Соціальна компетентність передбачає вміння дітей доброзичливо спілкуватися з однолітками і дорослими, проявляти до них співчуття, бажання підтримати, допомогти. Ці риси особистості треба формувати як на уроках, так і в повсякденному житті.
Логопедичний урок в першому класі
Тема: «В гостях у казки «Заяча хатинка»
Мета:
Матеріал: текст української народної казки «Заяча хатинка», хатинка, текст для
читання, картки, букви, фішки, ватман, маркери, скоромовки.
Хід уроку.
Читання української народної казки «Заяча хатинка»
Логопед. Хто це плаче?
Зайчик. Це я, доброго вам дня. Допоможіть мені, будь ласка. Лисиця мене вигнала і мені ніде жити.
Логопед. Діти, шкода зайчика. Давайте спробуємо йому допомогти. (діти підходять до хатинки, стукають).
Лисиця. Хто там?
Учень. Ти, Лисице, поводишся недобре. Поселилася у заячій хатинці, а господаря вигнала.
Учні. Йди з хатинки.
Лисиця. Хто ви такі?
Діти. Ми учні 1-А класу.
Лисиця. Ха! Вони прийшли мене виховувати, учити розуму, а самі правильно розмовляти не можуть, язики ваші погано працюють.
Логопед. Неправда, Лисице. У моїх учнів гарні та слухняні язички.
Лисиця. Відгадайте загадку:
У будиночку цьому червоні двері,
А за дверима білі звірі.
Люблять звірятки цукерки й шоколадки.
Учні. Це рот.
Лисиця. А хто живе в роті.
Учні. Язичок.
Логопед. Давайте покажемо, який веселий слухняний язичок є у кожного з вас.
Лисиця. Слухняні язички? А правильно розмовляти вмієте? Розповідайте мені скоромовки.
Жук до себе лізе в нірку, Зайчик вибіг із лісочка,
Жабка стрибнула на гірку. Зебра збігла із горбочка.
Слон синка свого купає, Цап на тина злізти хоче,
Сарна з лісу виглядає. Цесарочка йде, цокоче.
Лисиця. Добре. Я теж ходжу в лісову школу. Мені вже й завдання дали – зробити звуковий аналіз слів. І фішки дали. Що з ними робити? Придумала! Нехай ці розумники – заячі заступники – виконають завдання за мене.
Діти, якщо допоможете мені зробити звуковий аналіз слів, то я подумаю, що робити із зайцем.
Логопед. Ти, Лисиця, хитра. Ми допоможемо тобі виконати домашнє завдання, але ти повинна піти із заячої хатинки
Лисиця. Добре, добре. Сказала – подумаю, значить подумаю.
Кожній дитині роздають малюнок. Дитина повинна назвати, що намальовано, зробити звуковий аналів слова і викласти його буквами.
Логопед. Ну, Лисице, ми виконали твоє завдання
Лисиця. Виконали? Зараз я сама перевірю!
(Перевіряє. Учні все складають)
Лисиця. Що ж мені робити? Які розумні, все виконали правильно. Доведеться йти з хатинки, а на дворі холодно, та й подобається мені тут. Що ж робити? Як їх перехитрити? Чим заплутати? Яке завдання їм ще придумати? Ідея! (Дзвонить вовкові).Вовче! Ти зробив домашнє завдання? Ні? А я вже виконала. Не можеш? Дуже складне? О1 Це те, що треба! Перешли мені завдання на e-mail
І я допоможу тобі! Чекаю! Віддам це завдання першокласникам. Може нароблять помилок? Тоді я не піду з хатинки, а заєць нехай мерзне.
Завдання: встав пропущену букву.
Лисиця. Молодці! Якщо бути чесною –молодці! Напевне й мені треба старанніше вчитися. Візьму буквар – почитаю. (Починає читати, помиляється).Ох, як важко читати! Ці букви плутаються перед очима. А змушу –но я дітей почитати. У них, напевно, такі ж проблеми як у мене. Не зможуть добре прочитати – нехай мене ні про що не просять. (звертається до учнів) Прочитайте мені, будь ласка, текст.
Учень. Ну що, Лисице, йди із заячої хатки!.
Лисиця. Ну й що, що добре читаєте. Уже дорослі, у школі навчаєтесь. Я ще хочу перевірити ваші знання. Зараз придумаю дуже складне завдання.
Логопед. Діти! Лисиця дуже хитра. Вона не хоче йти з хатинки й буде придумувати всілякі складні завдання. Давайте й ми поміркуємо, як би нам її перехитрити? Пригадайте, хто допоміг зайцю в казці?
Учні. Півень!
Логопед. Напевне, Лисиця знала, що Півник дуже зайнятий. То й ризикнула вигнати Зайчика. Перехитруємо і ми її. Напишемо від імені Півня телеграму. Пригадайте, що сказав Півень Лисиці?
Учні. Іду на ногах, у червоних чоботях
Несу косу на плечах.
Хочу лиску посікти,
Геть, рудая, з печі!
Логопед. От так давайте й напишемо. Але спочатку зробимо гімнастику для пальчиків.
Логопед. То що напишемо в телеграмі Лисиці?
(Діти повторюють слова Півня з казки)
Логопед. Хто почне писати телеграму?
Логопед. Давайте перевіримо, що ви написали.
(Учні читають написану телеграму)
Логопед. Хто в лісі розносить новини?
Учні. Ворона.
Логопед. Хто з вас вміє добре каркати?
Учні. Кар-р-р! Кар-р-р-!
Логопед. (звертаючись до дітей) Хто не боїться Лисиці? Хто буде у нас лісовим листоношею? Віднеси Лисиці телеграму.
Учні. Кар-р-р! Кар-р-р! Лисиця, тобі телеграма!
Лисиця. Телеграма? Від кого? Зараз прочитаю. А написано як красиво, але читати немає бажання. Діти, швидко прочитайте мені телеграму
(Учні читають)
Лисиця. Цього не може бути. Я точно знаю, що Півень зараз дуже зайнятий. Я сама підкинула йому замість одного колоска цілих п’ять. Невже все обмолотив, борошно змолов, пиріжків напік, мишенят нагодував? Хто ж йому допомагав? Неправда, неправильно ви прочитали. Віддайте, я сама прочитаю.
(Забирає телеграму, намагається прочитати)
Логопед. Лисиця злякалася. Давайте сховаємося за хатину й голосно скажемо «… Геть, руда, з печі!»
(Діти ховаються)
1-ий учень. Геть, руда, з печі!
Лисиця. Умиваюся!
2-ий учень. Геть, руда, з печі!
Лисиця. Одягаюся!
3-1 учень. Геть, руда, з печі!
Лисиця. Збираюся.
Всі учні. Геть, руда, з печі!
Лисиця. Іду! (втекла)
Зайчик. Друзі! Щиро дякую вам за допомогу! Заходьте до мене в гості (Заєць пригощає друзів цукерками)
Висновок.
.