Конспект
Заняття з розвитку фонематичних процесів,підготовка до оволодіння грамотою
(старша група ФФНМ)
« В гостях у гончара»
Диференціація звуків (г-к),буква «Г».
Мета:Уточнити артикуляцію звуків (г-к).Вчити дітей графічному зображенню букви«г». Закріплювати відмінності по дзвінкості-глухості з опорою на усвідомлений контроль за роботою органів артикуляції, вміти знаходити слова на задані звуки, визначити місцепостановки звука в слові, вміти розрізняти поняття «звук»-«буква», читати прямі і обернені склади. Вчити дітей складанню звукового аналізу слова.Вчити дітей диференціювати звуки в складах,словах. знайомити дітей з українськими керамічними виробами, розширювати лексичний запас назвами виробів
Розвивати фонематичний слух,сприймання. Удосконалювати звуковимову та навички фонематичного уявлення.
Виховувати повагу до ремісницьких професій.любов до історії України, її людей, їх праці.
Обладнання:керамічні вироби, малюнки керамічних виробів(глечик,макітра,баклага, куманець, барильце,горщик), звукові позначки, планшети, позначки для складання схеми речення, розрізна абетка, дидактичні ігри, фішки з дзвіночками для позначення дзвінких приголосних,фішки синього кольору для позначки глухих приголосних, естафетна доріжка,м’яч.
Попередня робота: знайомство з професією гончара, гончарними виробами відбулося на занятті з вихователем групи.
Хід заняття
Учні посмішкою і кивком голови вітають гостей. По черзі торкаються пальців рук свого сусіда, починаючи з великих пальців, і говорять:
-Погляньте навколо, що ви бачите? Так-це глиняний посуд, іграшки. Ви сьогодні завітали до майстерні де виготовляють керамічні вироби.
Із чого вони виготовлені? ( вироби виготовлені із глини)
Щоб дізнатися про професію людини,яка робить цей посуд, треба відгадати загадку'.
Загадка:
Глина в кого ожива?
Творить з нею хто дива?
В нього посуд ніби жар,
Ну, звичайно ж, це.... (гончар)
- Діти ,для того, щоб дізнатися, про що ми будемо говорити на занятті, вам необхідно виконати наступне завдання.Я називаю слова, а ви повинні уважно послухати і сказати, який спільний звук найчастіше ви чуєте в словах:
Кухоль, куманець, кераміка.-звук (к)
Глечик, горщик, гончар.-звук (г)
Про які звуки ми будемо з вами говорити. Давайте дамо характеристику кожному звуку.
К- приголосний, дзвінкий.
Г - приголосний, глухий.
11. Основна частина.
Я вимовлятиму звуки, а ви будете їх ловити(заданий звук —тупаємо ногами)
К- х,з,к,в,а,т,к,м,п,с,к.
Г- к,р,т,г,м,п,т,г,в,к,г.
-Я вимовлятиму склади, а ви уважно слухаєте і показуєте(на склад з дзвінким приголосним- плескаємо в долоні, а з глухим приголосним — стукаємо кулачками).
Ка-ка-га-га; ку-гу-ку-гу; ки-ги-ки-ги; го-ко-ко-го.
З.Дидактична гра «Зміни на протилежний звук»
Логопед називає склади із звуком (к),а діти змінюють звук (к)на звук (г):
Логопед називає склади із звуком (г), а діти змінюють звук (г) на звук\(к):
Га, го, гу, ги, ге,гі
А зараз ми з вами підійдемо до столику на якому стоять гончарні вироби.Діти назвіть те, що стоїть на столі.
- А який ваш посуд? (глиняний, блискучий, гарний, красивий, великий, розписний, новий, старовинний, український, казковий, красивий).
Фізкультхвилинка
Дружно ми пішли по глину,(крокують діти по колу)
Накопали цілий віз. (імітація копання лопатою)
Привезли її додому, (імітація веземо віз)
Довго,довго розминали, (розминаємо пальчики)
І ногами,і руками, ( тупаємо ніжками,розминаємо пальчики)
І руками, і ногами^розминаємо пальчики, тупаємо ніжками)
Ком з’являється за мил/ показуємо ком)
А тепер почнем ліпить.
Я говорю назву одного предмета, а ви відповідаєте назву багатьох предметів.
Глечик- Куманець-
Макітра - Барильце-
Горщик -
Миска —
Зараз ми з вами підійдемо до столику і візьмемо в руки фотографи керамічних виробів.
Діти беруть до рук фотографії глиняного посуду і по черзі стають один за одним вимовляючи:
(один з учнів виконує завдання біля дошки)
10. «Бачимо-Чуємо»
На дошці розваішені елементи пазлів на яких зображені предмети українського гончарства. Діти беруть пазл , називають предмет , який зображений на ньому, знаходять місце цього пазла і в результаті на дошці з’являється буква «г».
11. «Товариші». Читаємо склади прямі і обернені:
А О У Е И І
/ \ / \ / \ / \ / \ / \
Г Г Г Г Г Г Г
З розрізної абетки викладаємо склади.
12. « Буревій»
Гончар глечик виготовив глиняний.
(Гончар виготовив глиняний глечик.)
13 . Кросворд „Предмети гончарства”
А зараз перевіримо, як ви запам'ятали предмети побуту українців.
Кросворд
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Посуд, в якому довго зберігається холодним молоко, вода, (глечик)
2.Стоїть тичка, на тичці коробочка, а в тій коробочці сто зеренець - хто відгадає, той буде молодець, (мак), а труть його в... (макітра).
3.Невеличка дерев'яна або глиняна посудина для зберігання води ( баклага).
4.Посуд, з якого господиня на весіллі причащає гостей, (куманець)
5.В якої посудини опуклі стінки? (барильце)
6.Із глини робився,
На кружалі вертівся,
На вогні пікся,
На базарі бував,
Людей годував,
Як упав, той пропав,
Ніхто не сховав,
(горщик)
7.Вид промислу українців, з яким ми познайомились на занятті,
(гончарство)
Підсумок
14.Вам сподобалось на занятті?
15. Про що ви розповідатимете друзям, батькам, братикам та сестричкам?
- Дякую за роботу. Молодці. Заняття закінчене.