Тема. «Як жити? Я сліпий!» . Пошук головним героєм твору свого місця у світі.

Про матеріал

Розробка уроку по вивченню повісті Короленка "Сліпий музикант". Тема. «Як жити? Я сліпий!» . Пошук головним героєм твору свого місця у світі.

Перегляд файлу

                      Урок       6 клас

Тема. «Як жити? Я сліпий!» . Пошук головним героєм твору свого місця у світі.

Мета. Допомогти учням зрозуміти внутрішній світ головного героя, його духовні пошуки; розвивати в учнів логічне мислення, зв’язне мовлення, навички переказу, аналізу прозового тексту; сприяти формуванню доброти, людяності, милосердя, прагнення до правильного вибору своєї життєвої позиції.

Обладнання. Презентація,  портрет письменника, підручники,  кольорові смужки.

Тип уроку: урок – дослідження з елементами аналізу художнього тексту.

                                       Хід уроку

 І. Організаційний  етап.

    1. Психологічна рефлексія «Наш настрій».

-  Діти, у кожного з вас на парті лежать сигнальні смужки. Покажіть, з яким настроєм ви прийшли на сьогоднішній урок. Подивимося, чи зміниться ваш настрій наприкінці уроку. Символіка  кольорів:

• Червоний - піднесеність.

• Оранжевий - радість.

• Жовтий – приємність.

• Зелений – спокій.

• Синій – сум.

• Фіолетовий – тривожність.

• Чорний – незадоволення.

 

-  Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він гарний, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори, адже ми будемо сьогодні продовжувати  працювати з одним із найкращих творів В.Г. Короленка - повістю «Сліпий музикант».

   II. Етап перевірки домашнього завдання.

1. Літературна гра «Перевір себе». Візитна картка письменника.

Прізвище, ім'я, по батькові: Короленко Володимир Галактіонович

Дата народження: 15 липня 1853

Місце народження: Житомир

Дата смерті: 25 грудня 1921

Місце смерті: Полтава

Національність: українець

Мова творів: російська

Рід діяльності: письменник

Роки активності: 1879 - 1921

Жанр: оповідання, повісті, нарис.

 

ІІІ.  Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

 

      1. Слово учителя.

      -     Які ваші враження , відчуття, емоції від прочитаної повісті.

      -     Що вас найбільше вразило при читанні твору? ( Історія життя Петра ).

      -     Пропоную сьогодні на уроці провести своєрідне психологічне дослідження. Ми умовно пройдемо шляхом головного героя, «доторкнемося» до непростої історії його життя, постараємося усвідомити біль, відчуття безвиході , внутрішню боротьбу Петра Попельського. Також в процесі роботи будемо шукати відповіді на проблемні питання

  • Чи знайшов головний герой своє місце у світі?
  • Чи може обділена людина бути потрібною, навіть щасливою?

 

ІV. Етап засвоєння нових знань.

 

1. Самостійна робота.  Диктант без слів

  • Для того, щоб переконатися, що ви знаєте зміст повісті «Сліпий музикант», я покажу вам ілюстрації до твору, а ви підберете до них заголовки і запишете в зошити. Приблизний запис у зошитах:

 1. Гра Йохима на сопілці.

 2. Дядько Максим.

 3.  Перші уроки

 4.  Зустріч із Евеліною.

 5. На дзвінниці.

 6.  Подорож зі сліпцями.

 7.  Кохання.

 8. Тріумф музиканта.

 

     2. Бесіда.

  • Які ваші враження , відчуття, емоції від прочитаної повісті:
  • Що вас найбільше вразило при читанні твору? ( Історія життя Петра ).
  • Яке нещастя сталося в родині Попельських?( Їх син народився сліпим ).

 

3. Пошуково – дослідницька робота з текстом.

  • Хто першим дізнався про сліпоту дитини? ( мама ).
  • Чому? ( Мама – найрідніша. Тільки вона може відчувати своє дитя серцем ).
  • Розкажіть про дитячі роки Петруся. Хто і як його виховував? ( Його мати та дядько Максим.)
  • В якій атмосфері зростав хлопчик? ( З одного боку його оточу­вала ніжність матері, поетичність її творчої натури, з ін­шого — мужність старого воїна, дядька Максима. Хлопчик зростав в атмосфері любові, тепла, турботливого ставлення.)
  • Як хлопчик реагував на світ навколо нього, як пізнавав його? ( Він «вдивлявся» кінчиками  пальців ).
  • Хто і що входило до його маленького світу? (  мама, дядько Максим, батько, садиба ).
  • Хто відіграв велику роль у вихованні Петруся? ( дядько Максим мудро направив племінника на вірний шлях, дбав про його розвиток. І це дало результати. Хлопець сам намагався прибирати іграшки в кімнаті, займався фізичними вправами, займався музикою ).
  • Що єднало дядька і племінника? ( Вони обоє мали вади: племінник був сліпий, а дядько не мав ноги.)
  • Як Петрусь потоваришував з Евеліною? ( Якось дівчинка зненацька натрапила на Петруся, коли той відпочивав на горбку біля річки. Її привабили чарівні звуки сопілки, але звиклий до самотності хлопчик прогнав непрохану гостю).
  • Яку роль в житті Петра відіграє зустріч із дзвонарем? ( Він думає, що доля сліпих – зло й образа. Починається душевна криза).
  • Хто і що виводить Петра з душевної кризи?  Зачитайте уривок із тексту.( «Ти занадто егоїстично носишся зі своїм горем». Подорож із сліпими співцями  на чолі з Кандибою змусило зрозуміти, що є люди,  яким живеться набагато важче та вони не нарікають на  долю. Це одруження з Евеліною, народження дитини, концерт  ).
  • Зачитайте реакцію людей, які прийшли  на концерт до сліпого музиканта.

 

       4.  Слово учителя.

Із цього стану героя вивела подорож із сліпими співцями, на чолі з Кандибою. Петро побачив і пережив разом із сліпими співцями голод, холод, злидні, при­ниження, тобто він побачив справжнє горе, що було набагато страшнішим, ніж йому уявлялося. Петро вийшов із кризи. Зміни у душі героя відобразилися у тому, як він грав. «На місці сліпого і невтомного егоїстичного страждання він носить у душі відчуття життя, він відчуває і людське горе, і людську радість, він прозрів і зможе нагадати щасливим про нещасних...».

 

     5. Повідомлення учня « Зір в житті людини ».

 

     6. «На одинці з мистецтвом»  Тема сліпих у живописі.

  • Картина П. Брейгеля Старшого «Сліпі» написана на біблійний сюжет. Сліпі  втілюють  образ людства, що заблукало в духовній пітьмі й не може знайти свій шлях. Люди спотикаються й падають. Обличчя сліпих потворні, бо вони втілюють не фізичні, а моральні вади. У них немає ніякого спасіння. У Біблії сказано: «Облиште їх, вони  - сліпі поводирі сліпих; а якщо сліпий веде сліпого, то обидва вони впадуть у яму». Художник стверджує,що людство має внутрішньо прозріти й знайти вихід.
  • Друга картина  художника Д.З. Міллеса «Сліпа дівчина». Художник торкнувся болючої теми – діти -  безхатченки і інваліди. Їх важка доля, відсутність будь-якого притулку, вимушене поневіряння в пошуках милостині. Він показує яскравими фарбами єднання героїв з природою; на небі - веселка, символ надії.

 

    7 . Хвилина роздумів.

  • Що увиразнюють на цих картинах художники: обмеженість можливостей цих людей чи їх бажання бути повноцінними людьми?
  • Яка із цих картин більш співзвучна із повістю «Сліпий музикант»  В.Г. Короленка?

 

V. Етап закріплення нових знань.

1. Робота в парах. Прийом «Сходинки успіху».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                               Музикант

 

 

                                      

                 

 

 

 

 

 

2. Відповіді на проблемні питання.

  • Яка ланка в ланцюжку круто повернула усе життя нашого героя?  ( Перше кохання)
  • Чи знайшов головний герой своє місце у світі? ( Так ).
  • Чи може обділена людина бути потрібною, навіть щасливою? ( Може. Петро знайшов своє покликання, усвідомивши, що його талант потрібен людям, він приносить їм радість, викликає сльози, робить людей щасливими. Він «прозрів» ).
  • Як живеться сліпим людям, з обмеженими можливостями у наш час?
  • Чи ви звертаєте свою увагу на них?

УІ. Етап підсумку.

 1.  Прийом «Дружня порада»

Ось і добігає до кінця наше знайомство з героєм твору.  І як своєрідний підсумок уроку, скористаємося прийомом «Дружня порада». Від імені літературного героя  дайте  своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся.

Можливі варіанти

1.Нічого не боятися.

2.Іти до поставленої мети.

3.Вірити в себе.

4. Ніколи не здаватися.

5. Допомагати тим, хто потребує допомоги.

 

2. Психологічна вправа «Наш настрій»

- Чи змінився ваш настрій? Підніміть смужки того кольору, який відповідає вашому настрою.

 

3. Слово учителя.

Я сподіваюся, що ви житимете, наслідуючи ці поради. Дякую вам за допомогу і підтримку. На прощання хочу подарувати вам таку притчу: «Одна людина знайшла  скляний осколок, піднесла його до очей і побачила прекрасний світ: людей, будинки, ліс, гори, річку. Осколок їй сподобався, але здався звичайним, зовсім не цінним. Тоді вона узяла скло і одну його сторону позолотила. Осколок став цінною річчю. Але коли людина знову піднесла його до очей, то не побачила людей, будинків, лісу, гір, річки - всього того, що вона бачила раніше. Вона  бачила тільки себе». Я бажаю вам, щоб ви завжди бачили прекрасний світ. Зрозумійте, що істинне щастя поміщене у вас самих. Не витрачайте часу і зусиль у пошуках достатку, радості і душевного спокою у навколишньому світі. Пам'ятайте, щасливий не той, хто отримує, але лише, той, хто дає. Простягайте руку допомоги. Діліться. Посміхайтеся.

 

VII. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.

  • Скориставшись словником музичних термінів, підготувати розповідь про сопілку, рояль, кобзу

(за вибором).

  • Намалювати ілюстрацію до улюбленого епізоду повісті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
2003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку