урок в 10 класі "Хімічні властивості металів".

Про матеріал

В ході даного уроку розглядаються хімічні властивості металів як простих речовин з точки зору ОВР і стандартних електродних потенціалів; формється поняття про метали як відновники, вміння порівнювати хімічну активність металів, передбачати і пояснювати властивості металів, використовуючи електрохімічний ряд напруг металів; матеріал сприяє розвитку навичок критичного мислення, вміння аналізувати, передбачати.

Перегляд файлу

Тема: Хімічні властивості металів

Мета: - розглянути хімічні властивості металів як простих речовин з точки зору ОВР і стандартних електродних потенціалів; сформувати поняття про метали як відновники, вміння порівнювати хімічну активність металів, вміння передбачати і пояснювати властивості металів, використовуючи електрохімічний ряд напруг металів;

- розвивати навички критичного мислення, вміння аналізувати, передбачати, порівнювати;

- сприяти формуванню світогляду учнів, показавши перехід кількості у якість.

 

Тип уроку: урок поглиблення і закріплення знань

Хід уроку

I. Організаційний етап

 

II. Актуалізація опорних знань

 

Перевірка д/з.

Завд. 143 – біля дошки розв’язує учень.

Завд. 141- перевіримо пізніше, після поділу класу на групи

 

III. Мотивація навчання

 

Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати хімічні властивості металів, працюючи в групах. Об’єднуємо клас в групи.

Запитання учням: Які хімічні властивості характерні для металів? (Взаємодія з неметалами, кислотами, водою, солями).

Кожна група обере собі одну з властивостей, відгадавши загадку про метали.

Загадка 1. Один із найпоширеніших металічних елементів у земній корі. Легкий, міцний, має високу тепло- та електропровідність. Цей елемент можна знайти на кухонній полиці, високо в небі, відкриваючи плитку шоколаду чи упаковку чаю.

Загадка 2. Мене знають із давніх давен. У природі зустрічаюсь у вигляді самородків. Зовнішністю дуже гарний – і кольором, і блиском вийшов. Та це ще не все! Йони цього елемента у воді зберігають її свіжою, вбивають хвороботворні мікроби. За такі досягнення елемент прославився і ввійшов в історію. Що це за елемент? Чим він прославився? (Срібло. Під час походів Олександра Македонського солдати пили воду із залізних фляжок і занедужували на кишкові захворювання, а офіцери пили із срібних, через те й не хворіли, тому що йони срібла мають бактерицидні властивості).

Загадка 3. Цей елемент також відомий з давнини. Завжди дуже високо цінувався. Він – мрія алхіміків. Він – благородний метал, з ким завгодно не вступає в реакцію. Зовнішньо він – красень, недоступний навіть кислотам. Тільки не може встояти перед «царською горілкою». У ній він просто розчиняється. Що це за метал? Що таке «царська горілка»? (Золото. «Царська горілка» - суміш хлоридної і нітратної кислот у відношенні 3:1).

Загадка 4. Цей метал відноситься до групи важких м’яких металів. З цього металу ще в стародавньому світі виплавляли посуд, використовували у виготовленні косметичних засобів. Це було причиною швидкого вимирання населення. Через систематичне надходження цього елемента в організм середня тривалість життя не перевищувала 25 років. Бідніші люди менше отруювались цим металом, бо вони не їли з такого посуду і не користувались косметичними засобами. Проте вони користувалися іншим.  Який це метал? Чим користувались бідніші люди і про яку державу стародавнього світу йдеться? (Свинець. Бідні люди користувалися загальним водогоном, який проклали ще «раби Риму»і який містив у собі свинець. Люди вмирали – і вмирала Римська імперія. І це завдяки свинцю).

Запитання класу: які особливості будови атомів металічних елементів? Чи впливає будова на фізичні та хімічні властивості металів?

Щоб пригадати будову атомів металів, знайдемо виграшний шлях у вертикальному, горизонтальному чи діагональному напрямі, закресливши символи металічних елементів. Назвіть метали у цьому шляху!

 

1s22s2

1s22s22p63s23p3

1s22s22p2

1s22s22p63s1

1s22s22p5

1s22s22p63s23p4

1s22s22p63s2

1s22s22p4

1s22s22p1

 

IV. Закріплення знань

 

Кожна група виконує завдання 15 хвилин, перетворюючи інформацію на знання.

 

1 група – взаємодія з неметалами

  1. Одним із перших металів, відкритих людиною ще в доісторичну епоху, була мідь, а не залізо, хоча міді у земній корі близько 0, 005%, а заліза в 1000 раз більше. Чим це можна пояснити?
  2. Маса платинового і срібного тиглів при прожарюванні на повітрі не змінюється, а залізного і мідного збільшується. Чим пояснюється різниця? Наведіть відповідні хімічні рівняння.
  3. Купрум (II) хлорид  (CuCl2) можна одержати розчиненням  у хлоридній кислоті попередньо обпаленого на повітрі металу. Напишіть рівняння реакції одержання Купрум (II) хлориду таким способом. Навіщо потрібне попереднє обпалювання металу? 
  4. Назвіть відомі вам метали I, II, III груп періодичної системи: а) які легко окислюються на повітрі; б) не окислюються на повітрі за звичайних умов.

2 група - взаємодія з кислотами

  1. Знайдіть в електрохімічному ряді напруг метал за наступними ознаками: а) він не витісняє Гідроген з розчинів кислот; б) він витісняє ртуть з розчинів її солей.
  2. У середині XIX століття для одержання хлоридів Цинку, Феруму (II), Ауруму відповідний метал «розчиняли» або у хлорид ній кислоті, або у «царській горілці». Для одержання якої з перелічених солей застосовувалась «царська горілка»? напишіть зазначені у завданні хімічні реакції.
  3. Чи будуть цинк, магній і мідь реагувати з кислотою? Яка закономірність повинна проявитися у цих процесах? Напишіть рівняння відповідних реакцій.
  4. Суміш Купрум (II) оксиду  (CuО) з міддю обробили надлишком розчину хлоридної кислоти і профільтрували. Що залишилось на фільтрі? Відповідь поясніть і проілюструйте хімічним рівнянням.

3 група – взаємодія з водою

1.  Яку із сумішей: а) оксиду і гідроксиду металу; б) металу і оксиду металу – дає при взаємодії з водою розчин тільки однієї речовини? Наведіть приклади.

2.   Між якими парами речовин, формули яких наведені нижче, відбудуться хімічні реакції: а) Ag і HCl, б)Zn і HBr, в)Mg і CuCl2? Зверніть особливу увагу: електроліт береться у вигляді водного розчину.

3.   Назвіть відомі вам речовини, які: а) реагуючи з водою, утворюють розчинні сполуки; б) реагуючи з водою, утворюють нерозчинні сполуки; в) не реагують з водою. Відповідь підтвердіть хімічними рівняннями.

4.  Як, маючи шматочок чистого натрію, виявити наявність у бензині води? Напишіть рівняння реакції.

4 група – взаємодія з солями

  1. Алхіміки вважали одним із доказів перетворення одних металів в інші таке спостереження рудокопів, які добували мідні руди: їх залізні кірки покривалися зверху міддю після стикання з рудниковими водами. Дайте правильне пояснення цьому явищу.
  2. Мідні предмети (якого вони кольору?) після занурення у розчин HgCl2 стають наче «срібними». Поясніть це явище, запишіть молекулярне та йонне рівняння.
  3. Розчин мідного купоросу використовується як засіб боротьби із збудниками хвороб сільськогосподарських рослин. Чи можна зберігати даний розчин: а) в оцинкованих відрах; б) в лужених (вкритих оловом) відрах? Поясніть?
  4. Один із способів очищення ртуті від домішок інших металів (наприклад, цинку і олова) заклечається в тому, що її взбовтують з розчином Гідраргірум (II) сульфату (HgSO4). У чому суть цього способу очищення? Дайте обґрунтовану відповідь.

Після виконання завдань учні пояснюють завдання класу (по черзі, один учень може відповідати тільки один раз).

 

V. Експрес-тестування

 

  1. Електронна формула 1s22s1 належить елементу …
  2. Елементи-метали в реакціях виступають …
  3. Гуси врятували Рим. А який метал згубив Рим?
  4. У «царській горілці» розчиняється …
  5. Елемент Калій під час реакції може віддати … електронів.
  6. Здатні витісняти Гідроген із розчинів кислот метали, розташовані в ряді напруг …
  7. Який з металів активніший: магній, цинк, залізо чи золото?
  8. Найлегше витісняє Гідроген із води: Натрій, Купрум чи Цинк?
  9. За нормальних умов залізо не вступає в реакцію: з H2O, HCl чи H2SO4?
  10. У лужних металів на зовнішньому рівні …
  11. Мідний купорос можна зберігати у посуді, виготовленому із: цинку, олова чи срібла?
  12. У стакан з розчином мідного купоросу занурили шматочок алюмінію. Які хімічні реакції можуть протікати у стакані?

 

 

Самоперевірка

  1. Літій.
  2. Відновниками.
  3. Свинець.
  4. Золото (платина).
  5. 1 електрон.
  6. Після Гідрогену.
  7. Магній.
  8. Натрій.
  9. З H2O.
  10. 1 електрон.
  11. Срібла.
  12. 2Al + 3CuSO4 = Al2(SO4)3 + 3Cu

2Al + 3H2O = Al2O3 + 3H2

 

 

 

VI. Підсумки

 

Які загальні хімічні властивості характерні для металів? За яких умов відбуваються реакції?

VII. Д/з.

 Завд.140, 146 – письмово,

 репортаж на тему «Метали у нас вдома»,

 навести якомога більше прикладів використання прикметників «золотий», «металевий», «свинцевий»

 

Виставлення оцінок за урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Взаємодія з неметалами

 

 

 

 

Взаємодія з кислотами

 

 

 

 

Взаємодія з солями

 

 

 

 

Взаємодія з водою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Одним із перших металів, відкритих людиною ще в доісторичну епоху, була мідь, а не залізо, хоча міді у земній корі близько 0, 005%, а заліза в 1000 раз більше. Чим це можна пояснити?
  2. Маса платинового і срібного тиглів при прожарюванні на повітрі не змінюється, а залізного і мідного збільшується. Чим пояснюється різниця? Наведіть відповідні хімічні рівняння.
  3. Купрум (II) хлорид  (CuCl2) можна одержати розчиненням  у хлоридній кислоті попередньо обпаленого на повітрі металу. Напишіть рівняння реакції одержання Купрум (II) хлориду таким способом. Навіщо потрібне попереднє обпалювання металу? 
  4. Назвіть відомі вам метали I, II, III груп періодичної системи: а) які легко окислюються на повітрі; б) не окислюються на повітрі за звичайних умов.
  5. Знайдіть в електрохімічному ряді напруг метал за наступними ознаками: а) він не витісняє Гідроген з розчинів кислот; б) він витісняє ртуть з розчинів її солей.
  6. У середині XIX століття для одержання хлоридів Цинку, Феруму (II), Ауруму відповідний метал «розчиняли» або у хлорид ній кислоті, або у «царській горілці». Для одержання якої з перелічених солей застосовувалась «царська горілка»? напишіть зазначені у завданні хімічні реакції.
  7. Чи будуть цинк, магній і мідь реагувати з кислотою? Яка закономірність повинна проявитися у цих процесах? Напишіть рівняння відповідних реакцій.
  8. Суміш Купрум (II) оксиду  (CuО) з міддю обробили надлишком розчину хлоридної кислоти і профільтрували. Що залишилось на фільтрі? Відповідь поясніть і проілюструйте хімічним рівнянням.
  9. Яку із сумішей: а) оксиду і гідроксиду металу; б) металу і оксиду металу – дає при взаємодії з водою розчин тільки однієї речовини? Наведіть приклади.
  10. Між якими парами речовин, формули яких наведені нижче, відбудуться хімічні реакції: а) Ag і HCl, б)Zn і HBr, в)Mg і CuCl2? Зверніть особливу увагу: електроліт береться у вигляді водного розчину.
  11. Назвіть відомі вам речовини, які: а) реагуючи з водою, утворюють розчинні сполуки; б) реагуючи з водою, утворюють нерозчинні сполуки; в) не реагують з водою. Відповідь підтвердіть хімічними рівняннями.
  12. Як, маючи шматочок чистого натрію, виявити наявність у бензині води? Напишіть рівняння реакції.
  13. Алхіміки вважали одним із доказів перетворення одних металів в інші таке спостереження рудокопів, які добували мідні руди: їх залізні кірки покривалися зверху міддю після стикання з рудниковими водами. Дайте правильне пояснення цьому явищу.
  14. Мідні предмети (якого вони кольору?) після занурення у розчин HgCl2 стають наче «срібними». Поясніть це явище, запишіть молекулярне та йонне рівняння.
  15. Розчин мідного купоросу використовується як засіб боротьби із збудниками хвороб сільськогосподарських рослин. Чи можна зберігати даний розчин: а) в оцинкованих відрах; б) в лужених (вкритих оловом) відрах? Поясніть?
  16. Один із способів очищення ртуті від домішок інших металів (наприклад, цинку і олова) заклечається в тому, що її взбовтують з розчином Гідраргірум (II) сульфату (HgSO4). У чому суть цього способу очищення? Дайте обґрунтовану відповідь.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
23 липня 2018
Переглядів
1304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку