Вступний урок з розділу "Еволюція органічного світу". У розробці уроку подано визначення популяції, наведено приклади популяцій, структуру і основні характеристики популяцій.
Урок_____ Дата_________ Клас 9-Б клас
Тема: Популяції живих організмів та їх основні характеристики
Мета: сформувати знання учнів про популяцію як структурну одиницю виду
Завдання:
Тип уроку: Засвоєння нових знань
Форма уроку: Вивчення нового матеріалу
Місце уроку в навчальній темі: Вступний
Дата проведення:
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка, психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв’язки: історія, палеонтологія, географія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.
Основні поняття та терміни: міграції, етологія, ієрархія.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель: Добрий день учні, гості нашого уроку.
Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Тепер нам потрібно з’ясувати, яка ж тема сьогоднішнього уроку. Тут вам і знадобиться безпосередньо скористатися зброєю «Мислення та уява», ми прослухаємо певні звуки, після прослухування цих звуків, я прошу вас висловити свої асоціації, які виникають у вас з даним звуком, тобто, що чи кого безпосередньо ви уявляєте чуючи цей звук.
Можливі відповіді учнів: учні висловлюють думку, що уявляють шум моря в якому бачать присутність груп птахів ,крики чайок ,дельфінів та інших тварин.
Головне, з’ясовується ,що на території, яку займає вид, окремі особини знаходяться не поодиноко, а групами, які утворюють популяцію – сукупність особин одного виду, які тривалий час мешкають у певній частині його ареалу частково чи повністю ізольовано від інших подібних сукупностей особин цього ж виду.
Отже, тема сьогоднішнього уроку – Популяції живих організмів та їх основні характеристики
Метою уроку є ознайомлення з поняттям «Популяція» ,як з основною структурною одиницею виду, а також визначити типи структури популяцій, і детальніше ознайомитись з статевою і віковою структурою, і останнє з’ясувати, фактори, які впливають на чисельність популяції.
ІІІ. Психологічне розвантаження
Перш ніж ми перейдемо до вивчення нового навчального матеріалу, я пропоную провести релаксійну хвилинку, для того щоб наш мозок відпочив і повністю віддався вивченню нової теми.
Для цього відкиньте своє тіло на спинку стільчика, закрийте очі і покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам нічого не заважає, уявіть себе у своїй затишній кімнаті, за вікном іде теплий легкий дощик. Кімната наповнюється теплом та світлом, ви уявляєте здійснення ваших мрій і посмішка самочинно з’являється на вашому обличчі. Ваш настрій покращується і зникають негативні думки, тіло переповнюють лише позитивні емоції. Очі розплющуються, а позитивні емоції залишаються протягом всього нашого уроку і навіть протягом цього осіннього дня.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Отже що таке популяція? Давайте з'ясуємо разом, користуючись підручником параграф 40,с.216
Для вивчення нового матеріалу ми використаємо метод Джиг-со, ви вже об’єднані у свої звичні «домашні» групи, зараз кожна з груп отримає завдання для вивчення у домашній групі, після чого ви з існуючого у вас на столі матеріалу повинні утворити колаж-схему з якою ви презентуєте вивчену вами інформацію. Після виступів кожної групи, ви розходитесь по групам «експертним», де з’ясовуєте всі додаткові питання, які вас цікавлять, після чого знову повертаєтесь у «домашню» групу і повідомляєте всю нову інформацію, про яку ви дізналися в експертних групах.
Завдання «домашнім» групам:
І група (синіх) : Популяція як структурна одиниця виду. Генофонд популяції- §40, с.216,219
с.216.
ІІ група (жовтих): Основні статичні характеристики популяції -§40, пункт 3 с.217
ІІІ група (зелених): Основні динамічні характеристики популяції-§40, с. 218
Завдання для І групи
1.Чим пояснюється існування виду у формі популяції?
Відповідь: наявність популяцій у природі пов'язане з нерівномірністю розміщення по території яку займає вид, оптимальних умов існування. Чим різноманітніші умови існування на території, що займає вид, тим більша кількість популяцій з яких він складається і тим чіткіша відмінність між ними.
2.Наведіть приклади популяцій в природі.
3. Як визначаються межі розселення популяції? ( чим простіший організм, тим сильніша його залежність від умов середовища, тим більшою мірою визначаються межі його розселення і навпаки чим рухливіша, розвиненіша, розумніша особина тим більше значення набуває ефект групи під час формування популяції- поведінкові і соціальні фактори)
4.Що таке генофонд популяції, потік генів?
Завдання для ІІ групи
1.Що таке чисельність популяції?
2.Від чого залежить статева структура популяції?
3.Охарактеризуйте щільність популяції?
4.Які є типи розподілу особин у популяції?
Завдання для ІІІ групи
1.Що є головною характеристикою будь-якої популяції?( є її чисельність, тобто кількість особин, що її складають)
2.Які фактори впливають на чисельність популяцій?
3.Що таке гомеостаз популяції?
4.Що таке популяційні хвилі або хвилі життя?
VІ. Осмислення вивченого матеріалу
Для осмислення вивченого матеріалу я пропоную вам навчитися з’ясовувати причини та наслідки змін чисельності популяцій певних видів.
Мабуть ви пам’ятаєте про нашестя Бакланів на Херсонщині, зараз ми пригадаємо цей випадок переглянувши відео. Під час перегляду ви робите необхідні вам замітки, так як після цього нам потрібно дати відповіді на такі запитання:
Вчитель: Молодці.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу
А тепер я вам пропоную перевірити і одночасно закріпити свої знання.
1.Закінчити речення
Слова для довідок: приріст популяції, статева структура; етологічна структура; густота популяції, популяційні хвилі, гомеостаз, вікова структура.
2. Постате знак плюс, якщо твердження вірне і знак мінус, якщо помилкове.
Кожна популяція характеризується певною структурою.
Структура популяцій має сталий характер.
Розподіл особин популяції по території, яку вона займає, визначає її статеву структуру.
У популяції немає особин, які живуть поодинці.
А зараз давайте проведемо самооцінювання в групах кожен з вас ставить бал кожному члену групи у оцінювальний лист.
Перевіривши завдання і врахувавши вашу думку стосовно зусиль кожного учня під час роботи в групах обов’язково оцінюю вас, і оцінки ви дізнаєтесь на наступному уроці.
VІІІ. Запис та пояснення домашнього завдання
(це пов’язано з нерівномірністю розміщення по території, яку займає вид, а також оптимальних умов існування)
ІХ. Рефлексія
Вчитель: А тепер підведемо підсумки та з’ясуємо:
Вчитель: На цьому наш урок закінчується. Дякую вам учні за активність на уроці.
Завдання для І групи
1.Чим пояснюється існування виду у формі популяції?
2.Наведіть приклади популяцій у природі.
3. Як визначаються межі розселення популяції?
4.Що таке генофонд популяції, потік генів?
Завдання для ІІ групи
1.Що таке чисельність популяції?
2.Від чого залежить статева структура популяції?
3.Охарактеризуйте щільність популяції?
4.Які є типи розподілу особин у популяції?
Завдання для ІІІ групи
1.Що є головною характеристикою будь-якої популяції?
2.Які фактори впливають на чисельність популяцій?
3.Що таке гомеостаз популяції?
4.Що таке популяційні хвилі або хвилі життя?