Мета: сформувати уявлення учнів про зміст поняття «перпендикулярні прямі» та спосіб їх позначення; виробити вміння розпізнавати перпендикулярні прямі на рисунку та будувати з допомогою косинця пряму, перпендикулярну до даної, що проходить через точку: а) на прямій; б) поза прямою.
Тема. Перпендикулярні прямі
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст поняття «перпендикулярні прямі» та спосіб їх позначення; виробити вміння розпізнавати перпендикулярні прямі на рисунку та будувати з допомогою косинця пряму, перпендикулярну до даної, що проходить через точку: а) на прямій; б) поза прямою.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
Ми вже знаємо, що однією з груп об'єктів, що вивчає математика, є геометричні фігури з їх властивостями, а також відношення між ними. Однією з основних геометричних фігур є пряма і основні відношення між прямими ми й будемо вивчати протягом кількох наступних уроків.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань
Основна дидактична мета уроку — домогтися, щоб учні знали:
а) означення перпендикулярних прямих;
б) одну із властивостей перпендикулярних прямих;
в) за допомогою якого інструменту будуємо перпендикулярні прямі;
та вміли:
а) зображувати та позначати перпендикулярні прямі;
б) знаходити на готових рисунках пари перпендикулярних прямих (на око та за допомогою косинця);
в) будувати пряму, що перпендикулярна до даної і проходить через дану точку, що лежить або на даній прямій, або поза нею.
II. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
IV. Формування знань
План викладення матеріалу
а) будуємо прямий кут;
б) доповнюємо його сторони до прямих;
в) прямі, що утворилися і за побудовою утворили прямий кут, називаємо перпендикулярними і позначаємо спеціальним способом.
Дві прямі, у результаті перетину яких утворюються прямі кути, називаються перпендикулярними прямими
Навести якомога більше прикладів перпендикулярних прямих, які можна побачити на предметах з інтер'єру, споруд тощо.
Зобразимо розгорнутий кут АОВ і проведемо його бісектрису ОС (рис. ).
Оскільки градусна міра розгорнутого кута дорівнює 180°, то <AOC + <СОВ - 180°. Ураховуючи, що кути АОС і СОВ рівні, отримуємо: <АОС = <СОВ = 90°.
Поняття перпендикулярних відрізків є супутнім для поняття перпендикулярних прямих. Але зауважимо, що перпендикулярні прямі — це в першу чергу прямі, що обов'язково перетинаються, а перпендикулярні відрізки можуть перетинатися, мати спільний кінець, а можуть і не перетинатися.
Важливим для подальшого вивчення геометрії є поняття перпендикуляра до прямої. Поняття перпендикуляра вводимо через перпендикулярні прямі.
Тому далі розглянемо алгоритм побудови прямої, перпендикулярної до даної.
Пояснення і коментарі супроводжуємо записами в зошитах, які вчитель дублює на дошці і які можуть мати вигляд конспекту.
Конспект |
||||
Перпендикулярні прямі |
||||
1. Прямі а і b — перетинаються в точці 0, тобто мають одну спільну точку 0: |
|
|||
|
2. Прямі а i b — перетинаються в точці 0 і утворюють прямий кут, тому прямі а і b перпендикулярні (ab). |
|||
3. Якщо a b, то всі кути: l = 2 = 3 = 4 = 90 ° (прямі) |
|
|||
4. Якщо a b і відрізки АВ і СВ лежать на а і b відповідно, то ABCD: |
||||
а) |
б) |
в) |
||
5. Щоб побудувати пряму, перпендикулярну до даної, можна користуватися косинцем: а) Якщо точка A лежить на прямій а. б) Якщо точка А не лежить на прямій а.
|
||||
V. Закріплення знань. Вироблення вмінь
Усні вправи (робота з готовими рисунками)
Письмові вправи
Колективна робота з підручником
VI. Підсумки уроку
Учитель. Я побудував на дошці пряму і перпендикулярну до неї пряму. На перпендикулярній прямій позначив точки А та В, а на даній прямій – точку С (див. рис. 3).
Потім учитель витирає прямі, зберігши зазначені точки (рис. 4), і пропонує учням поновити попередній рисунок, користуючись косинцем.
VII. Домашнє завдання
Впр (за підручником)1212, 1214, 1215
1