. Мозговий;
  2. К. Білокур, художники, Ф. Захаров,  М. Пимоненко;
  3. «Чорнобривці», пісні, «Мамина вишня», «Ой роде наш красний».

Учитель:  Діти, подивіться на останній рядок цієї вправи. А чи відома вам хоча б одна з цих пісень? Якщо так, то давайте заспіваємо разом один куплет і заодно відпочинемо, адже робота у нас сьогодні була досить плідна.

Релаксація. ( Учні виконують 1 куплет відомої їм пісні, після чого виконують таке завдання: з поданими вищезазначеними однорідними членами речення та узагальнювальними  словами  скласти  речення).

  1. Творча робота з ілюстраціями картини К. Білокур

             Учитель: Багато видатних людей нашої країни, а саме – митці, захоплювалися квітами. Зверніть увагу на екран. Це ілюстрації картин чудової, талановитої художниці Катерини Білокур. Ви можете уявити, що людина, яка написала ці картини, не вчилася спеціальної мистецької науки – малярству? Її вчителем була природа, яка давала натхнення і милувала своєю красою.

- Які квіти, зображені на картинах, ви впізнаєте?

(Квіти на картинах Білокур: мальви, півники, чорнобривці, левкої, півонії, калачики, жоржини, любисток, ружі, кручені паничі, султани, невісточки, нагідки, королевий цвіт, волошки, айстри)

 

  1. Творче завдання «Склади речення»

Пропоную вам, слухаючи ще один прекрасний музичний твір („Вальс квітів” П.Чайковського), скласти 3-4 речення з однорідними членами про квіти. В 1-2 реченнях використати узагальнювальні слова.

 

 V.  Підсумок  уроку. 

1. Підсумкова бесіда:

  • Над якою темою працювали протягом уроку?
  • Чого ви сьогодні навчилися на уроці?
  • Що для вас було на уроці найцікавішим?
  • Яке завдання було найскладнішим?
  1. Метод «Точка зору» (Відповісти на проблемне питання уроку „У чому секрет популярності української пісні?”)

 

VІ.  Домашнє завдання:

Усім учням: повторити правило.

Скласти 6 тестових завдань з теми, опрацьованої на уроці.   

 Високий рівень: Написати твір-мініатюру, використавши речення  з однорідними членами та узагальнювальними словами, на тему „Звичаї і традиції нашої родини

 

Слово вчителя:    Скоро пролуна дзвінок,

Закінчиться наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі!

VІ.  САМООЦІНЮВАННЯ. (Учні, аналізуючи роботу однокласників на уроці, виставляють оцінки)

Слово вчителя:    Урок наш збіг, але памятайте

Кожної миті, кожного дня,

Що головний скарб учня-набуті знання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
2050
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку