Складання допису дискусійного характеру до блогу "Чи переможе книжку комп'ютер, а бібліотеку – Інтернет" з використанням відокремлених обставин.
Поглибити та розширити знання про особливості побудови допису дискусійного характеру в публіцистичному стилі; формувати вміння будувати, висловлювати й відстоювати власну громадянську позицію Інтернет-просторі на фоні різних, зокрема протилежних, думок; оцінювати виражальні можливості речень з відокремленими обставинами в текстах і влучно використовувати їх у власному мовленні; виховувати любов і повагу до книжки й Інтернету як безцінного джерела знань і мудрості, скарбниці духовної спадщини людини.
Перед вивченням теми слід пригадати:
ü ознаки публіцистичного стилю;
ü структуру твору-роздуму; ü відокремлені обставини.
По завершенні цього заняття Ви знатимете:
ü що таке блог як особливий жанр журналістики;
ü що таке допис дискусійного характеру;
ü як створити допис дискусійного характеру в публіцистичному стилі, використовуючи виражальні можливості речень з відокремленими обставинами.
Ви вмітимете:
ü самостійно будувати допис дискусійного характеру в публіцистичному стилі, використовуючи виражальні можливості речень з відокремленими обставинами.
Щоб відчути себе справжнім журналістом і мати можливість публічно висловлювати свою громадянську позицію, сьогодні абсолютно не обов'язково бути професіональним співробітником якоїсь газети чи надсилати листи до редакції з проханням надрукувати ваші міркування на шпальтах їхньої газети. Достатньо просто завести блог в Інтернеті.
Любі друзі! На цьому занятті ви навчитеся висловлювати свою громадянську позицію щодо проблемних питань, довкола яких ведуться дискусії і суперечки. Ви навчитеся не просто з гідністю виражати власне ставлення, а робити це образно й переконливо, адже з попередніх занять ви вже знаєте, як максимально ефективно використати виражальні можливості відокремлених членів речення.
Теоретичний матеріал заняття з теми
Блог як жанр журналістики
Блог (англ. blog, від web log — «мережевий журнал чи щоденник подій») — це веб-сайт, головний зміст якого — записи, зображення чи мультимедіа, що регулярно додаються.
Блог заводять собі різні люди з різних причин: одні ведуть його як щоденник поточних справ, заносячи туди всі події, що відбуваються з ними; інші виносять якісь проблеми особистого, часом інтимного характеру: про стосунки в сім'ї, виховання дітей, здоров'я тощо; хтось на сторінках свого блогу друкує власні творчі доробки – справжні літературні шедеври: вірші, оповідання, новели чи фейлетони.
Проте саме зараз нам цікавий блог як окремий особливий жанр журналістики, що з кожним днем набуває все більшої популярності як серед відомих ЗМІ, так і серед простих громадян, що вважають (і часом не без підстав) себе вільними журналістами.
Сьогодні така форма вираження особистої громадянської позиції має визначну роль у творенні інформаційного суспільства, реалізації свободи слова, боротьбі за права людини у світі, та й просто у комунікації та обговоренні будь-яких ідей поміж людьми.
Вам уже цікаво створити власний блог і розмістити на ньому свій допис? Тоді вперед! Адже й проблему цікаву й актуальну, з приводу якої будемо висловлюватися, маємо.
Що таке допис дискусійного характеру?
, у, чол. Стаття, повідомлення про що-небудь, написані для газети, журналу і т. ін. кореспондентом або читачем.[1]
, ї, жін. Широке публічне обговорення якого-небудь спірного питання. [2] опис дискусійного характеру – це публіцистична стаття, у якій чітко висловлюється позиція автора щодо актуальної певному колу читачів проблеми.
собливості допису:
ü в основі – актуальна проблема, яка не має однозначного вирішення;
ü наведені різні, протилежні точки зору на зазначену проблему;
ü чітко висловлюється позиція автора ;
ü наведені переконливі аргументи, або особисті авторські, або процитовані з вагомих авторитетних джерел;
ü приклади з суспільного життя, зокрема статистика – цифри, факти;
ü висновок;
ü лаконічність, стислість; ü емоційність образність. к створити допис дискусійного характеру?
1. Проблема вам уже запропонована: "Чи переможе книжку комп'ютер, а бібліотеку – Інтернет".
2. Вивчаємо це питання за допомогою різноманітних джерел, наприклад Інтернет-ресурсів та соціального дослідження.
Щодо Інтернет-ресурсів, вивчаємо інформацію, що отримали за допомогою пошукового рядка; тезисно конспектуємо з вказівкою на джерело, акцентуючи увагу на таких моментах: так/ні – чому. Систематизуємо отримане за різними точками зору разом з аргументами на доказ цих думок. Бажано чітко окреслити протилежні позиції, а схожі чи близькі за змістом просто узагальнити.
Щодо соціального дослідження – пропонуємо дати відповідь на це питання людям різних вікових категорій (родичам, сусідам, учителям, школярам з різних класів, друзям у соціальних мережах тощо).
Узагальнюємо і систематизуємо відповіді саме за віковою шкалою.
3. Осмислюємо отримані результати й остаточно визначаємося з особистою позицією.
4. Створюємо допис за структурою висловлення-роздуму (див. заняття №3), у вступі наводимо різні точки зору з відповідною аргументацією.
5. Виділяємо речення з відокремленими обставинами й осмислюємо їх роль у висловленні як виражального засобу.
ВАЖЛИВО!
Ваш допис має бути стислим, лаконічним, образним та емоційним. Для цього ви маєте використати різноманітні мовно-стилістичні та художні засоби, а саме: оціночні слова, зменшувально-пестливу чи збільшувальнозгрубілу лексику, епітети, метафори, порівняння, літоти, гіперболи тощо. Ефективними можуть бути риторичні звертання чи запитання, окличні чи незавершені речення.
ВАЖЛИВО!
Автори творів публіцистичних жанрів борються за читацьку аудиторію, а це означає, що ваш допис повинен бути цікавим, оригінальним та інформаційно змістовним.
Читачі обирають допис для більш глибокого ознайомлення з ним за заголовками. Доберіть до своєї статті заголовок, який би неначе кричав:
"Прочитай мене".
Створити допис дискусійного характеру до блогу "Чи переможе книжку комп'ютер, а бібліотеку – Інтернет" з використанням відокремлених обставин.