Урок "В.Королів-Старий "Мавка-Вербинка".Образи фантастичних істот у казках"

Про матеріал
Матеріал містить цікаві завдання для школярів,які спонукають мислити,аналізувати,робити висновки.
Перегляд файлу

В. Королів-Старий. «Мавка Вербинка». Образи фантастичних істот у казках.

ТЛ: алегоричний образ.

Мета. Формувати ключові компетентності:

учень / учениця

висловлює власні міркування про вчинки «нечистої сили», які приносять користь людям; дає оцінку вчинкам і поведінці героїв; розуміє значення доброти в житті людини; коментує власне розуміння почуття людяності.

 Формувати предметні компетентності:

учень / учениця

розповідає про вчинки героїв, аналізуючи зміст казки; переказує найяскравіші фрагменти; характеризує образи головних героїв; уміє аналізувати прочитане; розрізняти добро і зло, смішне і страшне, фантастичне і реальне.

                                                         ХІД УРОКУ

I. Організаційний початок уроку

  Девіз творчих та винахідливих"

Дітям пропонується перед початком роботи промовити такі слова:

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

 

Я - особистість творча,

Я думаю,

Аналізую,

Я висловлюю свої судження,

Я хочу знати.

 

Ми починаємо урок, а на уроці ми …

Уважні!

Розумні!

Організовані!

Кмітливі!

                                                           

 

Словник літературних термінів

Опрацюйте подані терміни та поясніть, як ви розумієте жанр твору.

 Алегорія це перенесення людських якостей, стосунків, рис характеру на образ предметів чи тварин.

Алегоричний образ персонаж твору, на якого перенесенні людські якості та риси характеру.

 

 

Літературна майстерня

Творчий  етюд про  письменника

І. Ім’я письменника та історична епоха______________________________ 

ІІ. Оточення митця:______________________________________________

  1. Родина ______________________________________________________
  2. Друзі, однодумці ______________________________________________
  3. Значущі та впливові  зустрічі чи події ____________________________

_______________________________________________________________

ІІІ. Освіта, становлення поглядів___________________________________

ІV. Захоплення, хобі митця________________________________________

V. Власні роздуми про долю письменника

                                      Словник казкових героїв                      1)Водяник – злий дух (зображуваний у фольклорі як дід із сивою бородою), що живе в озерах, річках тощо і приносить людям нещастя.

 

  1.               Лісовик – той, що живе в лісі.

 

 

  1.               Мавка – казкова лісова істота в образі чарівної голої дівчини з довгим розпущеним волоссям.

Тлумачний словничок

 Бинда ‒ стрічка.

Вискусовують ‒ тут: ховаються, уникають.

Вичуняти ‒ одужати.

Ретязь ‒ ланцюг.

Патериця ‒ довга палиця, яку використовують при ходьбі.

Ракша ‒ перелітний птах із блискучим строкатим оперенням.

 Корець  металевий або дерев’яний кухоль  чи  ківш із держаком.

 

Вибірково-розподільний літературний диктант

Визначте реальне та фантастичне у казці «Мавка Вербинка», заповніть таблицю.

                                

Фантастичне

Реальне

 

 

 

        Літературний диктант

     1. Хто був першим вісником про мисливців у     лісі? (Заєць).

  1. Кого першого зустрів цей вісник? (Лисицю).
  2. До кого з проханням кинулася Вербинка? (Хух).
  3. Якого кольору було волосся в Мавки вербинки? (Синього).
  4. У кого кулаки було затято так, що аж довгі кігті впивалися в руки? (Лісовика).
  5. Кому перев’язала ніжку Мавка Вербинка? (Кізоньці).
  6. Перед ким об’явилася Мавка? (Лісником).
  7. Де було сховано кізочку? (У хаті).

9.Чия донька Мавка Вербинка? (Лісовика).

  1. Хто згодом у Мавчиному лісі став хазяйнувати, як вдома? (Вовки).
  2. Що роблять Мавки взимку? (Сплять).
  3. Що допомогло ліснику вибратися з ями? (Дерево).

Метод «Асоціативна сітка» (робота в малих групах) Запишіть  по одній асоціації до кожної літери слова «Мавка».

М – мила

          А – 

В – 

К – 

А –

  

Робота в парах Картка 1

 Відтворіть  літературний портрета Мавки за допомогою опорних слів. 

Очі: «… темні очі, що були, як фіалки або фіалова тінь …».

Волосся: «… її довге темно-синє волосся, що відблискувало, як гайвороняче крило …».

Руки: «… ніжні, білі, як лілеї ...».

Голосок: «… неначе задзвонили навколо сині дзвіночки …», «… ніжний …».

Картка 2 Метод «Ґронування»

Запишіть риси характеру Мавки, які випливають із авторської характеристики, поведінки та вчинків персонажа. 

Авторська характеристика: добра, лагідна, дбайлива.

Поведінка: турботлива, товариська.

Вчинки: небайдужа, добра, вірна, смілива, відважна.

 

Картка 3

Робота над образом Мавки. Заповніть таблицю.

      

 

               Бесіда за питаннями                      

 Картка 1

  1. Які реальні та міфічні істоти діють у казці?
  2. Які з цих персонажів є носіями добра, а які ‒ зла?
  3. Яку оцінку персонажам-носіям зла можна дати? Про яких Мавок ще згадує у казці письменник?
  4. Про яких казкових персонажів йдеться у казці?
  5. Що зробила Мавка, угледівши мисливців?
  6. Прочитайте цитати до характеристики Лісовика.

 

Картка 2

  1. Що трапилося із Зайчиком? Чим допомогла Зайчикові Мавка?
  2. Як урятувалася кізонька Вербинка?
  3. Прочитайте уривок від слів «…Вербинка знала, що він — добрий…» до слів «…підштовхує їх до вбивства безневинних створінь». Аргументуйте свою думку, прочитавши уривок. А як ви думаєте?
  4. Кому допоміг лісник?
  5. Як   покарав вовків лісник?
  6. Тож якою постала Мавка у казці «Мавка Вербинка»?

Учні зачитують портрет Мавки, виписаний з казки «Мавка Вербинка»: «Незвичайно гарна дівчина з темними очима, як фіалки; довге темно-синє волосся, що виблискувало, як гайвороняче крило, довгі світло-зелені шати, ніжні, білі, як лілеї, руки і голос, неначе задзвонили навколо сині дзвіночки».

 

Робота над твором

       Наукове мінідослідження

      Група «Природознавці»: відшукайте  в тексті назви рослин

та тварин, розкажіть  про них.

Група «Літературознавці»: випишіть  порівняння та епітети, поясніть  їхню роль у художньому тексті.

 

Метод «ПРЕС»

Доведіть, що у казці добро перемагає зло.

‒ Я вважаю, що …

‒ Тому що …

‒ Наприклад, …

‒ Отже, …

 

 

Домашнє завдання

Лист до літературного героя (робота в парах)

Учні на вибір пишуть лист до Мавки або лісника – персонажів казки «Мавка Вербинка».

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 січня
Переглядів
1262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку