Урок "Уживання застарілих слів і неологізмів у мовленні, визначення їх ролі у різних стилях"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку 6 класу з української мови на тему: "Уживання застарілих слів і неологізмів у мовленні, визначення їх ролі у різних стилях"
Перегляд файлу

Вчитель: Якимчук А. В.

Тема. Словотвірний ланцюжок. Словотвірне гніздо. Словотвірний розбір слова. Словотвірний   словник

Мета: поглибити знання учнів про частини слова; тренувати  учнів у словотвірному розборі слів; познайомити із словотвірним словником; збагачувати словниковий запас учнів; домогтися засвоєння учнями мовного матеріалу; навчити дітей усвідомлювати необхідність бути готовим і здатним дотримуватися морально-етичних норм стосовно дорослих і ровесників.

Тип уроку:  урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

Очікуванні результати: учні поглиблять знання про частини слова, зможуть робити словотвірний розбір, знаходитимуть словотвірне гніздо.

Обладнання: підручник, таблиці, ,роздатковий матеріал:  картки, індивідуальні завдання.

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

    1. Фронтальне опитування учнів

    2. Робота з картками

Завдання: підібрати до даного слова спільнокореневі слова та утворити форми слова.

Ліс, земля, рука, друг.

ІІІ. Мотивація навчання учнів.  Оголошення теми та мети уроку

       Запис у зошити теми та девізу уроку.

Девіз  уроку

 Щастя -  це  віра   в  добро  і   любов ,

 Щастя   -  це   музика  вільних  дібров , 

 Щастя  - це діти   і  рідний  дім ,

 Щастя  -   це світ  подарований  всім!

ІV . Пояснення вивченого

  1. Слово вчителя

Словотвірний ланцюжок — спільнокореневі слова, розташовані в такій послідовності, як вони утворюються: сіль —> солоний —> солонуватий; читанка <— читаний <— читання <— читати.

Словотвірне гніздо — сукупність спільнокореневих слів, що утворюють словотвірні ланцюжки:

Словотвірний словник побудований за словотвірними гніздами.

Потрібно розрізняти розбір слова за будовою:  і словотвірний розбір. 

Схема словотвірного розбору

1. Слово для розбору.

2. З'ясуйте лексичне значення.

3. Доберіть спільнокореневе слово.

4. Позначте словотворчий засіб.

5. Визначте спосіб словотворення.

Зразок усного словотвірного розбору

Правічна велич славною замку в Ужгороді під час осіннього листопаду вражає.

Велич — означає «велике значення чогось»; спільнокореневе слово — величний; словотворчий засіб — відкидання закінчення.

Отже, слово велич утворене безафіксним способом.

Зразок письмового словотвірного розбору

 

V. Опрацювання вивченого матеріалу

        1. Колективна робота

        - Визначити основу та закінчення в словах:

Білесенький, сніговичком, вітряк, морський, лісами, шкільного.

        2. Графічний диктант.

        - Записати схеми слів.

Зразок: казка-

Подорожник, пам'ятник, лісок, молодець, тихо, похід, заходити, підв'язаний, підземний.

       3. Вибірковий диктант

       - Виписати слова : 1-префіксальним способом творення; 2- Суфіксальним; 3 -префіксально-суфіксальним

До батька по розум

 Повага до старших, до батьків вважалась у народі рисою, притаманною кожній порядній, вихованій людині. Навчаючи дітей поважати старших, розповідали їм різні повчальні історії, казки.  Наводимо одну з найпоширеніших.

 Колись старих людей, які вже нічого робить не могли, спускали на лубках у провалля: щоб дарма хліба не їли. А один чоловік дуже любив свого батька і, не виконавши жорстокого закону, заховав його в хліві і годував таємно. Через деякий час трапився недорід: нічим людям сіяти. Старий побачив, що син чогось журиться, розпитав про все і порадив зняти снопи із стріхи, ще раз обмолотити і засіяти. Так син і вчинив. Зійшов у нього хліб найкраще, і найбільша нива була засіяна. Всі люди допитуються, як до такого додумався. Він спочатку мовчав, а тоді розповів, що батько так навчив. З того часу люди перестали старих на лубках вивозити, а шанували до самої смерті, бо вони мудрі, життям биті, завжди розуму навчать. (Г.Бондаренко)

      4. Фізкультхвилинка.

      5. Творче завдання

      - Від поданих слів утворіть нові за допомогою префіксів, суфіксів.

Вода, земля, дочка, сила, поле, народ, звичай, форма, говорити, ламати, слухати, малювати, кликати.

      6. Індивідуальна робота.

      - Запишіть спільнокореневі слова, розташувавши їх у словотвірних ланцюжках.

Зразок: весна —> весняний —> веснянки —> веснянкуватий.

Кість, кістковий, кістка, кістяк; лікар, лікарня, лікарняний; сінник, сіно, сінце, сінаж, сінний; цибулина, цибулька, цибуля, цибулиння, цибулинний; чобіток, чобіт, чоботар, чоботарський, чоботисько, чоботарювати.

       7. Словотвірний розбір слів.

Ощасливити, яструбеня, правічна, розридалися, позолотила.

VІ.  Рефлексія

VІІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити правила на ст.
  2. Виконати впр              

 

doc
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
1718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку