Артикуляційна гімнастика.
Звук С.
“Посмішка”
Розтянути губи у посмішці. Зубів не показуємо.
“Парканчик”
Широко посміхнутися, зімкнути зуби.
«Маляр»
Відкрити рот, «побілити» язиком піднебіння, виконуючи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота і назад.
„Лопаточка”
Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів.
“Неслухняний язичок”
Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
„Гірка”
Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні.
«Пташеня»
Широко розкрити рот, залишаючи язик спокійно лежати ...
Всі вправи виконують щоденно по 10-15 сек. кожну, перед дзеркалом !!!
«Дмухаємо на сніжинку»
Посміхнись, трохи витягни язичок, зроби його широким і поклади на нижню губу.
Зроби вдих , наче ти промовляєш подовжений звук [Ф-Ф-Ф], сдуй «сніжинку» (ватний ком)
з долоні. Повтори кілька разів, поступово збільшуючи відстань.
Звук «С»
Щоб навчитися «співати» улюблений звук насосу, треба навчитися сильно і правильно дмухати.
УВАГА!
Вдих робимо через ніс. Слідкувати , щоб при видосі, дитина не набирала повітря у щічки. (Якщо це відбувається, дорослий може притримати їх пальцями.)
Важливо, щобдитина дмухала сильно (а не просто видихала). Повітряний струмінь має бути вузьким і холодним.
Якщо повітряний струмінь теплий і розсіяний, та чуємо звук,сохожий на [X], це означає що дитина виконує видих невірно.
Не треба змушувати дитину виконувати дихальні вправи довгий час, інакше може бути запаморочення.
Після кожної вправи давайте перепочити.
Сумно солов’ю у лісі,
Він сидить у нас на стрісі.
Так він солодко співає –
Весну й сонце прославляє
Мати просить в Сані: «Син!
Ти сходи у магазин!
Купиш тісто, квас, сирок,
І яєць один лоток,
М’яса, сухарів, редиски,
Сині сливи і іриски,
Ще насіння, сіль, сирок,
І смородину, синок,
Трохи сала й ковбасу!»
«Мамо, я ж не донесу!»
Семен сказав синам “Скосіть сіно”.
Сини скосили сіно.
Старий Семен сказав синам “Спасибі”.
Сидів горобець на сосні,-
Заснув – і упав уві сні.
Якби не упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.
Синку, принеси синьку.
Принеси синьку, Васильку.
У маленького Сані сані їдуть самі.
Сані їдуть самі у маленького Сані.
У Соні і Сані у сітях сом з вусами.
Сом сердитий спить на сонці, сивий вус сховав в котомці.
Спить старий сердитий сом, сниться сому сьомий сон.
Са, са, са — у кімнаті оса.
Са, са, са — сині небеса.
Са, са, са — у сумці ковбаса.
Са, са, са — у Соні коса.
Су, су, су — сумку я несу..
Си, си, си — сито понеси.
Си, си, си — свічку погаси.
Си, си, си — сіно покоси.
Со, со, со — від воза колесо.
Со, со, со — посіяли просо.
Со, со, со — Соня їла м’ясо.
Се, се, се — Семен гусей пасе
Ас, ас, ас — стиглий ананас.
Ас, ас, ас— п’ємо холодний квас.
Ас, ас, ас — йду у перший клас.
Ес, ес, ес — коні їдять овес.
Ес, ес, ес — оселю сторожує пес.
Ис, ис, ис — рис варив Борис.
Ис, ис, ис — поцупив каченяток лис.
Ис, ис, ис — котик на дереві повис.
Ос, ос, ос — гавкає пес Барбос.
Ос, ос, ос — стиглий абрикос.
Ос, ос, ос — на палубі матрос.
Іс, іс, іс — ми кричали: «Біс!»
Ус, ус, ус — на нозі укус.
Ус, ус, ус — у кита китовий вус.
Підготувала:
учитель-логопед
вищої
кваліфікаційної категорії
Грачова Ольга Юріївна