Урок в 10 класі "Естери. Реакція естерифікації".

Про матеріал

Мета: - повторити основні класи органічних речовин, їх характерні ознаки, продовжити формування системи знань про класи органічних сполук і генетичного звязку між ними, дати уявлення про утворення естерів, розглянути найпростіші за складом і будовою естери, суть реакції етерифікації й гідролізу, умови їх перебігу;

- розвивати вміння самостійно здобувати знання, використовуючи різні джерела інформації, творче мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, ерудованість;
соціальну активність учнів через групову роботу;

-сприяти естетичному вихованню учнів, формуванню життєвих компетентностей учнів, досвіду творчої діяльності, ділового спілкування, виховувати інтерес до предмету.

Перегляд файлу

Тема уроку. Естери. Реакція естерифікації.

Мета: - повторити основні класи органічних речовин, їх характерні ознаки, продовжити формування системи знань про класи органічних сполук і генетичного звязку між ними, дати уявлення про утворення естерів, розглянути найпростіші за складом і будовою естери, суть реакції етерифікації й гідролізу,   умови їх перебігу;

- розвивати вміння самостійно здобувати знання, використовуючи різні джерела інформації, творче мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, ерудованість;
соціальну активність учнів через групову роботу;

-сприяти естетичному вихованню учнів, формуванню життєвих компетентностей учнів, досвіду творчої діяльності, ділового спілкування, виховувати інтерес до предмету.

Обладнаня й реактиви до уроку: прилад для добування естерів, виставка парфумірованої продукції (мила, духи й одеколони, живі квіти (фіаки, роза, гіацинт), масла; учительська презентація, маркери, ватмани.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок-дослідження

 

Хід уроку

 

  1. Організаційно-мотиваційний етап

Учитель. Доброго дня! Я вітаю всіх присутніх на нашому уроці. Сьогодні незвичайний урок. Ваші відповіді будуть оцінюватися цукерками. Чому саме ними, ви зможете сказати в кінці уроку. Правильна, повна відповідь – 3 бали (шоколадна цукерка), неповна відповідь – 2 бали (льодяники), коротка відповідь, неточна відповідь – 1 бал (еклерчик).

 

Обєднання учнів в групи

 

Учитель.

-  (слайд 1) Хто з нас не мріявав побувати у Парижі – місті, де збуваються мрії?!

- Який звязок є між Парижем  і хімією?

- (слайд 2) Що обєднує Париж з експонатами нашої  виставки?

- (слайд 3) Так, завдяки Коко Шанель Париж став світовою столицею парфумів.

 

Парфуми, аромат, запах – що це таке? Які асоціації у вас виникають?

Учні закінчують фразу: “Аромат – це ...”.

Заслуховування відповідей, без виправлень і коментарів.

Учитель. Аромат виробам надають сполуки, які ми сьогодні вивчатимемо на уроці.

 

  1. Повідомлення теми

 

  1. Актуалізація опорних знань

Для вивчення даного класу сполук нам необхідно повторити класи речовин, які ми вивчили раніше.

Групова робота

Учитель. Продивіться табицю, вкажіть класи речовин. Визначте, в якому рядку ви не можете дати відповідь?

№ з/п

Назва класу

Загальна формула

Функціональна група

Приклади речовин

1

 

 

 

СН2О

СН3СНО

СН3СН2СНО

2

 

 

 

С2Н5ОН

С5Н11ОН

СН3ОН

3

 

 

 

НСООН

СН3СООН

СН3СН2СООН

4

 

 

 

НСООСН3

СН3СООСН3

С3Н7СООС2Н5

 

Перевірка роботи.

Групи по черзі заповнюють біля дошки таблицю, коментують відповідь.

Учитель. Сполуки, яким ви не можете дати назву, є естерами.

 

  1. Вивчення нової теми

Учитель. Визначте функціональну групу в естерах.

Записуємо її в таблицю, а також назву класу.

Одержання естерів

Естери одержують взаємодією карбонових кисот і спиртів. Розглянемо реакцію між етановою кислотою і етанолом:

http://festival.1september.ru/articles/417337/Image514.gif

 

Пояснення механізму реакції.

Дана реакція називається рекцією естерифікації, оскільки внаслідок реакції утворюється естер.

Реакція, яка відбувається в протилежному напрямку, називається гідролізом.

 

Умови перебігу реакцій естерифікації

Пояснення учителя. Реакції естерифікації відбуваються повільно, йдуть не до  кінця, оскільки відбувається гідроліз – розклад естерів водою:

 

Безымянный2.JPG

  • подумайте, яким чином можна змістити рівновагу реакції в бік утворення естерів? (Видалити воду).
  • Як ми можемо це зробити? За допомогою яких речовин? (конц.сульфата кислота).

 

Самостійна робота в групах з навчальною літературою

Прочитати текст, користуючись прочитаним, дати назву естеру. Визначити правила номенклатури естерів.

Естери – у Давньогрецькій міфології верхній, променистий шар повітря. Естерами були названі речовини, які вивчалися алхіміками. Назви давалися не випадково, а у відповідності з їхніми властивостями. Самою «видатною» властивістю естерів (ефірів) є леткість, яка проявляє себе у наявності запаху.

Естери – похідні карбонових кислот, в яких Гідроген заміщений на вуглеводневий радикал. Назви естерів походять від назви радикалу спирту (метил, етил, пропіл ....) і кислотного залишку карбонової кислоти, при цьому закінчення -ова замінюється на -оат (метаноат, етаноат, пропаноат ...).

Групи, давши назву естеру, записують її на дошці.

Аналіз результатів.

Робота в групах

Обговорення в групах завдань:

1 група: виведіть загальну формулу естерів та запропонуйте їх визначення.

2 група: запишіть реакцію естерифікації в загальному вигляді (користуючись загальними формулами).

3 група: сформулюйте визначення реакцій естерифікації й гідролізу.

Учні в групах обговорюють написання рівнянь реакцій естерифікації, потім один з представників групи записує рівняння на дошці (або пишуть на ватмані й пояснюють біля дошки.

 

  1. Закріплення
Творча лабораторія

На дошку проектуємо малюнки з вишнею, яблуком, ананасом.

Учитель. Дайте назви естерам, які мають запах яблук, ананасу, вишень.

Учні в групах  отримують завдання скласти рівняння реакції естерифікації, внасідок якої утворюється:

1 група:  бутилетаноат  (запах ананасів);

2 група: метілбутаноат (запах яблук);

3 група: пентілметаноат (запах вишні).

Учні отримують листи, на яких зображено малюнок і назва естеру. Нижче учні пишуть реакцію.

Коментування біля дошки. Запис в конспект рівнянь.

Учитель. Зробіть висновок, яким чином можна одержувати естери? (естери можна одержувати як з натуральних продуктів, так і синтетичним шляхом.

Властивості пахучих речовин

Учитель. Яке значення мають  запахи в житті людини, тварин? Наведіть приклади.

Склавши пазли, розгдайте пропущене слово і дізнайтесь більше про роль запахів в житті живих організмів.

Складання пазлів

1 група: хімічна сполука, запах якої людина може виявити при найменшій концентрації речовини в повітрі -... . Досить 2*10-11 ... г на 1 л повітря, щоб ми відчули його присутність.

2 група: у Бразилії живуть ..., які видають сильний і приємний запах, тому їх спеціально тримають удома для ароматизації повітря.

3 група: ... чує запах за 10-11 км.

 

Наш органзм не байдужий до запахів. Ви можете підготувати на наступний урок інформацію про значення запахів, як приємних, так і неприємних, в житті живих організмів.

 

  1. Оцінювання.

Учитель. То який же звязок цукерок з темою уроку? (запах цукеркам надють естери).

Підрахунок набраних балів. Оголошення оцінок.

Визначення групи, яка набрала найбільше балів.

 

  1. Домашнє завдання

Параграф 7, завд. 41- письмово – середній рівень        6 б

Парграф 7, завд.44 – достатній рівень                                                   9 б      12 б

Творче завдання: підбір  інформації про роль запахів

 в житті живих організмів і узагальнення її у вигляді

презентації, малюнків, публікації тощо.

 

  1. Рефлексія

Учитель. Дякую за урок! І прошу оцінити свої враження від уроку, поставивши свою склянку з парфумами на поличку (на розвороті дошки намальована поличка):

  • Якщо урок сподобався, все було зрозуміло – вниз дном,
  • Якщо не сподобався, багато чого не зрозуміло – вверх дном,
  • Залишив байдужим – горизонтально.

Опорний конспект

 

Аромати розширюють нашу свідомість, загострюють інтуіцію і манять до себе ...

Аромати створюють атмосферу, дарують гарний настрій і натхнення ...

Аромати – це і моя професія, і джерело натхнення, і частинка мене.

 

 

Тема уроку. Естери. Реакція естерифікації.

Завдання 1. Заповніть таблицю. Дайте визначення класам речовин, вкажіть їхні загальні формули й функціональні групи. Назвіть відомі вам  сполуки. Визначте, в якому рядку розташовані сполуки, назви яким ви дати не можете.

№ з/п

Назва класу

Загальна формула

Функціональна група

Приклади речовин

1

 

 

 

СН2О

СН3СНО

СН3СН2СНО

2

 

 

 

С2Н5ОН

С5Н11ОН

СН3ОН

3

 

 

 

НСООН

СН3СООН

СН3СН2СООН

4

 

 

 

НСООСН3

СН3СООСН3

С3Н7СООС2Н5

 

Функціональна група естерів - ___________, називається _____________.

 

Одержання естерів. Реакція естерифікації.

Розглянемо реакцію між етановою кислотою і етанолом:

 

_____________________________________________________________________________.

Реакція йде не до кінця, оскільки відбувається зворотній процес – гідроліз – розклад естерів водою на _____________________ і ____________________.

Рівновагу реакції можна змістити в бік утворення естеру, видаливши воду з реакційної суміші. Для цього використовують ________________________________, яка виступає в ролі осушувача.

 

Правила номенклатури естерів

Прочитайте текст.

Естери – у Давньогрецькій міфології верхній, променистий шар повітря. Естерами були названі речовини, які вивчалися алхіміками. Назви давалися не випадково, а у відповідності з їхніми властивостями. Самою «видатною» властивістю естерів (ефірів) є леткість, яка проявляє себе у наявності запаху.

Естери – похідні карбонових кислот, в яких Гідроген заміщений на вуглеводневий радикал. Назви естерів походять від назви радикалу спирту (метил, етил, пропіл ....) і кислотного залишку карбонової кислоти, при цьому закінчення -ова замінюється на -оат (метаноат, етаноат, пропаноат ...).

Назвіть естер, який утворився при взаємодії етанової кислоти і етанолу - __________________.

 

Загальна формула естерів __________________________.

Естери - це органічні сполуки, які утворені _________________________ і _____________, і відповідають загальній формулі ______________.

Реакція естерифікації – це __________, внаслідок якої з ___________________і _________утворюється ________________.

Реакція гідролізу – це розклад естерів _______________, наслідок чого утворюються _________________ і ______________.

Запишіть схему  реакції естерифікації в загальному вигляді:

 

_______________________________________________________________________.

 

№ з/п

Запах

Формула естеру

Назва естеру

1

яблука

 

 

2

вишня

 

 

3

ананаси

 

 

Запишіть рівняння реакцій одержання естерів, зазначених в таблиці.

1.

 

2.

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійна робота в групах

Скласти рівняння реакцій естерифікації, дати назви утвореним естерам (завдання кожній групі)

1 група: запишіть рівняння реакції одержання естеру з пропанової кисоти і етанолу. Назвіть продукт реакції.

2 група: запишіть рівняння реакції одержання естеру з бутанової кисоти і етанолу. Назвіть продукт реакції.

3 група: запишіть рівняння реакції одержання естеру з пентанової кисоти і етанолу. Назвіть продукт реакції.

4 група: запишіть рівняння реакції одержання естеру з бутанової кисоти і пентанолу. Назвіть продукт реакції.

 

" Афоризми про духи
"Як і любов, парфуми повинні полонити жінку з першого погляду ..." Андре Фрейс
"Хороші духи - це ті, які виробляють" шок ", нюховий шок, який змінює наш настрій при першому ж їх відчутті, далі йде психологічний шок, ще довший, ніж той час, за який духи повільно розкривають свою форму. Парфуми - це поетичне творіння". 
Парфуми - це як любов, тут скупитися не можна. Треба віддаватися їм повністю і цілком ... (Есте Лаудер)
Духами більше не користуються для того, щоб просто добре пахнути. У них завжди є приваблива сила тієї, яка не піддається визначенню, аури ілюзій та мрій, якою огортає себе жінка ...
Парфуми - абсолютна розкіш, найкращий з усіх чудових подарунків. (Й. Стефан Еллінек)
Парфуми - мрія у флаконі. (Й. Стефан Еллінек)
Парфуми - головне. Це - автограф особистості. (Палома Пікассо)
Парфуми - це музика тіла. (Le parfume est la musique du corps) (Мадам Роша)
Парфуми - це невидимий, але зате незабутній, неперевершений модний аксесуар. Він оповіщає про появу жінки і продовжує нагадувати про неї, коли вона yшла. (Коко Шанель)
Парфуми - це та ж одяг. (Коко Шанель)
Парфуми - це одяг, який не знімають.
Парфуми - це пам'ять, яка не підводить. (П'єр Карден)
Парфуми - це найкоротша дорога між жінкою і всім світом ... (Жан Поль Герлен)
Парфуми - це та сама точка над i; для доглянутої, елегантної і модної жінки.
Парфуми, як і любов, невловимі. Їх можна вибирати довго і ретельно, а можна просто закохатися ...

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Іванісова Валентина Михайлівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
23 липня 2018
Переглядів
21712
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку