Розробка уроку по вивченню повісті Короленка "Сліпий музикант". Тема. «Як жити? Я сліпий!» . Пошук головним героєм твору свого місця у світі.
Урок 6 клас
Тема. «Як жити? Я сліпий!» . Пошук головним героєм твору свого місця у світі.
Мета. Допомогти учням зрозуміти внутрішній світ головного героя, його духовні пошуки; розвивати в учнів логічне мислення, зв’язне мовлення, навички переказу, аналізу прозового тексту; сприяти формуванню доброти, людяності, милосердя, прагнення до правильного вибору своєї життєвої позиції.
Обладнання. Презентація, портрет письменника, підручники, кольорові смужки.
Тип уроку: урок – дослідження з елементами аналізу художнього тексту.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1. Психологічна рефлексія «Наш настрій».
- Діти, у кожного з вас на парті лежать сигнальні смужки. Покажіть, з яким настроєм ви прийшли на сьогоднішній урок. Подивимося, чи зміниться ваш настрій наприкінці уроку. Символіка кольорів:
• Червоний - піднесеність.
• Оранжевий - радість.
• Жовтий – приємність.
• Зелений – спокій.
• Синій – сум.
• Фіолетовий – тривожність.
• Чорний – незадоволення.
- Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він гарний, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори, адже ми будемо сьогодні продовжувати працювати з одним із найкращих творів В.Г. Короленка - повістю «Сліпий музикант».
II. Етап перевірки домашнього завдання.
1. Літературна гра «Перевір себе». Візитна картка письменника.
Прізвище, ім'я, по батькові: Короленко Володимир Галактіонович
Дата народження: 15 липня 1853
Місце народження: Житомир
Дата смерті: 25 грудня 1921
Місце смерті: Полтава
Національність: українець
Мова творів: російська
Рід діяльності: письменник
Роки активності: 1879 - 1921
Жанр: оповідання, повісті, нарис.
ІІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
1. Слово учителя.
- Які ваші враження , відчуття, емоції від прочитаної повісті.
- Що вас найбільше вразило при читанні твору? ( Історія життя Петра ).
- Пропоную сьогодні на уроці провести своєрідне психологічне дослідження. Ми умовно пройдемо шляхом головного героя, «доторкнемося» до непростої історії його життя, постараємося усвідомити біль, відчуття безвиході , внутрішню боротьбу Петра Попельського. Також в процесі роботи будемо шукати відповіді на проблемні питання
ІV. Етап засвоєння нових знань.
1. Самостійна робота. Диктант без слів
1. Гра Йохима на сопілці.
2. Дядько Максим.
3. Перші уроки
4. Зустріч із Евеліною.
5. На дзвінниці.
6. Подорож зі сліпцями.
7. Кохання.
8. Тріумф музиканта.
2. Бесіда.
3. Пошуково – дослідницька робота з текстом.
4. Слово учителя.
Із цього стану героя вивела подорож із сліпими співцями, на чолі з Кандибою. Петро побачив і пережив разом із сліпими співцями голод, холод, злидні, приниження, тобто він побачив справжнє горе, що було набагато страшнішим, ніж йому уявлялося. Петро вийшов із кризи. Зміни у душі героя відобразилися у тому, як він грав. «На місці сліпого і невтомного егоїстичного страждання він носить у душі відчуття життя, він відчуває і людське горе, і людську радість, він прозрів і зможе нагадати щасливим про нещасних...».
5. Повідомлення учня « Зір в житті людини ».
6. «На одинці з мистецтвом» Тема сліпих у живописі.
7 . Хвилина роздумів.
V. Етап закріплення нових знань.
1. Робота в парах. Прийом «Сходинки успіху».
Музикант
2. Відповіді на проблемні питання.
УІ. Етап підсумку.
1. Прийом «Дружня порада»
Ось і добігає до кінця наше знайомство з героєм твору. І як своєрідний підсумок уроку, скористаємося прийомом «Дружня порада». Від імені літературного героя дайте своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся.
Можливі варіанти
1.Нічого не боятися.
2.Іти до поставленої мети.
3.Вірити в себе.
4. Ніколи не здаватися.
5. Допомагати тим, хто потребує допомоги.
2. Психологічна вправа «Наш настрій»
- Чи змінився ваш настрій? Підніміть смужки того кольору, який відповідає вашому настрою.
3. Слово учителя.
Я сподіваюся, що ви житимете, наслідуючи ці поради. Дякую вам за допомогу і підтримку. На прощання хочу подарувати вам таку притчу: «Одна людина знайшла скляний осколок, піднесла його до очей і побачила прекрасний світ: людей, будинки, ліс, гори, річку. Осколок їй сподобався, але здався звичайним, зовсім не цінним. Тоді вона узяла скло і одну його сторону позолотила. Осколок став цінною річчю. Але коли людина знову піднесла його до очей, то не побачила людей, будинків, лісу, гір, річки - всього того, що вона бачила раніше. Вона бачила тільки себе». Я бажаю вам, щоб ви завжди бачили прекрасний світ. Зрозумійте, що істинне щастя поміщене у вас самих. Не витрачайте часу і зусиль у пошуках достатку, радості і душевного спокою у навколишньому світі. Пам'ятайте, щасливий не той, хто отримує, але лише, той, хто дає. Простягайте руку допомоги. Діліться. Посміхайтеся.
VII. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.
(за вибором).