В. Королів-Старий. «Мавка Вербинка». Образи фантастичних істот у казках.
ТЛ: алегоричний образ.
Мета. Формувати ключові компетентності:
учень / учениця
висловлює власні міркування про вчинки «нечистої сили», які приносять користь людям; дає оцінку вчинкам і поведінці героїв; розуміє значення доброти в житті людини; коментує власне розуміння почуття людяності.
Формувати предметні компетентності:
учень / учениця
розповідає про вчинки героїв, аналізуючи зміст казки; переказує найяскравіші фрагменти; характеризує образи головних героїв; уміє аналізувати прочитане; розрізняти добро і зло, смішне і страшне, фантастичне і реальне.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний початок уроку
Девіз творчих та винахідливих"
Дітям пропонується перед початком роботи промовити такі слова:
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
Я - особистість творча,
Я думаю,
Аналізую,
Я висловлюю свої судження,
Я хочу знати.
Ми починаємо урок, а на уроці ми …
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
Словник літературних термінів
Опрацюйте подані терміни та поясніть, як ви розумієте жанр твору.
Алегорія – це перенесення людських якостей, стосунків, рис характеру на образ предметів чи тварин.
Алегоричний образ – персонаж твору, на якого перенесенні людські якості та риси характеру.
Літературна майстерня
Творчий етюд про письменника
І. Ім’я письменника та історична епоха______________________________
ІІ. Оточення митця:______________________________________________
_______________________________________________________________
ІІІ. Освіта, становлення поглядів___________________________________
ІV. Захоплення, хобі митця________________________________________
V. Власні роздуми про долю письменника
Словник казкових героїв 1)Водяник – злий дух (зображуваний у фольклорі як дід із сивою бородою), що живе в озерах, річках тощо і приносить людям нещастя.
Тлумачний словничок
Бинда ‒ стрічка.
Вискусовують ‒ тут: ховаються, уникають.
Вичуняти ‒ одужати.
Ретязь ‒ ланцюг.
Патериця ‒ довга палиця, яку використовують при ходьбі.
Ракша ‒ перелітний птах із блискучим строкатим оперенням.
Корець ‒ металевий або дерев’яний кухоль чи ківш із держаком.
Вибірково-розподільний літературний диктант
Визначте реальне та фантастичне у казці «Мавка Вербинка», заповніть таблицю.
Фантастичне |
Реальне |
|
|
Літературний диктант
1. Хто був першим вісником про мисливців у лісі? (Заєць).
9.Чия донька Мавка Вербинка? (Лісовика).
Метод «Асоціативна сітка» (робота в малих групах) Запишіть по одній асоціації до кожної літери слова «Мавка».
М – мила
А –
В –
К –
А –
Робота в парах Картка 1
Відтворіть літературний портрета Мавки за допомогою опорних слів.
Очі: «… темні очі, що були, як фіалки або фіалова тінь …».
Волосся: «… її довге темно-синє волосся, що відблискувало, як гайвороняче крило …».
Руки: «… ніжні, білі, як лілеї ...».
Голосок: «… неначе задзвонили навколо сині дзвіночки …», «… ніжний …».
Картка 2 Метод «Ґронування»
Запишіть риси характеру Мавки, які випливають із авторської характеристики, поведінки та вчинків персонажа.
Авторська характеристика: добра, лагідна, дбайлива.
Поведінка: турботлива, товариська.
Вчинки: небайдужа, добра, вірна, смілива, відважна.
Картка 3
Робота над образом Мавки. Заповніть таблицю.
Бесіда за питаннями
Картка 1
Картка 2
Учні зачитують портрет Мавки, виписаний з казки «Мавка Вербинка»: «Незвичайно гарна дівчина з темними очима, як фіалки; довге темно-синє волосся, що виблискувало, як гайвороняче крило, довгі світло-зелені шати, ніжні, білі, як лілеї, руки і голос, неначе задзвонили навколо сині дзвіночки».
Робота над твором
Наукове мінідослідження
Група «Природознавці»: відшукайте в тексті назви рослин
та тварин, розкажіть про них.
Група «Літературознавці»: випишіть порівняння та епітети, поясніть їхню роль у художньому тексті.
Метод «ПРЕС»
Доведіть, що у казці добро перемагає зло.
‒ Я вважаю, що …
‒ Тому що …
‒ Наприклад, …
‒ Отже, …
Домашнє завдання
Лист до літературного героя (робота в парах)
Учні на вибір пишуть лист до Мавки або лісника – персонажів казки «Мавка Вербинка».