В ході даного уроку розглядаються хімічні властивості металів як простих речовин з точки зору ОВР і стандартних електродних потенціалів; формється поняття про метали як відновники, вміння порівнювати хімічну активність металів, передбачати і пояснювати властивості металів, використовуючи електрохімічний ряд напруг металів; матеріал сприяє розвитку навичок критичного мислення, вміння аналізувати, передбачати.
Тема: Хімічні властивості металів
Мета: - розглянути хімічні властивості металів як простих речовин з точки зору ОВР і стандартних електродних потенціалів; сформувати поняття про метали як відновники, вміння порівнювати хімічну активність металів, вміння передбачати і пояснювати властивості металів, використовуючи електрохімічний ряд напруг металів;
- розвивати навички критичного мислення, вміння аналізувати, передбачати, порівнювати;
- сприяти формуванню світогляду учнів, показавши перехід кількості у якість.
Тип уроку: урок поглиблення і закріплення знань
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань
Перевірка д/з.
Завд. 143 – біля дошки розв’язує учень.
Завд. 141- перевіримо пізніше, після поділу класу на групи
III. Мотивація навчання
Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати хімічні властивості металів, працюючи в групах. Об’єднуємо клас в групи.
Запитання учням: Які хімічні властивості характерні для металів? (Взаємодія з неметалами, кислотами, водою, солями).
Кожна група обере собі одну з властивостей, відгадавши загадку про метали.
Загадка 1. Один із найпоширеніших металічних елементів у земній корі. Легкий, міцний, має високу тепло- та електропровідність. Цей елемент можна знайти на кухонній полиці, високо в небі, відкриваючи плитку шоколаду чи упаковку чаю.
Загадка 2. Мене знають із давніх давен. У природі зустрічаюсь у вигляді самородків. Зовнішністю дуже гарний – і кольором, і блиском вийшов. Та це ще не все! Йони цього елемента у воді зберігають її свіжою, вбивають хвороботворні мікроби. За такі досягнення елемент прославився і ввійшов в історію. Що це за елемент? Чим він прославився? (Срібло. Під час походів Олександра Македонського солдати пили воду із залізних фляжок і занедужували на кишкові захворювання, а офіцери пили із срібних, через те й не хворіли, тому що йони срібла мають бактерицидні властивості).
Загадка 3. Цей елемент також відомий з давнини. Завжди дуже високо цінувався. Він – мрія алхіміків. Він – благородний метал, з ким завгодно не вступає в реакцію. Зовнішньо він – красень, недоступний навіть кислотам. Тільки не може встояти перед «царською горілкою». У ній він просто розчиняється. Що це за метал? Що таке «царська горілка»? (Золото. «Царська горілка» - суміш хлоридної і нітратної кислот у відношенні 3:1).
Загадка 4. Цей метал відноситься до групи важких м’яких металів. З цього металу ще в стародавньому світі виплавляли посуд, використовували у виготовленні косметичних засобів. Це було причиною швидкого вимирання населення. Через систематичне надходження цього елемента в організм середня тривалість життя не перевищувала 25 років. Бідніші люди менше отруювались цим металом, бо вони не їли з такого посуду і не користувались косметичними засобами. Проте вони користувалися іншим. Який це метал? Чим користувались бідніші люди і про яку державу стародавнього світу йдеться? (Свинець. Бідні люди користувалися загальним водогоном, який проклали ще «раби Риму»і який містив у собі свинець. Люди вмирали – і вмирала Римська імперія. І це завдяки свинцю).
Запитання класу: які особливості будови атомів металічних елементів? Чи впливає будова на фізичні та хімічні властивості металів?
Щоб пригадати будову атомів металів, знайдемо виграшний шлях у вертикальному, горизонтальному чи діагональному напрямі, закресливши символи металічних елементів. Назвіть метали у цьому шляху!
1s22s2 |
1s22s22p63s23p3 |
1s22s22p2 |
1s22s22p63s1 |
1s22s22p5 |
1s22s22p63s23p4 |
1s22s22p63s2 |
1s22s22p4 |
1s22s22p1 |
IV. Закріплення знань
Кожна група виконує завдання 15 хвилин, перетворюючи інформацію на знання.
1 група – взаємодія з неметалами
2 група - взаємодія з кислотами
3 група – взаємодія з водою
1. Яку із сумішей: а) оксиду і гідроксиду металу; б) металу і оксиду металу – дає при взаємодії з водою розчин тільки однієї речовини? Наведіть приклади.
2. Між якими парами речовин, формули яких наведені нижче, відбудуться хімічні реакції: а) Ag і HCl, б)Zn і HBr, в)Mg і CuCl2? Зверніть особливу увагу: електроліт береться у вигляді водного розчину.
3. Назвіть відомі вам речовини, які: а) реагуючи з водою, утворюють розчинні сполуки; б) реагуючи з водою, утворюють нерозчинні сполуки; в) не реагують з водою. Відповідь підтвердіть хімічними рівняннями.
4. Як, маючи шматочок чистого натрію, виявити наявність у бензині води? Напишіть рівняння реакції.
4 група – взаємодія з солями
Після виконання завдань учні пояснюють завдання класу (по черзі, один учень може відповідати тільки один раз).
V. Експрес-тестування
Самоперевірка
2Al + 3H2O = Al2O3 + 3H2
VI. Підсумки
Які загальні хімічні властивості характерні для металів? За яких умов відбуваються реакції?
VII. Д/з.
Завд.140, 146 – письмово,
репортаж на тему «Метали у нас вдома»,
навести якомога більше прикладів використання прикметників «золотий», «металевий», «свинцевий»
Виставлення оцінок за урок.
Взаємодія з неметалами
|
Взаємодія з кислотами
|
Взаємодія з солями
|
Взаємодія з водою
|