Урок в 11 класі "Харчові добавки. Е-числа".

Про матеріал

Мета уроку:

Навчальна: ознайомитися із поняттям « харчова добавка», отримати знання з класифікації харчових добавок та їх впливу на здоров'я людини; навчитися використовувати набуті знання в житті.

Розвиваюча: розвивати життєві компетентності учнів - вміння аналізувати інформацію на етикетці товару; самостійно приймати рішення у виборі товару; розвивати критичне мислення учнів.

Виховна: формувати навички здорового способу життя.

Перегляд файлу

Тема. Харчові добавки. Е –числа 

Мета уроку: 

Навчальна: ознайомитися із поняттям « харчова добавка», отримати знання з класифікації харчових добавок та їх впливу на здоров’я людини; навчитися використовувати набуті знання в житті. 

Розвиваюча: розвивати життєві компетентності учнів - вміння аналізувати інформацію на етикетці товару; самостійно приймати рішення у виборі товару; розвивати критичне мислення учнів.

Виховна: формувати навички здорового способу життя.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня. Бажаю вам  усім здоров’я. А чи всі у нас сьогодні здорові? Чи гарний у вас настрій? Я рада, що у вас все гаразд, тому що тільки здорова людина може працювати на повну силу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Виставляється лот «Кіт у мішку»

Хто готовий купити товар? Про нього відомо тільки, що це геніальний винахід людства! Перші згадки про цей товар містяться в китайських текстах XIV століття. У СРСР це було дефіцитом і його наявність вважалася ознакою забезпеченої сім'ї. Цей товар нам дуже необхідний!

Починаємо торги! Початкова ціна - 1 гривня.

Хто запропонує більше? - 2 грн., З грн....

Продано! Що ж у мішку?

Зараз з'ясуємо, чи вартий товар, який ви придбали за … гривень, саме такої ціни.

Це рулон туалетного паперу!

Що ви відчули? Вас обдурили!

Яку помилку допустив споживач? Придбав товар, не отримавши про нього повної інформації.

Тому сьогодні ми з вами спробуємо розібратися - які ми споживачі? Чи вміємо ми орієнтуватися у великому розмаїтті продуктів?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Коли ви купуєте продукти для приготування страв, чи звертаєте ви увагу на етикетки та склад продукту, що збираєтесь придбати?
  • Чи завжди ви уважно читаєте етикетки до продуктів харчування? І чи завжди вам відомі усі інгредієнти, що входять до того чи іншого продукту харчування?
  • Чи завжди за яскравою етикеткою знаходиться якісний і корисний товар?
  • Які речовини, на вашу думку, надають такого привабливого вигляду?

Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо навчитися серйозно ставитись до вибору продуктів харчування.  Адже ми пам’ятаємо, що досягти успіху в житті можна, залишаючись здоровими, основою здоров’я є правильне харчування.

 ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Як ви вважаєте, що таке харчова добавка? (Синтетичні, штучні речовини, які додають до продуктів харчування).
  2. З якою метою їх додають до продуктів харчування? (для надання їм певних якісних показників).

Харчові добавки це – речовини які,ніколи не споживаються самостійно а вводяться в продукти харчування при їх виготовленні.

Давайте сформулюємо визначення.

 Харчовими добавками називають групу природних або синтетичних речовин, які спеціально додають до продовольчої сировини, напівфабрикатів або готових продуктів з метою надання їм певних якісних показників (записати у зошит).

Раніше харчових добавок було дуже мало і їх майже не використовували, ставились до них з обережністю, тому що майже нічого про них не знали.

З давніх давен людина використовує натуральні харчові добавки. Давайте разом їх назвемо: дріжджі, агар, пектин, желатин, лимонна кислота, оцет, сода, крохмаль, кухонна сіль.

А сьогодні їх настільки багато, що використовуємо їх майже повсякденно і абсолютно не замислюємося про їх вплив на наш організм, і так само нічого про них не знаємо.

Харчові добавки позначаються буквою Е, після якої трьохзначне число (код). 

Класифікація харчових добавок

Розрізняють девять основних типів харчових добавок.

Е100-Е199 - барвники - підсилюють колір продукту. Містяться в безалкогольних напоях, морозиві, кондитерських виробах.

Е200-Е299 – консерванти - запобігають розмноженню бактерій, вірусів, грибів та подовжують термін зберігання харчів. Знаходяться в більшості консервів, шоколаді, чіпсах, сухих супах, винах.

Е300-Е399 - антиоксиданти-зберігають свіжість продукту. Знаходяться в 6 жирних продуктах, вині, пиві, лимонаді, кисломолочних продуктах, ковбасах, маслі, шоколаді.

Е400-Е499 - стабілізатори, емульгатори, загусники, желюючі речовини та ущільнювачі - зберігають консистенцію продукту, підвищують в'язкість. Без них неможливо виготовити майонез, соуси, йогурти, непрозорі безалкогольні напої, деякі кондитерські вироби.

Е500-Е599 – емульгатори, розрихлювачі використовують переважно у хлібопекарні та кондитерській справі. Такі поліпшувачі дозволяють використовувати низькосортну сировину, спрощувати процес виробництва та зменшувати затрати часу, зберігаючи при цьому привабливий вигляд товару. Речовини проти злежування використовують при виробництві приправ. У сучасній харчовій промисловості застосовують понад дві тисячі різноманітних приправ. Проте природні прянощі майже не використовуються - їх витіснили синтетичні суміші, які застосовують в стравах фастфудів і східної кухні.

Е600-Е699 - підсилювачі смаку та аромату. У процесі зберігання та переробки продуктів харчування кількість речовин, що посилюють смакове сприйняття - значно зменшується, тож їх вводять штучним шляхом.

Е700-Е899 - запасний діапазон позначок.

Е900-Е999 - ангифламенги (піногасники), підсолоджувачі -використовуються при виготовленні дієтичних харчів спеціального призначення. Застосовують в кондитерських виробах, лимонаді, жувальних гумках.

Е1000-Е1521 - речовини для глазурування, роздільники, герметики, текстуратори, солеплавителі тощо. Вони повністю заборонені в Україні.

Робота в групах

Щоб краще в них орієнтуватися пропоную скласти карту  і позначити на ній прапорцями шкідливі і корисні добавки (учні записують кожен клас харчової добавки на частині карти, які потім складають на дошці у вигляді карти, на червоному прапорці позначають коди шкідливих хд, а на жовтому корисних).

Слово вчителя

Вчитель зачитує притчу.

 Коли пацієнт прийшов до відомого єгипетського лікаря зі скаргою на біль у животі, лікар запитав його, що він їв на обід. Коли хворий розповів, що він з’їв на обід, то лікар приписав йому очні краплі. На велике здивування пацієнта, чому виписані очні краплі, коли болить живіт, лікар відповів: «В наступний раз будете бачити, що ви їсте». 

Харчові добавки, що потрапляють в організм людини, як правило, не залишаються бездіяльними. Їх вплив на організм людини залежить від активності, кількості споживання. Інколи малі і часті дози речовин можуть бути більш шкідливими для організму, ніж великі і ті що рідко вживаються. Але й без харчових добавок ми не уявляємо свого життя. На даний час лише фрукти і овочі не містять добавок.

Щоб виявити хімічний склад продукту, потрібно звернути увагу на етикетку.

Пам’ятайте, що назви інгредієнтів розташовують за зменшенням їх вмісту у продукті.

На етикетці також зазначають штрих-код країни виробника.

V. Первинне засвоєння знань

Виконання лабораторного досліду

Всі ви отримали етикетки харчових продуктів. Ваша задача полягає в тому, щоб уважно прочитати ці етикетки, визначити вміст основних компонентів, харчову цінність та термін зберігання даного продукту. Обов'язково зверніть увагу на вміст харчових добавок, і користуючись своєю таблицею про найпоширеніші харчові добавки, опишіть наслідки надмірного споживання цих добавок. Обов'язково зробіть висновки про якість продукту та необхідність його в раціоні людини.

VI. Підсумки

Рефлексія

Я, як споживач, тепер знаю, що.. .. (треба читати етикетки)

Сьогодні на уроці я дізнався...

На уроці мені сподобалося...

Вчитель. Секрет нашого здоров'я і полягає в тому, аби не купувати і не споживати продуктів, що містять шкідливі барвники, ароматизатори, консерванти та такі загадкові коди «Е».

VII. Домашнє завдання 

§6-чит.

Проаналізувати продукти харчування, які ви споживаєте удома (один, два, три).

Скасти поради при виборі продуктів харчування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 1 клас, Розробки уроків
Додано
23 липня 2018
Переглядів
1023
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку