допомогти учням зрозуміти внутрішній світ героїв повісті, їх духовні пошуки; поглибити уявлення учнів про взаємозв'язок музики та літератури; розкрити особливості її впливу не тільки на сюжет оповідання, а й на життя людини, її вчинки; виховувати почуття патріотизму, співпереживання, любові до ближнього.
Тема уроку: Тема мистецтва в повісті В.Г.Короленка «Сліпий музикант».
Образ Петра Попельського та Евеліни.
Мета уроку: допомогти зрозуміти внутрішній світ героїв повісті, їх духовні пошуки; поглибити уявлення учнів про взаємозв’язок музики та літератури; розкрити особливості її впливу не тільки на сюжет оповідання, а й на життя людини, її вчинки; виховувати почуття патріотизму, співпереживання, любові до ближнього.
Обладнання: портрет В.Г. Короленка, аудіо запис народної пісні «Ой, там на горі та женці жнуть», фрагменти з фільму «Сліпий музикант» (1960), хрестоматія.
Епіграф до уроку:
Єдине мистецтво бути щасливим –
усвідомлювати, що щастя в твоїх руках.
Ж.Ж. Руссо
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка домашнього завдання
Доведіть, що твір В. Короленка «Сліпий музикант» є повістю.
Повість - це жанр епічного прозового твору, що належить до середньої форми. Повість вважається проміжним жанром між оповіданням та романом. Повісті притаманні більш розгорнутий сюжет, ширше охоплення подій з життя головного(их) героя(їв).
1 Літературна гра «Перевір себе»
2. Літературний диктант «Так – Ні». Підтвердьте або заперечте твердження.
- Останні роки письменник жив у Полтаві, був особисто знайомий з українськими діячами культури. Назвіть їх.(Панас Мирний, І. Карпенко-Карий, М. Коцюбинський)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Робота з епіграфом.
Всі згадані письменники були героями свого часу, бо вбачали своє призначення в удосконаленні існуючого світу, в протистоянні проявам зла і жорстокості. Усі вони прагнули своїми творами зробити людину добрішою та людянішою: хто – сатирою, хто – захоплюючими пригодами. Але найголовніше – це спроба відшукати таємницю людського щастя, розкрити ідею добра і милосердя засобами мистецтва.
IV. Оголошення теми і мети уроку. Вступне слово вчителя.
У передмові до свого етюду В. Короленко писав:
«Основний психологічний мотив – це інстинктивний, органічний потяг до світла. У деяких друкованих критичних статтях було відмічено: цього мотиву нема у сліпонароджених.
Вони ніколи не бачили світла і тому не повинні почувати, що позбавлені того, чого зовсім не знають. Але ця думка неправильна: ми ніколи не літали, як птахи, але всі знають, як довго відчуття польоту супроводить дитячі і юнацькі сни».
V. Формування вмінь та навичок учнів.
Завдання 1. «Асоціативний ланцюжок».
- Які асоціації викликає у вас поняття «світло»? аналогічно «темрява»?
VI. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Проблемне запитання:
2. Робота з текстом.
* «У багатій сім’ї Попельських народився сліпий хлопчик».
* «Серце матері почуло, що разом з новонародженою дитиною прийшло на світ темне, непозбутнє горе, яке нависло над колискою, щоб іти в парі з новим життям до самої могили».
* «Лікар сказав, що хлопчик справді сліпий, і до того ж безнадійно».
- Як же цій дитині жити?
- Яким чином сліпа людина зможе компенсувати бачення світу?
3. Проблемне запитання:
- А як же побачити прекрасне у цьому світі, не бачачи його очима? Щоб дати відповідь на це запитання, ми розгадаємо ребус.
(мистецтво)
Що таке мистецтво? (Записати визначення в зошити.)
Мистецтво – це творче відображення дійсності, яке сприймається людиною всіма органами чуттів.
Які ви знаєте види мистецтва?
Про який вид мистецтва йде мова у повісті «Сліпий музикант» - музика.
Яке значення має музика у житті людини?
Звернемось до твору. Як же вплинула музика на духовний розвиток Петруся Попельського? Зачитати цитати з тексту:
перегляд уривку з кінофільму
- Як можна розрізнити звуки природи, не побачивши їх?
Вчитель: Природа відібрала у хлопчика зрячість, натомість обдарувала його витонченим музикальним слухом. Гріх би був – не розвивати цього таланту у хлопчикові. І Петрусь вирвав у своєї долі цей «щасливий квиток» - мати рідного дядька Максима Яценка.
4.Робота з текстом.
1. Яким було ставлення Максима до музичних захоплень племінника? (Він уважав музику «великою силою, що надає можливості володіти серцем натовпу», але йому хотілося, щоб Петро також умів співати. «Давні бояни, українські кобзарі і бандуристи були у більшості випадків сліпими».)
2. Яка музика лунала в домі Попельських? (Класична музика.)
3. Яка роль належала музиці в роки дитинства Петра ? («Це захоплення музикою стало центром його розумового зростання: воно заповнювало й урізноманітнило його існування».)
4. З якою метою мати Петра звеліла привезти до маєтку фортепіано? (Вона боролася за сина, намагалася пересилити вплив Йохима з його дивовижною сопілкою. Хлопчик ліобив слухати гру старого Йохима, але через деякий час він. уподобав фортепіано.)
5. Яке місце зрештою посіла музика в житті Петра? (Музика стала сенсом його життя, вона подарувала йому не лише прекрасні хвилини насолоди, а й відчуття потрібності в цьому житті. Петро став служити музиці.)
6. Слухання пісні пісні «Ой, там на горі та женці жнуть»
Знайдіть у тексті портрети Евеліни в різному віці. Проаналізуйте, як змінюється героїня.
1. Яка, на вашу думку, головна риса вдачі Евеліни?
2. Що, на вашу думку, зближувало. Петра й Евеліну? (Вони обоє були оточені надзвичайною любов'ю своїх близьких. Обоє вони не знали життя, жили в замкненому світі своїх маєтків.)
3. Який момент у житті був переломним для Евеліни? (Зустріч із братами Ставрученками. Вона вперше відчула, що існує якийсь інший світ, невідомий і тривожний.)
4. Яка проблема виникла перед героїнею після зустрічі з братами Ставрученками? (Поринути в новий світ, у якому не було місця Петрові, або залишитися разом з коханим.) Який вибір зробила Евеліна? (Вона вибрала Петра.)
5. Як на вашу думку, чи було жертовним рішення Евеліни залишитися з Петром? (З боку Евеліни це був вияв щирої і дуже самовідданої любові.)
7. Перегляд епізоду з кінофільму«Сліпий музикант» (1960)
VII. Підсумки уроку. (звучить музика «Так хочется жить»)
- Щасливий шанс доля дарує людині завжди. Для цього і покликане мистецтво, як основа духовної діяльності людини, у цьому і є всеперемагаюча його сила. Для вас я підготувала пам’ятки про наш урок із висновками, які, надіємося, будуть вам у слушній нагоді у житті.
Зроби висновки у житті:
4. Виховувати в собі впевненість, рішучість, прагнення до самовдосконалення, до успіху у задуманій справі.
Віночок побажань (встати в коло і висловити побажання один один одному, тримаючись за руки)
VIII. Домашнє завдання.
Підготувати коротко відомості про музикантів, позбавленими зору, які стали знаменитими на весь світ.
«СЛІПИЙ МУЗИКАНТ» ХАРАКТЕРИСТИКА ГЕРОЇВ
«Сліпий музикант» характеристика героїв — Петра, Евеліни, дядька Максима, конюха Юхима
Характеристика Петра
На долю головного героя випало велике випробування: він сліпий від народження, і повинен поступово прийти до розуміння своєї цінності і необхідності в цьому світі.
Спочатку йому складно спілкуватися з однолітками, але поява в його житті Евеліни приносить йому чимало приємних хвилин: він знаходить подругу, близьку людину. По суті, Петро хоче знайти своє місце в житті, але спочатку йому потрібно прийняти факт власної сліпоти. Довго він не може змиритися з тим, що не такий як всі, що не бачить світ. Він повинен прийти до розуміння того, що володіє великим талантом, і захотіти його розвинути до високого рівня.
Багато в чому досягнення цієї мети сприяє вплив дядька Максима, який вигадує для племінників нові випробування. Ми бачимо, як з недовірливого і невпевненого юнака Петро поступово стає сильною людиною, люблячим життя. Коли він перестає жаліти себе і починає дихати на повні груди, результати не змушує на себе чекати: і ось Петро вже сліпий музикант.
Короткий зміст історії розповідає про те, як у нього утворюється сім’я, особисте щастя.
Характеристика Евеліни
Це була мудра і добра дівчинка, розвинута не по роках. При першому знайомстві можна помітити її незворушність і спокій, з яким вона дивилася на звичайні речі. По відношенню до Петра вона ласкава і прониклива. Недарма в ній одній в дитячі і юнацькі роки сліпий бачив відраду і втіху. Евеліна — перший і єдиний друг Петра, згодом його кохана. Їхні стосунки гармонійні, з часом вони тільки міцнішають.
Евеліна завжди сприймала біль Петра як свій власний. Момент, коли вона дізналася, що він сліпий, запам’ятався їй на все життя: вона плакала над цією обставиною так, немов хлопчик (в ту пору ще незнайомий) був її близьким родичем або другом.
Характеристика дядька Максима
Дядько Максим був відставним військовим. Звиклий до порядку й дисципліни, він хоче зробити з племінника гідну і впевнену в собі людину, якій були б не страшні ніякі душевні переживання і побутові труднощі.
Дядько бере активну участь у вихованні Петра, намагається довести своїй сестрі, чому важливо не зніжити дитину, а навчити його жити у нашому непростому світі. Дядько ніколи вголос не жаліє хлопчика, тим самим не дає йому приводу засумніватися в тому, що він може стати щасливим. За його ініціативою у будинок приходять молоді люди, серед них кадет і студенти — все для щасливого майбутнього Петра.
Саме з дядьком Максимом юний Петро вирушає в найважливішу подорож за сенсом життя.
Конюх Юхим . Він пробудив у маленькому Петрові любов до музики, здатність чути красу мелодії і звуків. Юхим був закоханий у дівчину, яка відмовила йому у взаємності, тому його музика наповнена справжніми почуттями і красою. Ця повнота звуків і заворожує маленького Петра, змушує його бігати до стайні і слухати досконалу гру конюха.
Юхим — перший учитель Петра по музиці. Саме в його стайні хлопчик навчився розуміти і цінувати справжнє мистецтво.
Анна Михайлівна Як будь-яка мати, вона прагнула оточити свою дитину теплом і увагою. Дізнавшись, що дитина сліпа, вона довгий час горювала, ні в чому не знаходила розради. Протягом усієї повісті її любов і підтримка всюди оточують Петра, дарують йому почуття потрібності, підтримують в негараздах. Основна думка повісті «Сліпий музикант» Навряд чи знайдеться інший такий твір, що надасть настільки сильний життєстверджуючий вплив, як і «Сліпий музикант».
Герої описані досконалими: вони усі наділені живими рисами, індивідуальними якостями характеру. Головний герой повинен пройти випробування сліпотою і полюбити життя, щоб стати великим музикантом. Таким чином, багатогранною і значною є повість «Сліпий музикант». Короткий зміст дозволяє глибше зрозуміти почуття, думки сліпого, його світогляд. Створюється враження, що Короленко присвятив цей твір сліпим всього світу.
Умовно твір складається з кількох частин, які описують час становлення особистості сліпого музиканта Петра: дитинство, юність, дорослішання, переживання своєї фізичної неповноцінності, знаходження сенсу життя, цілей на майбутнє і свого місця у світі.
Джерело: http://faqukr.ru/mistectvo-ta-rozvagi/100051-korolenka-slipij-muzikant-korotkij-zmist-i-geroi.html