Урок в 6 класі на тему "Тема мистецтва в повісті Сліпий музикант"

Про матеріал

допомогти учням зрозуміти внутрішній світ героїв повісті, їх духовні пошуки; поглибити уявлення учнів про взаємозв'язок музики та літератури; розкрити особливості її впливу не тільки на сюжет оповідання, а й на життя людини, її вчинки; виховувати почуття патріотизму, співпереживання, любові до ближнього.

Перегляд файлу

Тема уроку: Тема мистецтва в повісті В.Г.Короленка «Сліпий музикант».

                      Образ Петра Попельського та Евеліни.

 

Мета уроку: допомогти зрозуміти внутрішній світ героїв повісті, їх духовні пошуки; поглибити уявлення учнів про взаємозв’язок музики та літератури; розкрити особливості її впливу не тільки на сюжет оповідання, а й на життя людини, її вчинки; виховувати почуття патріотизму, співпереживання, любові до ближнього.

 

Обладнання: портрет В.Г. Короленка, аудіо запис народної пісні «Ой, там на горі та женці жнуть», фрагменти з фільму «Сліпий музикант» (1960), хрестоматія.

 

Епіграф до уроку:

Єдине мистецтво бути щасливим –

усвідомлювати, що щастя в твоїх руках.

Ж.Ж. Руссо

                                                               Хід уроку.

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

     Перевірка домашнього завдання

   Доведіть, що твір В. Короленка «Сліпий музикант» є повістю.

Повість - це жанр епічного прозового твору, що належить до середньої форми. Повість вважається проміжним жанром між оповіданням та романом. Повісті притаманні більш розгорнутий сюжет, ширше охоплення подій з життя головного(их) героя(їв).

1 Літературна гра «Перевір себе»

  • Брат матері Петра. (Максим)
  • Ім’я матері головного героя. (Анна Михайлівна)
  • На якому музичному інструменті грав Йохим? (На сопілці)
  • Яку пісню заспівав Йохим? (Українську народну пісню «Ой, там на горі та й женці жнуть»)
  • Як звали подружку Петра? (Евеліна)
  • Де відбувся виступ сліпого музиканта? (У Києві)
  • Імена дзвонарів. (Єгорій і Роман)
  • З ким Петро відправився у мандри? (Зі сліпими жебраками)

2. Літературний диктант «Так – Ні». Підтвердьте або заперечте твердження.

  • Сліпа дитина народилася в багатій сім’ї. (Так)
  • Усі відразу помітили сліпоту немовляти. (Ні)
  • Максим Яценко воював в Італії з Гарібальді. (Так)
  • Спочатку дядько Максим не звертав увагу на сліпу дитину. (Так)
  • Помітивши захоплення сина музикою, мати придбала скрипку. (Ні)
  • Петро і Евеліна познайомилися в саду. (Ні)
  • У підготовці Петруся до життя велика увага приділялася фізичним вправам і їзді на коні. (Так)
  • Петро Попельський  став талановитим музикантом. (Так)

 

  •                               Що пов’язує В.Короленка з Україною?(народився на Житомирщині)
  •                               У якому середовищі зростав хлопчик?(звучали в родині укр.нар.пісні, казки, бувальщини, історії про чумаків)
  •                               Хто був улюбленим поетом В.Короленка?(Т.Г.Шевченко)

- Останні роки письменник жив у Полтаві, був особисто знайомий з українськими діячами культури. Назвіть їх.(Панас Мирний, І. Карпенко-Карий, М. Коцюбинський)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Робота з епіграфом.

Всі згадані письменники були героями свого часу, бо вбачали своє призначення в удосконаленні існуючого світу, в протистоянні проявам зла і жорстокості. Усі вони прагнули своїми творами зробити людину добрішою та людянішою: хто – сатирою, хто – захоплюючими пригодами. Але найголовніше – це спроба відшукати таємницю людського щастя, розкрити ідею добра і милосердя засобами мистецтва.

IV. Оголошення теми і мети уроку. Вступне слово вчителя.

 

У передмові до свого етюду В. Короленко писав:

«Основний психологічний мотив – це інстинктивний, органічний потяг до світла. У деяких друкованих критичних статтях було відмічено: цього мотиву нема у сліпонароджених.

Вони ніколи не бачили світла і тому не повинні почувати, що позбавлені того, чого зовсім не знають. Але ця думка неправильна: ми ніколи не літали, як птахи, але всі знають, як довго відчуття польоту супроводить дитячі і юнацькі сни».

 

V. Формування вмінь та навичок учнів.

Завдання 1. «Асоціативний ланцюжок».

- Які асоціації викликає у вас поняття «світло»? аналогічно «темрява»?

 

 

VI. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1. Проблемне запитання:

  •                               То коли людина існує в цілковитому мороці і не бачить навколишнього світла, то вона, виходить, є втіленням….. (перераховує асоціації темряви)
  •                               Чи це так? Чи можливо щось змінити у її житті?

2. Робота з текстом.

* «У багатій сім’ї Попельських народився сліпий хлопчик».

* «Серце матері почуло, що разом з новонародженою дитиною прийшло на світ темне, непозбутнє горе, яке нависло над колискою, щоб іти в парі з новим життям до самої могили».

* «Лікар сказав, що хлопчик справді сліпий, і до того ж безнадійно».

 

- Як же цій дитині жити?

- Яким чином сліпа людина зможе компенсувати бачення світу?

3. Проблемне запитання:

- А як же побачити прекрасне у цьому світі, не бачачи його очима? Щоб дати відповідь на це запитання, ми розгадаємо ребус.

 (мистецтво)

Що таке мистецтво? (Записати визначення в зошити.)

 

Мистецтво – це творче відображення дійсності, яке сприймається людиною всіма органами чуттів.

 

Які ви знаєте види мистецтва?

 Про який вид мистецтва йде  мова у повісті «Сліпий музикант» - музика.

     Яке значення має музика у житті людини?

Звернемось до твору. Як же вплинула музика на духовний розвиток Петруся Попельського? Зачитати цитати з тексту:

  •                               гра Йохима на саморобній дудці;
  •                               гра матері на фортепіано.

 перегляд уривку з кінофільму

- Як можна розрізнити звуки природи, не побачивши їх?

 Вчитель: Природа відібрала у хлопчика зрячість, натомість обдарувала його витонченим музикальним слухом. Гріх би був – не розвивати цього таланту у хлопчикові. І Петрусь вирвав у своєї долі цей «щасливий квиток» - мати рідного дядька Максима Яценка.

 

4.Робота з текстом.

  1. Яким було ставлення Максима до музичних захоплень пле­мінника? (Він уважав музику «великою силою, що надає мож­ливості володіти серцем натовпу», але йому хотілося, щоб Петро також умів співати. «Давні бояни, українські кобзарі і бандуристи були у більшості випадків сліпими».)

  2.  Яка музика лунала в домі Попельських? (Класична му­зика.)

  3. Яка роль належала музиці в роки дитинства Петра ? («Це за­хоплення музикою стало центром його розумового зростання: воно заповнювало й урізноманітнило його існування».)

  4. З якою метою мати Петра звеліла привезти до маєтку фор­тепіано? (Вона боролася за сина, намагалася пересилити вплив Йохима з його дивовижною сопілкою. Хлопчик ліобив слухати гру старого Йохима, але через деякий час він. уподобав фортепіано.)

  5. Яке місце зрештою посіла музика в житті Петра? (Музика стала сенсом його життя, вона подарувала йому не лише прекрасні хвилини насолоди, а й відчуття потрібності в цьому житті. Петро став служити музиці.)

6. Слухання пісні пісні «Ой, там на горі та женці жнуть»

 Знайдіть у тексті портрети Евеліни в  різному віці.  Проаналізуйте, як змінюється героїня.

   1. Яка, на вашу думку, головна риса вдачі Евеліни?

   2. Що, на вашу думку, зближувало.  Петра й Евеліну? (Вони обоє були оточені надзвичайною любов'ю своїх близьких. Обоє вони не знали життя, жили в замкненому світі своїх маєтків.)

   3. Який момент у житті був переломним для Евеліни? (Зустріч із братами Ставрученками. Вона вперше відчула, що існує якийсь інший світ, невідомий і тривожний.)

   4. Яка проблема виникла перед героїнею після зустрічі з бра­тами Ставрученками? (Поринути в новий світ, у якому не було місця Петрові, або залишитися разом з коханим.) Який вибір зробила Евеліна? (Вона вибрала Петра.)

   5. Як на вашу думку, чи було жертовним рішення Евеліни за­лишитися з Петром? (З боку Евеліни це був вияв щирої і дуже самовідданої любові.)

7. Перегляд епізоду з кінофільму«Сліпий музикант» (1960)

VII. Підсумки уроку. (звучить музика «Так хочется жить»)

- Щасливий шанс доля дарує людині завжди. Для цього і покликане мистецтво, як основа духовної діяльності людини, у цьому і є всеперемагаюча його сила. Для вас я підготувала пам’ятки про наш урок із висновками, які, надіємося, будуть вам у слушній нагоді у житті.

Зроби висновки у житті:

  1.                 Завжди потрібно розвивати у собі природні таланти й можливості;
  2.                 Не впадати у паніку, не складати руки, не втрачати надії та почуття оптимізму;
  3.                 Відчути себе потрібною людиною комусь, собі, іншим у цьому житті, щоб не залишитися самотнім;

4. Виховувати в собі впевненість, рішучість, прагнення до самовдосконалення, до успіху у задуманій справі.

 

Віночок побажань (встати в коло і  висловити  побажання  один один одному, тримаючись за руки)

VIII. Домашнє завдання.

  1. Дочитати  повість «Сліпий музикант».
  2. Диферінційоване: Дібрати цитати до характеристики  дядька Максима .

            Підготувати коротко відомості про музикантів, позбавленими зору, які стали знаменитими на весь світ.      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          «СЛІПИЙ МУЗИКАНТ» ХАРАКТЕРИСТИКА ГЕРОЇВ

 

 «Сліпий музикант» характеристика героїв — Петра, Евеліни, дядька Максима, конюха Юхима

Характеристика Петра

    На долю головного героя випало велике випробування: він сліпий від народження, і повинен поступово прийти до розуміння своєї цінності і необхідності в цьому світі.

     Спочатку йому складно спілкуватися з однолітками, але поява в його житті Евеліни приносить йому чимало приємних хвилин: він знаходить подругу, близьку людину. По суті, Петро хоче знайти своє місце в житті, але спочатку йому потрібно прийняти факт власної сліпоти. Довго він не може змиритися з тим, що не такий як всі, що не бачить світ. Він повинен прийти до розуміння того, що володіє великим талантом, і захотіти його розвинути до високого рівня.

     Багато в чому досягнення цієї мети сприяє вплив дядька Максима, який вигадує для племінників нові випробування. Ми бачимо, як з недовірливого і невпевненого юнака Петро поступово стає сильною людиною, люблячим життя. Коли він перестає жаліти себе і починає дихати на повні груди, результати не змушує на себе чекати: і ось Петро вже сліпий музикант.  

    Короткий зміст історії розповідає про те, як у нього утворюється сім’я, особисте щастя.

 

Характеристика Евеліни

      Це була мудра і добра дівчинка, розвинута не по роках. При першому знайомстві можна помітити її незворушність і спокій, з яким вона дивилася на звичайні речі. По відношенню до Петра вона ласкава і прониклива. Недарма в ній одній в дитячі і юнацькі роки сліпий бачив відраду і втіху. Евеліна — перший і єдиний друг Петра, згодом його кохана. Їхні стосунки гармонійні, з часом вони тільки міцнішають.

      Евеліна завжди сприймала біль Петра як свій власний. Момент, коли вона дізналася, що він сліпий, запам’ятався їй на все життя: вона плакала над цією обставиною так, немов хлопчик (в ту пору ще незнайомий) був її близьким родичем або другом.

Характеристика дядька Максима

      Дядько Максим був відставним військовим. Звиклий до порядку й дисципліни, він хоче зробити з племінника гідну і впевнену в собі людину, якій були б не страшні ніякі душевні переживання і побутові труднощі.

       Дядько бере активну участь у вихованні Петра, намагається довести своїй сестрі, чому важливо не зніжити дитину, а навчити його жити у нашому непростому світі. Дядько ніколи вголос не жаліє хлопчика, тим самим не дає йому приводу засумніватися в тому, що він може стати щасливим. За його ініціативою у будинок приходять молоді люди, серед них кадет і студенти — все для щасливого майбутнього Петра.

       Саме з дядьком Максимом юний Петро вирушає в найважливішу подорож за сенсом життя.

Конюх Юхим . Він пробудив у маленькому Петрові любов до музики, здатність чути красу мелодії і звуків. Юхим був закоханий у дівчину, яка відмовила йому у взаємності, тому його музика наповнена справжніми почуттями і красою. Ця повнота звуків і заворожує маленького Петра, змушує його бігати до стайні і слухати досконалу гру конюха.

     Юхим — перший учитель Петра по музиці. Саме в його стайні хлопчик навчився розуміти і цінувати справжнє мистецтво.

 

Анна Михайлівна Як будь-яка мати, вона прагнула оточити свою дитину теплом і увагою. Дізнавшись, що дитина сліпа, вона довгий час горювала, ні в чому не знаходила розради. Протягом усієї повісті її любов і підтримка всюди оточують Петра, дарують йому почуття потрібності, підтримують в негараздах. Основна думка повісті «Сліпий музикант» Навряд чи знайдеться інший такий твір, що надасть настільки сильний життєстверджуючий вплив, як і «Сліпий музикант».

     Герої описані досконалими: вони усі наділені живими рисами, індивідуальними якостями характеру. Головний герой повинен пройти випробування сліпотою і полюбити життя, щоб стати великим музикантом. Таким чином, багатогранною і значною є повість «Сліпий музикант». Короткий зміст дозволяє глибше зрозуміти почуття, думки сліпого, його світогляд. Створюється враження, що Короленко присвятив цей твір сліпим всього світу.

 

Умовно твір складається з кількох частин, які описують час становлення особистості сліпого музиканта Петра: дитинство, юність, дорослішання, переживання своєї фізичної неповноцінності, знаходження сенсу життя, цілей на майбутнє і свого місця у світі.

 

Джерело: http://faqukr.ru/mistectvo-ta-rozvagi/100051-korolenka-slipij-muzikant-korotkij-zmist-i-geroi.html

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Руденко Анастасія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Медведева Диана
    Дякую! Чудова розробка!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Легка Ірина Іванівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
25 липня 2018
Переглядів
44781
Оцінка розробки
4.8 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку