Вставні слова (речення, словосполучення)

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про вставні слова, словосполучення і речення; їхні види за значенням; сформувати вміння відрізняти види вставних слів і словосполучень від співзвучних членів речення; удосконалювати навички правильно використовувати вставні слова, словосполучення і речення як в усному, так і в писемному мовленні; вчити правильно розставляти розділові знаки при вивчених конструкціях; розвивати логічне мислення, пам'ять; виховувати любов до української мови.
Перегляд файлу

Тема. Вставні слова (словосполучення, речення), 8 клас.

Мета: поглибити знання учнів про вставні слова, словосполучення і речення; їхні види за значенням; сформувати вміння відрізняти види вставних слів і словосполучень від співзвучних членів речення; удосконалювати навички правильно використовувати вставні слова, словосполучення і речення як в усному, так і в писемному мовленні; вчити правильно розставляти розділові знаки при вивчених конструкціях; розвивати логічне мислення, пам'ять; виховувати любов до української мови.

Очікувані результати: учні знаходять у реченнях вставні слова (словосполучення, речення); аналізують й оцінюють виражальні можливості речень зі вставними словами; уміють відрізняти види вставних слів і словосполучень від співзвучних членів речення; правильно ставлять розділові знаки при вставних конструкціях; доцільно використовують їх у мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, інтерактивна вправа, таблиці «Групи вставних слів (словосполучень) за значенням», «Вставні речення».

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

 

Хід уроку:

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

Лінгвістичне спостереження.

Прочитайте речення. Укажіть, якими словами і відтінками значень вони різняться.

 

Автобус запізнюється.

Автобус, здається, запізнюється.

Автобус, кажуть, запізнюється.

Автобус, безперечно, запізнюється.

 На жаль, автобус запізнюється.

Майте на увазі, автобус запізнюється.

Отже, автобус запізнюється.

 

ІV.  СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя.

Вставними називаються слова або сполучення слів, за допомогою яких той, хто говорить (мовець), висловлює ставлення до того, що він повідомляє. Вставні слова (словосполучення) не є членами речення, але тісно пов’язані зі змістом речення, можуть стосуватися всього речення або окремих його членів: Може, годину йшло товариство тою трудною, нетоптаною дорогою. (І. Франко)

 

Опрацювання таблиць.

 

ГРУПИ ВСТАВНИХ СЛІВ (СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ) ЗА ЗНАЧЕННЯМ

Значення

Слова та словосполучення і

Впевненість чи невпевненість

може, може бути, мабуть, можливо, здається, очевидно, безумовно, без сумніву, справді

Джерело повідомлення

кажуть, по-моєму, мовляв, на мою думку, як мені здається, за свідченням, як відомо, як зазначено

Ставлення до висловлюваного

на щастя, на жаль, на диво, на сором, як навмисне, дивна річ

Оцінка повідомлюваного як звичайного

як завжди, було, бувало, як водиться

Послідовність викладу думок

по-перше, по-друге, нарешті, отже, таким чином, значить, виявляється, виходить, до речі, наприклад

Увічливість

будь ласка, вибачте, прошу вас, дозвольте, даруйте на слові, майте на увазі

Привертання уваги

правду кажучи, між нами кажучи, словом, ніде правди діти, зверніть увагу, вірите, знаєте, уявіть собі

 

ВСТАВНІ РЕЧЕННЯ

Тип речення

Приклади

Означено-особові

Думаю,

Дозволю собі сказати,

Нагадаю ще раз

Неозначено-особові

Як про це кажуть,

Як про це думають

Безособові

Нам думається,

Треба сказати

 

 

V. Виконання завдань на закріплення навчального матеріалу.

 

Лінгвістичне дослідження

 

Записати речення й підкреслити  в них слова, що виражають ставлення мовця до висловленої думки. Які відтінки думок та почуттів вони виражають?

1. Справді, день і ніч дивився б цікаве кіно. (впевненість)

2. Минуло, правду кажучи, зовсім небагато часу, і людина здобула крила, піднялася в повітря, перетнула океани.            (привертання уваги)

3. Відомо, що розвитку творчих здібностей, безумовно, сприяють різні умови. (джерело інформації)

4.  Ти, мабуть, у світі нічого не боїшся.   (невпевненість)

5. І якщо він хизується, що йому, мовляв, байдуже, то кривить душею, маскує невгасимий внутрішній біль.              (джерело інформації).

6. Пісня, здавалося, бриніла вже в серці.                    (невпевненість.

7. Кажуть, дні на полі — хліб у коморі.          (джерело інформації).

Метод «Творче конструювання»

Завдання: перепишіть речення, замість крапок доберіть вставні слова із значенням, указаним у дужках.

1. Весна – це …(справді, без сумнівів) найкраща пора року (відтінок упевненості).

2. З цим погодяться … (мабуть, можливо)  всі (відтінок припущення).

3. Весна …(кажуть, як відомо) днем красна (вказівка на джерело вислову).

4. Скоро зацвітуть сади, але…(зверніть увагу, знаєте)  вночі можливі заморозки                  (активізація уваги).

5. …(По-перше, по-друге, отже)  треба підготуватися, щоб вчасно захистити цвіт (послідовність викладу думок).

6. Пізня весна…(кажуть, як відомо)  дарує сухе погоже літо ( джерело повідомлення).

 

Метод «Розумовий штурм»

Завдання: скласти і записати по два речення так, щоб подані слова і словосполучення в одному з них були вставними, в іншому – членами речення.

Уявіть собі, правда.

Нарешті, може.

Тренувальна вправа

 

Спишіть речення. На місці крапок поставте потрібне за змістом вставне слово.

Білясте море ... потягається в сонній млості й ніжно викидає перші хвилі на берег. План був простий і ... реальний. Це ви, Тарасе Даниловичу? Заходьте ...! Анатолій захоплено поглядав то на мене, то на Ніну і ... заздрив нашій дружбі. Сашко ... ніколи не пропускав нагоди допомогти матері, (Із тв. Ю. Збанацького)

 

Довідка: будь ласка, здається, мабуть, бувало, здавалося.

 

Метод «Цікавинка»

Прочитайте текст, знайдіть вставні слова (усно), визначте їхню групу за значенням. Поясніть роль вставних слів для зв'язку думок у тексті та вираження авторського ставлення до висловленого. Зверніть увагу на розділові знаки при вставних словах.

ПІДКОВА НА ЩАСТЯ

Кожен із вас, сподіваюся, знає вислів «підкова на щастя». Та не всім, далебі*, відоме його походження. Історія цього афоризму сягає глибокої давнини. Ще в Стародавньому Римі та Греції був звичай підковувати коней і волів. Якщо, скажімо, ратаї чи воїни робили це з практичних міркувань, то для заможної верхівки таке оздоблення тварини мало суто обрядовий характер. Кожен по – своєму намагався продемонструвати статки: власники коней чи волів узували їх у срібні, а то й золоті підківки, намагаючись цим підкреслити своє соціальне становище. Траплялися, однак, випадки, коли дорогоцінні вироби непомітно губилися, і той, кому щастило знайти з благородного металу підківку, неабияк дякував долі. Звідси, отже, й похідний вислів – «підкова на щастя».
Коли і де з'явилася підкова, хто той винахідник, що, розірвавши в горні шмат заліза, викував напівовальний каблучок і припасував його до копита коневі? На жаль, історія не зберегла імені далекого майстра (За В. Скуратівським).

* Далебі - уживається в значенні вставних слів: справді, дійсно та ін.

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Пояснювальний диктант.

Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Знайдіть вставні слова (словосполучення). Укажіть їхні групи за значенням.

Не можна, кажуть, людині помолодшати, а подобрішати завжди можна. (О. Гончар) На щастя, надходив Андрій. (М. Коцюбинський) Ішла гроза зухвала, безумовно, в собі відчувши бушування сил. (П. Усенко) Видно, кожен збере, що зібрати зуміє, кожен творить красу зі своєї краси. (П. Скунць) Ніжність, наприклад, описати математично не можна. (В. Собко) По-перше, вона завжди знала всі уроки. По-друге, вона ніколи не спізнювалася. (О. Іваненко) Не жартуй наді мною, будь ласка. (В. Симоненко)

 

VII. Підведення підсумків уроку.

Метод «Мікрофон»

Про що ви дізналися на уроці?  Чого ви навчилися? 

  VIII. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

 

IX. Домашнє завдання.

 

Вивчити теоретичний матеріал. Написати твір – розповідь  про весну із використанням вставних слів. (7-8 речень).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трачук Віра Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
16848
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку