Тема уроку: Многокутники. Многогранники.
Розв’язування задач
Мета уроку: закріпити знання учнів з теми “Многокутники. Многогранники“, формувати вміння застосовувати властивості геометричних фігур до розв’язування задач практичного змісту.
Розвивати інтерес до математики. Розвивати творчі і інтелектуальні здібності учнів, логічне мислення, культуру спілкування.
Виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги, відповідальності за доручену справу.
Компетенції:
Тип уроку: закріплення знань та вмінь;
Обладнання: поурочні картки, малюнки
Урок проводиться у формі подорожі до Чудес старого світу.
Учні працюють з поурочними картками
Добрий день, шановні учні!
Тим, хто навчає математики,
тим, хто вчить математику,
тим, хто знає і любить математику,
і тим, хто ще не знає, що він любить математику,
працювати сьогодні на уроці.
Працювати ми будемо над темою «Многокутники. Многогранники», розв’язуючи задачі і подорожуючи до Чудес старого світу. Будьте дуже уважні протягом уроку; ви самі будете оцінювати свою роботу. Думайте, питайте, пропонуйте - бо шляхом до істини нам з вами йти разом.
Наша мандрівка до Чудес світу - не лише подорож у далекі країни, а й у далеке минуле. «До семи чудес світу, — пишуть енциклопедії, — зараховуємо творіння людського генія, які своєю технічною чи художньою довершеністю викликали подив античного світу».
Перший етап:
ОЛІМПІЯ. ХРАМ ЗЕВСА. СТАТУЯ ЗЕВСА
У самому серці Греції, на священній олімпійській землі, стояло чудо світу, єдине, творцем якого була одна людина.
Архітектор Лібон у V ст. до н. є. побудував храм, в якому знаходилося диво — прекрасна статуя владики Олімпу — Зевса. Статую побудував скульптор Фідій. Скульптура Зевса олімпійського вражала своєю величністю та оздобленням. Одяг Зевса та його волосся були із золота, неприкриті частини тіла — зі слонової кістки, трон із кедрового дерева, прикрашеного чорним деревом і самоцвітами. Кожного, хто бачив цю статую, вражає майстерність автора у вирізьбленні обличчя. Здавалося, що Зевс ось-ось встане. Щоб узнати, що сталося із статуєю Зевса, слід розв’язати кросворд:
1. Чотирикутник, у якого всі кути прямі.
2. Прямокутник, у якого всі сторони рівні.
3. Сума довжин сторін многокутника.
4. Якщо помножити довжину прямокутника на його ширину, то буде знайдена ....
5. Виміри прямокутного паралелепіпеда – довжина, ширина і ....
6. Прилад для вимірювання довжини, ширини.
7. Знаки, за допомогою яких записують числа.
8. Прямокутний паралелепіпед, у якого всі ребра рівні.
9. Перший місяць зими.
(Відповіді: 1.Прямокутник . 2.Квадрат. 3. Периметр . 4. Площа. 5. Висота. 6. Лінійка. 7.Цифри . 8. Куб. 9. Грудень)
Якщо ви правильно відповіли на всі питання то у виділеному слові ви прочитаєте
М О Л О Д Е Ц Ь і за це одержуєте 3 бали
Зевс простояв 1000 років, аж поки її не вивезли до Константинополя, і там вона згоріла під час пожежі.
Другий етап:
ЄГИПЕТ. ПІРАМІДА ХЕОПСА
В Африці , на лівому березі Нилу, скраю пустелі Сахари височать піраміди – кам’яні гробниці фараонів. До наших часів збереглося близько 70 пірамід. Колись їх було ще більше, та деякі зруйнував всевладний час, інші засипав пісок з пустелі.
Найбільша з них — піраміда Хеопса, збудована в XXVI столітті до нашої ери. Висота її 146 м, довжина сторони квадратної основи – 230м , її споруджували 20 років. У середині знаходилася гробниця фараона. Кажуть, ця піраміда була драбиною для нього, щоб зійти до неба. А щоб нам піднятися на її вершину, треба розв’язати задачу:
( Р=230 х4=920 м)
(S=2302= 230*230=52900 м2 ) 3 бали
Третій етап:
ХРАМ АРТЕМІДИ В ЕФЕСІ
Назва міста, до якого ми наближаємось, зашифрована в чарівному трикутнику:
6см 6см
2см
6с
6см 5 см 9см 7см
Р - ? Р - ? S - ? S - ?
Відповідь. Ефес.
Ми припливли до давньогрецького міста Ефес (VІ ст. до н. є.). Відвідаємо храм Артеміди, побудований із чистого мармуру. Прикрашали його 100 колон висотою до 20м кожна. У головній залі стоїть статуя Артеміди висотою 15 м, оздоблена золотом і дорогоцінним камінням. До наших часів збереглася лише частина руїн храму, яка зберігається в Британському музеї в Англії. Артеміда — покровителька міста, дочка бога Зевса і сестра бога Аполлона, богиня родючості, покровителька тварин і мисливства, богиня Місяця. Вона для вас має завдання:
3)Скільки знадобиться фарби, щоб пофарбувати стіну довжиною 6м і шириною3м, якщо для пофарбування 1м2 поверхні потрібно 200г фарби?
( Площа стіни S = 6х3 = 18м2
Кількість фарби 18 х 200=3600г ) 6 балів
Четвертий етап:
Галікарнас — столиця стародавньої Карійської держави, де в IV ст. до н. є. царицею Артемісією, дружиною і сестрою царя Мавсола, було побудоване одне з семи чудес світу — Мавзолей, що дав назву всім іншим мавзолеям світу. Мавзолей поєднував у собі піраміду, башту і грецький храм. Сучасників дивували його розміри, витрачені на нього кошти, неперевершена досконалість художнього оздоблення. Периметр прямокутної основи становить 125м, висота – 50м. Підвалиною споруди служив велетенський мармуровий п'єдестал. На ньому стояв храм, оточений 36 колонами, на них тримався дах — 24-щабельна піраміда. Деякі статуї, які прикрашали мавзолей, також зберігається в Британському музеї в Англії. Щоб піднятися на верхній щабель, розв’яжіть задачу:
4) Петрик Тяпляпкін накреслив квадрат і знайшов його периметр і площу.
З'ясувалося: Р = 20 см, S = 36 см2. Чи правильно він підрахував?!
( І спосіб: сторона квадрата 20:4=5см ІІ спосіб: сторона квадрата а=6см
S= 5х5=25см2 Р = 6*4=24см
25см236 см2 24см220 см2 ) 9 балів
П'ятий етап:
КОЛОС РОДОСЬКИЙ
Тепер знову у дорогу. У східній частині Середземного моря знаходиться острів Родос. У центрі на торгівельній площі між морем і міськими воротами стояла найбільша у світі статуя юнака заввишки 36 м, що зображала бога Геліоса. Не кожна людина могла б охопити великий палець статуї.
Скульптор Харос в ІІІ ст.. до н.е. витратив на виготовлення цього бога із міді й заліза 12 років, проте що сталося з Колосом Родоським ви дізнаєтесь після того, як виконаєте завдання:
5) Батько вирішив обкласти плиткою стіну кухні, довжина якої дорівнює 6 м, а висота — 3 м. Чи вистачить йому 5 ящиків плитки , якщо одна плитка має форму квадрата зі стороною 15 см, а в один ящик уміщується 160 плиток?
( 6м=600см, 3м=300см
1)600х300=180000(см2)- площа стіни
2)15х15=225(см2) – площа 1 плитки
3)225х160=36000 (см2) – площа 160 плиток
4)36000х5=180000 (см2) – площа плиток у 5 ящиках
180000 (см2) =180000 (см2) Відповідь: вистачить ) 12 балів
В разі необхідності використовується алгоритм рішення задачі:
Учитель. Статуя простояла більш ніж 50 років. Але в 224 р. до н. є. Колос впав під час землетрусу.
Шостий етап
АЛЕКСАНДРІЙСЬКИЙ МАЯК НА ОСТРОВІ ФОРОС
Тепер ми наближаємось до Александрії. Тут на острові Форос у ІІІ ст. до н.е. було побудовано маяк, який від землі до вершини мав близько 180 м. Відкрите вогнище з дров, що запалювали вночі на найвищій терасі маяка, було видна на відстані 50—60 км. Простояв маяк 1 500 років. Що було на вершині будівлі, ви дізнаєтесь після того, як виконаєте наступне завдання:
6)Розміри сірникової коробки 50мм, 35мм, 10мм. Знайдіть її об’єм. 3 бали
(Як перевірити, чи вмістяться 21 така сама коробка в одну більшу,
розміри якої 10см , 7см, 5см?) 6 бали
( V= 50 х 35 х 10 =17500мм3; V21=17500 х 21=267500мм3;
Vвеликої = 100х70х50=350000 мм3
Vвеликої > V21, отже - не вмістяться)
Найвищу круглу терасу маяка, відкриту з усіх боків, де вночі запалювали велике вогнище, оточувала колонада, на якій була пірамідальна вежа, увінчана бронзовою статуєю покровителя морів Посейдона заввишки 8 м.
Сьомий етап:
«ВИСЯЧІ САДИ» СЕМІРАМІДИ
Далі вирушаємо до столиці Месопотамії — країни, що знаходиться між двома річками — Тигр і Євфрат. Це Вавилон — найбільше місто стародавнього світу. Сади , побудовані у VІ ст. до н.е. на березі Євфрату , стояли на склепіннях, опертих на стовпи з кам'яних брил. Зверху була насипана родюча земля Їх побудував цар Новохудоносор своїй коханій дружині . Ведучи численні завойовницькі війни, цар привозив з усіх країн світу паростки екзотичних рослин. Сім терас, що піднімалися сходинками і відділялися водоспадами, — найбільше, найкрасивіше чудо.
Ви помітили, що споруди, які відвідали сьогодні , або їх елементи, мають форму многокутників та многогранників. Тому наступне завдання таке:
Яка із фігур зайва? Поясніть свою думку.
1)
2)
( В першому ряду – трикутник, в другому – паралелепіпед)
Наша подорож завершується. Підрахуйте свої зароблені бали і переведіть їх в бали- оцінку.
Подорожуючи сьогодні на уроці, розв’язуючи задачі, ми ще раз переконалися, що
Найдавніша на планеті,
Між наук – цариця,
Геометрія – це наша
Вірна помічниця.
Чи будинок зводиш , друже,
Чи пливеш морями –
Всім нам завжди допоможе,
Всюди вона з нами.
У житті своїм вершин,
Математику збагнути
Мусиш тонко, до глибин.
Хто сьогодні їх не зна?
Та за пояс їх запхнути
Може світла голова.
Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись.
Бо чого навчишся в школі,
Знадобиться ще колись.
У наш час також є споруди, які можна віднести до чудес світу:
це статуя Свободи, велика Китайська стіна – єдина будівля, яку, як стверджують вчені, видно з Місяця. Домашнє завдання буде таке: підготувати повідомлення про сучасні споруди, які можна вважати чудом світу.
Бали |
До 3 |
4-7 |
8-10 |
11-15 |
16-18 |
19-22 |
23-26 |
27-30 |
31-34 |
35-38 |
39-40 |
41-42 |
Оцінка |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Оцінка за урок -
За наявністю часу, учням пропонується розшифрувати число: