Тема: Узагальнювальні слова в реченнях із однорідними членами.
Мета: поглибити знання учнів про узагальнювальні слова в реченнях із однорідними членами; домогтися засвоєння правил вживання двокрапки і тире при узагальнювальних словах у реченнях із однорідними членами, формувати вміння знаходити в реченні відповідну пунктограму; розвивати увагу, логічне мислення, емоційну сферу; виховувати любов до родини, рідного краю, української мови, пісні.
Тип уроку: комбінований
Епіграф уроку: Тут мамина пісня лунає і нині,
її підхопили поля і гаї,
її вечорами по всій Україні
співають в садах солов’ї.
О. Московенко
Хід уроку
І. Організація класу . Привітання.
Учитель.
Дзвенить дзвінок
Починається урок,
Будемо старанно працювати,
Щоб мову рідну гарно знати!
Любі мої восьмикласники, я рада всіх вітати на нашому уроці. Сподіваюсь, що, як завжди, нам приємно буде працювати разом. Бажаю вам успіхів, цікавих відкриттів, гарного настрою. Візьмемо із собою на урок старанність, наполегливість і уважність. Давайте разом пригадаємо правила роботи на уроці.
Правила роботи на уроці:
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Учитель:
Завдання: Списати поданий текст у зошити, підкреслити однорідні члени речення, пояснити розділові знаки.
Моя сім’я і дорога родина -
Це тато, мама, бабця і дідусь,
Сестричка, братик і любов єдина,
І я у них також любити вчусь.
Мені тут тепло, затишно і тихо,
Надійно, світло, радісно завжди.
Мене в родині оминає лихо,
З усім на світі я біжу сюди.
Бо є любов, підтримка і увага,
Є тепле слово - щастя джерело.
Панує у родині в нас повага,
Любов прадавня, ласка і тепло.
1. Мамина пісня, батьківська хата, бабусина вишиванка, дідусеве мудре слово – це все наша родословна пам’ять. 2. Ненька навчає нас всього: робити перші кроки, вимовляти перші слова, любити і поважати свою сім’ю, свою Вітчизну. 3. Нас небагато було: батько, мати, я – от і вся сім’я. 4. Я з династії хлібороба. Ось на фото іржавім – сім’я: тато, мама і крутолобе, повнощоке хлоп’ятко. Це я. 5. Річка, луг, кущі верболозу - все нагадало мені рідне село. Кладу слова у пісню найповніші: братерство, материнство і любов. 6. У пісні все, усе вернути можна: і юність, і дитинства дальні дні.
Самоперевірка (Правильно написані речення проектуються на екрані)
Учитель: - Діти, а як називається розділ про мову, який ми зараз вивчаємо?(Синтаксис ).
Отож, проведемо зараз невеличку «фонетичну розминку»
3. Фонетична розминка (завдання: записати фонетичною транскрипцією слова «сім’я», «донька», «кохання»)
4. Метод «Чиста дошка» (Дошка списана запитаннями. Учні по черзі виходять до дошки, дають відповідь на одне із запитань на свій вибір, і після цього стирають з дошки це запитання. Таким чином, після того, як учні дали вичерпні відповіді на всі запитання, дошка стає «чистою»).
- Які члени речення називаються однорідними? (Члени речення, які рівноправні між собою, залежать від одного і того самого слова в реченні, відповідають на одне і те ж питання, виконують однакову синтаксичну функцію).
- Які є типи зв’язку між однорідними членами речення? (Сполучниковий, безсполучниковий, змішаний).
- Які розділові знаки ставляться між однорідними членами? (Коми).
- Яке слово ми називаємо узагальнювальним? Назвіть розділові знаки при ньому. (Це слово, яке виражає загальне поняття чи є родовим стосовно тих понять, які названі однорідними членами)
- Слова яких частин мови найчастіше виступають узагальнювальними? (займенники – все, всі, ніхто, кожний….; прислівники – скрізь, всюди, завжди…)
Учитель: Епіграфом до нашого уроку є слова О. Московенка:
Тут мамина пісня лунає і нині,
її підхопили поля і гаї,
її вечорами по всій Україні
співають в садах солов’ї.
Отже, ми будемо говорити про пісню, про сім’ю, про родину.
Звучить повільна музика ( «Родина, родина від батька до сина» Н. Яремчук»)
Учитель: Українська пісня... Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим і ніжним, сильним і хоробрим. Українська пісня – це бездонна душа українського народу, його слава.
Сьогодні на уроці ми спробуємо відчути красу української пісні. Наприкінці уроку маємо з’ясувати, у чому секрет її популярності, за допомогою методу „Точка зору”.
Отже, тема нашого уроку «Узагальнювальні слова в реченнях із однорідними членами». Соціокультурна тема – «Моя сім’я, моя родина і рідна пісня солов’їна" (учні записують тему в зошити)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
IV. Виконання тренувальних вправ.
(Завдання: скласти і записати речення за поданими схемами, пов’язані із соціокультурною темою уроку)
: , , .
і , і -
: , та .
І варіант. Чому не потрібні коми між однорідними членами, хоч сполучник «і» тут вживається двічі?
Мамину пісню знають і співають у рідному краю і на чужині
ІІ варіант. Чому в першому реченні перед сполучникам «та» коми немає, а в другому вона стоїть?
У рідному домі весело співає серце та душа.
У чужому краї хоч і не співає, та не забуває ріднії пісні.
4. Перегляд-прослуховування відеопрезентації «Пісні про рушник». Завдання: при прослуховуванні вже відомої пісні треба «знайти» в ній речення з узагальнювальним словом і записати його в зошити. (Відповідь: І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: і дитинство, й розлука, і вірна любов)
5. Вправа «Третє зайве» (обрати в кожному рядку зайве слово, пояснити, чому зайве саме те слово)
Учитель: Діти, подивіться на останній рядок цієї вправи. А чи відома вам хоча б одна з цих пісень? Якщо так, то давайте заспіваємо разом один куплет і заодно відпочинемо, адже робота у нас сьогодні була досить плідна.
Релаксація. ( Учні виконують 1 куплет відомої їм пісні, після чого виконують таке завдання: з поданими вищезазначеними однорідними членами речення та узагальнювальними словами скласти речення).
Учитель: Багато видатних людей нашої країни, а саме – митці, захоплювалися квітами. Зверніть увагу на екран. Це ілюстрації картин чудової, талановитої художниці Катерини Білокур. Ви можете уявити, що людина, яка написала ці картини, не вчилася спеціальної мистецької науки – малярству? Її вчителем була природа, яка давала натхнення і милувала своєю красою.
- Які квіти, зображені на картинах, ви впізнаєте?
(Квіти на картинах Білокур: мальви, півники, чорнобривці, левкої, півонії, калачики, жоржини, любисток, ружі, кручені паничі, султани, невісточки, нагідки, королевий цвіт, волошки, айстри)
Пропоную вам, слухаючи ще один прекрасний музичний твір („Вальс квітів” П.Чайковського), скласти 3-4 речення з однорідними членами про квіти. В 1-2 реченнях використати узагальнювальні слова.
V. Підсумок уроку.
1. Підсумкова бесіда:
VІ. Домашнє завдання:
Усім учням: повторити правило.
Скласти 6 тестових завдань з теми, опрацьованої на уроці.
Високий рівень: Написати твір-мініатюру, використавши речення з однорідними членами та узагальнювальними словами, на тему „Звичаї і традиції нашої родини”
Слово вчителя: Скоро пролуна дзвінок,
Закінчиться наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі!
VІ. САМООЦІНЮВАННЯ. (Учні, аналізуючи роботу однокласників на уроці, виставляють оцінки)
Слово вчителя: Урок наш збіг, але пам’ятайте
Кожної миті, кожного дня,
Що головний скарб учня-набуті знання.